| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Schuin afslijten banden http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=42500 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | BusterG [ 29 aug 2014 16:17 ] |
Berichttitel: | Schuin afslijten banden |
Ik heb mijn eerste Porsche en ben dus niet helemaal bekend met wat normale slijtage is. 997.2 S Achterbanden zijn aan binnenzijde kaal, komt kanvas doorheen maar aan buitenzijde zit nog zo'n 4 mm. Verschil in slijtage voorbanden tussen binnen en buiten ca 2 mm. Is het normaal dat banden schuin slijten? Zo ja hoe schuin is 'normaal' ? Alvast bedankt |
Auteur: | sarsrich [ 29 aug 2014 16:30 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Yep Aantal km weet ik niet meer. |
Auteur: | Cloaca [ 29 aug 2014 16:37 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Zo dan..!! die bandjes gaan zo maar kort mee.... duizendje of 15.000 ofzo? |
Auteur: | sarsrich [ 29 aug 2014 16:50 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Nou nee, dat niet. Ik dacht dat ik er ongeveer 30K mee gereden heb. Precies is moeilijk omdat ik wissel naar winterbanden. Die 30k word door kenners gezien als héél goed. Ik zat hier wel aan de binnenkant op het staal |
Auteur: | Cloaca [ 29 aug 2014 16:54 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
En dit krijg je met een normale rijstijl? Niet bij het betere bochtenwerk? |
Auteur: | sarsrich [ 29 aug 2014 17:00 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Dat is met een behoudende rijstijl. Geen circuit Geen racerij Wel een paar forse ritten waar soms korte stukken behoorlijk gas gegeven werdt. |
Auteur: | Franz [ 29 aug 2014 19:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
Nee, dat is niet normaal. Even de boel goed laten uitlijnen en of uitwegen. Waarschijnlijk is het camber iets te positief afgesteld. |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 aug 2014 21:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
|
Auteur: | skeijmel [ 30 aug 2014 19:57 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | ||||||||||||||||||
Je bedoelt negatief met positief slijt je buitenkant of te veel toe. ik heb -2 graden camber achter en ik eet nog steeds de buitenkant op ipv de binnekant. maar das ook voor een deel mijn rijstijl en trackday werk |
Auteur: | MickRS [ 30 aug 2014 20:02 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
|
Auteur: | Franz [ 30 aug 2014 21:47 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
Sorry, te negatief camber inderdaad. Ik las te snel en was in de veronderstelling dat de buitenkant sneller sleet en nog maar 4mm profiel over had. |
Auteur: | BusterG [ 01 sep 2014 17:50 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Zijn er ervaringen met camber settings welke een gelijkmatigere slijtage opleveren maar niet teveel aan grip inboeten?! Er moeten nu toch nwe banden onder kan ik eea gelijk laten aanpassen zodat deze set wat langer meegaat. Dank alvast |
Auteur: | Erwin [ 01 sep 2014 19:48 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Absoluut niet normaal deze mate van ( gevaarlijke) slijtage. Uitlaten lijnen door goed bedrijf die ervaring met Porsche straatauto's heeft. Wielvlucht en sporing achter meer richting 0 laten afstellen. |
Auteur: | MickRS [ 01 sep 2014 20:26 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Heb je het nu over de TS of over Richard? |
Auteur: | Franz [ 01 sep 2014 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Allebei vermoed ik. |
Auteur: | frankv [ 01 sep 2014 22:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
Ik snap dat niet iedere Porsche bezitter wekelijks op zijn knieën gaat om zijn banden te controleren, maar ik vind dat je dit toch wel iets eerder in de gaten had moeten hebben. Je hebt een snelle auto, dan moet je er ook voor zorgen dat je veilig snel kunt rijden. 30.000km op een setje banden is goed, maar zo te zien heb je er zeker 10.000km te lang op doorgereden. Ik betwijfel trouwens of dit van een te positief camber komt. Deze banden zijn natuurlijk veel breder dan die van mijn E30 M3, maar die heeft achter een vrij stevig camber staan, en daar heb ik nog nooit zo'n scheve slijtage gehad. Ik heb wel eens een setje voorbanden verspeeld omdat het toespoor verkeerd stond, dan schrapen je banden het rubber eraf, misschien staat de toe-in / out op je achterkant verkeerd? |
Auteur: | Patrick D [ 02 sep 2014 20:48 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Richard. Camber en (gemiddelde) rijstijl/hoeveelheid bochtenwerk zijn waarschijnlijk niet in verhouding. Veel snel bochtenwerk (circuit) vraagt voor een gelijkmatiger slijtage een negatiever camber dan recht-uitbranden met weinig en/of rustig bochtenwerk. |
Auteur: | Jeroen914 [ 03 sep 2014 1:37 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
Lees nou even wat je typt Gelijkmatige slijtage = optimale grip |
Auteur: | BusterG [ 04 sep 2014 23:04 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | ||||||||||||||||||
Tuurlijk..... waarom denk je dat p's op circuit op grote neg camber staan...voor grip in bochten...als je met deze settings op straat rijd zijn je banden binnen no time eenzijdig versleten.... Max lifetime op de straat betekent bijna geen neg camber....maar gripvelies in bochten... Camber setting is altijd een compromis tussen lifetime en max grip (in bochtenwerk) |
Auteur: | Jeroen914 [ 05 sep 2014 0:33 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||||||||||||||||||||
Klopt
Niet per sé, maar zeer waarschijnlijk wel
En tot zo ver het klok-klepel-verhaal... Je moet niet zo maar van alles na gaan zitten brullen wat je ergens hoort of leest, zonder dat je het hele verhaal kent, laat staan dat je begrijpt waar het over gaat Zou je namelijk bij een (goed afgestelde) circuit auto naar een setje versleten banden kijken, dan zou je ook zien dat die gewoon gelijkmatig (dus over de hele breedte van het loopvlak even veel) afgesleten zijn, ook als er sprake is van (veel) negatief camber. Camber afstelling is ALTIJD afhankelijk van de manier waarop een band wordt belast (en hoe een band op die belasting reageert) Het doel is altijd om het hele loopvlak van de band maximaal te benutten (dat levert namelijk ook altijd de meeste grip - wat is anders het nut van brede banden?) Negatief camber betekend dus niet automatisch dat je band scheef afslijt. TE veel (of te weinig) wel. Dus als je zegt dat veel negatief camber veel grip geeft (want dat hebben raceauto's ook) of erger nog: dat scheef afgesleten banden meer grip hebben gegeven, dan heb je d'r geen ene van begrepen |
Auteur: | Gizmo [ 05 sep 2014 8:37 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Auteur: | dpRide [ 05 sep 2014 9:47 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden | |||||||||
Brede banden is voornamelijk bedoeld om de bandentemperatuur onder controle te kunnen houden. Hoe breder de band hoe minder druk/gewicht per vierkante CM bandoppervlak dat op de grond staat. Minder frictie dus ook minder warmte ontwikkeling. Als je geen rekening zou houden met downforce via spoilers, bodemplaat en diffusors dan heb je theoretisch evenveel tractie met smalle banden. Een stadsautootje gaat heus even snel de bocht uit op bredere sloffen bij droog wegdek en banden op bedrijfstemperatuur. Over dit onderwerp al menige discussies gevoerd tem experimentjes met een A4tje met daarop één kilo gewicht, verspreid over 5 of 50 cm2 en dan verder slepen met een newton metertje ertussen. Zoek maar op Utjoep waar dit helemaal wordt uitgelegd. je hebt in beide situaties evenveel weerstand/trekkracht nodig. |
Auteur: | Peter [ 05 sep 2014 10:36 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Dat is een zeer theoretisch verhaal. Wanneer de druk op een band toeneemt zullen er meer zijdelingse krachten weerstaan kunnen worden, dit is echter geen lineair verband. Een twee keer hogere druk resulteer niet in een twee keer hogere zijwaartse weerstand, daar gaat het mis. Vandaar dat bredere banden toch voordelen hebben tav van grip. O ja, en on-topic. Wanneer je banden zo schuin afslijten is er iets niet goed en de meeste Sjonnies rijden met veel neg camber omdat dat vet staat |
Auteur: | dpRide [ 05 sep 2014 13:58 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
theoretisch? je mag het praktisch maken en aan de hand van dit artikel over rolling resistance uitleggen welke variabele de bredere banden meer grip geven. hogere druk krijg je er niet door want het gewicht van het voertuig blijft gelijk. er is in jouw verhaal dus ook geen hogere zijwaartse weerstand. |
Auteur: | Peter [ 05 sep 2014 14:53 ] |
Berichttitel: | Re: Schuin afslijten banden |
Ja theoretisch. Het klopt, de grootte van het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijvingskracht, mits de totale kracht loodrecht op het oppervlak gelijk blijft. Er spelen echter een paar zaken mee die de boel verstoren: - Als een auto door de bocht gaat zijn de krachten niet loodrecht omdat de zaak vervormd. - Banden rubber gedraagt zich een beetje als lijm. Dat artikel gaat over rolweerstand, ik ben echt geen specialist (reproduceer gewoon wat ik in boeken heb gelezen) maar rolweerstand is toch wat anders? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |