Auteur |
Bericht |
Porsche912
PF # 417Overveen / London
|
Trillingen in stuur bij 100 km/h
Ik hoop van jullie even een snelle mening / diagnose te krijgen over wat jullie hiervan denken:
Rijd ik tussen de 90 en 100 km/h in z'n 4 of 5 begint mijn stuur langzaam te trillen. Het is niet extreem maar het is ook niet normaal. Als ik constant 2100 toeren rijd (ongeveer 100km/h) in z'n 5 dan en ik dan terug schakel naar z'n 4 bij dezelfde snelheid dan doet ie het ook (ondanks toeren dip).
Ik was eerst bang dat het transmissie of aandrijving probleem kon zijn maar kan het misschien aan de velg/band liggen??
Kan geen oneffenheden vinden op rubber (kleine blaasjes etc).
Kan het zijn dat de velg een beetje ovaal is geworden??
Alvast bedankt
_________________________________________ Niemand hoeft zijn plezier te verantwoorden !
|
15 okt 2005 12:59 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Kan het misschien zijn dat een loodje zch gelost heeft en je daardoor dit verloren bent?
Dan krijg je ook een onbalans met trilling tot gevolg.
Heeft hij het enkel bij een bepaalde snelheid en daarboven of onder niet?
Hoe zit het met het remmen? Trilt het dan ook?
Ik denk en hoop voor je dat er enkel en loodje vooraan is gaan vliegen (heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
15 okt 2005 13:03 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
stond de auto al een tijd stil
klopt de banden spanning wel
ik zou eerts de banden spanning controleren en als dat niet helpt laten balanceren dat moet haast de oplossing wel zijn
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
15 okt 2005 14:17 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
als die een tijd heeft stilgestaan misschien beetje vierkant geworden
even aankijken en anders laten balanceren
edit: wat robert zegt dus
_________________________________________ Got coffee?
|
15 okt 2005 16:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Nu heb ik totaal geen kaas gegeten van een 912 ... maar ik neem aan dat je ook remschijven rondom hebt
Als je denkt dat het je banden zijn ? kijk dan eens of er verschil is in de trilling bij warme en koude banden ..
.. een velg zal IMO niet uit zichzelf van vorm veranderen
|
15 okt 2005 18:56 |
|
|
Porsche912
PF # 417Overveen / London
|
Bedankt voor de dusverre tips/ diagnoses.
De banden zijn nieuw dus dacht dat het daar aan lag. Ze zijn overnieuw gebalanceerd en het probleem is er nog steeds.
OP een vlak stuk asphalt weer geprobeerd, tussen de 80 en 100 km/h trilt het stuur weer onafhankelijk van het toeren tal en/of versnelling. Boven de 100 stopt het en bij hogere snelheden is er niets aan de hand.
Toch raar?? Misschien een productie fout bij banden??
Ga hem woensdag laten nachecken. De garage heeft al een set nieuwe banden bestelt, zij denken dat het een productie fout kan zijn of mijn velgen ovaal.
Keep you posted
_________________________________________ Niemand hoeft zijn plezier te verantwoorden !
|
15 okt 2005 22:37 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Je kan de banden ook op de auto laten balanceren. Zou ik eens proberen, want als er b.v. in de schijven onbalans zit kun je dezelfde trilling krijgen.
Juist omdat het rond een specifieke snelheid optreed moet ik denken aan onbalans. Zou het continue zijn, zou het ook een wiellager oid kunnen zijn... maar dat is bij jou dus niet het geval.
BTW: als je heel voorzichtig remt, merk je dan dat je dan weer wel remt en dan weer niet? In dat geval heb je kromme schijven, hetgeen onbalans met zich mee zal brengen.
|
15 okt 2005 23:06 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Banden nieuw en nu trilling?? voorheen niet, blijkt in igg niet uit je verhaal, dan lijkt me het meest logische:
1. loodjes verloren
2. niet goed gebalanceerd
3. banden probleem
eerst de eenvoudige mogelijkeheden nagaan, zeker als ze alleen maar bij een bepaalde snelheid trillen, is meestal onbalans tgv banden....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
16 okt 2005 0:24 |
|
|
Porsche912
PF # 417Overveen / London
|
Bedankt weer......
Devils: Ik zal het eens proberen of ik dat merk tijdens het remmen. Is me tot nu toe i.i.g. niet opgevallen.
Gelukkig zijn jullie het tot nu toe wel eens met mijn vermoeden dat het i.i.g. ligt aan de banden en/of de velgen of de remschijven.
Ik was bang hier misschien wel te horen dat het volgens sommigen aan de ophanging zou liggen en/of de aandrijving.
Keep you posted
_________________________________________ Niemand hoeft zijn plezier te verantwoorden !
|
16 okt 2005 11:57 |
|
|
Porsche912
PF # 417Overveen / London
|
Vandaag mijn auto afgehaald, 4 nieuwe banden eronder en de trilling is weg. Bleek uiteindelijk een productiefout in m'n rechter voorband (blaasjes) maar aangezien de andere 3 van dezelfde batch kwamen hebben ze ze alle 4 vervangen.
Super!
Nogmaals dank voor de reacties.
_________________________________________ Niemand hoeft zijn plezier te verantwoorden !
|
20 okt 2005 23:33 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Goed dat je probleem opgelost is
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
20 okt 2005 23:39 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
4 banden vergoed?
|
20 okt 2005 23:40 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
lijkt me wel die banden handel stuurt ze gewoon terug.
anders was porsche912 nu niet zo blij
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
21 okt 2005 9:50 |
|
|
Porsche912
PF # 417Overveen / London
|
Inderdaad alle 4 vervangen.... (de dealers in duitsland houden zoiezo niet van het halve werk )
Hij zei dat hij ze zou terug sturen aangezien het voor hem ook een garantie verhaal is.
912 is i.i.g. weer blij en tuft weer verder....
_________________________________________ Niemand hoeft zijn plezier te verantwoorden !
|
21 okt 2005 10:52 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Ik heb hetzelfde probleem; trillen tussen 100-120 km.
De voorbanden zijn opnieuw gebalanceerd. Banden zijn in goede staat. Dacht dat het bij deze snelheid alleen de voorbanden konden zijn. Toch maar achterbanden balanceren? Zou balanceren aan de wagen toch kunnen helpen?
Wil gewoon dat ie als een scheermes rijdt zonder trilling.
|
31 okt 2005 8:51 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Kijk ook ff de rubbers na van stabi en dergelijke.
Heb zelf een velg gehad die door de vorige eigenaar een blutsj had opgelopen. Laten rechttrekken en probleem is opgelost.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
31 okt 2005 9:27 |
|
|
nodiscussion
911 carrera 3.2tilburg
|
Heb hetzelfde probleem. De voorbanden ( pirelli ) hebben op het profiel blokken zitten die om en om afgesleten zijn. Profiel is nog goed, rij er dus maar mee door Schijnt bij achterwiel aandrijving in combinatie met banden kwaliteit vaker voor te komen. Herkent iemand dit??
grtn
Fer
|
02 nov 2005 15:56 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Een trilling kan ook aan de velg liggen; als de velg uit het hart is geslagen (schuif eens lekker hard tegen de stoep aan) dan heeft dit trillingen tot gevolg. Maar ook velgen kan je laten richten.
En nee, ik heb hier geen ervaring mee.
|
19 nov 2005 11:43 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Eigen ervaring: de bandenmontage kan slecht zijn gebeurd waardoor de band niet gelijkmatig om de velg ligt. Het is dan net of de band hoogteslag heeft; moet je dan ook kunnen zien. Band losmaken, voor de zekerheid nog een halve slag draaien en met veel bandenvet opnieuw monteren. De "hoogteslag" is dan verdwenen. Werkelijk waar, zelf 14 dagen geleden met twee banden aanschouwt. De bandenleverancier die niet goed kon monteren had zelfs al een nieuwe band geleverd en ook weer slecht gemonteerd!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
19 nov 2005 12:21 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Enkele weken geleden heb ik voor nieuwe Contisports laten monteren bij Leen Post in Sliedrecht. Sindsdien last van trillen boven de honderd km p/u. Vanmorgen ben ik teruggegaan en heb de banden opnieuw laten balanceren. Daar werd me verteld dat dit wel meer voorkwam bij N1 banden vanwege het zachtere compound. De banden worden wat vlak na een nacht stilstaan. Dit zou na enkele kilometers over moeten zijn.
Ook nu heb ik echter nog steeds last van een trillend stuur. Ook na enkele kilometers.
|
19 nov 2005 13:01 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Tja .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
19 nov 2005 13:09 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
OK. Het ligt dus blijkbaar ook voor een deel aan de Conti's. Verder had ik het over erg lange afstanden, waarmee ik afstanden van honderden kilometers bedoel. Ook op een rit van plm. honderd kilometer blijft de trilling echter aanwezig.
|
19 nov 2005 16:38 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Overigens vind ik het wel vreemd dat bij het opnieuw balanceren toch andere gewichten geplaatst werden. Blijkbaar was er eerder toch wel iets fout gegaan.
|
19 nov 2005 17:12 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Heb hetzelfde bandenmerk en type en hetzelfde fenomeen,opnieuw balanceren en het is weer een tijdje weg
Geloof dat er meerdere P rijders er last van hebben
_________________________________________ t beste maar weer...
|
19 nov 2005 17:16 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Conti's zijn naar MIJN mening kl..., slechte banden
Had ook doorlopend onbalans op de banden die op de P. zaten toen ik deze kocht. Dit treedt extra op na een nacht stilstaan. Wil niet zeggen dat het dan ook na enkele kilometers over is.
Conti i.i.g. niet meer, ondanks andere oordelen hier: ook veel te zacht/deinend/comfortabel.
Maar ook bij andere merken kan je problemen hebben. Ik heb waarschijnlijk door een beschadiging aan de velg steeds een probleem aan hetZELFDE wiel. Belangrijk is hierbij hoe geavanceerd de apparatuur van het bandenbedrijf is.
Probleem lokaliseren: Trilling in het stuur betekent onbalans VOOR. Dit treedt op rond de 110 km/h. Trilling in je bilpartij, dus in de "hele" auto, betekent ACHTER; dit standaard bij rond de 180 km/h.
Balanseren aan de auto is af te raden - omdat er vaak na demontage opnieuw onbalans is - en vooral: NIET NODIG! Onbalans in remschijf of naaf - de "overige" draaiende delen - is echt vrijwel nooit de oorzaak.
|
19 nov 2005 23:32 |
|
|