| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=48884
Pagina 1 van 1

Auteur:  2000 gtv [ 20 feb 2017 12:03 ]
Berichttitel:  Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Buiten dat dit wel een leuk en leerzaam filmpje is lijken me de verstelbare dempers top.Zijn tenminste van "binnenuit" verstelbaar.Geen gedoe op de grond zoals met de Bilstein's

https://www.youtube.com/watch?v=4SvIcrfKG2I

Auteur:  996Tom [ 20 feb 2017 21:03 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Mooi filmpje, hartelijk dank. Arbeidsintensief klusje. In een flits zie je ook het 'rollen' van een spatbordrand voorbijkomen :roll:

Auteur:  Kappi2907 [ 20 feb 2017 22:11 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

.....kost een flinke duit ben ik bang.

Auteur:  Ton Has [ 21 feb 2017 0:25 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Bij REBEL Engineering blijft het wel betaalbaar en betrouwbaar met een vergelijkbaar resultaat.

Auteur:  2000 gtv [ 21 feb 2017 17:52 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Bij Rebel wordt idd hetzelfde gedaan.(naar volle tevredenheid... ook bij mij... :lol: Later ook nog de uniball stuurstangen laten doen door Erwin ...meer dan tevreden over)

Maar vertel?
Is dus duurder,onbetrouwbaarder en het resultaat is hetzelfde als met een Bilstein set ?(welke?)
Ik ken deze set nl niet en ben te lui om me er verder in te verdiepen.

Auteur:  giulia [ 21 feb 2017 18:06 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Duizendje of 6-7. Das best een smak geld.

Dan maar dichter bij huis naar Intrax.

Auteur:  2000 gtv [ 21 feb 2017 18:25 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Das zeker geld. Maar ben benieuwd naar het onbetrouwbaar en vergelijkbaar resultaat van Ton Has.Leuk zo'n oneliner erin gooien...maar "give me more" :twisted: 8)

De eenvoudige verstelbaarheid van deze dempers is wel een grote plus.

Auteur:  giulia [ 21 feb 2017 20:40 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Dat doet Henk Thuis van Intrax al jaren met meer dan uitstekend resultaat. Wordt wereldwijd geprezen en heeft een behoorlijk trackrecord met zijn producten.

Auteur:  Bob C4 [ 21 feb 2017 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Maar dat uitlijnen met draadjes enz. begrijp ik niet helemaal. Waarom is dat beter
dan met de gangbare , moderne apparatuur ?

Auteur:  Johann [ 21 feb 2017 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Want het is draagbaar, dus handiger om te verplaatsen en te gebruiken op locatie bv. een circuit.

Auteur:  rob964.c4 [ 21 feb 2017 22:43 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

En moet gecalibreerd worden
Is 2 graden ook werkelijk nog twee graden
Dan is een touwtje en een graden boog betrouwbaarder

Auteur:  Kheldar [ 21 feb 2017 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

2000 gtv schreef:
Buiten dat dit wel een leuk en leerzaam filmpje is lijken me de verstelbare dempers top.Zijn tenminste van "binnenuit" verstelbaar.Geen gedoe op de grond zoals met de Bilstein's

https://www.youtube.com/watch?v=4SvIcrfKG2I


Leuk om te zien. Zo wordt het uitlijnen en uitwegen bij Madeno Racing ook uitgevoerd. Met shietlood etc. Wat arbeidsintensiever dan de elektronsiche meetbank. Maar kost nu ook geen grote smak geld.

Denk dat je op deze manier ook precies de tussenmetingen uitvoert en dus beter zicht hebt over de onderlinge verhoudingen. Maakt misschien dat het wat preciezer te doen is ...

Auteur:  Ton Has [ 21 feb 2017 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

2000 gtv schreef:
Das zeker geld. Maar ben benieuwd naar het onbetrouwbaar en vergelijkbaar resultaat van Ton Has.Leuk zo'n oneliner erin gooien...maar "give me more" :twisted: 8)

De eenvoudige verstelbaarheid van deze dempers is wel een grote plus.


Eenvoudige verstelbaarheid heeft dus weinig van doen met de vakkundigheid van Erwin. Maar hangt af van de keuze welke dempers je wilt gaan gebruiken.

Een onbetrouwbaar vergelijk van mijn kant??
Dit begrijp ik niet helemaal.

Heb mijn auto bij REBEL engineering op een soortgelijke manier laten uitlijnen en uitwegen na aanraden van mede forummers.
Het resultaat was verbluffend.

En trouwens, de vakkundigheid en service bij REBEL Engineering kunnen naar mijn mening worden samengevat in één one-liner

Auteur:  2000 gtv [ 22 feb 2017 9:14 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Laat maar je begrijpt het niet.

Ton Has schreef:
blijft het wel betaalbaar en betrouwbaar met een vergelijkbaar resultaat.

Auteur:  FreudeamFahren [ 22 feb 2017 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Interessant filmpje! Ik heb dezelfde RS Pro set vorig jaar op mijn 964 laten zetten en was daarbij minder kwijt dan het genoemde bedrag, inclusief hardere bussen in de voordraagarmen, verstelbare stabi's en vakkundige montage (incl uitwegen en uitlijnen) in Uden.

Reservoirs zijn bij mij trouwens een stuk netter weggewerkt dan in het filmpje (en zonder gaten boren in de carrosserie). Montage en afstelling is gewoon super netjes gebeurd. En qua rijden, want daar doe je het voor, is het echt, met hoofdletters, een Wereld van Verschil. Ik reed voorheen met Bilstein met H&R veren. Dit is veel strakker, maar zeker niet bikkelhard of oncomfortabel bij (snel :mrgreen: ) straatgebruik. Er zit ontzettend veel rust in de auto nu, het onderstuur is eruit (en da's best knap op een 964!) en je rijdt hem veel makkelijker richting gripgrens.

Prima communicatie tijdens het montage-proces was ook een dikke pré, en achteraf ook duidelijke uitleg over de afstelling gehad. Ook daarna meteen een helder antwoord bij vragen. Dus het is niet rekening betaald en de liefde voorbij: eigenlijk begint de pret dan pas.

Mijn conclusie: ik zat best tegen het bedrag aan te hikken maar de set en de auto zijn het waard. JRZ staat echt op eenzame hoogte op het gebied van kwaliteit en service (daar kan Intrax nog een puntje aan zuigen weet ik uit het verleden met oa een setje onder een circuit BMW, zitten overigens op een steenworp afstand van JRZ). Nee, ik ben best enthousiast ja :-)

Henk Thuis is trouwens niet meer betrokken bij Intrax. Die is fulltime bezig met zijn Pumaxs RT race-auto.

Auteur:  Kheldar [ 23 feb 2017 1:22 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Ja het ziet er ook gewoon erg mooi spul uit. Leuk ook iemand die hier uit eerste hand feedback geeft!

Prijzen vergelijken met US is sowieso met een korreltje zout te nemen. Een beetje (porsche)specialist rekent daar al snel 120-150$ per uur.

Als je de bedragen ziet voorbijkomen wat daar een motorrevisie kost ...

Auteur:  2000 gtv [ 23 feb 2017 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Ja dit is dus feedback waar we wat mee kunnen.thx :thumleft:
Ik maak er uit op dat de prijs wel meevalt, de betrouwbaarheid net zo goed of beter is dan de veel gebruikte sets maar dat het rijgedrag dus nog beter wordt dan met een vd Bilstein/ KW/etc sets. :drive:

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 23 feb 2017 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Ik heb wel goede ervaring met Intrax, ook onder een 964.
Vond de service prima en de feed-back van Donald Molenaar waardevol.
Uiteindelijk de auto snel weer verkocht, dus niet deel kunnen nemen aan de gratis trackday met afstelinstructie.

Onder mn 75 zit ook JRZ. Moeten binnenkort geserviced worden, zal ns contact met ze opnemen.

@freudeamfahren:
Heb je ook naar Moton/AST gekeken?

Auteur:  FreudeamFahren [ 23 feb 2017 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

AST was op voorhand geen optie ivm wederom ervaringen met BMWs in het verleden (over service niets te mekkeren overigens; enkel over setup en kwaliteit van de demping zelf), met Moton heb ik verder geen ervaring en is eerlijkheidshalve ook geen afweging geweest. Ik ben eigenlijk min of meer per ongeluk tegen JRZ aangelopen. Ik was bij mijn specialist om het plan voor mijn 964 te smeden: beter sturen stond al op de agenda. De specialist in kwestie had toen een Golf VII GTi (of was het een VI :roll: ) op de brug hangen waar een JRZ set onder kwam. Ik kende het merk van een aantal BMW 1 M Coupé rijders die erbij zweren, maar van dichtbij had ik het nog nooit gezien.

Nu heb ik nogal een zwak voor mooie spullen. Dingen die goed in elkaar zitten. Kwaliteit. Dat je weet dat het over een jaar of 10, als je er goed voor zorgt en het juist onderhoudt, ook nog vers bij staat. Dat is ook één van de dingen die me zo blijft aantrekken in de luchtgekoelde 911jes. Alleen al hoe het portier van een goede 964 opent en sluit vind ik feest. Maar ik heb dat bijvoorbeeld ook bij een mooi Zwitsers klokje. Afijn, die overweging zullen meerdere forummers wel herkennen. Toen we zo bij die Golf stonden en ik zag hoe het geheel in elkaar zat, de demper patronen afgewerkt zijn, hoe de leidingen naar die remote reservoirs zijn, werd ik daar wel hebberig van. Waarop ik meteen mijn grootste bezwaren maar heb geuit: "mijn ervaring met AST is dat de top sets alleen op circuit tot hun recht komen en op straat vooral knetterhard zijn, en dan ook nog eens regelmatig gereviseerd moeten worden. Geldt dat voor dit spul ook?" Met name dat knetterhard - onderhoud hoort er ergens ook wel een beetje bij - vind ik niet prettig: ik heb graag een klein beetje rol om de lengte as in de auto, zodat je kunt voelen wanneer je richting de grenzen van de grip gaat, en die hobbels verwerkt in plaats van er vooral hard overheen klapt. Dat vind ik namelijk leuker dan de snelste ronde rijden: een technisch zo goed mogelijke ronde rijden. Ik rijd liever tegen mezelf dan tegen de klok. Daarvoor is rust in de auto belangrijk, vertrouwen. Afijn, mijn specialist en later ook de mannen van JRZ zelf hebben vervolgens uitgelegd dat één van de verschillen van JRZ tov AST is dat het geen knetterharde veren nodig heeft om goed te functioneren: de dempers verwerken de oneffenheden in plaats van dat de auto stuitert op (te) harde veren. Uiteindelijk was mijn keus ergens wel subjectief, want ik heb niet met verschillende sets "back to back" gereden (praktisch niet haalbaar), maar van de antwoorden op mijn vragen en het spul van dichtbij werd ik wel zo enthousiast dat JRZ vervolgens een set mocht gaan leveren, aangevuld met verstelbare H&R stabi's die ik al eerder had gekocht.

Het resultaat is dus een top gedempte auto, die weliswaar strak afgeveerd is, maar niet onrustig wordt van korte of lange hobbels. Dat geeft ontzettend veel vertrouwen. Hij loopt nu ook rechtuit als een speer. Ook ruim boven de >kuch< twee dubbel nul kilometers in een uur. Bijna on-911 achtig stabiel zou je kunnen zeggen. Ook is aan mijn vereiste dat ik, met mijn beperkte vaardigheid en talent (ik zal altijd de beperkende factor blijven!), richting de grens moet kunnen sturen voldaan. Hij zet zich nog steeds een klein beetje in de veren bij fanatiek sturen, zodat ik voel wat ik doe. De stabi's staan voor in standje zacht en achter in standje hard. Dat heeft tot gevolg dat neus heel gewillig indraait (niks voor totale beginners schat ik in), in plaats van dat je eerst om het onderstuur hoeft heen te sturen. Camberplates voor helpen daar en bij de rechtuit stabiliteit trouwens ook: het is een goed compromis geworden. Om te voorkomen dat tractie op de achteras een issue wordt heb ik ervoor gekozen een Wavetrac sper in het differentieel in te laten bouwen. Maakt ook dat als de kont toch loslaat de auto nu prachtig op het gaspedaal te sturen is, vrij naar het motto "fährst du quer, siehst du mehr", maar da's weer een ander verhaal op zich.

Afsluitend nog een klein voorbeeld van de aftersales. Toen ik met de set naar huis reed en thuis parkeerde hoorde ik de demperpatronen een beetje wringen. Ik ben bepaald geen techneut en krijg dat niet zo maar uitgelegd, maar ze snapten meteen wat ik bedoelde en was één bezoekje later dan ook puik gefixd. De auto had dat tijdens de proefritten niet gedaan, anders was het al eerder verholpen. Verstellen gaat overigens voor doodeenvoudig en achter iets lastiger: je moet over de motor heen grijpen. Links geen punt, rechts moet het luchtfilterhuis even plaats maken. Als je dat 2x hebt gedaan stelt het niks voor. Ik denk trouwens dat in auto's met open filter en hitte draad conversie (verlanglijstje!) dat je er helemaal zo bij kunt.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan opduikelen. De auto winterslaapt nu nog, maar volgens mij heb ik (ergens...) foto's van de montage.

Auteur:  RS-R [ 23 feb 2017 11:55 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Mooi verhaal, en herkenbaar.

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 23 feb 2017 12:36 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Heel goed verhaal.
Door mijn Alfa-verleden ben ik nogal gefocust op Intrax, waar je met het ARC-systeem ook met relatief zachte veren kunt rijden, zodat de auto niet kneiterhard afgesteld hoeft te worden. Had ik ook onder de 964.
Is dat vergelijkbaar met JRZ?

Ik weet niet precies welk type JRZ er onder de Alfa zitten, ze zijn in ieder geval wel heel hard...
Is overigens alleen voor op het circuit, dus dat is geen bezwaar.
Zou het voor een auto waar je ook mee op de openbare weg rijdt wel te hard vinden.

Auteur:  2000 gtv [ 23 feb 2017 12:53 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Maar de hardheid kan je dus met JRZ naar smaak instellen.
Ik had dat ook op de 5 serie (jij toch ook?)vind het heerlijk om te kunnen kiezen in die afstemmingen maar het moet wel makkelijk gaan.
Ik heb bewust geen verstelbare Bilsteins genomen wat ik ken mezelf dat doe ik dan 1 keer liggend op de grond en daarna nooit meer.Teveel gedoe voor die rondjes rond de kerk die ik ermee rijd.
Maar deze JRZ's ...als je af en toe naar de ring ofzo gaat lijkt het me ideaal... in alle comfort heen en terug en op de ring zet je hem in Knal stand :twisted:

Overigens ben ik dik tevreden hoor over mijn huidige setup.Maar als ik dit eerder geweten had .... :P

Auteur:  2000 gtv [ 23 feb 2017 13:14 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

FreudeamFahren schreef:
Om te voorkomen dat tractie op de achteras een issue wordt heb ik ervoor gekozen een Wavetrac sper in het differentieel in te laten bouwen. Maakt ook dat als de kont toch loslaat de auto nu prachtig op het gaspedaal te sturen is, vrij naar het motto "fährst du quer, siehst du mehr", maar da's weer een ander verhaal op zich.

He klinkt goed!
Heb hier al eens naar een gebruikte sper gevraagd maar als je die al kunt vinden is het nog een duur geintje.
Kan je wat meer info en wat dat Wavetrac kost geven?

Vond o.a dit op rennlist.http://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/651961-lsd-option-wavetrac-differentials.html

Auteur:  FreudeamFahren [ 25 feb 2017 0:39 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

Ik gebruik de verstelbaarheid niet om hem het ene moment hard te zetten en het andere moment zacht. Ik gebruik die verstelmogelijkheden vooral om het optimum te bereiken en het daarna zo te laten. Daarmee is niet gezegd dat je hem niet naar hartelust harder en zachter kunt zetten natuurlijk: het systeem werkt met klikjes, dus is heel exact in te stellen en prima van het ene extreem naar het andere te draaien en weer terug, mocht je dat willen.

Gezien de moeite die het kost om een sper te monteren zou ik niet zo maar een gebruikt sper erin schuiven. In geval van een gebruikt platensper zou ik dat eerst reviseren zodat het ook doet wat het moet doen en dan lopen de kosten al meteen weer op natuurlijk.

Ik ben bij Wavetrac terecht gekomen door - je raadt het nooit - toeval. Mijn specialist spotte hem online, aangeboden door de Duitse importeur. Die heb ik gemaild en vertelde het volgende. Hij had de klok in kwestie uit de doos gehad om hem in een vitrine te leggen op een beurs, dus ik kocht hem als "gebruikt", maar dat was hij dus niet. Mooi vers ding dus, dat met behulp van een paar vulringen uiteindelijk ook super netjes paste. Erg tevreden mee.

Het Rennlist draadje ken ik, maar er staat één onvolkomenheid in. Er wordt daar beweerd dat een torsen differentieel nooit spert bij het afremmen. Dat is nu net waar Wavetrac zich onderscheidt van bijvoorbeeld Quaife (marktleider op het gebied van torque sensing diffs). In de woorden van de Duitse leverancier:
Citaat:
Die Plattensperre greift beim Bremsen dann ein, wenn ein Rad durch die Bremswirkung zum blockieren neigt oder in der Kurve durch die Achslastverteilung ein Rad entlastet wird und zum Durchdrehen neigt. In diesen Fällen sind die Differentiale nach Torsen Prinzip dann wie offene Differentiale, weil diese ja nicht die Achse Sperren sondern nur Drehmoment von der einen zur anderen Seite transferieren, was der Hauptunterschied zwischen Platten- und Torsensperren ist.
Das Wavetrac Differential kombiniert jedoch die beiden Prinzipien weil sie zu den Schneckenräder auch noch eine Scheibe mit Rampen hat die in diesen Bereichen mit eingreift. Wo nun z.B. ein Quaife Differential keine Wirkung mehr hat, gibt das Wavetrac Differential trotz Torsen System noch Drehmoment an das Rad mit mehr Haftung ab.

Die sperwerking tijdens remmen is niet zo uitgesproken als bij een platensper, maar hij doet het wel degelijk en is in die zin dus "the best of both worlds": het onderhoudsvrije van een torsendiff dat toch sperwerking levert tijdens het remmen.

Auteur:  2000 gtv [ 25 feb 2017 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Filmpje...Onderstel afstemming en uitweging 964

:thumleft:
Heb de prijs voor de wavetrack even op gezocht.
1331,09 euro advies retail.
En dan moet het nog gemonteerd worden.
Tempting.... :study:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/