Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:49



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Remmerij vervangen 996 4S 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Remmerij vervangen 996 4S
Tijdens het aankoopproces van mijn auto werd ik er tijdens de AKK al op gewezen dat de remmen niet heel veel kilometers meer voor de boeg hadden. Aangezien ik eerst lekker wilde genieten was ik er nog niet aan toegekomen om dit eerder aan te pakken. Aangezien ik al vaker de remmen van andere auto's heb vervangen heb ik afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken om de remmen van mijn P aan te pakken. Ik ben zeker geen monteur, maar heb inmiddels al aardig wat klusjes gedaan aan diverse auto's en krijg er steeds meer handigheid in. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik alle onderdelen heb en vooral de tijd heb om het rustig aan te doen.
Een aantal weken geleden had ik alle onderdelen besteld in de UK (o.a. vanwege het koersvoordeel na de Brexit maar ook omdat ik er niet in slaagde om elders tegen een goede prijs alle benodigde delen in 1 aankoop te kunnen krijgen).
Ik heb verschillende verhalen gelezen op internet m.b.t. welke onderdelen precies te vervangen en ben tot de conclusie gekomen dat ik uit voorzorg maar alles wilde aanschaffen wat ik mogelijk nodig kon hebben (althans dat dacht ik dan). Dan kon ik in ieder geval de vervanging in 1 keer uitvoeren en hoef ik niet te wachten op het bestellen van nieuwe onderdelen.
Dus, nieuwe schijven, remblokken, slijtageindicatoren, dempingsplaatjes, revisiekitjes voor de remklauwen, remschoenen handrem achterzijde, nieuwe bouten voor de remklauwen en nieuwe schroefjes voor het monteren van de schijven. Zie hieronder een foto van al deze goodies :D
Toen kwam het proces van het vervangen van de remmen. Gelukkig kon ik de brug op het werk van een vriend van me gebruiken en dat was geen overbodige luxe. Op zich was het allemaal redelijk vanzelfsprekend en met behulp van mijn Porsche manual en Youtube kwam ik een heel eind. Wel bleek het een uitdaging om alles zonder beschadigingen te vervangen maar het is uiteindelijk gelukt. Uiteindelijk wel wat zaken anders aangepakt maar aldoende leert men. Ik heb helaas geen detailfoto's van het proces maar de beschrijvingen op diverse internet fora en youtube spreken voor zich en ik wilde mijn ervaringen toch even met jullie delen: De slijtageindicatoren zitten in de remblokken geklikt en om dit los te halen terwijl de blokken er nog in zaten bleek een enorm gefriemel (en natuurlijk brak er ook 1 plastic clipje af) en niet erg handig. Dus maar besloten om ze aan de blokken te laten zitten en ze in zijn geheel met de blokken uit de klauw te halen. Daarna kon ik er goed bij en was het een eitje om deze los te maken. Wat ik echt een top tip vond was hoe de achter remschijven eraf te krijgen. Ik heb vaker mensen zien beuken met hamers om de schijven eraf te krijgen. Gelukkig heeft Porsche (of de producent van de schijven) hieraan gedacht om naast de schroefgaten om de schijven op de naaf te bevestigen ook 2 gaten te maken om een M8 bout in te draaien. Door deze bouten op 2 plaatsen erin te draaien zet de schijf zich af van de naaf en til je deze er zo vanaf. Ideaal en er hoefde geen hamer aan te pas te komen.
Omdat ik niet tevreden was over mijn handrem had ik ook maar een setje nieuwe handremschoenen besteld onder het motto van "nu we er toch bezig zijn". Wanneer ik een parkeergarage binnenreed volgde er altijd een spel om met mijn rem, koppeling en gas om ervoor te zorgen dat ik niet achteruit de helling af donderde. Ik kon de handrem aantrekken tot aan het dak ongeveer maar er gebeurde vrij weinig. Bij het aantrekken van de handrem zag ik dat de spanning tussen de beide kabels (links en rechts) niet gelijk was en dat de rechter kabel niet op spanning wilde komen. Ik wist dus dat het probleem rechtsachter zat en begon met het zoeken naar het mankement. Nadat ik de oude schijf had verwijderd zag ik de remschoenen van de handrem. Redelijk wat zichtbare slijtage dus maar meteen de nieuwe handremschoenen gemonteerd. De veren zagen er nog goed uit en deze heb ik niet vervangen. Tussen de remschoenen zit een mechanisme wat de spreiding van de schoenen regelt (de star-wheel adjuster, geen idee hoe dit ding in het Nederlands heet). Deze kun je door een van de gaten in de naaf voor je wielbouten verstellen. Dit ding zat muurvast, dus bewogen de remschoenen aan die zijde niet mee. Aangezien ik deze natuurlijk niet had besteld ben ik maar snel naar de sloop gereden om een nieuwe op te halen.
De nieuwe gemonteerd op dezelfde manier als de oude er op zat en nadat alles weer op zijn plek zat nog een keer testen maar de handrem greep weer niet aan. Alles weer losgehaald en toen zag ik dat de star-wheel adjuster weer muurvast zat en niet meer versteld kon worden. Toen dacht ik dit is vreemd, wat is hier aan de hand? Nogmaals nagedacht over de werking van dit kreng en toen kreeg ik een ingeving: het ding zat er verkeerd om in!! Hierdoor konden de remschoenen niet verder spreiden. Vervolgens alles weer op de juiste manier gemonteerd en voila er stond weer spanning op de kabel. Meteen de handrem maar even afgesteld zodat hij lekker hard aangrijpt zonder dat ik de hendel tot het dak moet optrekken. Laat die hellingen nu maar komen.
Tijdens het proces ook alles netjes schoongemaakt en nadat ik klaar was heb ik de remklauwen maar meteen in de was gezet zodat ze hopelijk wat makkelijker schoon te maken zijn in de toekomst. Daarna met een grote smile en zonder storingen een paar testrondjes gemaakt over het industrieterrein en de remmen functioneerden prima.

Nu heb ik nog 2 vragen voor de experts hier:
1. Weet iemand waar ik de stickers met "porsche" belettering kan krijgen voor de remklauwen? Deze zijn ooit opnieuw gepoedercoat en daarbij niet voorzien van de witte letters en ik vind dit er niet mooi uitzien. De kleur van de remklauwen ziet er verder nog goed uit en ik heb geen zin om ze op dit moment opnieuw te laten spuiten..
2. Weet iemand wat de correcte procedure is om je nieuwe blokken en schijven in te rijden zodat ze de meeste remcapaciteit hebben en gelijkmatig afslijten?
Ik lees allerlei verschillende verhalen op diverse fora waar men o.a. adviseert om meerdere harde stops te maken van 170 km/pu naar 80 km/pu en dit lijkt me niet geheel ongevaarlijk.

Tot slot nog maar 2 foto's van al het moois dat nu weer op mijn auto zit..
Afbeelding Afbeelding


04 aug 2016 11:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een echte Nee-T3
Bericht Re: Remmerij vervangen 996 4S
Klikkerdeklikker Porschesticker :wink:

Afbeelding
_________________________________________
I have sexdaily, I mean dyslexia, fcuk


04 aug 2016 12:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Remmerij vervangen 996 4S
Die speciale inrijprocedures is dat niet eerder voor high performance remblokken bedoelt voor circuitgebruik?

Denk dat de OEM en alternatieven gewoon vanzelf hun rempotentieel bereiken na een bepaalde tijd rijden ... euh remmen ;)

Waar heb je ze besteld als ik vragen mag?


05 aug 2016 0:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Remmerij vervangen 996 4S
@Scooby: bedankt voor de tip van de stickers. Ze zijn inmiddels besteld dus ik ben benieuwd.
@kheldar: ik heb alle onderdelen bij design911 besteld. Ben er zeer goed geholpen. Meerdere malen gemaild over welke merken ze konden leveren en (verzend)kosten voordat ik ze uiteindelijk besteld heb. Netjes te woord gestaan en de zending werd binnen 3 dagen thuis afgeleverd.


05 aug 2016 10:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Remmerij vervangen 996 4S
Heb je OEM gemonteerd of voor een alternatief gegaan?

Design911 heb ik ook al goede ervaring mee. Heldere website ook, nog niet dat ik ze heb moeten bellen voor info. Maar goed te horen dat dat ook vlot gaat.


05 aug 2016 10:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Remmerij vervangen 996 4S
Heb alles van Pagid besteld. Op zich was de website helder alleen staat vermeld dat je het merk krijgt wat ze op voorraad hebben en dan kan het zijn dat je voor en achter verschillende merken krijgt. Dat wilde ik per se niet vandaar mijn vragen vooraf.


05 aug 2016 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Remmerij vervangen 996 4S
Mooi verslag :thumleft: Standaard remmen hoef je niet echt in te Remmen. Wel de eerste km's wat rustiger remmen zodat de blokken zich kunnen zetten.
_________________________________________
6 platte groeten, René


14 aug 2016 12:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.