| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Porsche 964 Koni sport vs Bilstein
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=51112
Pagina 1 van 2

Auteur:  HRay [ 15 apr 2018 14:25 ]
Berichttitel:  Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik rij een 964 C2 Nu heb ik het onderstel vervangen door een setje Bilstein B6 dempers met H&R blauwpaarse veren, ingesteld op RS-setup. De wegligging is nu super, maar de wagen voelt nu erg stug aan. Met de minste oneffenheid in het wegdekof drempel voelt e wagen alsof er karrewielen onder steken. Verder werden de bussen van de draagarmen ook vervangen door nieuwe PU rubbers en steken er 17" Michelin N-banden onder. Zelfs als ik de bandendruk ietwat lager zet op 2.3 bar merken we weinig verschil in comfort. Mijn P-specialist stelt voor dan toch de OEM dempers te plaatsen met de H&R verlagingsveren om meer comfort en alsnog verlaagd te houden. Ik vrees dat dit dan weer ten koste van een sportieve wegligging wordt. Nu overweeg ik instelbare Koni Sport demper met H&R veren. Heeft iemand hier ervaring mee of dit de moeite loont, of zijn er andere oplossingen voor zowel goede wegligging als comfort te behouden?

Auteur:  DeniS2 [ 15 apr 2018 14:33 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

wat is ingesteld op RS setup?

De B6 is namelijk een eenvoudige demper en niet instelbaar.
Ik had B6 onder de 944 destijds en nu onder de BMW icm eibachveren.
Ik kan het me niet voorstellen dat je die demper als te hard ervaart.
Ik vermoed eerder dat de veren maar vooral de bussen, dat die zorgen voor een hard en oncomfy gevoel.
Gezien de beperkte investering zou ik eerst de veren vervangen voor zachtere.

Auteur:  MY00 [ 15 apr 2018 14:53 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik zou altijd voor de combintie Bilstein-eibach gaan.
Gewoon even bij een specialist na vragen en dit is waarschijnlijk niet jouw P-specialist.

Auteur:  HRay [ 15 apr 2018 14:59 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

DeniS2 schreef:
wat is ingesteld op RS setup?

De B6 is namelijk een eenvoudige demper en niet instelbaar.
Ik had B6 onder de 944 destijds en nu onder de BMW icm eibachveren.
Ik kan het me niet voorstellen dat je die demper als te hard ervaart.
Ik vermoed eerder dat de veren maar vooral de bussen, dat die zorgen voor een hard en oncomfy gevoel.
Gezien de beperkte investering zou ik eerst de veren vervangen voor zachtere.



Met RS setup bedoel ik verlaagd naar RS hoogte en uitlijning. de B6 heeft een schroefdraad waarmee je de hoogte van de wagen kan instellen. Ik heb ook overwogen om de B6 met de OEM veren te plaatsen, maar volgens de specialist komt de hoogte dan weer op OEM, maar het comfort nog steeds te stug. Het vervangen van de bussen zou maar slechts een beetje bijdragen tot het comfort. Het zou typisch voor Bilstein zijn?

Auteur:  rob964.c4 [ 15 apr 2018 15:45 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik heb jaren de Koni sport gehad onder de 964

Heb nu sinds enkele weken de b16 eronder, bijna 2000 km meegereden tot nu

Als je de 964 zo gaat verlagen en stuggere rubbers monteerd gaat dat tenkoste van het comfort.

Zelf heb ik ook de rubbers laten vervangen, stuurstangen,stuurhuis montage versteviging,bumbsteer kit en bij de achterdraag armen andere spingplates ook zonder rubber.

Ik vind het comfort wel goed te doen maar alles is wel direkter en gevoeliger
Hoe sportiever de setting hoe meer de feedback is en dat is niet altijd rust,indien de weg spoorvorming heeft zal een sportieve setting dan niet prettig rijden
Ook op een klinkerweg hier in het dorp met 30km voel je alles erg goed met 55km is alles al een stuk minder

Auteur:  ewp964c2 [ 15 apr 2018 16:26 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik heb zelfde set up maar Eibachs eronder, stug maar wel te doen.

Auteur:  Stephan Hoekstra [ 15 apr 2018 17:03 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Een aantal jaren geleden alweer heb ik Koni FSD in combinatie met H&R veren (paars) laten monteren en gelijk 2 cm verlaagd en het bevalt mij erg goed. Ten opzichte van de standaard dempers en veren is het weggedrag sterk verbeterd, terwijl het comfort behouden is. Ik heb ook wel eens gereden met een 964 met een B6 set met H&R groen en dat is sportiever dan FSD met paars maar ook iets minder comfortabel, FSD is t.o.v. B6 iets milder zeg maar.

Auteur:  giulia [ 15 apr 2018 17:52 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Het zit in de PU bussen. B6 met Eibach (heb ik) of H&R is prima met voldoende comfort. Verlagen en je oude fietspomp dempers bewaren is kansloos...

Auteur:  Johann [ 15 apr 2018 17:58 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik had eerst mijn 964 verlaagd met Eibach veren op de standaard veerpoten. Dat vond ik niet prettig rijden. Erg hard en een beetje wat je nu omschrijft met karrewielen. Daarna heb ik Bilstein B6 in combinatie met de Eibachs gedaan op RS hoogte met RS uitlijning en H&R satbilisator stangen. Met deze setup vond ik de auto super rijden. Sportief maar zeker niet onaangenaam een ook geen gevoel dat er karrewielen onder zat. Voor zover ik weet is Bilstein B6 soweiso iets soepeler dan de Koni's maar dat is geen wereld van verschil.


Ik denk dat het mogelijk ook aan PU bussen liggen. Weet je of ze zwart of paars hebben gemonteerd? Zwart is namelijk kneiterhard en eigenlijk alleen bedoeld voor racewagens. De paarse zijn iets minder hard, maar ook deze is meer bedoeld voor track days auto's dan straat auto's.

Auteur:  Rob911SC [ 15 apr 2018 18:52 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Wat Johann hier beschrijft, kan ik alleen maar bevestigen, nadat ik zijn 964 van hem heb overgenomen.
Met de door Johann beschreven setup heeft de auto een in mijn ogen ideale mix van feedback, directheid en (nog steeds) comfort.
Zelfs mijn vrouw vind de auto comfortabel om mee te rijden. Ik vind de hoeveelheid informatie en gevoel fenomenaal zonder ooit irritatie te wekken.

Succes met je overwegingen.

Auteur:  HRay [ 15 apr 2018 20:31 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Dank iedereen voor jullie input. :salut:

Als ik alle lovende recensies erover lees. kan ik ook moeilijk geloven dat die Bilstein B6/H&R combinatie qua comfort wordt verondersteld zò hard aan te voelen, zonder dat het bij andere zielsverwanten opvalt. Ik denk dat we eerst de bussen opnieuw zullen bekijken. Bij Carnewal raadden ze rubbers van Walrod aan. Iemand toevallig ervaring met deze?

Auteur:  frankv [ 15 apr 2018 20:49 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Waarom zet je er niet gelijk een Bilstein PSS10 set onder? Dat heb ik ook, en dan kun je spelen met de instelbare hoogte en instelbare dempers. Met een beetje tweaken heb ik op mijn 964 een fijne setup gevonden. Er is een artikel van Walter Rohrl waar hij zijn PSS10 settings voor zijn 964RS vertelt. Ik ben ze zo even kwijt, maar als het goed genoeg is voor Walter... Ik heb de mijne wat zachter staan.

Overigens is B6 niet in hoogte verstelbaar. Bij Bilstein is een B12 set een combi van een B6 demper met een veer, niet in hoogte verstelbaar. B14 is hoogte verstelbaar, B16 is heeft verstelbare hoogte en verstelbare demping.

http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... in=1&sub=4
http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... in=1&sub=8
http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... n=1&sub=10
http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... n=1&sub=11

Ik heb een Clio RS waar ook een snoeiharde set onder zit, geen idee welk merk, niet uit te staan soms op drempels etc. Volgens mij zijn die veren keihard, zoiets ligt niet aan de rubbers. Ik denk dat ik daar een B14 set onder ga laten zetten, met vaste demping en verstelbare hoogte. Want de afstemming tussen veer en demper is cruciaal.

Auteur:  HRay [ 15 apr 2018 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

frankv schreef:
Waarom zet je er niet gelijk een Bilstein PSS10 set onder? Dat heb ik ook, en dan kun je spelen met de instelbare hoogte en instelbare dempers. Met een beetje tweaken heb ik op mijn 964 een fijne setup gevonden. Er is een artikel van Walter Rohrl waar hij zijn PSS10 settings voor zijn 964RS vertelt. Ik ben ze zo even kwijt, maar als het goed genoeg is voor Walter... Ik heb de mijne wat zachter staan.

Overigens is B6 niet in hoogte verstelbaar. Bij Bilstein is een B12 set een combi van een B6 demper met een veer, niet in hoogte verstelbaar. B14 is hoogte verstelbaar, B16 is heeft verstelbare hoogte en verstelbare demping.

http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... in=1&sub=4
http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... in=1&sub=8
http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... n=1&sub=10
http://www.bilstein.nl/product-bilstein ... n=1&sub=11

Ik heb een Clio RS waar ook een snoeiharde set onder zit, geen idee welk merk, niet uit te staan soms op drempels etc. Volgens mij zijn die veren keihard, zoiets ligt niet aan de rubbers. Ik denk dat ik daar een B14 set onder ga laten zetten, met vaste demping en verstelbare hoogte. Want de afstemming tussen veer en demper is cruciaal.


Deze set is geinstalleerd:

B6 sport weliswaar met blauwpaarse H&R veren: www.carnewal.com/products/964/p64017/Bi ... ng-springs

Zoals je ziet toch met schroefdraad?!

Ik heb ook een PSS10 overwogen, maar voor onze eerder recreatieve rijstijl met sporadisch een track day, lijkt het me wat kostelijk/te hoog gegrepen. :scratch:

Vandaar dat ik me afvroeg hoe de Koni Sport wordt ervaren , gezien deze ook instelbaar is, maar beduidend voordeliger geprijsd staat...

Auteur:  Bob C4 [ 15 apr 2018 21:50 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik heb de B6 / HR combi en ben er zeer tevreden mee. Voor mij een
juiste mix van sportiviteit en comfort.

En ja : de B6 zijn in hoogte verstelbaar. Niet qua demping.

Auteur:  vaudi [ 15 apr 2018 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

In mijn ogen zijn er teveel stappen in 1x gedaan, waardoor het effect niet goed is te achterhalen.
Veerafstemming is altijd een compromis, goede veerpoot rubbers zijn niet voord niets elastisch. Dat zorgt voor verfijning van de auto. Dat mis je nu met die paarse PU bussen.
De nieuwe veren zorgen met je set al voor een veel strakkere afstemming. Ik zou eerder die bussen vervangen door nieuwe standaard rubbers, Dat is op zich al een enorme verbetering tov je oude (waarschijnlijk 1e montage) uit gelubberde bussen.

Auteur:  de Fiscalist [ 16 apr 2018 20:05 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

De b6 dempers ligt het niet aan. Ik heb ze gehad met eibach veren en vond dat comfortabel en toch sportief genoeg voor een 964.

De boxster spyder is ietsje harder maar nog pirma qua comfort.

Mijn gok is ook de bussen maar ik raad je aan eens een expert te vragen voor diagnose

Auteur:  HRay [ 18 apr 2018 21:06 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Johann schreef:
Ik had eerst mijn 964 verlaagd met Eibach veren op de standaard veerpoten. Dat vond ik niet prettig rijden. Erg hard en een beetje wat je nu omschrijft met karrewielen. Daarna heb ik Bilstein B6 in combinatie met de Eibachs gedaan op RS hoogte met RS uitlijning en H&R satbilisator stangen. Met deze setup vond ik de auto super rijden. Sportief maar zeker niet onaangenaam een ook geen gevoel dat er karrewielen onder zat. Voor zover ik weet is Bilstein B6 soweiso iets soepeler dan de Koni's maar dat is geen wereld van verschil.


Ik denk dat het mogelijk ook aan PU bussen liggen. Weet je of ze zwart of paars hebben gemonteerd? Zwart is namelijk kneiterhard en eigenlijk alleen bedoeld voor racewagens. De paarse zijn iets minder hard, maar ook deze is meer bedoeld voor track days auto's dan straat auto's.


Ik zie dat er zwarte bussen zijn gemonteerd... maakt dit zoveel verschil uit qua comfort?

Auteur:  Kheldar [ 18 apr 2018 21:25 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Zijn het PU bussen? Of andere soort zwarte rubberen? De zwarte PU bussen zijn kneiterhard. Ze hadden dan toch de paarse bussen moeten monteren. Vind ik wel een fout advies van de specialist die ze gemonteerd heeft. De zwarte is eerder voor puur track oriented auto's. Zoals eerder aangegeven. Ik heb onder de 996 nu paarse bussen en dat rijdt prima.

Auteur:  964HP [ 21 apr 2018 9:38 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Zijn bij de montage van jouw dempers/veren wellicht per abuis de OE aanslagrubbers (zgn bump stops) teruggeplaatst?

In dat geval slaat de ophanging op rs hoogte namelijk bij het minste of geringste in de bump stops, hetgeen de zaak min of meer ‘op slot’ zet....er wordt niet/nauwelijks verder ingeveerd. Bij montage H&R verlagingsveren op standaard dempers moeten de bumpstops 20mm worden ingekort om dit effect te voorkomen, jouw Bilstein dempers hebben interne bumpstops dus daar moeten ze compleet achterwege gelaten worden.

Verder zou ik voordat je nieuwe dempers gaat kopen eens proberen een rondje te rijden met 10mm boven RS hoogte, ook dit maakt al een wereld van verschil in het aanslaggedrag van je ophanging.

Auteur:  Johann [ 21 apr 2018 17:37 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

HRay schreef:
Ik zie dat er zwarte bussen zijn gemonteerd... maakt dit zoveel verschil uit qua comfort?


Zoals Kheldar ook al zei...deze had echt niet onder je auto gemoeten.

Hier kan je lezen over de zwarte bussen

PowerFlex schreef:
BLACK SERIES
DEVELOPED
FOR RACE, RALLY & CIRCUIT
80% MORE RESISTANT
25% STIFFER
ENGINEERED TO BE THE BEST

Auteur:  HRay [ 30 mei 2018 23:10 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Update:

Inmiddels enkele weken verder en eea gewijzigd...

de B6 en H&R veren zijn gelukkig wel gebleven... :ba: Oorspronkelijk was ie afgesteld op RS hoogte,maar inmiddels heb ik het onderstel toch maar wat opgehoogd naar RS-hoogte +10mm voor en achter, wat toch nog zowat 30mm lager is dan origineel.
verder wat TLC-kluswerk en upgrading: speakers hersteld, een veerpootbrug geinstalleerd, motorsteunen vervangen door RS steunen, en gezien vorig jaar al een RS-vliegwiel is geinstalleerd, ook een RS chip geinstalleerd (txs Kappi2907 !), ..

Een wereld van verschil! het harde gestuiter is veel milder en met de overige upgrades een geweldige wegligging en rijervaring! Allles bij elkaar denk ik dat het waarschijnlijk toch de hoogte die het verchil maakte, of wellicht is H& R toch iets stugger dan de gerbuikelijke Eibach verenset?

Toch bedankt voor de tips en het nieuwe inzicht! We gaan een geweldige zomer tegemoet :mrgreen: :drive:

Auteur:  HRay [ 21 nov 2019 0:44 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Update:

De onderstel perikelen blijven ons achtervolgen... Na een degelijke uitlijnservice te hebben gevonden bleek nog eea versleten. Imiddels zijn zowat ALLES aan het onderstel gereviseerd: nieuwe rubbers aan alle draagarmen, baksteun, stuurhuis, RS-stabi's, RS motorsteunen, veerplaten en top mounts voorste dempers. En uiteindelijk heb ik me toch laten verleiden om een regelbare schroefkit van GAZ te proberen teneinde de stugge demping te kunnen regelen. Helaas! grote vergissing tot nu toe. in plaats van rijden met karrewielen is het nu het tegenovergestelde. Net alsof we dobberend en hip hop verend rondcruisen :bang:
Heeft iemand van jullie ervaringen met Gaz Gold regelbare schroefkits? De NL distributeur heeft tot 2x toe andere veren moeten plaatsen en nu zou GAZ initieel de verkeerde achterdempers hebben geleverd... vooraleer ik voor de 4e keer weer es een andere proefopstelling met GAZ laat overhalen vroeg ik me af wie van jullie ervaring heeft met zo'n Gaz Gold schroefkit en of jullie je ervaringen kunnen delen, en dan vooral ter vergelijking met de Bilstein B6 met H&R of Eibach veren voor sportief straatgebruik... :roll:

Auteur:  Nine-6-four [ 21 nov 2019 8:36 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Persoonlijk ken ik het merk GAZ niet. Rij inmiddels een aantal jaren met Bilstein B6 in combinatie met H&R veren, RS motorsteunen, Powerflex paars voor de stabi’s en in de draagarmen voor waarbij het geheel is afgesteld op een hoogte tussen OEM en RS. De 964 is daarmee heerlijk in balans voor rustig touren en sportief rijgedrag.

Je hebt veel ondernomen om er een fijn rijdende auto van te maken! Jammer dat het nog niet helemaal uit de verf komt. Mijn eerste poging zou nu de hoogte tussen RS en OEM te (laten) zetten.

Auteur:  bjft [ 21 nov 2019 10:46 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Heb ooit met mijn 993 al eens eenzelfde soort probleem gehad. Bilstein B6 laten monteren icm kortere H&R veren, omdat ik de wagenhoogte iets wilde verlagen. Toen ook gelijk alle onderstel rubbers vernieuwd. Mijn hemel, het leek wel een kart! Je stuiterde over de weg. Originele veren weer laten monteren en toen was het (voor mij althans!) prima. Uit laten lijnen bij de jongens van DRS in Breda. Resultaat: een heerlijk sturende, maar ook nog comfortabele auto met prima wegligging.

Auteur:  Amethist [ 22 nov 2019 14:27 ]
Berichttitel:  Re: Porsche 964 Koni sport vs Bilstein

Ik heb geen ervaring met gaz, maar is volgensmij wel een gerenommeerde fabrikant. Heb wel ervaring met de b6 en eibach(964 coupe), kon niet helemaal zo laag als ik wou, maar stuurde echt super strak. Zelfs op top snelheid geen centje last van zenuwachtig of zo. Nu een HenR schroefset op de Boxster, stuurt super maar is retestrak afgeveerd. Soms iets te. Dus herken het zwabberen eigenlijk niet. Zelfs onder mijn e46 coupe een AP schroefsetje gehad, kon niet tippen aan het top segment maar auto reed echt prima.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/