Remmerij vervangen 996 4S
Tijdens het aankoopproces van mijn auto werd ik er tijdens de AKK al op gewezen dat de remmen niet heel veel kilometers meer voor de boeg hadden. Aangezien ik eerst lekker wilde genieten was ik er nog niet aan toegekomen om dit eerder aan te pakken. Aangezien ik al vaker de remmen van andere auto's heb vervangen heb ik afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken om de remmen van mijn P aan te pakken. Ik ben zeker geen monteur, maar heb inmiddels al aardig wat klusjes gedaan aan diverse auto's en krijg er steeds meer handigheid in. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik alle onderdelen heb en vooral de tijd heb om het rustig aan te doen.
Een aantal weken geleden had ik alle onderdelen besteld in de UK (o.a. vanwege het koersvoordeel na de Brexit maar ook omdat ik er niet in slaagde om elders tegen een goede prijs alle benodigde delen in 1 aankoop te kunnen krijgen).
Ik heb verschillende verhalen gelezen op internet m.b.t. welke onderdelen precies te vervangen en ben tot de conclusie gekomen dat ik uit voorzorg maar alles wilde aanschaffen wat ik mogelijk nodig kon hebben (althans dat dacht ik dan). Dan kon ik in ieder geval de vervanging in 1 keer uitvoeren en hoef ik niet te wachten op het bestellen van nieuwe onderdelen.
Dus, nieuwe schijven, remblokken, slijtageindicatoren, dempingsplaatjes, revisiekitjes voor de remklauwen, remschoenen handrem achterzijde, nieuwe bouten voor de remklauwen en nieuwe schroefjes voor het monteren van de schijven. Zie hieronder een foto van al deze goodies
Toen kwam het proces van het vervangen van de remmen. Gelukkig kon ik de brug op het werk van een vriend van me gebruiken en dat was geen overbodige luxe. Op zich was het allemaal redelijk vanzelfsprekend en met behulp van mijn Porsche manual en Youtube kwam ik een heel eind. Wel bleek het een uitdaging om alles zonder beschadigingen te vervangen maar het is uiteindelijk gelukt. Uiteindelijk wel wat zaken anders aangepakt maar aldoende leert men. Ik heb helaas geen detailfoto's van het proces maar de beschrijvingen op diverse internet fora en youtube spreken voor zich en ik wilde mijn ervaringen toch even met jullie delen: De slijtageindicatoren zitten in de remblokken geklikt en om dit los te halen terwijl de blokken er nog in zaten bleek een enorm gefriemel (en natuurlijk brak er ook 1 plastic clipje af) en niet erg handig. Dus maar besloten om ze aan de blokken te laten zitten en ze in zijn geheel met de blokken uit de klauw te halen. Daarna kon ik er goed bij en was het een eitje om deze los te maken. Wat ik echt een top tip vond was hoe de achter remschijven eraf te krijgen. Ik heb vaker mensen zien beuken met hamers om de schijven eraf te krijgen. Gelukkig heeft Porsche (of de producent van de schijven) hieraan gedacht om naast de schroefgaten om de schijven op de naaf te bevestigen ook 2 gaten te maken om een M8 bout in te draaien. Door deze bouten op 2 plaatsen erin te draaien zet de schijf zich af van de naaf en til je deze er zo vanaf. Ideaal en er hoefde geen hamer aan te pas te komen.
Omdat ik niet tevreden was over mijn handrem had ik ook maar een setje nieuwe handremschoenen besteld onder het motto van "nu we er toch bezig zijn". Wanneer ik een parkeergarage binnenreed volgde er altijd een spel om met mijn rem, koppeling en gas om ervoor te zorgen dat ik niet achteruit de helling af donderde. Ik kon de handrem aantrekken tot aan het dak ongeveer maar er gebeurde vrij weinig. Bij het aantrekken van de handrem zag ik dat de spanning tussen de beide kabels (links en rechts) niet gelijk was en dat de rechter kabel niet op spanning wilde komen. Ik wist dus dat het probleem rechtsachter zat en begon met het zoeken naar het mankement. Nadat ik de oude schijf had verwijderd zag ik de remschoenen van de handrem. Redelijk wat zichtbare slijtage dus maar meteen de nieuwe handremschoenen gemonteerd. De veren zagen er nog goed uit en deze heb ik niet vervangen. Tussen de remschoenen zit een mechanisme wat de spreiding van de schoenen regelt (de star-wheel adjuster, geen idee hoe dit ding in het Nederlands heet). Deze kun je door een van de gaten in de naaf voor je wielbouten verstellen. Dit ding zat muurvast, dus bewogen de remschoenen aan die zijde niet mee. Aangezien ik deze natuurlijk niet had besteld ben ik maar snel naar de sloop gereden om een nieuwe op te halen.
De nieuwe gemonteerd op dezelfde manier als de oude er op zat en nadat alles weer op zijn plek zat nog een keer testen maar de handrem greep weer niet aan. Alles weer losgehaald en toen zag ik dat de star-wheel adjuster weer muurvast zat en niet meer versteld kon worden. Toen dacht ik dit is vreemd, wat is hier aan de hand? Nogmaals nagedacht over de werking van dit kreng en toen kreeg ik een ingeving: het ding zat er verkeerd om in!! Hierdoor konden de remschoenen niet verder spreiden. Vervolgens alles weer op de juiste manier gemonteerd en voila er stond weer spanning op de kabel. Meteen de handrem maar even afgesteld zodat hij lekker hard aangrijpt zonder dat ik de hendel tot het dak moet optrekken. Laat die hellingen nu maar komen.
Tijdens het proces ook alles netjes schoongemaakt en nadat ik klaar was heb ik de remklauwen maar meteen in de was gezet zodat ze hopelijk wat makkelijker schoon te maken zijn in de toekomst. Daarna met een grote smile en zonder storingen een paar testrondjes gemaakt over het industrieterrein en de remmen functioneerden prima.
Nu heb ik nog 2 vragen voor de experts hier:
1. Weet iemand waar ik de stickers met "porsche" belettering kan krijgen voor de remklauwen? Deze zijn ooit opnieuw gepoedercoat en daarbij niet voorzien van de witte letters en ik vind dit er niet mooi uitzien. De kleur van de remklauwen ziet er verder nog goed uit en ik heb geen zin om ze op dit moment opnieuw te laten spuiten..
2. Weet iemand wat de correcte procedure is om je nieuwe blokken en schijven in te rijden zodat ze de meeste remcapaciteit hebben en gelijkmatig afslijten?
Ik lees allerlei verschillende verhalen op diverse fora waar men o.a. adviseert om meerdere harde stops te maken van 170 km/pu naar 80 km/pu en dit lijkt me niet geheel ongevaarlijk.
Tot slot nog maar 2 foto's van al het moois dat nu weer op mijn auto zit..