lindemans schreef: Remvloeistof zorgt ervoor dat de remblokken tegen de remschijven worden aangeduwd, omdat je met je rempedaal druk opbouwt in de remleidingen waar die vloeistof in zit.
Remvloeistof trek vocht aan, waardoor het gehalte aan water in de remvloeistof toeneemt. Bij hard / langdurig remmen worden de remschijven en remblokken heet waardoor plaatselijk ook remvloeistof warm wordt. Water in de remvloeistof kan dan gaan koken, waardoor er waterdampbelletjes ontstaan in de remvloeistof. Dampbelletjes kunnen samengedrukt worden (vloeistof niet) waardoor er plotseling veel minder druk opgebouwd kan worden in het remsysteem, en het remvermogen zakt drastisch in.
Om die reden moet remvloeistof iedere 2 jaar worden vervangen, ongeacht gereden kilometers.
Er zijn setjes te koop waarmee je een reservoir met nieuwe remvloeistof aansluit op het reservoir van de auto; vervolgens zet je dat heel licht op luchtdruk bv met een compressor. Als je dan rondom de nippels op de remklauwen (en evt koppeling-cilinder) langsloopt dan druk je de oude vloeistof er uit en vult het systeem zich met nieuwe remvloeistof. Ik heb het al diverse keren gedaan, met een keihard rempedaal als resultaat, daar heb je echt geen Porsche equipment voor nodig. Hydraulisch remsysteem is een hydraulisch remsysteem, voor Porsche is daar niets spannender aan (behalve de afmetingen / dimensionering ervan dan). Een goede kwikfit vestiging met nette jongens kan dat ook prima. |