Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:20

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Naar de wintersport met de P maar kettingen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964C4
Amsterdam
Bericht Naar de wintersport met de P maar kettingen?
Ik heb een 964 C4 en denk er over om met deze auto naar Oostenrijk te gaan. Kettingen gaan volgens mij niet passen... Zou het dan voldoende zijn om winterbanden op de voorwielen te zetten en wat vinden de Oostenrijkers daar van (Politie, bijvoorbeeld als kettingen verplicht zijn).

Graag jullie ervaringen...

06 sep 2005 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht 
Je geeft het zelf eigenlijk al aan...
Kettingen verplicht is kettingen verplicht. Geen idee waar je naartoe gaat in Oostenrijk, maar ik heb meegemaakt dat je op sommige plaatsen echt niet kunt komen zonder kettingen als er veel sneeuw ligt. Nee, ook niet met 4wd en allerlei elektronische spielerei. Winterbanden rondom zou ik sowieso doen.

Paskal

06 sep 2005 13:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht kettingen
Zelf fervent wintersporter, ga niet met de P maar met de VW. Rondom winterbanden zeker doen.

Zelf nog nooit kettingen hoeven gebruiken en ook geen controle e.d gehad. (wel snelheidsbekeuringen van onze vrienden van de Politie van AT) :twisted:

In mijn instructieboekje staat dat ik gerust kettingen mag gebruiken, mits de banden/velgen daarvoor geschikt zijn (Boxster S uit 2001)

06 sep 2005 15:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964C4
Bollenstreek
Bericht 
Ik heb zelf ook een C4 en vorig jaar de kettingen wel degelijk nodig gehad. Moet er wel bij vertellen dat ik geen winterbanden had........DOE IK DUS NOOIT MEER...

Ik raad je aan om zowel winterbanden (4x!!) en kettingen mee te nemen. Zorg dat je zeker weet dat je de kettingen ook daadwerkelijk om je band krijgt, ik heb 17" er onder liggen en nog net genoeg ruimte om met je handen erbij te kunnen.

succes ermee..

06 sep 2005 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Nooit met de Porker op wintersport geweest dus daarmee géén ervaring.

Afgelopen jaar met gehuurde Grand Scenic naar Davos (ivm meereizende neefjes) en op terugweg panne gehad. Remleiding vóór stukgeslagen door sneeuwkettingen. Erg fijn zo'n volautomatische handrem die pas werkt wanneer de auto stilstaat............. NET voor een cruciale bocht in de afdaling vond ik de handmatige knop welke ver onder het dashboard verstopt zat.

Daarna ongelooflijk veel gezeur gehad zowel die dag als het hele halfjaar daaropvolgend (nét achter de rug) met Renault Route Service en de verhurende dealer. Ondanks het feit dat hij gewoon All-risk verzekerd was...... kan ik een avond over volpraten. Via rechtsbijstand is het uiteindelijk opgelost.

Vandaar dat ik dit jaar maar eens contact opneem met een Duitse Porsche dealer. Wat ik in Wiesbaden nl. gemerkt heb is dat je bij sommige dealers ook Porsches kunt huren !?!

Een aantal malen kwam het voor dat mensen een Cayenne of een 996 op kwamen halen voor één of een aantal dagen toeren, ofwel, op vakantie. Ik ga toch eens contact opnemen met enkele dealers of dit nog altijd bestaat, en zo ja, of dit ook voor buitenlanders geregeld kan worden. Aachen ligt bijv. erg vlakbij.
Lijkt me nl. een strak plan om met de Cayenne met winterbanden naar de wintersport te gassen en hopelijk GEEN SNEEUWKETTINGEN nodig te hebben. :wink: :lol:

Ben benieuwd....

06 sep 2005 15:49
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Naar de wintersport met de P maar kettingen?
MyFirst964 schreef:
Zou het dan voldoende zijn om winterbanden op de voorwielen te zetten

Als je dan toch maar in 2 winterbanden wil investeren, zou je ze dan niet logischerwijs om je achterwielen leggen? :shock: ivm 31% voor en 69% achter... :?

06 sep 2005 15:49
Profiel
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Bericht 
4 winterbanden kopen op 16" velgen.
Absoluut nodig gehad in het verleden.

06 sep 2005 15:52
Profiel Twitter 
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Erick schreef:
4 winterbanden kopen op 16" velgen.
Absoluut nodig gehad in het verleden.

Ik heb in de winter altijd op zo'n set rondgereden in mijn 964 C4.
Deze set heb ik nog liggen met relatief nieuwe winterbanden (1 winter meegereden).

Ik hoor het wel als je interesse hebt!

06 sep 2005 16:09
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Bericht 
iemand tips waar ik mijn sneeuwkettingen kan kopen
voor 295/30 19"

zou die nodig hebben tegen maart 06

06 sep 2005 16:51
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Voor veel 911's is de wielkast te krap voor kettingen, tenzij je overstapt (tijdelijk) op een smallere band (evt op andere velgen).

Ik was afgelopen winter van plan de 3.2 naar Lech te rijden, daags daarvoor echter kwam ik in dat enorme sneeuwweer hier in NL terecht; ik heb toen ervaren wat het is om met zo'n ding inde sneeuw te rijden, het is N I E T te doen; rustig aan en toch 3x overdwards gestaan met dat ding.

Dus echt voor 4 winterbanden gaan....

06 sep 2005 17:20
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
De 964C4 kan met 16" en 17" winterbanden (achter 225) prima met kettingen rijden. Montage is aldus het instructieboekje alleen op de achterwielen mogelijk.

06 sep 2005 18:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
ik had sneeuwkettingen van P op 18 duim
de kettingen voor 19 zijn in de maak
ze bestaan reeds bij rud.de voor mij
maar p heeft testen gedaan en zijn goedgekeurd...

maar bestaan er andere oplossingen ?

06 sep 2005 19:59
Profiel
PorscheForum Rakker
500E, Challenge Stradale
Bericht 
Rijd zelf in de winter C4 met winterbandjes op 17" velgjes. Supergrip op besneeuwde wegen. Alleen maar 2 winterbanden lijkt me niet zo zinnig.

Porsche adviseert inderdaad zonodig kettingen op alleen achterwielen te monteren. Zijn speciale kettingen met kleinere en minder hoge schakels. Op voorwielen zullen ze je wielkasten stukdraaien. Deze kettingen kosten overigens wel een fortuin.

Heb zelf in alle jaren dat ik 's winters met winterbanden in de alpen rijd nooit meer kettingen hoeven te gebruiken. Denk dat besneeuwde wegen met C4 én winterbanden geen probleem zal opleveren. Zeer ruime hoeveelheid sneeuw waarschijnlijk weer wel omdat zo'n lage auto dan als het ware gelift wordt door de sneeuw onder de bodem en zodoende te weinig druk op de wielen staat; maar ben benieuwd of kettingen dan zoveel uit zal maken.

Aan de andere kant: verplicht is verplicht.

06 sep 2005 22:16
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
F@RGO schreef:
de kettingen voor 19 zijn in de maak

volgens mij ben ik al 19" sneeuwkettingen tegengekomen bij de VW dealer voor de Touareg afgelopen winter (zo uit het blote hoofd). Wellicht een idee?

06 sep 2005 22:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
wel het zit zo,
ik had reeds sneeuwkettingen voor 18 duim op mijn 996
die liggen te koop bij de dealer,
ik baalde een beetje toen ik zag dat die van rud.de kwamen met een mooie verpakking erop, ik dacht echt dat porsche die zelf ontwierp...
niet dus.

aangezien er nog geen verkrijgbaar zijn bij porsche kijk ik uit naar 19 snkttgn
maar ja,
alle tips zijn welkom

en de mijne zijn nog te krijgen voor een zacht prijsje indien interesse

tot later , ik moet nl eten :)

07 sep 2005 12:40
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Naar de wintersport met de P maar kettingen?
MyFirst964 schreef:
Ik heb een 964 C4 ..... Zou het dan voldoende zijn om winterbanden op de voorwielen te zetten .....

:scratch:

07 sep 2005 16:05
Profiel
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Waarom sneeuwkettingen?? Bij de betere bandenzaak (boer) hebben ze "sokken" gemaakt van nylon oid?? Simpel en heeeeeel dun, waardoor ze volgens mij ook op een P passen. Je trekt hem als het ware net als een sok aan. Geloof dat de ervaringen wel positief zijn. Leverbaar in een aantal maten, weet alleen niet of ze in 19" te leveren zijn. Stuur maar een pb-tje voor het telefoonnr. :wink:

07 sep 2005 17:01
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jaco schreef:
Waarom sneeuwkettingen?? Bij de betere bandenzaak (boer) hebben ze "sokken" gemaakt van nylon oid?? Simpel en heeeeeel dun, waardoor ze volgens mij ook op een P passen.

Wat een goed :idea: :wink: ..... wie weet inmiddels ook wel leverbaar in grote(re) maten. :^:

07 sep 2005 17:15
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Jaco schreef:
Waarom sneeuwkettingen?? Bij de betere bandenzaak (boer) hebben ze "sokken" gemaakt van nylon oid?? Simpel en heeeeeel dun, waardoor ze volgens mij ook op een P passen. Je trekt hem als het ware net als een sok aan. Geloof dat de ervaringen wel positief zijn. Leverbaar in een aantal maten, weet alleen niet of ze in 19" te leveren zijn. Stuur maar een pb-tje voor het telefoonnr. :wink:

Ik vraag me af of die toegestaan zijn op plaatsen waar sneeuwkettingen verplicht zijn.

07 sep 2005 17:21
Profiel WWW
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
EriC4C schreef:
Jaco schreef:
Waarom sneeuwkettingen?? Bij de betere bandenzaak (boer) hebben ze "sokken" gemaakt van nylon oid?? Simpel en heeeeeel dun, waardoor ze volgens mij ook op een P passen.

Wat een goed :idea: :wink: ..... wie weet inmiddels ook wel leverbaar in grote(re) maten. :^:

Tsja, had het kunnen weten :evil: dat Eric4GIGAbyte wel wat zou vinden. :tongue: tis wel een oud linkje, dus wie weet nu idd wel in grotere maten leverbaar. :?: :roll:

07 sep 2005 17:22
Profiel
PorscheForum Junkie
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
WdePundert schreef:
Jaco schreef:

Ik vraag me af of die toegestaan zijn op plaatsen waar sneeuwkettingen verplicht zijn.

bij mijn weten zijn die "sokken'' niet afdoende in de alpen bij flinke sneeuwval en wat ik zeker weet is dat in france die dingen niet geaccepteerd worden als zijnde sneeuwketting.
je wordt gewoon op de bon geslingerd dus voor france; de ouderwetse kettingen :!: :!:

drift ze

12 sep 2005 23:52
Profiel
Groningen
Bericht 
Citaat:
Er zijn wegen in de Alpen waar het rijden met sneeuwkettingen in sommige omstandigheden verplicht is. Rijdt u zonder, dan kunt u op een fikse boete rekenen. De "Kettenpflicht" heeft ook gevolgen bij een aanrijding. Wanneer u op een besneeuwde weg betrokken raakt bij een ongeluk, bent u bij voorbaat schuldig wanneer u geen sneeuwkettingen hebt omgelegd.

Overigens is het bij je hebben van kettingen al verplicht. Zonder kom je ook niet ver als het echt flink sneeuwt en de weg is veranderd in een ijsbaan. Ook winterbanden zijn dan niet afdoende(leert de ervaring) om veilig een haarspeldbocht te nemen, zonder kans op een slipper of.. terugglijden.

14 sep 2005 18:30
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]