| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=57150 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | lvdo [ 08 maart 2023 11:59 ] |
Berichttitel: | 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Mijn 996 Carrera 2 is in 2000 geleverd met een M030 onderstel. 23 jaar later ligt de auto minder lekker in lange snelle bochten dan mijn Tesla Model 3. Deels lijkt me dat slijtage en deels is de techniek verder ontwikkeld (en een laag centraal zwaartepunt is in het voordeel van de Tesla). Wat ik wil verbeteren:
Fijn als het verbetert, maar geen must:
Wat ik wil behouden:
Ik gebruik de auto hoofdzakelijk op de openbare weg. 2 a 3 keer per jaar kom ik op het circuit, maar daar hoef ik niet de snelste rondetijd. Ik heb daar een hoop over gelezen en experts gesproken. Op basis daarvan kom ik op drie opties:
Bij de schroefsets komen waarschijnlijk ook camberplates en verstelbare stabilisatorstang linkjes. En bussen vervangen waar nodig. Nou heb ik een paar vragen:
|
Auteur: | Johann [ 08 maart 2023 16:31 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
ik had Ohlins R&T onder mijn 996.2 GT3 en was daar zeer over te spreken. Instelling van demping vond ik best meevallen, maar in realisteit doen je dat maar enkele keren todat de auto rijd zoals jij dat fijn vindt. Qua specs is de Ohlins een flinke stap vooruit op de originele bilstein schroefset onder de GT3 en daarmee ook de standaard M030. Ik zou zelf alleen maar weer voor M030 gaan als je heel veel waarde hect aan originaliteit. Voor mij hoort ophanging en uitalten niet to onderdelen die je origineel moeten houden. Veel succes met je keuze |
Auteur: | Hans44 [ 08 maart 2023 19:36 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Ik zou even naar Intrax gaan. Een setje dempers met ARC is echt top. Veel comfort en een superstrak weggedrag. Kost wel wat en het principe is gelijk aan dat van Koni FSD maar dan factor 10 beter. |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 08 maart 2023 20:16 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Ook mijn ervaring; Intrax onder mn 964 was super. Maar goed, daar maken we het niet makkelijker mee... |
Auteur: | Hans44 [ 08 maart 2023 22:08 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Op de 964 RS ook Intrax. Maar dat is een set van minstens 15 jaar oud, wel met externe reservoirs. Een paar jaar geleden laten reviseren en functioneert prima. Is alleen niet te vergelijken met een nieuwe ARC set van Intrax. Een paar 325's van ons enduranceteam rijden daarmee en is echt weer een slag beter dan de oude Intrax en ook weer beter dan de AST ( de duurste die een paar jaar gelden te koop was, maar weet het nr zo even niet) die ik op mijn 325i heb zitten. Maar goed je kunt het zo gek maken als je wilt. Een V5 van KW gaat richting de 15-20k incl montage uitwegen etc. |
Auteur: | lvdo [ 10 maart 2023 11:07 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? | |||||||||||||||||||||||||||
Ik heb inmiddels wat meer prijsinformatie en de Ohlins en AST kosten ongeveer hetzelfde, dus dat maakt niet het verschil.
Dat hoor ik iid van meerdere mensen. Fijn om dat bevestigd te zien.
Zo zit ik er ook in. Al kan ik me voorstellen dat meer mensen Ohlins kennen dan AST en dat wellicht wat doet als ik de auto ooit verkoop. Niet dat ik dat ik de auto daarvoor heb, maar ik moet ook werken voor het geld.
Ik heb me wat ingelezen in ARC en dat klinkt als wat ik wil, maar wel tegen een flinke prijs. Dat gaat wel ver om op een 996.1 C2 te zetten. Ik denk dat ik het verschil liever in mijn zak houd (zodat ik eerder een GT3 bij elkaar gespaard heb). Dank voor alle reacties in elk geval! |
Auteur: | Deltadick [ 13 maart 2023 11:53 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
ik heb bij mijn 986 S uit 2002, na 20 jaar en 133.000 km het onderstel ook vernieuwd: nieuwe schokbrekers, gewoon de originele, nieuwe veren (2,5 cm lager) en draagarmen en stabistangen vernieuwd. Jezus wat een verschil..... gewoon strak en toch niet te hard geveerd. Ik denk dat bij alleen het vervangen van de schokbrekers je auto al weer super stuurt, en je bent sneller bij die gewilde GT3 |
Auteur: | de Fiscalist [ 14 maart 2023 19:52 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Al je wensen gaan in vervulling met enkel nieuwe dempers en evt verse rubbers. Er is Geen noodzaak voor andere veren, of een complete set met wat jij wil |
Auteur: | Turbo Johan [ 14 maart 2023 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Ik zou voor bijvoorbeeld Bilstein B6 dempers gaan, als veren goede hoogte hebben en verder nog netjes zijn. Hele set rijd natuurlijk beter, Ohlins is echt wel geniaal! Dat zou mijn keuze zijn als je er wel wat meer aan wil uit geven. Een heleboel dingen daar boven zijn wel beetje echt meer track als straat georienteerd. Ik heb Moton (dure tak van AST) 3 weg set onder een 1 serie gehad, was geniaal maar voor straat niet super. Het is vooral afhankelijk van wat je er mee wil. Heel veel stelmogelijkheden is super mooi voor de laatste secondes, maar als het een straat auto is en af en toe een trackday zijn de meeste mensen het beste af met weinig of geen hardheidverstelling. |
Auteur: | lvdo [ 18 maart 2023 19:52 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Even een update: er kwam een Lapis blauwe 996 3.6 op mijn pad, die heb ik onder voorbehoud van keuring gekocht. Daarover later meer. Mijn plan is om daar een nieuw onderstel onder te laten zetten, maar eerst maar eens de keuring afwachten! |
Auteur: | lvdo [ 22 maart 2023 8:00 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Een aardige back to back vergelijking tussen twee C4S’en. De ene met KW V3 en stuggere stabilisatorstangen en de andere met Ohlins Road & Track. https://youtu.be/sEmwqQWD7EE Het lijkt erop dat de Ohlins vooral mijn eerste probleem heel goed oplossen: korte hobbels bij straat gebruik. De KW setup stuurt beter (dankzij de stabilisatorstangen?). Maar goed, eerst maar eens wat kms maken in mijn 3.6 om te kijken of die hetzelfde nodig heeft. |
Auteur: | Kheldar [ 17 mei 2023 23:40 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Hier al 80.000km happy Ohlins R&T op de 996 icm met ongeveer 1,5cm verlaging … zelfs op de wat hardere setting prima in dagelijks gebruik. Simpel 1 knopje hardheid in te stellen. Samen met de cargraphic dempers de beste upgrade voor de auto |
Auteur: | lvdo [ 23 mei 2023 18:36 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Dat is een fijne bevestiging Kheldar! Mijn nieuwe 996.2 staat nu bij de specialist voor Ohlins R&T en een Porsche Sport Exhaust. Heb je ook topmounts erbij? Met welke demperstand rijd je meestal? |
Auteur: | Kheldar [ 07 jun 2023 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Ik wissel af tussen de volgende settings (clicks voor/ achter) hard: 3 / 5 standaard: 9/10 regen: 12/14 topmounts heb ik niet gedaan. Die waren voor al eens vervangen. En achter had ik misschien wel kunnen laten doen. Maar degene die ze geinstalleerd heeft had er niets op aan te merken. Terwijl er in de ophanging toen wel het een en ander vervangen is. |
Auteur: | lvdo [ 08 jun 2023 17:33 ] |
Berichttitel: | Re: 996 onderstel: Ohlins Road & Track, AST 5100 of M030? |
Dank je wel! Deze settings ga ik eerst uitproberen. Dus achter zachter dan voor? Interessant, ivm het gewicht achter had ik andersom verwacht. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |