Auteur |
Bericht |
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
ik hoop niet dat het waar is... ik kan vanacht niet slapen..
nou ik moet en wil heel graag het een en ander weten van de 964 c4..
ik rij er namelijk al een tijdje in maar heb me nooit verdiepd in het 4x4 van de porsche ik weet niet welke kant ik moet opdraaien voor de 4x4 aan of uit te zetten..
maar nou komt het waar ik bang voor ben.
ik ben vrijdag avond wat lekker aan het toeren en ik wil weer optrekken in de 1 hoor ik allemaal een knakkend geluid en meteen de hele auto begon te schudde meteen de ankers in en motor uitgezet..
ik dacht dus bij mezelf dat het de steekas is omdat ik die middag de rubber ervan heb vervangen omdat ie daarop apk op afgekeurd was.
DUS ik dacht dat ie niet goed was vastgedraaid..
ik rolde de auto naar voor en naar achter en ik hoorde idd de steekas maar van de andere kant. niet die van wat ik vervangen heb.
steekas dus kapot. nou ff een nieuwe 2de handse op de kop getikt.
eronder gezet. of laten zetten. ik kom bij de garage aan en hij zegt uhm ik heb net gereden met de 4x4 en ik kon heel moeilijk de rotonde mee omrijden en ik zet de 4x4 uit en hij rijdt super door de bocht. maar hij wist dus ook niet zeker wat nou de 4x4 aan of uit is..
in iedergeval als ik de knop naar rechts draai dan gaat er een lampje branden ik bedoel knipperen bij de knop
en als ik ga rijden 5 kmph dan gaat er het waarschuwiings lampje branden en het uitroepteken lampje gaat branden en er is zelf nog een irritante piepje bij.. ik hoop niet dat mijn differentieel naar de KL@te is maar dat is wel wat mij nou heel beangstigend maakt..
hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken..
want ik weet niet of dit lampje al eerder brande en piepte want ik kwam nooit aan de 4x4 schakelaar..
of is er iets kapot gegaan nou ik de steekas kapot had gereden..
of moet ie uitgelezen worden.
en bij welke snelheid moet ik hem inschakelen..of net niet..
ik hoop dat ik snel reactie krijg want wil graag een goed nachtrust..
m.v.g marco crijns
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
05 sep 2005 23:06 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
met een c4 heb je altijd vierwiel aandrijving( 69 % aandrijving achter en 31% voor) maar de schakelaar die je bedoelt is om alle vier de wielen tegelijk te laten draaien, je zet ze een soort vast om onder barre omstandig heden ergens uit te komen zand of sneeuw, of een besneeuwde helling op te komen.
alleen maar recht uit geen bochten
Maar ik rij ook in de winter en heb het zelfs dit jaar niet nodig gehad
dan de schakelaar waar je het over had
knop naar liks is aan, dus alle vier de wielen vast dan brandt ook het lampje.
kom je boven de 40 kmph dan gaat het vanzelf uit.
_________________________________________ remmen is angst
|
05 sep 2005 23:14 |
|
|
horn
PF #57
|
Switch naar rechts - traction program is 'aan'. (lampje ook)
Dit wordt gebruikt om je auto los te krijgen als je vast zit in sneeuw of zand. Het is bedoeld om beweging in je auto te krijgen en zeker niet om gewoon mee te rijden!
De rest in het engels uit mijn instructieboekje (964 pag 23):
The increased differential lock causes strain and noise, especially in tight curves (rotonde bv) or while manoeuvring. It also results in severe understeer.
Het geluid zou dus kunnen kloppen als je die schakelaar naar rechts drukt. Is geen rij stand. Standaard heb 31% voor en 69% achter.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 sep 2005 23:15 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik zal morgen op een rechte weg het bij mij even doen maar volgens mij geen piep toon bij het rijden met het sper ingeschakeld, want ik heb het wel geprobeerd deze winter
_________________________________________ remmen is angst
|
05 sep 2005 23:17 |
|
|
horn
PF #57
|
rob en ik zaten gelijk te typen...
in het boekje staat: Traction programme on - switch to the right; indicator light on switch blinks.
Verder redelijk vergelijkbare verhalen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 sep 2005 23:17 |
|
|
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
bedankt voor snelle reactie maar het is dus niks ernstigs..
en als ik harder dan 40 gaat dan gaat ie uit.. maar als ik onder de 40 kom gaat ie dan weer vanzelf aan of blijf die dan uit..
en heb jij of bedoel jullie dan ook dat het uitroepteken gaat branden met piepje en al...
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
05 sep 2005 23:18 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
hij schakeld niet weer automatisch in , en van die piep kijk ik morgen even.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
05 sep 2005 23:19 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Traction program kan zichzelf aanzetten. Door het draaien aan de switch zet je de diffs vast. Dus kan toch wel het diff zijn.
Uitroepteken + gong is eigenlijk nooit goed om te horen. Snel naar iemand die er verstand van heeft. Want ik vermoed dat het probleem wel eens het hydraulische deel van het PDAS-systeem van de wijs kan hebben gebracht...
Dat kan ook gevolgen hebben voor je remmen (te weinig druk). Dus oppassen!
Laatst bijgewerkt door Devils son op 05 sep 2005 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 sep 2005 23:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Als je uitroepteken gaat branden, zeker met signaal, is er weldegelijk iets ernstigs aan de hand! Morgen even iemand naar laten kijken.
En nee, hij gaat niet aan als je weer terug onder 40 km/u komt.
En nee, als ik hem in de lock stand heb staan en harder ga dan 40 km/u heb ik geen piep/gong noch uitroepteken.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 sep 2005 23:20 |
|
|
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
ik ga zeker morgen ff naar de porsche specialist maar ik wou het nu toch weten of ik kan slapen ja of de nee... haha
maar ja ik zal morgen doorgeven wat het is .. althans als ik er morgen achter kom.. jongens bedankt voor de reactie
gr marco
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
05 sep 2005 23:39 |
|
|
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
oh ja wat ik vergeten ben te zeggen er gaat ook een lampje branden op het dashbord het is rood en het er staat een tekeningtje op van de aandrijving.....
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
05 sep 2005 23:40 |
|
|
don_carrera
P O R S C H ENUTH
|
uhm wat is het pdas systeem verklaar je nader.. gr m
_________________________________________ HAPPINESS IS DRIVING A P O R S C H E
NIEMAND IS SLIM GENOEG OM ZIJN EIGEN DOMHEID TE BEVATTEN.
|
05 sep 2005 23:48 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
staat voor Porsche Dynamische Allrad Steuerung
meer weet ik ook niet, wellicht de computer die de 4-wiel aandrijving aanstuurt oid
_________________________________________ Got coffee?
|
05 sep 2005 23:51 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
PDAS waarschuwingslichtje. Het is de "traction control". Werkt met sperren die hydraulisch worden gestuurd.
Ofwel het probleem is te weinig druk in het systeem, ofwel het probleem veroorzaakt te weinig druk in het systeem. Hoe dan ook, het lijkt erop dat je niet kan vertrouwen op je remmen. Ik zou derhalve afraden om met de auto te gaan rijden, iig niet voordat je met een Porsche specialist over de problemen hebt gesproken.
Ik ben geen monteur, dus ik kan het mis hebben. Maar ik ben bang van niet en onnodig risico lopen is m.i. niet verstandig.
|
06 sep 2005 0:02 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Klinkt niet goed marco
Ik hoop dat er niets kapot is gegaan met dat locken van de differentielen
Ben benieuwd hoe het afloopt.
Volgende keer maar EERST het instructieboekje lezen voor je aan het experimenteren gaat.
Hoe was het ook al weer ? RTFM
(Read The verrek Manual)
edit: op verzoek van horn smilie toegevoegd
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
Laatst bijgewerkt door outletvalve op 06 sep 2005 15:09, in totaal 2 keer bewerkt.
|
06 sep 2005 12:05 |
|
|
horn
PF #57
|
hebben we een smilie voor...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 sep 2005 13:25 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
don_carrera: Lees ook even dit.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 sep 2005 13:58 |
|
|