Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 18:07

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
KONI FSD op Boxster 986 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Ede
Bericht KONI FSD op Boxster 986
Hallo forumgenoten en mede Porsche eigenaren,

Ik weet niet of dit hier ook thuis hoort maar dat zien we vanzelf wel,

Een paar weken geleden kreeg ik hier op dit forum een PB van iemand die werkt bij KONI. Product brand manager bij KONI BV-ITT Motion.
KONI is een Nederlands bedrijf die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Nu onderdeel van ITT (Amerikaans). Zo wordt elke demper uitvoerig getest op de openbare weg door KONI.
In het PB werd ik gevraagd of ik mee zou willen werken met het testen van de KONI Sport (Yellow) en de KONI FSD. Het ging voornamelijk om de FSD.

Na gebeld te hebben met KONI en alles geregeld hadden ging mijn Boxster anderhalve week naar KONI zodat ze hun werk konden doen. Dat is het testen van deze beide dempers in combinatie met gewone standaard veren. Waarom? KONI had de Boxster al een paar keer op de lijst maar toch steeds geschrapt omdat de markt hiervoor niet groot genoeg zou zijn. Nu hebben ze dit keer toch maar doorgezet. De FSD is voornamelijk afgesteld voor de Amerikaanse markt omdat de vraag daar groter is.

Nu mocht ik zelf kiezen welke demper set ik graag wilde houden. Dit omdat ze mijn auto hebben gebruikt kreeg ik het op deze manier vergoed. Ik heb hier voor de FSD gekozen met H&R -30mm verlagingsveren. Hierop zijn de FSD dempers afgesteld door KONI. Misschien als de vraag hier groter wordt dat deze ook in productie komt.

Ik ben nu de eerste Boxster 986 eigenaar met KONI FSD dempers op deze wereld. Ik wil jullie hierbij ook mijn ervaring even delen.

Standaard is de 986 en 996 aan de voorkant behoorlijk stug afgesteld. Aan de achterzijde net wat te zwak. KONI heeft geprobeerd dit af te wegen en af te stellen en dit rijdend op de openbare weg te testen op verschillende soorten wegen.
Ik wil graag een volledig verslag geven maar ik kan nog niet alles met 100% zeggen omdat een rubber of kogel in mijn draagarm niet goed is en de auto niet goed uitgelijnd is.
Maar naast dat. De auto voelt een stuk prettiger aan.

Mijn setup
- Banden voor. Bridgestone Potenza S-02a N4 (205-50-17)
- Banden achter Hankook Ventus V12 (255-40-17)
- KONI FSD (demping iets aangepast) met H&R veren -30mm
- Nieuwe Mtec remschijven met mintex remblokken.

Hiermee is mijn ervaring best goed. Op ruige wegen voel je opmerkelijk veel comfort en grip. In het bochtenwerk lekker stug.
Op hoge snelheid doet hij het wel goed. Maar door een verkeerde uitlijning en een mankement niet optimaal op dit moment. Zodra ik dit heb opgelost zal ik een verslag doen hoe het echt rijd.
Met remmen is hij ook stabiel en het doet zijn werk.

Ik hoop jullie een beetje op de hoogte te hebben gebracht over KONI FSD. Ik wil KONI nog bedanken over de uitleg die mij is gegeven en dat ik nu de eer heb om op hun dempers te mogen rijden.
De foto's volgen nog.

30 mei 2014 20:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: KONI FSD op Boxster 986
Hey Fabian,

We hadden al even per pb contact gehad, maar nu begrijp ik hoe je aan deze info kwam!
Wat gaaf dat je op deze manier ervaring mocht opdoen :thumleft:

Zoals je weet ben ik momenteel ook bezig met het vraagstuk : H&R verlagingsveren en de mogelijkheid van Koni FSD's. En ik begrijp inmiddels ook dat er meer gedaan is dan alleen de verlaging, er is bv ook aan de neerwaartse demping gesleuteld.

Hou ons op de hoogte :drive:

Mvg Marco

Ps Mocht Koni meelezen en interesse in een 993 als testcase :mrgreen: ...

30 mei 2014 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Leuk verhaal!!!

Ben alleen een beetje verbaasd dat Koni in staat is tot een goede demperafstelling te komen op een auto met twee verschillende merken banden op vooras / achteras, uitgeslagen ophanging en verkeerde uitlijning :scratch:

Het meerendeel van het werk zal bestaan uit maatvoering, bepaling aslast + veerstijfheid om hier de nodige calculaties en simulaties op los te laten. Uiteindelijk is een rondje praktijk nog steeds proof of the pudding??

Anyway, benieuwd naar je bevindingen zodra alles op orde is!

31 mei 2014 9:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Ede
Dat is inderdaad ook een beetje mijn vraag geweest.
Ik heb dit ook aangegeven maar dit was waarschijnlijk niet erg.

Ze hebben het op gevoel en ervaring gedaan maar als je het zo bekijkt zouden het inderdaad foute waarden kunnen zijn.
Maar er scheen een 968 of 964 te zijn geweest die echt slecht was aan alle kanten en die ze hebben gebruikt voor het afstellen.
Alle dempers waren kapot daar op. Bij mij waren de achterdempers kapot maar ze hadden al van 3 andere Boxsters de waarden.

Toch zal dit een beetje de ervaring zijn wat deze man heeft met het afstellen van de Koni dempers.
Daarin tegen hebben de de auto ook minder dan 2 weken gebruikt.
Als er een nieuwe auto uit komt (bijv. de nieuwe Opel Corsa OPC 2015 die Sport FSD als standaard krijgt) gaan ze uitgebreid testen en zijn ze waarschijnlijk ook 6 weken bezig.

31 mei 2014 22:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]