OZ Leggera op een 997.1: bandenmaten en ET waardes?
Ik heb dus een
setje OZ Leggera op de kop getikt.
De 19 inch Leggera's zijn:
voor: 8.5 inch / ET 53
achter: 11 inch / ET 65
Volgens de verkoper, lagen er de OEM bandenmaten op en lag dat alles " flush" ten opzichte van de wielkast. Met name achter vind ik dat moeilijk te geloven.
Mijn
huidige setup met OEM 19 inch Sport Design velgen (die veelspaaks velgen
) is:
voor: 8 inch / ET 57, maar met 5 mm spacer dus effectief ET 52 en Michelin PS2 N2 in 235/35
achter: 11 inch / ET 67, maar met 14 mm spacer dus effectief ET 53 en Michelin PS2 N2 in 305/30.
De PS2's zijn nog in prima staat en hebben voor nog 5 a 6 mm profiel, achter 6 a 7 en zijn uit 2021 en 2022.
Het simpelste en goedkoopste voor de OZ Leggera zou zijn:
voor: zonder spacer = 8.5J en zonder spacer = ET 53, met mijn huidige Michelin PS2 N2 in 235/35 (alleen even nieuwe wielbouten kopen). De band ligt dan wel op 8.5J in plaats van 8J, maar Porsche gebruikt OEM op bijvoorbeeld de 8.5 Carrera Sport velg (het "karrenwiel") ook deze bandenmaat;
achter: 11 J en met de 5 mm spacer die nu voor zit = ET 60 en met mijn huidige Michelin PS2 N2 in 305/30.
Alleen maar overzetten en nieuwe wielbouten voor dus en de twee zwaarste / dikste spacers er helemaal vanaf. Klinkt overzichtelijk, toch? Als die 5 mm spacer achter niet genoeg is, kan ik altijd nog een wat dikkere monteren. Met de velgen gaat het gewicht omlaag, met minder massa aan spacers ook, helemaal prima dus.
Maar, nu zie ik op de interwebs ook mensen die voor een 245/35 band monteren en achter lijken er zelfs mensen 325/30 op hebben te weten persen. Standaard velg / bandenmaat tabellen zoals [url:https://www.bandenleader.nl/advies-banden/overeenkomstige-maten-velgen-en-autobanden]deze[/url] lijken te suggereren dat je 325 achter helemaal niet moet willen. Deze bredere maten kon ik sowieso niet vinden als PS2 N2, wel als PS4/4s/5, maar ik heb er wat vragen over:
- iemand ervaring mee (hoeft niet met alles samen, ervaring met alleen 245 op de vooras zou ook al interessant zijn);
- indien ja, was je keuze om puur optische redenen, omdat het kon, of zag je er ook voordelen in;
- indien ja, hoe bevalt het (hoe breder hoe gevoeliger voor spoorvorming zegt mijn simpele gedachtengang);
- wat vind je van PS4/4s/5 versus PS2 N2?
Zou mooi zijn als iemand enige info heeft over een van de genoemde punten. Andere gedachten mogen natuurlijk ook. Alvast dank!