Auteur |
Bericht |
Rubenjames
|
Mijn 911 SC Targa staat scheef
Beste mensen, mijn auto is sinds kort uit een langdurige restauratie en sinds dien rijd ik er af en toe mee. Vandaag viel mij plotseling op dat hij linksachter is doorgezakt. Linksachter staat hij tot de rand van de wielkast op 60 cm. Rechtsachter staat op 63 cm. Kan iemand mij verklaren hoe dit nu plotseling komt en wat ik er zelf aan man dien of dat hij naar de dokter moet. Kan het ook gevaar met zich meebrengen tijdens het rijden ?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie kennis en advies.
Alvast mijn dank.
|
16 jun 2020 21:05 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Voor zover ik weet is ieder wiel in hoogte af te stellen en ook de veerkracht is per wiel af te stellen. Persoonlijk zou ik min of meer de fabriekshoogte proberen in te stellen en natuurlijk hetzelfde gewicht L + R per as. Maar dat lijkt me nogal moeilijk zelf te doen. Als je er per sé iets aan wil doen zou ik een specialist bellen en vragen of ze de wagen kunnen uitwegen. Dan weet je meer.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
17 jun 2020 1:17 |
|
|
Gerard83
Porsche Boxster '04 2.7
Audi s4
Porsche 914
vw golf 1 cabrioRijssen
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Rijhoogte is in te stellen door de buitenste draagarm los te halen van de torsie as. Deze kun je dan een tandje verdraaien en deze er weer op te schuiven. Mocht dat teveel zijn, dan de torsie as zelf uit de as halen en deze een tand verdraaien. Sneller gezegd dan gedaan, en geen karweitje om even met een garage krikje op de oprit te doen. Maar als de auto totaal gerestaureerd is, dan lijkt me dit toch garantie?
|
18 jun 2020 21:16 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Rijhoogte bij een luchtgekoelde 911 moet je niet bij de wielkast meten. Dat omdat ze handgemaakt zijn en omdat de plaatwerk in tegendeel tot de auto's van vandaag best af kunnen wijken tussen de linker en rechter kant van je wagen. Bij mij 964 was de bovenkant van mijn band aan de linkerkant 2cm verder weg van de spatbord dan rechts. De auto was geheel schadevrij. Hij was ook uitgewogen en op de chassis meetpunten perfect op hoogte. Dus de afwijking qua carrosserie was gewoon hoe hij het fabriek verliet.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
18 jun 2020 22:11 |
|
|
djw
997.1 GT3
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Eerlijk gezegd zou ik in dit soort gevallen altijd een Porsche garage / specialist inschakelen om dit allemaal na te zien en af te stellen...niet alleen voor de zekerheid en veiligheid van jezelf, maar ook het gevoel van vertrouwen tijdens het rijden (en dat bevorderd het plezier onderweg des te meer). En bovendien, hoe moeilijk kan het zijn voor een specialist om het het na te zien/af te stellen, dus wellicht zullen het de kosten niet zo zijn.
|
19 jun 2020 8:51 |
|
|
Mart WTL
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Dat klopt Johann, maar ik weet niet of hij hier hetzelfde bedoelt qua visuele afwijking. Als ie echt spontaan verzakt is, dan zal ie zeker rijden als een dweil, dat voel je wel, lijkt me zo. En als ie zo strak stuurt als een snaar, dan zal het wel afwijkend fabriekshandwerk zijn vermoedelijk, dat nu pas door de eigenaar is gesignaleerd (maar altijd al zo was). Maar ja, een topic zonder specifieke foto's blijft gissen ...
_________________________________________ 'Life is what you make it!'
|
19 jun 2020 9:11 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Maar volgens mij staat hij nu ineens lager. Dat betekent dat toch dat er iets in de ophanging verschoven is?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
19 jun 2020 21:37 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Hij zegt dat één (1) hoek is doorgezakt. Dat kan sowieso niet. Als LA lager staat dan staat óf RA ook lager óf LV ook lager óf RV ook hoger. Óf een combinatie van alles maar dat alleen één hoek afwijkt kan niet of de carrosserie moet scheef zijn. Dus dat wordt wegen en meten. Je moet vier hoeken doen, je kunt niet een hoek doen. Pak maar een stoeptegel en til één hoek op, je zult zien dat de andere hoeken dan ook iets doen.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 jun 2020 22:44 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
De kans dat een 911 'plotseling' bij één wiel lager staat ( en idd. de schuin tegenover liggende kant hoger staat) is heel klein. Ineens lager staan kan alleen doordat de veer is geknapt, en dat komt ook wel eens voor bij een oudere 911 met verroeste veren. Echter staat de kant waar de veer is geknapt dan meteen heel erg laag en niet 'maar' 3 centimeter terwijl de rest op normale hoogte staat.
Een gebroken veer is nu niet aannemelijk. Ik gok dat het hier gaat over een 69-er 911 S en hierbij kan de verstelling onmogelijk verschuiven of verlopen dus blijft vermoedelijk over dat deze wagenhoogte al zo was sinds de laatste keer dat er aan de auto is gewerkt en het nu pas op viel. Want een veer wordt niet aan de ene kant ineens een stuk minder krachtig waardoor de auto aan één kant lager komt te staan.
Vaak kom ik verkeerd gemonteerde torsieveren tegen. En na 'restauratie' en het vernieuwen van een achterscherm ook nog wel eens verschil in hoogte van de wieluitsparing in het achterscherm. Bijvoorbeeld als één kant nog origineel is en er aan de andere kant een imi achterscherm in is gelast.
Een 911 en zeker een cabrio of Targa is ook niet altijd helemaal recht. Vaak is er sprake van een kleine en soms een grotere tordering van de carrosserie. Meestal is een carrosserie 2 tot 4 mm getordeerd en oudere Targa's waar veel aan is gelast wel tot 20mm. Bij restauratie moet dit gemeten worden en hersteld, maar mijn ervaring is dat weinig bedrijven hier naar kijken/ weet van hebben.
Bij uitlijnen/ wagenhoogte afstellen meet ik vaak ook de carrosserie op tordering en noteer de hoogtes van de spatschermranden t.o.v. de carrosserie. Dat moet bij deze 911 ook gebeuren. Dat om te voorkomen om te denken dat een auto aan de ene kant hoger staat dan aan de andere kant na goed op hoogte zetten van de basiscarrosserie.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 jun 2020 8:54 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Goede post weer, Erwin.
|
20 jun 2020 9:10 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Mijn 911 SC Targa staat scheef
Dank je. Ik probeer ( op het forum i.i.g ) om problemen logisch te benaderen en mij te beperken tot de feiten. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 jun 2020 9:35 |
|
|