Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 nov 2024 18:50



Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Ik heb mijn voorste remklauwen gereviseerd, dwz remklauwen gedemonteerd, zuigers er uit, rubbers er uit, schoongemaakt, zuigers gemonteerd met nieuwe rubbers van Ate en Ate remvet.
De hele handel weer gemonteerd en ontlucht (alleen voor).

In de loods merkte ik al dat ik een lange pedaalslag had. Auto weer opgebokt, wielen er af, remblokken bekeken. Het vreemde was dat na stevig remmen de blokken een heel eind terugkwamen, 1/2 mm geschat.
Vandaag heb ik de remmen (alleen voor) nog eens ontlucht en door iedere remklauw ongeveer 100 cc remvloeistof gepompt. Daarna heb ik een flinke proefrit gemaakt.
De lange pedaalslag is iets verbeterd maar niet veel. De auto remt verder goed.

Is dit normaal? Valt dit onder "nieuwigheid" of zo? Hoe kan het dat mijn blokken zo ver terugkomen? :scratch:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


21 mei 2020 1:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Achter ook ontluchten?


21 mei 2020 12:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Ik betwijfel of dat helpt. TS schrijft al dat de blokken erg ver van de schijven staan. Dat stuk moet je door pedaal slag overbruggen. Vraag is waarom de blokken zo ver van de schijven staan.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


21 mei 2020 15:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Mijn laatste gedachte is dat het toch echt nieuwigheid is. De blokken zijn niet meer de nieuwste maar de stofrubbers wel. Daarom moeten de zuigers een heel eind naar buiten om de blokken "aan" te duwen. De stofrubbers zijn dit (nog) niet gewend en trekken de zaak terug naar binnen.
Ik denk er over om de blokken dan ook maar te vernieuwen.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


21 mei 2020 15:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Ik weet niet welke porsche het is maar zit er op je remcilinder bij het pedaal ook niet een ontluchter?

Gr anton


21 mei 2020 17:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
gewoon achter ook ontluchten


22 mei 2020 7:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Ik heb de voorklauwen en schijven op mijn 986 vervangen door gereviseerde 996/Boxster S klauwen. Echt mijn best gedaan met het ontluchten, net zolang tot er echt alleen heldere DOT4 uitkwam. Resultaat op de weg goed, maar eigenlijk geen overtuigend verschil met de oorspronkelijke remmen. Ook na 300km niet (inlopen blokjes). Bij de APK vlgs onderhoudsschema de vloeistof toch maar weer helemaal laten verversen. Resultaat: echt spijkerharde remmen! Ik denk dat het ook gewoon lastig is zelf handmatig echt goed te ontluchten.


22 mei 2020 9:37
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Vergeet niet de ABS te ontluchten. Kan zonder PIWIS/Durametric.

Pak een zandweggetje nabij je huis, rem een paar keer hard om je ABS te activeren en ontlucht dan thuis nog eens.


22 mei 2020 10:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Goede tip! Idd niet specifiek aan gedacht.


22 mei 2020 10:10
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Binko schreef:
Goede tip! Idd niet specifiek aan gedacht.

Benieuwd, goede tip van Evan_S want daat kijk je idd gauw overheen. :popcorn:
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


22 mei 2020 10:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Ontluchten,en als het een c4 is zou ik even googlen, want dat is een gevalletje apart.


22 mei 2020 11:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
@NordRack2:

Vergeet even remmen ontluchten en nieuwe remblokken monteren. Aan de reden wat mogelijk de oorzaak is doe je nu misschien niks meer maar probeer dit eens:
Eén voorremblok demonteren zonder de remzuiger terug te duwen.
Eén keer het rempedaal indrukken en loslaten.
De remzuiger net daarna zo ver terug drukken dat het remblok er net ingeschoven kan worden. Zo strak mogelijk.
Doe dat ook bij de andere 3 overgebleven remblokken.
Monteer alles en laat weten hoe de pedaalslag na een proefrit is.
Succes.

.
_________________________________________
Rebel engineering


22 mei 2020 15:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Erwin schreef:
@NordRack2:

Vergeet even remmen ontluchten en nieuwe remblokken monteren. Aan de reden wat mogelijk de oorzaak is doe je nu misschien niks meer maar probeer dit eens:
Eén voorremblok demonteren zonder de remzuiger terug te duwen.
Eén keer het rempedaal indrukken en loslaten.
De remzuiger net daarna zo ver terug drukken dat het remblok er net ingeschoven kan worden. Zo strak mogelijk.
Doe dat ook bij de andere 3 overgebleven remblokken.
Monteer alles en laat weten hoe de pedaalslag na een proefrit is.
Succes.

Clever, de keerringen halen anders de zuigers te ver terug. Pro @work als je het mij vraagt :res:
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


22 mei 2020 17:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Zo krap mogelijk monteren dus.
Dat is een goede tip maar ik vrees dat dat niet gaat omdat een randje aan de remschijf zit waardoor de blokken niet eruit en niet erin kunnen. Dan zal ik dat randje eerst moeten laten afdraaien.
Ik ga niettemin kijken of ik hier iets mee kan. Bedankt.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


22 mei 2020 18:03
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 Turbo
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Als je remblokken 1-2 mm terug komen na de remactie, dan is er iets niet goed gegaan bij het monteren van de zuiger-ringen. Remblokken horen tegen de schijf te liggen en echt maar een fractie terug te veren. Dit terugveren wordt veroorzaakt doordat de rubber zuiger-ring bij remmen wat elastisch vervormt en weer "terug veert" bij loslaten pedaal. Dit is echt heel weinig - minder dan 0,1 mm. Is dit opgelost? Dan alles ontluchten, ontluchten en nog een keer ontluchten. Is gelijk ook je remvloeistof ververst. En de eerdere tip van het ABS-systeem - daar ga ik volledig in mee. Het kleinste luchtbelletje ergens in het systeem (ook de ABS ventielen en pomp) resulteert in een lange slag en weeïg zacht rempedaal.


23 mei 2020 19:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
NordRack2 schreef:
Zo krap mogelijk monteren dus.
Dat is een goede tip maar ik vrees dat dat niet gaat omdat een randje aan de remschijf zit waardoor de blokken niet eruit en niet erin kunnen. Dan zal ik dat randje eerst moeten laten afdraaien.
Ik ga niettemin kijken of ik hier iets mee kan. Bedankt.

Slijptol met lamellenschijf erop en zelf doen, of vloek ik nou? 8)
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


31 mei 2020 14:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Met slijptol kan alleen als je je niet irriteert aan de kans op een extreem bobberend rempedaal na die tijd.






.
_________________________________________
Rebel engineering


31 mei 2020 14:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Dat gebibber merk ik toch niet……. :mrgreen:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


02 jun 2020 16:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Heren toch,

Met een slijper remschijven bijwerken :shock: :shock:
Zet er twee nieuwe remschijven op en monteer volgens Erwin's aanwijzingen.

Groet Hans


03 jun 2020 23:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Hallo, even via dit oude topic : ontluchten van de remmen op onze 1966 912 wil maar niet lukken na revisie van de remklauwen. Na ontluchten komt de pedaal opdruk na 2 keer pompen, maar druk verdwijnt weer bijna direct helemaal. Er blijft dus precies ergens lucht zitten. Kan de truc van Erwin ook helpen hier ? Hebben het al geprobeerd dop de klassieke manier en met ontluchtingsset op luchtdruk.


19 okt 2023 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
kristof schreef:
Na ontluchten komt de pedaal opdruk na 2 keer pompen, maar druk verdwijnt weer bijna direct helemaal. Er blijft dus precies ergens lucht zitten.


Twee zinnen achter elkaar die elkaar tegenspreken terwijl je de tweede zin brengt als een feit. :mrgreen:

Na ontluchten ..... betekend dat er geen lucht meer in het systeem zit maar alleen remvloeistof. Er kan dus geen lucht zitten.


Het kan ook een combinatie van foutjes zijn. Ik kom er wel op terug als ik tijd heb, moet nu eerst wat anders doen.
_________________________________________
Rebel engineering


20 okt 2023 9:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Hoi Erwin, ik snap wel wat je bedoelt natuurlijk, maar het ding is dat we al tig keer zijn rond geweest, in de voorgeschreven volgorde, er is al meer dan een liter olie, als het er geen 2 zijn, doorgestuurd en toch houdt hij geen druk.


20 okt 2023 11:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Er is voor zover ik weet geen voorgeschreven volgorde in de echte wereld, het maakt uiteindelijk niet uit waar je begint bij een eenvoudig remsysteem zoals bij een 912.


Door een beetje lucht in een remsysteem voelt een rempedaal sponzig aan. Maar als je eenmaal druk hebt op het rempedaal houdt je die druk ook. Minuten lang.
Ook met lucht in het systeem. Het voelt dan verend aan maar zakt op een gegeven moment niet verder weg. Ook al zit het rempedaal bijna tot aan de bodem.

Het wegzakken van een pedaal bij een goed ontlucht systeem is óók heel goed mogelijk. Dan komt het niet door lucht door in het systeem, maar bijvoorbeeld door een inwendig lekke hoofdremcilinder. :idea:


Maar om het één en ander uit te sluiten:
Je kunt ook eens proberen te ontluchten zonder speling tussen de remblokken en de remschijf. ( Niet met olie maar met remvloeistof :D )
Op die manier heb je meer slag om te ontluchten. Knip 8 plaatjes ijzer van 1 mm dik ter grote van het achterremblok en tik ze tussen de remblokken en de remschijf en ontlucht nog één keer. ( remblokpennen en spreidveren gedemonteerd)

Laat de plaatjes na het ontluchten nog even zitten. Als het pedaal nu nog steeds wegzakt moet je het zoeken in inwendige lekkage in de hoofdremcilinder, of lekkage ergens langs leiding of lekke remklauwen.


Zakt het pedaal niet weg en blijft het hard (zelfs bij hele hoge pedaalkracht), dan ligt het waarschijnlijk aan niet goed 'gereviseerde' of versleten remklauwen.

Je kunt dan remklauwen goed (laten) reviseren of vernieuwen ........of je gebruikt de methode die ik eerder beschreef. Soms werkt dat goed genoeg en kun je je daar mee redden.
.
_________________________________________
Rebel engineering


20 okt 2023 18:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
Hallo Erwin, dank voor je advies.

Lekkende hoofdremcilinder kan bijna niet, die is enkele jaren terug om die reden vervangen.
Eigenlijk houdt hij wel druk, maar de pedaalslag is gewoon groot voor je druk hebt, zoals ook TS aangaf in zijn situatie. Druk je dan nog een keer dan is de pedaalslag veel minder, vandaar mijn idee dat nog lucht op zit, maar ja .....

Vandaag nog een keer alle 4 de wielen ontlucht, geen luchtbellen te zien. Niet met plaatjes er tussen, zoveel speling is er zelfs niet tussen blokken en schijf.
Omwille van de grote pedaalslag wel uw "truc" uitgevoerd met steeds 1 remblok demonteren.
Nu zit hij achteraan links te vast en naar pedaalslag is er weinig of geen winst vind ik.
Zoals TS ook vermelde zit er ook bij onze een rand aan de remschijven vooraan door slijtage, maar de schijfdikte zit nog bijna een 1mm binnen tolerantie, voor en achter.
De rand laten afslijpen op draaibank ? Of gewoon aanvaarden dat de pedaal diep moet ingedrukt worden ? Voordien was het +/- hetzelfde, maar door nu te ondervinden dat het beter kan had ik verwacht hem ook van de eerste keer remmen zo te krijgen.


21 okt 2023 17:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Rempedaal maakt lange slag na revisie remklauwen
kristof schreef:
......... maar druk verdwijnt weer bijna direct helemaal. Er blijft dus precies ergens lucht zitten.


kristof schreef:
Eigenlijk houdt hij wel druk, maar de pedaalslag is gewoon groot voor je druk hebt, zoals ook TS aangaf in zijn situatie. Druk je dan nog een keer dan is de pedaalslag veel minder, vandaar mijn idee dat nog lucht op zit, maar ja .....



Tja, het is moeilijk gericht antwoord geven op wijzigende of niet juist geformuleerde vragen. :mrgreen:
_________________________________________
Rebel engineering


21 okt 2023 20:33
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.