| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Bandenspanning boxster 986
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=58398
Pagina 1 van 1

Auteur:  Surfroy01 [ 25 jul 2024 9:05 ]
Berichttitel:  Bandenspanning boxster 986

Volgens het boekje 2.0 voor 2.5 achter. Ik dacht laat ik eens de spanning meten....... voor 2.6 achter 3.1?????? Waarom zou je er in vredesnaam zoveel meer in stoppen?

Auteur:  meganiek [ 25 jul 2024 19:59 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Koud gemeten?


Je kan er meer in stoppen als je langer met je set banden wil doen :popcorn:

Auteur:  Olaf [ 25 jul 2024 20:17 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Bandenspanning in het tabelletje is maar een richtlijn.

Rij je sneller dan gemiddeld … iets zachter … rij je langzamer dan gemiddeld … iets harder ;)

Hoe heb je de bandenspanning gemeten? Bij het tankstation :? Koude of warme banden :?:

2.5 voor en 3.0 achter is echt niet gek :D

Auteur:  Surfroy01 [ 25 jul 2024 20:43 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Koud gemeten met een digitale bandenspanning meter thuis op de oprit.

Maar ik vind een half bar hoger dan voorgeschreven wel erg veel. Ik heb ze nu op 2.1 en 2.6 gezet.

Mijn EV staat op 2.6 bar, maar die heeft speciale smalle banden

Auteur:  Olaf [ 26 jul 2024 8:52 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Gewoon de krijtjestruuk toepassen ~ dan weet je welke bandenspanning voor jou geschikt is ;)

Auteur:  Surfroy01 [ 26 jul 2024 9:32 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Ok als rookie, wat is de krijtjestruuk?

Auteur:  Olaf [ 26 jul 2024 21:50 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Op alle vier je banden in de breedte een dikke krijtstreep zetten.

Rondje gummen.

Streep in het midden weg :?: bandenspanning te hoog.

Streep aan de zijkant weg :?: bandenspanning te laag..

Gokje: met de zoekfunctie hier had je dàt vast kunnen (uit)vinden. :D

Auteur:  Erwin [ 27 jul 2024 7:51 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Surfroy01 schreef:
Volgens het boekje 2.0 voor 2.5 achter. Ik dacht laat ik eens de spanning meten....... voor 2.6 achter 3.1?????? Waarom zou je er in vredesnaam zoveel meer in stoppen?


Er van uitgaande dat je de banden met een betrouwbare (geijkte?) meter hebt gemeten en bij 20°C is 0.6 bar hoger dan voorgeschreven gewoon te hoog. De voorgeschreven bandendrukken zijn secuur bepaald door de autofabrikant in combinatie met de opgegeven waarden voor uitlijning. Dat is geen natte vinger werk. Het is verstandig je daar exact aan te houden.

Alleen als je wat wilt spelen met grip kun je de bandenspanning wijzigen. Ik rijd vaak met een 0.5 bar tot 1.0 bar extra bandendruk in de achterbanden om een leuke auto speelser te maken. Dat is zeker niet relaxt te rijden boven de 180 of bevorderlijk voor de slijtage, maar dat is een keus. De grip neemt bij een brede band sneller af door een hogere bandenspanning dan bij een smallere (voor)band.

De grip van de band op het wegdek wordt dus minder als je zomaar de bandendruk 0.6 bar hoger zet. Tijdens normaal met het verkeer mee rijden zul je er niks of niet veel van merken. Misschien wat lichter sturen.
Totdat je een bekende snelwegafrit gepakt zou hebben die je altijd met de zelfde maximale hoge snelheid kon nemen. Waarschijnlijk had de auto dan anders aangevoeld. Niet per se beter.

Waarom/ waardoor was je de bandenspanning dan zo hoog?

Auteur:  Surfroy01 [ 27 jul 2024 9:13 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Meting is met een betrouwbare digitale meter gedaan (correspondeert met de waarde die mijn EV geeft als ik die op druk zet). Blijkbaar heeft de vorige eigenaar de banden met stikstof gevuld. De auto is paar keer afgelopen jaar dat ik hem gekocht heb in de garage geweest. Ook voor apk. Dan nemen ze normaal gesproken de bandenspanning mee. Ik dacht laat ik het zelf eens controleren omdat ik in de EV melding kreeg van lage druk.

Ik houd mij ook graag aan fabrieksopgave. Heb jaren met Ducati’s op circuit geracet ook daar was het devies +/- 10% is het beste. Op track 10% eronder koud wegens opwarmen van banden en op de weg 10% erop omdat ze daar langzaam opwarmen.

Ik vind 0,5bar verschil te groot, vandaar mijn vraag of dit voor een Porsche normaal is. Ik ga eerst eens rijden met de fabrieks waarde die ik er nu +0,1 in heb zitten. Ik rijd relatief rustig maar inderdaad als er ergens een leuke bocht aan komt en het kan dan wil ik daar wel lekker flux doorheen kunnen sturen.

Auteur:  Erwin [ 27 jul 2024 9:44 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Bandenspanning op een motorfiets is nog veel belangrijker en verschillend van een auto, ook op het circuit. Bij een auto op het circuit begin je soms met meer dan 10% minder bandenspanning om op de goede bandenspanning bij de warme band uit te komen. Beginnen op 1,5 bar koud om op 2.0 bar warm uit te komen is niet vreemd.
Met een paar tienden hogere druk beginnen dan voorgeschreven kan de banden ook erg warm laten worden ( minder grip daardoor meer glijden) waardoor de bandenspanning nog meer omhoog gaat en je steeds minder grip hebt. Maar goed, we dwalen af naar racen.

Op de straat met normale banden gewoon de voorgeschreven druk aan houden. Die 0.1 bar verhoging zit tussen de oren. In de praktijk te weinig verschil om er wat van te merken. Ook niks mis mee overigens.
Ik zet de bandenspanning ook wel eens hoger, ook bij klantenauto's als ik weet dat de klant zelf nooit controleert of het eind zomer is en we koudere tijden in gaan. Of als er slappe banden onder zitten om de auto wat strakker te laten aanvoelen. Maar meer dan 0.3 bar hoger zal ik niet gaan. En lager ook nooit.

Auteur:  jadatis [ 28 jul 2024 0:10 ]
Berichttitel:  Re: Bandenspanning boxster 986

Of je nou een oldtimer of EV hebt, bandendruk wordt zo bepaald , dat de band een invering krijgt , dus warmteontwikkeling per omwenteling, die bij het constant rijden van de snelheid, waarvoor het bepaald is, geen stukje van het band-materiaal oververhit.

Ik kan het voor je uitrekenen, en zelfs een koude druk/aslast lijst maken, met ingebouwde maximum reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.

Daarvoor geef ik 90% van uitgerekende aslast voor de druk, voor max 160 kmpu.
Percentage en max snelheid ( waar je dan ook geen minuut overheen gaat) kan ik veranderen in het spreadsheet dat ik daarvoor gemaakt heb.

Dus schrijf maar , hoe je het hebben wil.

Dan hoef je " ALLLEEN " nog maar de aslasten in je gebruik 99% nauwkeurig te bepalen, het grootste struikelblok, en jouw verantwoording.

De auto-fabrikant geeft tegenwoordig alleen nog maar aanbevolen druk voor MTA en max technische snelheid, zonder reserve ingebouwd.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/