| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Uitwegen G-model
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=55729
Pagina 1 van 1

Auteur:  hha [ 25 aug 2021 21:03 ]
Berichttitel:  Uitwegen G-model

Deel van de hobby is het sleutelen aan mijn SC van 1980, voorafgaand aan de definitieve restauratie. In een vorig leven heb ik veel ervaring opgedaan met het uitwegen van een SC en kon er een geweldig sturende auto van maken. Mijn huidige SC is nog lang niet op dat niveau, maar we beginnen met de eerste schreden.

Ik weet dat uitwegen veel effect heeft en wil dat zelf doen. Een set weegschalen is te koop voor 1150 euro. Als experiment ben ik aan de gang gegaan met een caravanweger. Ik heb 4 stuks oprijplaten gemaakt van dik rubber, even dik als de weger zelf. Verder een houten blok met dezelfde afmetingen als de weger. Eerst zet ik de vooras op de rijplaten, met de dummy en de weger ertussen. Ik duw de auto langzaam over de platen en over de dummy en de weger. Per wiel heb ik dit 6 keer gedaan (heen en weer). De waardes hebben een variatie van maximaal 10%. Wel zorgen dat je langzaam de auto verplaatst en horizontaal duwt, anders beinvloed je de meting.

Vervolgens de achteras. Nu bleek, dat de wiedrukken RV/LA wat te laag waren, ongeveer 35 kg verschil met het wiel op dezelfde as. Als eerste heb ik RV de torsiestaaf opgedraaid en na een ritje de wieldrukken weer gemeten. De waardes bewogen in de goede richting.

Vervolgens heb ik de wagenhoogte op alle 4 punten gemeten, en kwam tot de conclusie dat voor verdere correctie de veerplaat LA moet worden versteld. Dat ga ik nu proberen.

Mijn conclusie is, dat deze methode voor een eerste afstelling of een controle goed kan werken.

Auteur:  horn [ 25 aug 2021 21:40 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

gaaf project. ben benieuwd naar je resultaten! :thumleft:

Auteur:  hha [ 26 aug 2021 21:40 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

Zoals boven vermeld moet de veerplaat LA licht worden versteld door het excenter te verdraaien. Dat ga ik op de brug doen, maar die is momenteel stuk. Ik ben het gereedschap aan het voorbereiden. De excenterbout heeft een grote zeskant. Weet iemand daarvan de sleutelwijdte?

Auteur:  Dick [ 01 sep 2021 13:44 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

Goed bezig !
Eindelijk weer 'ns iemand die zelf aan z'n Porsche sleutelt :thumleft:

Auteur:  Robbierob [ 01 sep 2021 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

+1 8) :thumleft:

Auteur:  hha [ 01 sep 2021 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

De brug is weer gemaakt en vandaag heb ik de koe bij de horens gevat. De moeren van excenter en borgbout gingen los met een verlengstuk op de dopsleutel. Na een uurtje weken met kruipolie bewogen het excenter en de schetsplaat. Je moet eigenlijk een smalle steeksleutel 36 hebben om het excenter goed te kunnen verstellen, maar met een normale sleutel is het ook gelukt. De veerplaat stond "doorgezakt" en staat nu op de gok in de middenstand. Moeren weer aantrekken met een momentsleutel en klaar is Kees.

Na een flink stuk rijden zijn de weeginstrumenten weer tevoorschijn gehaald, oprijplaatjes, een caravanweger, en een dummyweger (blokje hout met dezelfde afmetingen als de weger). De wieldrukken blijken ten goede te zijn veranderd. Links-rechts is het verschil ter grootte van de meetnauwkeurigheid en repeteerbaarheid, ongeveer 5 kg voor en 15 kg achter. Ook kruislings zitten we ver binnen de norm.
Deze methode lijkt me redelijk betrouwbaar voor vergelijkende metingen, zoals hier nodig.

Vervolgens is de wagenhoogte gemeten op 4 punten van het onderstel. Achter is de hoogte links-rechts gelijk, en voor is er een verschil van 5 mm. Dit kan ik nog wat corrigeren waarmee ook het wieldrukverschil nog wat kleiner kan worden.

De rijtest ging prima. Bij hoge snelheid op de snelweg was de auto minder zoekerig. Doordat de auto nu iets hoger staat, gaat het sturen ook beter.
De volgende klus wordt het monteren van een bump steer kit.

Auteur:  GP [ 15 dec 2021 18:34 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

Heb je een gewicht op de bestuurderstoel gelegd bij het wegen?
En heb je je onderstel ook aangepast, of alleen verlaagd?

Auteur:  drknauf [ 15 dec 2021 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

lkkr man eindelijk eentje die hem uitweegt 8)

zijn dr maar weinig !


kan ook bestuurders deur open doen en aan gaan hangen doen ze meestal !

Auteur:  Olaf [ 15 dec 2021 20:48 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

3 zakken Knauf op de bijrijdersstoel werkt net zo goed :wink:

Auteur:  Hydroleo [ 15 dec 2021 22:32 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

Leuk, dat heb ik vorig jaar precies zo gedaan, met een caravan weegschaal en 4 platen multiplex.
Afbeelding
Dit was mijn resultaat:
De conclusie is als volgt:
Linksvoor 225 KG Rechtsvoor 255KG
Linksachter 375KG Rechtsachter 350KG

Maar zoals anderen hier ook zeggen; doe het nog eens met iemand in de bestuurdersstoel.

Gemeten vanaf de vloer tot aan de spatbordrand, staat de auto erg mooi op zijn wielen.
Overal 62,5cm behalve rechts achter 63 cm.
Als mijn motor er weer in zit, ga ik daar nog eens aandacht aan besteden.

Auteur:  hha [ 26 dec 2021 11:12 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

In antwoord op GP: ik heb de auto niet verlaagd maar juist iets verhoogd. Hij stond aan de voorkant veel te laag waardoor de stuurarmpjes erg schuin stonden. Om de wieldrukken te corrigeren heb ik voornamelijk links achter het excenter versteld en de auto links achter hoger gezet.
Bij het wegen heb ik geen gewicht op de bestuurdersstoel gelegd. Het ging mij erom of de werkwijze effect zou hebben. Nou, het werkt. Momenteel is de auto in restauratie (zie topic Porsche 911 SC restauratie). Als alles klaar is, doe ik het over en moet de auto worden uitgelijnd.
Dan krijgen we nog de discussie: eerst uitwegen of eerst uitlijnen? Beide beinvloeden elkaar. Eigenlijk moet je het tegelijkertijd doen, dus uitlijnen op 4 weegschalen.

Auteur:  Erwin [ 26 dec 2021 12:53 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

hha schreef:
Dan krijgen we nog de discussie: eerst uitwegen of eerst uitlijnen?


Nee hoor, niet persé een discussie. Als je deze volgorde aanhoudt zit je goed:

1. Wagenhoogte afstellen zoals gewenst.
2. Wielstanden juist afstellen.
3. Wieldrukken meten en eventueel afstellen.
4. Wagenhoogte controleren en bijstellen indien deze veranderd is bij wielstanden afstellen.
5. Wielstanden controleren en ook eventueel bijstellen.
6. Wieldrukken meten en bijstellen.
7. Herhaal 5 als 6 bijgesteld moest worden.
7. Proefrit en eventueel sporing correctie aan de voorkant en wieldrukken en wielstanden nog eens meten na een lange rit.

Auteur:  hha [ 30 dec 2021 17:09 ]
Berichttitel:  Re: Uitwegen G-model

Ik ben het met Erwin eens, het is een kwestie van herhalen totdat alle waardes goed zijn. Daarvoor moet je dus bij een specialist zijn die onderkent dat het zo moet. Als ik de beschikking had over de apparatuur, zou ik het zelf doen. Interessant en nauwkeurig werk, lekker een dagje bezig! En het loont zeer de moeite.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/