Auteur |
Bericht |
EvDijk
964 C2 '90
|
zwabberen
Een prachtige dag voor een mooie rit. Stukkie snelweg op hogere snelheid (kort stukje 180/200). Het viel mij weer op dat de auto op richels in combi met slecht wegdek en/of flauwe bochten wat zwabbert. Voelt niet lekker safe. Ik heb hier de specialist wel eens naar laten kijken, maar die zei dat het hoorde bij de 964. Draagarmen voor zijn niet lang geleden vervangen en auto is niet verlaagd. Onderhoud wordt stipt uitgevoerd. Als dit normaal blijkt te zijn, is er wellicht toch een verbetering aan te brengen? Ik heb wel eens gedacht aan verlagen, maar nu pak ik drempels met groot gemak en wil ik eigenlijk wel zo houden. Ik even gezocht naar dit onderwerp, maar kon zo snel geen oplossing vinden. Bvd voor jullie suggesties!
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
09 okt 2016 17:09 |
|
|
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
Re: zwabberen
Bij een goede verlagingset hoeven drempels niet altijd een probleem te zijn
_________________________________________ Nie janken.
|
09 okt 2016 17:29 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: zwabberen
Een 964 die goed is afgesteld zwabberd niet en stuurt snaarstrak. Wat ze wel eens willen doen is sporen op de weg volgen en dat hoort inderdaad bij een 964. Maar als je een gevoel hebt dat de wagen een beetje deinen is je schokdempers mogelijk aan vervanging toe.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
09 okt 2016 17:42 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Re: zwabberen
Dat zou het wel eens kunnen zijn..Auto stuurt op de snelweg op richels, hobbels etc zeker niet snaarstrak en deint inderdaad wat. Spoorvorming is normaal en herken ik ook wel, maar dit is meer deinen. Ik ga er naar laten kijken. Zit er nog verschil in schokbrekers of is het misschien een goed moment om toch iets lager te zetten? In dat geval zou ik een voorkeur hebben voor alleen voorzijde iets te verlagen, maar geen idee of dat kan.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
09 okt 2016 17:47 |
|
|
erwin964c4
|
Re: zwabberen
Zou hem niet lager zetten ,dat lager zetten is alleen omdat sommigen het mooier vinden ... ,heeft weinig met wegligging van doen ,sterker nog ik heb van menigeen vernomen dat de wegligging verslechtert als je hem verlaagt... al zullen daar de meningen over uiteen lopen denk ik
|
09 okt 2016 17:54 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: zwabberen
Niet goed genoeg gezocht lijkt mij. Verlagen is niet nodig om een 964 goed te laten sturen. Maar........door een beetje verlaging wordt een 964 wel weer strakker......hoeveel beter ligt aan de hoeveelheid verlaging en met welke veren en schokdempers dat gedaan is. Maar verlagen is hier niet aan de orde. Goede schokdempers en goede montage zijn erg belangrijk. Dat is in dit geval een eerste aandachtspunt.
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 okt 2016 18:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: zwabberen
Laat ik nu iemand weten, die goeie schokdempers op voorraad heeft .... én deze ook nog eens vakkundig kan monteren - inclusief uit- wegen en lijnen
|
10 okt 2016 0:16 |
|
|
Captain 911
964 C2 '92Amsterdam
|
Re: zwabberen
Toevallig michelins laten monteren? Ik heb na jaren conti's moeten overstappen en heb achter (C2) nu michelins, dramatisch, ik dacht echt dat ik lek gereden had. Tijdje mee gereden, maar tevergeefs. Ruil ze volgende week in, helemaal klaar mee. Volgens Visser was ik niet de eerste met klachten....tbc
_________________________________________ There's no better way to fly
|
14 okt 2016 14:37 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: zwabberen
Verschillende merken banden voor en achter monteren is bijna een garantie voor een afwijkend rijgedrag. Dat is hier al meer dan eens voorbij gekomen.
Na montage van Bilstein B6 en H&R veren is m'n 964 uitgelijnd, uitgewogen en voorzien van de juiste en verse Michelins met N-codering rondom met als resultaat strak sturen, ook dik boven de 200 op verschillende soorten wegdek.
|
14 okt 2016 15:40 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: zwabberen
Wel mooi dat het dan wordt gebracht alsof het aan Michelin ligt.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
14 okt 2016 17:09 |
|
|
Kappi2907
|
Re: zwabberen
Daarom staat de RS natuurlijk lager......voor de looks....????
|
14 okt 2016 17:47 |
|
|
Kappi2907
|
Re: zwabberen
Even naar Rebel Engineering. Laat Erwin maar ff een stukje rijden. Vraag anders eens op een evenement of je in een 964 met Bilstein, H&R setup mag rijden....
|
14 okt 2016 17:49 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: zwabberen
Plus 1.
|
14 okt 2016 17:57 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: zwabberen
Vervang "lager" door "te laag" en het verhaal klopt wel redelijk.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
14 okt 2016 18:58 |
|
|
erwin964c4
|
Re: zwabberen
Ik neem aan dat je weet waar rs voor staat?? Besturing word strakker op rs hoogte ,zeer zeker niet beter. Openbare weg is iets anders dan eine rennstrecke
|
14 okt 2016 18:59 |
|
|
Captain 911
964 C2 '92Amsterdam
|
Re: zwabberen
Sorry guys, ik wist niet dat iedereen hier zo alwetend was, ik ga snel terug in mijn nederige wereld waarin mijn 964 (ja ook met bilsteins B6 ) op Conti's snaarstrak reed. En waar imho een van de beste specialisten van Nederland van mening is dat een auto niet dusdanig mag zwabberen als er voor en achter een ander merk op zit. Succes ermee
_________________________________________ There's no better way to fly
|
14 okt 2016 19:14 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: zwabberen
Conti's op beide assen zal prima rijden, geloof ik meteen. Echter met verschillende banden op de assen, met blijkbaar (kleine) verschillende eigenschappen, rijdt de 964 blijkbaar toch anders. Zoveel mensen zoveel wensen! Ook qua weggedrag...staat direct in verband met de banden
|
14 okt 2016 20:26 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Re: zwabberen
Dank voor het meedenken en de tips. Bandjes zijn allemaal gelijk, redelijk vers (voor zelfs nagenoeg nieuw) en Conti. Geen ervaring met Michelin. Al contact gehad met Erwin en denk wel dat het schokbrekers zijn die vervangen moeten worden. Vreemd is wel een beetje dat dit tijdens groot en klein onderhoud (dit jaar nog klein) niet wordt gezien/gemerkt. Bilstein B6 wordt door velen hier geadviseerd. Is het met deze set ook mogelijk paar cm omlaag te gaan aan voorzijde? Ben wel benieuwd hoe een 964 rijdt met zo'n setup als hierboven beschreven.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
14 okt 2016 20:54 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: zwabberen
Bilstein is in algemeen (tenminste mijn ervaring ook voor andere merken) echt een verbetering qua weggedrag, maar blijft een persoonlijke voorkeur! Verder is mijn 964 niet tot (in de puntjes)perfect maar met waarden tussen standaard (fabrieksinstellingen)hoogte en RS hoogte, stuurt ie echt wel strak
|
14 okt 2016 21:12 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: zwabberen
Zelfde gehad bij mijn 964, op conti s was het prima. Michelin ps2 achteraan en zwabberen. Michelins ook vooraan en het was weer prima... Scheelt je iig een zoektocht naar de oorzaak van het zwabberen toch?? Kennelijk is de combinatie niet lekker.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
15 okt 2016 8:24 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: zwabberen
Mocht je zo'n set kopen ...laat dan gelijk de door Erwin ontwikkelde Uniball stuurstangen monteren (prijs zal je meevallen).Beter dan de hierboven beschreven set met deze upgrade wordt het niet. klik
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
15 okt 2016 8:55 |
|
|
hoefnix
|
Re: zwabberen
Als je schokdempers en veren aanpast... heb je dan een RS onderstel? Nee. Als je auto deint omdat er iets niet klopt... helpt verlagen dan? Nee. Gewoon uitzoeken wat er aan scheelt en dat oplossen. Verlagen kan later als je dat zou willen.
|
15 okt 2016 9:07 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: zwabberen
Ik heb ook zelfde ervaring gehad(enorm zwabberen ) maar dat lag toen aan mijn banden achter Bridgestones. Na paar duizend km rijden was het weer weg.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
15 okt 2016 10:52 |
|
|
Kappi2907
|
Re: zwabberen
Goed lezen! Dat suggereer ik niet. Er staat dat verlagen de rijeigenschappen negatief beinvloed als het gaat om wegligging, dat is niet correct! Een RS staat laag zodat deze strakker rijdt. En ja ik weet dat de setup van een RS 964 naast schokbrekers, veren, tevens aangepaste swaybars, etc heeft. Dat was de discussie niet.......de bijdehandjes zijn weer wakker op het forum.
|
15 okt 2016 11:25 |
|
|
arjan
|
Re: zwabberen
inderdaad samen uit bed gestapt met de korte lontjes,...........
|
15 okt 2016 11:32 |
|
|