Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:50



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
onderstel 993; kan heel strak! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 gt3
Bericht onderstel 993; kan heel strak!
Ik ben enkele jaren geleden hier geweest om mij te orienteren en heb eerst gezocht naar een geode 964 of 3.2. Heb veel auto’s bekeken en bijna van een forumlid een 964 gekocht die hij toch uiteindelijk niet besloot te verkopen. Ik vond de 3.2 geweldig kwa looks en geluid maar veel auto’s met roestproblemen gezien. De 964; veel met hoge kilometerstanden en ook aardig wat lekkages. Kwa rijden; strak maar het gaf mij toch niet de kick van de 3.2.
Toen heb ik naar een 993 gekeken en uiteindelijk in een 993 varioram gereden met korte bakverhoudingen, luchtfilter met gaatjes af fabriek en lage kilometerstand. Dit gaf me pas echt het gevoel met een serieus snelle auto te rijden en met name het beschikbare koppel in het middengebied en natuurlijk de prachtige klank van de varioram met de kleppen die geopend worden.
In de loop der tijd begon ik me steeds meer te irriteren aan het zachte onderstel en onstabiele achterzijde. Echter, wanneer je tests terugleest werd de 993 destijds bejubeld door zijn mooie achterwielophanging en ook de 993 rs scoort hoge ogen.
Ik heb me er via vele forums in verdiept. Ik ben meer op wat meer technische forums mijn aandacht gaan richten en met veel mensen mailcontact gehad.
Samenvattend; de 993 heeft van fabriek uit een heel goed onderstel. Echter; van fabriek zijn de rubbers in de ophanging en besturing vrij zacht. Verder moet de kinematic toe perfect zijn afgesteld. Dan komt nog het ouderdomsprobleem erbij; rubbers zijn uitgedroogd en hebben speling en hebben niet meer hun originele karakteristiek en dempers zijn af fabriek al vrij slecht. Dit alles bij elkaar doet een onderstel veel afbreuk.
Over de kinematic toe; er zijn maar heel weinig specialisten (ook dealers!) die weten hoe je dit moet afstellen. Ben zelf techneut en heb me erin verdiept dus weet vrij goed waar ik het over heb en vaak kreeg ik het verhaal; we lijnen hem uit maar deze afstelling doen we niks aan….. Dan kun je hem volgens mij net zo goed niet uitlijnen is mijn mening.
Ik heb veel discussies gehad met mensen uit de US maar ook met specialisten. Uiteindelijk toch maar de stap gezet en een specialist gevonden die mij begreep en samen een plan opgesteld. Hierin zijn de rubbers vervangen, nieuwe dempers en nog een paar kleine zaken, oh ja ik lees veel verhalen over de PSS 10 en allerlei dure dempers en zware stabi’s; als de rest niet goed is, is het gewoon een overkill! Gewoon B6 is meer dan genoeg; belangrijk is dat de rest in goede staat is en goed is afgesteld.
Resultaat; een 993 die net zo scherp stuurt of nog beter als een 964 of 3.2, totaal geen nerveuze achterkant meer, perfect op de grens te rijden en dan in combinatie met de voordelen van de 993 motor maakt het toch tot een wel hele mooie combi van puur rijgedrag en modern performance.


04 mei 2015 12:20
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Mooi verhaal! Heb je naast de B6 alles standaard gelaten of specifiek spul gemonteerd?


04 mei 2015 13:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Goed onderbouwd verhaal. Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen? En dus inmiddels tevreden?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 mei 2015 13:17
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
coolfan schreef:
Over de kinematic toe; er zijn maar heel weinig specialisten (ook dealers!) die weten hoe je dit moet afstellen. Ben zelf techneut en heb me erin verdiept dus weet vrij goed waar ik het over heb en vaak kreeg ik het verhaal; we lijnen hem uit maar deze afstelling doen we niks aan….. Dan kun je hem volgens mij net zo goed niet uitlijnen is mijn mening.


Een jaar geleden besloten mijn 993 onderstel te vernieuwen met nieuwe Bilstein B6 dempers. Vier zeer gerenommeerde (en op het forum goed bekend staande) specialisten gevraagd naar hun mening over kinematic toe adjustment en uitwegen. Vier verschillende antwoorden:

- uitlijnen heeft geen zin als je de kinematic toe niet opnieuw en goed afstelt, uitwegen kan.
- als kinematic toe goed staat moet je er gewoon van afblijven, en uitwegen heeft alleen zin als je het circuit op wilt.
- uitwegen is een hype, maar kinematic toe moet je goed afstellen bij uitlijnen.
- altijd uitwegen, maakt wereld van verschil, en kinematic toe moet je gewoon goed afstellen.

Ik heb auto uiteindelijk 'gewoon' weggebracht voor nieuwe dempers en uitlijnen, volgens mij is de kinematic toe niet aangeraakt, en ik ben dik tevreden. Maar misschien weet ik niet wat ik mis...


04 mei 2015 15:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Inderdaad - onderstel van een 993 kán heel goed afgesteld worden .... en je merkt zeer zeker verschil, ook als je geen circuit-rijder bent ...

Of je moet je als een natte krant op de openbare weg gedragen ....

Onlangs is er nog 'n PF'er hier van zijn geloof gevallen, heeft z'n straat-911 goed uit laten- wegen en lijnen ... wellicht meldt hij zich hier ook nog even ;)


04 mei 2015 15:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
HALLO!

:mrgreen:

Gemeld


04 mei 2015 16:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Was dat niet die "Alfa" man :mrgreen:
Mijn 993 is kwa sturen en rijden ook een topper, heb in de loop der jaren wel wat laten vernieuwen, schokkers en schijven, rubbers en dito laten (vierkant) uitlijnen.
Ook wat de TS melde de power is ok en vooral wanneer de kleppen opengaan van de vario :thumleft:
Je mag en kan hem niet vergelijken met de GT3, dat is echt een raceauto :drive:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


04 mei 2015 16:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 gt3
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Ik heb zelf ook nog een BMW met M onderstel en doe weleens mee met trackdays met huur M3's geprepareerd voor het circuit. Dus had wel wat vergelijkingsmateriaal. Verder ook gehoord dat bijvoorbeeld een 993 rs perfect rijdt. De kinematic toe is gewoon een heel wezenlijk deel van de uitlijning; staat ie niet goed dan klopt de geometrie niet. De 993 heeft een veel geavanceerder onderstel dan zijn voorgangers, mits goed uitgelijnd, alles in goede conditie anders rijdt ie als een zwabber en krijg je natte oksels. Verder zitten er een paar kleine dingen in die wat soepeler afgesteld zijn.
Heb heel veel contact gehad op Amerikaanse meer technische forums en toen een keer met de jullie wel bekende Erwin samen bekeken wat we moesten veranderen. Aan de andere kant wilde ik hem zoveel mogelijk origineel houden dus met een paar kleine veranderingen hem laten sturen net als of zelfs nog beter dan een 964 en zo eigenlijk met de mooiere 993 motor de ideale luchtkoeler te bereiken. Ik ben dan ook gewoon voor de B6 gegaan. PSS10 is duur en eigenlijk een overkill voor straatgebruik; investeer dus eerst in goede dempers, rubbers en uitlijning!


04 mei 2015 17:52
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Was ik al bang voor. Altijd dezelfde die die onderstellen strak krijgt. Bij mijn 964's ook :thumleft:

OT: M-onderstel was altijd het eerste vinkje dat ik bij mijn (lease)BMW's aankruiste op de optielijst. En meteen daarna sportstoelen. 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 mei 2015 19:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 gt3
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Klopt; BMW maakt eigenlijk belachelijk goede onderstellen. Ok de laatste jaren worden ze toch wel wat softer omdat de meeste mensen meer comfort willen en meer gadgets maar bijvoorbeeld een BMW 130i met sportonderstel of E36M3 zijn auto's die je voor redelijk geld kunt kopen en het een Porsche heel moeilijk maken. Ook omdat ze veel makkelijker zijn om mee te spelen; kontje komt heel makkelijk om en is goed te controleren en kwaliteit is top. Maar Porsche heeft gewoon iets wat BMW dan weer niet heeft en dat is dat aparte gevoel.


04 mei 2015 22:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 4s 96 993 C2T 95 FIAT 500 69
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
dirty gertie schreef:
coolfan schreef:
Over de kinematic toe; er zijn maar heel weinig specialisten (ook dealers!) die weten hoe je dit moet afstellen. Ben zelf techneut en heb me erin verdiept dus weet vrij goed waar ik het over heb en vaak kreeg ik het verhaal; we lijnen hem uit maar deze afstelling doen we niks aan….. Dan kun je hem volgens mij net zo goed niet uitlijnen is mijn mening.


Een jaar geleden besloten mijn 993 onderstel te vernieuwen met nieuwe Bilstein B6 dempers. Vier zeer gerenommeerde (en op het forum goed bekend staande) specialisten gevraagd naar hun mening over kinematic toe adjustment en uitwegen. Vier verschillende antwoorden:

- uitlijnen heeft geen zin als je de kinematic toe niet opnieuw en goed afstelt, uitwegen kan.
- als kinematic toe goed staat moet je er gewoon van afblijven, en uitwegen heeft alleen zin als je het circuit op wilt.
- uitwegen is een hype, maar kinematic toe moet je goed afstellen bij uitlijnen.
- altijd uitwegen, maakt wereld van verschil, en kinematic toe moet je gewoon goed afstellen.

Ik heb auto uiteindelijk 'gewoon' weggebracht voor nieuwe dempers en uitlijnen, volgens mij is de kinematic toe niet aangeraakt, en ik ben dik tevreden. Maar misschien weet ik niet wat ik mis...



+1 GOED VERHAAL
MAAR DAN KONI fsd NIEUWE DRAAGARMEN, NIEUWE VEREN RIJDT ALS NOOIT TEVOREN
_________________________________________
Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate


11 mei 2015 19:14
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
coolfan schreef:
Klopt; BMW maakt eigenlijk belachelijk goede onderstellen. Ok de laatste jaren worden ze toch wel wat softer omdat de meeste mensen meer comfort willen en meer gadgets maar bijvoorbeeld een BMW 130i met sportonderstel of E36M3 zijn auto's die je voor redelijk geld kunt kopen en het een Porsche heel moeilijk maken. Ook omdat ze veel makkelijker zijn om mee te spelen; kontje komt heel makkelijk om en is goed te controleren en kwaliteit is top. Maar Porsche heeft gewoon iets wat BMW dan weer niet heeft en dat is dat aparte gevoel.


Helemaal met je eens Coolfan. Ik heb de onderstellen ook langdurig kunnen vergelijken, echter je moet natuurlijk niet vergeten dat als je het hebt over wegligging de gewichtsverdeling een grote rol speelt. In dit opzicht zijn onze vrienden uit München duidelijk in het voordeel t.o.v. Zuffenhausen. BMW streeft zeer strak naar de 50-50 gewichtsverdeling, iets wat bij de 993 onmogelijk is. Daarentegen is de druk op de (aangedreven) achterwielen natuurlijk een groot voordeel bij (bocht)acceleratie :)
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


20 mei 2015 20:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 gt3
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Precies! BMW heeft de mooiste gewichtsverdeling maar net zoals je zegt; door het gewicht achterin kan een 911 gewoon veeeel harder de bocht uit komen en juist met die varioram met korte bak heb je in het middengebied ook nog lekker veel koppel en kan je hem zelfs nog een beetje laten kwispelen.


22 mei 2015 16:10
Profiel
PorscheForum Rakker
993 coupe 1996
Heemskerk
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Mijn ervaring met m'n vario met G21 bak is identiek. Was een slappe hap, maar nu superstrak sturend. Ik heb B6, H&R, m030 stabis, veerbeenbrug, RS motorsteunen, RS motorophanging, RS rubbers en een RS geometrie. Gewoon op 17" Cup2 (8j et52 aan de voorkant en 9j et55 achter) met Michelins en het is een onherkenbaar beter sturende Porsche.Natuurlijk ook de sound passend gemaakt met een top uitlaatsysteem. Geweldig gewoon


18 jun 2015 22:28
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Ik heb nét mijn 17 inch cup 2 met Conti's vervangen door de 18 inch turbo twist maar dan met de Michelins Pilot Sport 2; verder alles origineel gelaten; wát een verschil..... het nog wat lagere profiel i.c.m. de enorm plakkende Michelins geeft een veel beter bochtgevoel.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


19 jun 2015 19:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
En wat doet dat in 'the wet'....


19 jun 2015 19:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 gt3
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
In principe stuurt 18 inch wat strakker. Ander bijkomende is dat je voor 225 hebt ipv 205 en achter 265 ipv 255 waardoor de auto iets minder onderstuurd is. Nadeel is wel dat het grensbereik kleiner wordt zeker icm super grip banden dus banden mogen best wel wat minder zijn; leuker! In de wet is de auto nog steeds heel veilig. Ok je kan met een geupgrade onderstel meer spelen maar een 911 is niet de ideale driftauto; pak daarvoor een BMW met 6-cilinder.
Wat betreft 18 inch; staat prachtig onder de 993 maar je onafgeveerde massa neemt ook toe dus kies dan voor de hollow spoke.


20 jun 2015 14:10
Profiel
PorscheForum Rakker
993 coupe 1996
Heemskerk
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Helemaal 100% mee eens, maar om het onderstuur te verminderen met 17" kun je ipv de 7j ET55 met 205, ook de (moeilijk te vinden) 8j ET52 cup2 met 225 aan de voorkant monteren. Als je een beetje laat voor de bocht remt is de auto geweldig neutraal tot minimaal overstuurd ( maar heerlijk controleerbaar). Op het circuit hoef ik geen comfort, dus daar rij ik ook met (lichtgewicht) 18". Voelt strakker, maar ik ben er gek genoeg niet sneller mee (2.02 min op Zandvoort voor de liefhebber) dan op de 17". Sneller kan ik niet op wegbanden. Met semislicks is er nog wel iets te winnen.


20 jun 2015 14:36
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
alvin01 schreef:
En wat doet dat in 'the wet'....



Nog niet 'in the wet' getest Alvin. In principe rijd ik niet wanneer het nat is... :wink:

@coolfan; 285 achter, en ook met deze grip kun je hem toch nog wel aardig snel driftend door de bocht krijgen. M.i. dé ideale bocht daarvoor is de afslag Leidschendam komende vanaf de A4 (naar noorden rijdend) Waarschijnlijk bij een aantal van jullie welbekend.... Adviessnelheid hier is 40 kmh. Des avonds of nog liever des nachts, geen verkeer, droog en niet al te koud weer.... bij juist aansnijden kun je de 100 aantikken.
Ik heb overigens de gewone 18 inch turbo twists niet de hollow spokes.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


20 jun 2015 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S ('97)
Sant Pere de Ribes, Spanje
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik wil bij Gert de progressieve M030 veren met de B6XT schokdempers aanschaffen voor mijn 993 4S. Mijn auto staat in Breda en hebben jullie een goed adres daar in de buurt? Het moet een adres zijn die de wagen goed kunnen afstellen en dan m.n. het afstellen van de KT is belangrijk volgens Gert.
_________________________________________
Wie remt, verliest......


23 feb 2017 20:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Ik had bij Gert Carnewal een nieuwe set Bilstein B8 gekocht en i.v.m. de opmerking van Gert m.b.t. de kinematic adjustment ben ik bij Madeno Racing in Oude Tonge terecht gekomen.
Kost wat maar dan heb je ook wat n.l. een perfect sturende 993 :thumleft:


23 feb 2017 21:10
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Een maand geleden zijn mijn oude OEM schokbrekers (Monroe?) vervangen (lekten een beetje). Deze schokbrekers worden niet meer gemaakt, na zoeken en advies uitgekomen op de FSD lijn van ons eigen Nederlandse Koni. Nog niet heel veel mee gereden maar eerste indruk is zeer goed.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


23 feb 2017 22:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Bimmer schreef:
Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik wil bij Gert de progressieve M030 veren met de B6XT schokdempers aanschaffen voor mijn 993 4S. Mijn auto staat in Breda en hebben jullie een goed adres daar in de buurt? Het moet een adres zijn die de wagen goed kunnen afstellen en dan m.n. het afstellen van de KT is belangrijk volgens Gert.


De 993 4S wordt toch af fabriek al met M030 (sport suspension) geleverd, net als de turbo.

Bilstein B6 lijkt me een prima upgrade.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


23 feb 2017 23:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S ('97)
Sant Pere de Ribes, Spanje
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Zijn er nog meer aanbevelingen qua specialisten in de omgeving Breda?
_________________________________________
Wie remt, verliest......


24 feb 2017 19:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: onderstel 993; kan heel strak!
Bel Lothar van Rennsport in Breda.
Hele goede ervaringen mee.
Mijn 993 4S heeft een standaard onderstel, maar super afgesteld door Lothar.
Heel stabiel en veel vertrouwen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


24 feb 2017 19:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.