Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 sep 2026 10:34

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Experimenten met rijhoogte 997.1S 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Experimenten met rijhoogte 997.1S
Een tijd terug heb ik een Bilstein B16 Damptronic schroefset onder de 997 laten monteren. De hoogte is destijds vrij conservatief ingesteld, rekening houdend met het feit dat ik er vaak met het hele gezin in zit en dan nog over drempels wil. Auto is destijds uitgelijnd en uitgewogen.

Af en toe kriebelt het echter om hem wat lager te zetten, puur voor de looks. Niet meteen Knauf-laag maar bijvoorbeeld 1 of 1,5 vinger tussen band en spatbord. Daarom de volgende vraag:

Hoe hoog staat jullie 997 met schroefset of verlangingsveren resp. voor en achter, gemeten van grond tot midden van de wielkast? En hoe ervaren jullie het comfort bij die hoogte in Nederland drempelland?

30 jul 2026 11:44
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Experimenten met rijhoogte 997.1S
Geen 997's op schroefsets hier?

24 aug 2026 12:21
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Een Porsche 997.1 S blijft comfortabel bij een maximale verlaging van 15 tot 25 mm ten opzichte van de originele af-fabriek rijhoogte.
In de praktijk betekent dit dat de ruimte tussen de band en het spatbord ongeveer gelijk is aan één à anderhalve vinger (wat je zelf al schreef), wat overeenkomt met de rijhoogte van een fabriek af-geleverde Sport-PASM of net daaronder.

6Speed-online schreef:
Bij 20 mm verlaging raak je de rubberen flappen voor de voorwielen af en toe op gemene drempels, maar blijft de kunststof bumper meestal heel. Ga je lager dan 30 mm, dan wordt langzaam rijden over drempels noodzakelijk.

24 aug 2026 12:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Taycan CT 4S, ex 997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
mijn ex-997 S had het M030 onderstel (geloof 20mm lager). Stond gaaf, reed strak maar ik kon wel bij iedere drempel afremmen en met 0.5km p/u over de drempel. En dan nog schraapte de bumperlip soms over de drempel. Dus lager zou ik zeker niet aanraden om nog enigszins rond te kunnen rijden

24 aug 2026 15:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]