| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

'Knik' gevoel in stuur bij full-lock
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=44182
Pagina 1 van 1

Auteur:  Sid86 [ 29 maart 2015 0:04 ]
Berichttitel:  'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

Misschien een producteigenschap, of misschien toch iets niet helemaal zuiver...

Als ik helemaal links of rechts stuur en langzaam rijd (laten we zeggen 5 km/u) dan voel ik een duidelijke tik in het stuur. Niet continue, maar zeg iedere meter een tikje, alsof ergens druk wordt opgebouwd die vrij komt door het stuur. Voelt als speling op rubbers, maar gezien het verdere allemaal snaarstrak spoort vraag ik me af of dit niet 'hoort'.

Auto is een 911 uit 1979 met turbo tie-rods en de rubbers van de voorwiel ophanging vervangen.

Auteur:  lindemans [ 29 maart 2015 2:33 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

Ik heb dit fenomeen al eerder in andere topics proberen uit te leggen:

Als je je stuur in de uiterste stand zet, en vooral bij brede banden zoals die van ons, dan rijdt de binnenste rand van het loopvlak een andere draaicircel dan de buitenste rand van de band. Daardoor zou de ene rand van de band sneller moeten ronddraaien dan de andere rand, die legt immers een grotere circel af over het wegdek. Maar omdat het loopvlak één geheel is met de band kan dat natuurlijk niet. Daardoor bouwt zich spanning op in het rubber die zich dan steeds schoksgewijs "ontlaadt" doordat het rubber dan plaatselijk terugspringt / slipt oover het wegdek.
Dit is een periodiek schokkend/wrijvend mechanisme tussen het rubber van het loopvlak en het wegdek; je voelt dat in het stuur, en het lijkt alsof de band dan even een stukje opzij "hobbelt" over zichzelf.

Het krijsen de wielen van een tram op de rails in een bocht komt door eenzelfde effect. Ergens op het loopvlak slijpt plaatselijk het wiel dan over het staal van de rails, dat hoor je dan krijsen.

Normaal dus.

Auteur:  horn [ 29 maart 2015 9:09 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

Nu zie ik regelmatig dezelfde topics voorbij komen (verzekering, benzine en ron, etc etc), maar binnen twee weken eenzelfde topic is toch bijzonder... viewtopic.php?p=1150282#p1150282
Ik heb toch het gevoel dat mensen dit forum gebruiken om hun vragen kwijt te kunnen, zelden lezen wat hier zo dagelijks voorbij komt en ook niet de moeite nemen de zoekfunctie te gebruiken voor een nieuw topic geopend wordt. :idea:

Auteur:  lindemans [ 29 maart 2015 9:29 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

horn schreef:
Nu zie ik regelmatig dezelfde topics voorbij komen (verzekering, benzine en ron, etc etc), maar binnen twee weken eenzelfde topic is toch bijzonder... viewtopic.php?p=1150282#p1150282
Ik heb toch het gevoel dat mensen dit forum gebruiken om hun vragen kwijt te kunnen, zelden lezen wat hier zo dagelijks voorbij komt en ook niet de moeite nemen de zoekfunctie te gebruiken voor een nieuw topic geopend wordt. :idea:


Ik ben ook maar copy en pasten...
Maar ja een knik gevoel en het idee van een lekke band zijn toch wel anders, het is een raar fenomeen als je niet snapt waar t vandaan komt.

Auteur:  dpRide [ 29 maart 2015 10:09 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

even deze topic kapen omdat het antwoord op de initiële vraag al daar is en mij een soortgelijke vraag voorgelegd werd:
wat is de oorzaak van één duidelijke klik/klonk aan één kant bij volledige uitslag van het stuur terwijl je achteruit van de garagedorpel afrijdt? ik dacht in eerste plaats aan de top mounts van de schokbrekers; andere ideeën ??

Auteur:  Michiel911 [ 29 maart 2015 10:43 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

Losse garage dorpel? :salut: Want anders zou je het ook op andere momenten moeten horen/waarnemen toch?

Auteur:  frankv [ 29 maart 2015 11:37 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

lindemans schreef:
Als je je stuur in de uiterste stand zet, en vooral bij brede banden zoals die van ons, dan rijdt de binnenste rand van het loopvlak een andere draaicircel dan de buitenste rand van de band. [...] Daardoor bouwt zich spanning op in het rubber die zich dan steeds schoksgewijs "ontlaadt" doordat het rubber dan plaatselijk terugspringt / slipt oover het wegdek. Dit is een periodiek schokkend/wrijvend mechanisme tussen het rubber van het loopvlak en het wegdek; je voelt dat in het stuur, en het lijkt alsof de band dan even een stukje opzij "hobbelt" over zichzelf.

Normaal dus.


Ik heb dit met mijn 964 soms ook. Iets vaker dan elke meter, eerder elke 50cm. Maar die heeft helemaal geen brede banden voor, 205 meen ik zo uit mijn hoofd. Op mijn andere auto's, met iets bredere voorbanden dan die van mijn 964, heb ik het nooit. Dus het heeft vast ook iets te maken met geometrie keuzes die Porsche maakt.

Ik heb wel eens gelezen dat je "stuuruitslagdingen" moet monteren voor de 17 Cup wielen, maar aangezien mijn auto "af fabriek" met die wielen geleverd is, ga ik ervan uit dat dat ok is.

Auteur:  Sid86 [ 29 maart 2015 12:57 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

Fijn dat het normaal is.
Zoekfunctie bleek (misschien voor mij) niet afdoende.

Auteur:  dpRide [ 29 maart 2015 12:58 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

Michiel911 schreef:
Losse garage dorpel? :salut: Want anders zou je het ook op andere momenten moeten horen/waarnemen toch?


neen, want de auto heeft het bijv ook wanneer hij thuis achteruit van de afrit rijdt en de auto in z'n vering gaat wanneer hij van de stoeprand in de straatgoot gaat.

Auteur:  lindemans [ 29 maart 2015 13:38 ]
Berichttitel:  Re: 'Knik' gevoel in stuur bij full-lock

frankv schreef:
Ik heb dit met mijn 964 soms ook. Iets vaker dan elke meter, eerder elke 50cm. Maar die heeft helemaal geen brede banden voor, 205 meen ik zo uit mijn hoofd.....


Mijn 3.2 heeft ook 205 voor, en in combinatie met de enorme wieluitslag is dat breed genoeg voor dit effect.

Met een draaicirkel van 8 meter en een 0.2 m brede band, scheelt binnenbocht/buitenbocht van het loopvlak ca. 2%.
Dus voor iedere halve meter die je rijdt, zou de ene kant van het loopvlak een hele centimeter achter blijven bij de andere kant van het loopvlak. Dat gaat dus wringen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/