| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

vragen bij juiste bandenkeuze 996
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=45102
Pagina 1 van 1

Auteur:  Kheldar [ 22 jul 2015 19:01 ]
Berichttitel:  vragen bij juiste bandenkeuze 996

Vorige week eigenaar geworden van een 996 mk2. Na de AKK wat dingetjes laten fixen en gelijk een hele nieuwe set banden laten monteren (de prijs was aantrekkelijk genoeg vergeleken met online offers).

Er zijn dezelfde banden onder geplaats als ervoor.
Vooraan: Bridgestone Potenza RE050a 235/40/ZR18 (91Y) N1
Achteraan: Bridgestone Potenza S02A 295/30/ZR18 (98Y) N3
De dot codering duiden bij alle 4 ergens op halverwege 2014

Bij het naar huis rijden trillend stuur bij snelheden boven 125km/h en onrustig wordende wegligging. Nee toch? Zou het kunnen, niet goed gebalanceerd? Twijfels.

Aangezien het een heel eind terug is naar waar ze zijn gemonteerd hier in de buurt even de balancering laten nakijken. Gelijk op de Hunter GSP9700. Resultaat, velgen zijn mooi recht, een voorband met een erg hoge hoogteslag van 110 wat blijkbaar erg veel is hoor ik, een achterband met een hoogteslag van 155 (zelfs met het blote oog waar te nemen bij draaiend wiel, alle banden toch nog wat loodstrips nodig. Krijg te horen dat bij deze bandenboer banden met zulke hoge hoogteslag retour leverancier worden gestuurd.

Gebeld met degene die ze er op gezet heeft. Bevindingen voorgelegd met balanceerrapport erbij. Probleem gaat opgelost worden wordt mij gemeld.

Een mogelijke oplossing is dat er een nieuwe voor- en achterband opgestuurd worden. Die laat ik dan hier in de buurt monteren en de twee die eraf komen gaan retour. Nieuw probleem, achterband heeft een onbekende levertijd bij de leverancier. Wachten dus.

Daarom alternatief voorstel gekregen: ik bestel zelf 4 nieuwe banden laat deze monteren bij een bandenzaak naar keuze. De originele 4 gaan dan retour en ik krijg mijn geld terug.

Ik neig naar dit alternatief voorstel. Voordeel is dat ik maar één tussenpersoonhoef aan te spreken op het eindresultaat.

Ik zit nu met een aantal vragen:
1. Is het ok om zoals nu 2 verschillende bandentypes te combineren. Als ik zelf ga zoeken wordt dit afgeraden.
2. Er is geen S02A met N codering te vinden voor de 235/40/18 maat? Wat nu dan?
3. kan mixen van N coderingen wel? Dus N1 met N3. Zoekwerk op internet vertelt mij dus van niet.
4. ik kreeg te horen dat de RE050a en de S02a een goeie combinatie is. Iemand ervaring?
5. Tips voor goed monteeradres in de straal van 25km Delft zijn welkom.

Eric

    Auteur:  de Fiscalist [ 22 jul 2015 20:40 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Op mijn 964 vond ik de michelin pilot sport 2 een fijne band.

    Kun je gewoon op intener bestellen, bijvoorbeel. Bij reifendirect.de.

    Qua montage heb ik goede ervaringen met jf tyres in den haag, vlak langs de A4

    Auteur:  Kheldar [ 23 jul 2015 10:32 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Thx voor de tip. JF is hier vlakbij.

    Auteur:  Scooby-R [ 23 jul 2015 13:09 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Citaat:
    Daarom alternatief voorstel gekregen: ik bestel zelf 4 nieuwe banden laat deze monteren bij een bandenzaak naar keuze. De originele 4 gaan dan retour en ik krijg mijn geld terug.


    Keurig voorstel, kan menig bedrijf een voorbeeld aan nemen.

    Ik heb zelf de Michelin pilot sport (19") onder de 996, prima band ! :thumleft:
    Ook zeer goede ervaring met de Good-Year Eagle F1.

    Succes met het maken van een keus......

    Auteur:  ver boven de 200 [ 25 jul 2015 10:11 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Ik heb mijn banden laten vervangen door Profile tyrecentre Hogendoorn in Mijdrecht, gespecialiseerd in sportwagen. Gekozen voor Pirelli Pzero Rosso met N4 codering. Tevens de auto laten uitlijnen en balanceren ( ook ik had daarvoor trilleningen boven de 150 km/h). Rijdt nu weer supergoed! Ik heb achter 285/30-18 en die vind ik al breed genoeg. ;-). Ik vind de 996 heel erg gevoelig op goed uitlijnen, bij mij stond het niet goed en dat heeft zeker bijgedragen aan het snelle slijten van de vorige set.

    Nog even op je vragen terugkomend:
    1. Vier dezelfde banden zijn altijd beter
    2. Weet ik niet
    3. Volgens mij geen probleem, geeft alleen aan dat Porsche erachter staat
    4. zie 1 ik zou het niet doen
    5. Misschien is bovenstaand adres nog net binnen de km's

    Succes.

    Auteur:  Epicurus [ 26 jul 2015 22:15 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    1) Moet eigenlijk geen echt probleem vormen mits gemonteerde banden aan gestelde eisen voldoen
    2) N-codering is alleen door Porsche in het leven geroepen om banden te 'standaardiseren', aardig maar niet absoluut noodzakelijk
    3) Ja, N-coderingen zijn chronologisch, N1 goedkeuring is gewoon een 'oudere lichting' N3 goedkeuring is van recenter datum door Porsche 'goedgekeurde' banden.
    Zelf heb ik nog steeds het idee dat hier commerciële belangen mede een rol spelen...
    4) Geen ervaring, wel uitgebreide Bridgestone ervaring; uitstekende banden.
    5) Autopunt in Forepark Den Haag

    Auteur:  Kheldar [ 27 jul 2015 13:01 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Dank je wel voor de input en commentaar!

    Na het herbalanceren vorige week is de grootste trilling wel weg maar nog niet helemaal. Afgezien van het trillen is de wegligging verder prima. Dus eens de onregelmatige hoogteslag van rechtervoorband en linkerachterband is vervangen hoop ik dat de auto weer mooi op het asfalt ligt.

    Ik heb besloten om dezelfde banden te bestellen.

    Enkel de 295/30/18 Potenza S02a blijken slecht leverbaar te zijn. ook via de online bandenshops. Afwachten dus.

    Eric

    Auteur:  Ber [ 01 aug 2015 16:01 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Zijn je velgen wel heel mooi rond?? Bij de kleinste afwijking geeft dat ook ongewenste trillingen die je met uitlijnen niet weg krijgt. :wink:

    Auteur:  Kheldar [ 01 aug 2015 19:57 ]
    Berichttitel:  Re: vragen bij juiste bandenkeuze 996

    Ik heb de velg en bandcombinatie laten uitmeten met de Hunter gsp9700 ... Die meet ook de velgen na. De afwijkingen van de velg vielen binnen de toleranties (variërend van 0,01 tot 0,07mm).

    De nieuwe banden liggen er sinds woensdag om. Het zoekerige in de wegligging is in ieder geval fel verbeterd, bijna helemaal weg. Rechtsachter nog een lichte tril.

    Waar ik ze heb laten monteren hadden ze geen 9700. Heb de indruk dat deze machine een heel stuk nauwkeuriger is. Iemand ervaring mee?

    Ik ga ze dus nog eens met de laser laten herbalanceren. Nog steeds zoekende naar een goede bandenboer in de buurt die deze apparatuur heeft.

    Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
    Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
    http://www.phpbb.com/