Auteur |
Bericht |
jan-Pieter
|
Vervangen rubbers ophanging achter 911 1987
Bij het verstellen van de torsievering achter heb ik gezien dat de rubbers wat versleten waren. Zowel binnen als buitenkant. Nu zijn er verschillende types te krijgen van standaard over sport naar race-uitvoering. Heeft iemand ervaring met de verschillende types? De oude rubbers zijn zeer moeilijk te verwijderen, lijken wel gevulkaniseerd. Iemand een goede tip? Bedankt JP
|
14 feb 2015 18:37 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Vervangen rubbers ophanging achter 911 1987
Zijn ook gevulkaniseerd. Klinkt wellicht een beetje dom, maar rubbers op de veerplaten in de fik steken en er laten afbranden. Dan laten stralen.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
14 feb 2015 22:26 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Versleten rubbers zorgen ervoor dat de achteras niet meer strak uitgelijnd blijft staan, auto wordt dan zoekerig. Naar mijn mening wordt vaak de denkfout gemaakt, net als met schokbrekers, dat je slechte slappe versleten onderdelen dan moet vervangen door stuggere "sport" varianten. De rubber lagers van de veerplaten zorgen ook voor enig comfort doordat er nog enige ontkoppeling (demping) zit tussen draagarmen en carrosserie. Als je die verbindinding star maakt met kunststof bussen of lagers, raak je dat kwijt.
Je bereikt een enorme grote verbetering door versleten origineel gewoon te vervangen voor nieuw origineel of vergelijkbaar.
Ik heb bij Erwin vorig jaar deze rubbers en de schokbrekers van mn 3.2 laten vervangen (1989/230.000km...) en de auto goed laten uitwegen, ik herkende hem niet terug. Zooo strak. Ik zou m niet harder en stugger willen hebben.
Rubbers horen vast op de metalen buis van de veerplaat gelijmd te zitten en vast in het lagerdeksel te zitten. Beweging zit in torsie van het rubber. Het nadeel van kunststof bussen is, naast verlies aan comfort, dat ze door frictie kunnen blijven plakken (een bepaalde minimum belasting nodig hebben om in beweging te komen), dat is killing voor het weggedrag. Volgens mij gaat dat vroeg of laat gebeuren omdat passende lagerbussen niet geschikt zijn voor permanente belasting op 1 punt van het lager.
Origineel zitten de rubbers op de buis gevulcaniseerd, de uitdaging is om nieuwe rubbers weer duurzaam vastgelijmd te krijgen. In het ergste geval kan hij toch losraken waardoor de buis in het rubber kan draaien, op zich geen drama.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 feb 2015 1:03 |
|
|
jan-Pieter
|
Bedankt voor jullie antwoorden. Welke lijm is het best te gebruiken?
|
15 feb 2015 9:49 |
|
|
lindemans
|
Die lijm wordt doorgaans in het setje met de rubbers meegeleverd. Ik herkende mijn auto echt niet meer terug ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 feb 2015 22:41 |
|
|
912
|
Vier wielen, stuurtje, twee deuren....
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
25 feb 2015 23:48 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Eigenlijk is het beste om gelijk nieuwe veerplaten met erop gevulcaniseerde rubbers te kopen. Bijna alle lijm laat los en dan kan de boel gaan piepen en kraken. Kost wel wat, maar ja, dan ben je er jaren weer vanaf.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
26 feb 2015 13:00 |
|
|
lindemans
|
eens met Hessel, maar kost een flink paar duiten meer...
|
26 feb 2015 19:56 |
|
|
Mennoo
Haarlem
|
Hi
Heb net bij Elephant racing een complete set (rubbers) (voor en achter) besteld. Moet zeggen dat de kwaliteit van de rubbers goed aanvoelt. De lijm wordt er trouwens bij geleverd. Dit weekend aan de gang oo de boel te monteren.
_________________________________________ Porsche 3.2 1984 BMW 116 2011
|
27 feb 2015 11:47 |
|
|
DHB
Met wielen en benzine
Ex. 912-1968 en Cayman S
Nu iets met een sterDordrecht
|
En ? Is het gelukt ?
_________________________________________ Onderschrift : Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 255 tekens.
|
04 maart 2015 22:07 |
|
|