| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Verstelbare hoogte http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=633 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Lou [ 27 feb 2004 23:59 ] |
Berichttitel: | Verstelbare hoogte |
Heb nu al op een paar plaatsen gelezen dat de hoogte van een 3.2 verstelbaar is. Is dit een DIY job of moet je toch langs de garage? Iemand hier ervaring mee? |
Auteur: | dirkie [ 28 feb 2004 9:00 ] |
Berichttitel: | |
Lou , Die man bij ons in de club (ben zen naam weer even kwijt) met zen prachtige grijze 3.2 met Turbovleugel heeft daar toch mee zitten prutsen Tijdens de karting in Hasselt nog over bezig geweest. Maar vraag me niemeer hoe hij t juist geflikt heeft maar twas geen echt grote ingreep. |
Auteur: | Pascal [ 28 feb 2004 11:27 ] |
Berichttitel: | |
Op zich intressant, want kan op een SC ook toch? Wie? Jeroen? Erwin? |
Auteur: | EriC4C [ 28 feb 2004 12:02 ] |
Berichttitel: | |
911 & Porsche World, January 2004, blz. 106 & 107 |
Auteur: | Lou [ 28 feb 2004 12:38 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Project Carrera 2.7: suspension lowering Dit gaat over een 2.7 Volgens mij (wie ben ik?) zijn er toch verschillen met de latere modellen. Het feit dat men hier over "een project" spreekt, doet bij mij ook het vermoeden rijzen dat hier toch heftig moet gesleuteld worden Ik had ook gehoopt dat het eerder zoiets was:
Nummer van januari is waarschijnlijk niet meer te krijgen |
Auteur: | EriC4C [ 28 feb 2004 13:01 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | ||||||||||||||||||||||||||||
..... "Keith Seume shows you how to reduce the ride height of a torsion-bar 911, including the later Carrera 3.2.". Bladzijden 102 t/m 106 over de 2.7 en 106 & 107 over de 3.2.
http://www.porscheforum.nl/album_cat.php?cat_id=11 |
Auteur: | Lou [ 28 feb 2004 13:38 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Bedankt Eric, Dirk moet mij beslist toch eens uitleggen dat hij dit geen echt grote ingreep vindt |
Auteur: | horn [ 28 feb 2004 17:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Kan je beter aan RS-R vragen... Die tandartsen roepen ook altijd dat het een kleine ingreep is, vervolgens zit je twee uur in de kl*testoel, heb je vervolgens 8 uur geen gevoel in je bek en ben je vervolgens 4 maanden aan het sparen om de rekening af te tikken... |
Auteur: | Erwin [ 29 feb 2004 1:32 ] |
Berichttitel: | |
Verlagen van een 911 met torsieveren is echt heel simpel, in ieder geval voor. Gewoon twee bouten met dopsleutel 11 vier hele slagen uitdraaien terwijl de auto gewoon op de stoep staat. Als de twee bouten niet al te vast zitten nog geen 5 minuten werk. Ik zie zo vaak dat dit gebeurt is , en góéd sturen na die tijd Echt een aanrader. ZO MOET HET NIET DUS !!! Even snel uitgelegd hoe het wel kan. Jeroen vul me maar aan. Dit geldt voor alle 911's t/m. de 3.2 Voor straat gebruik hanteer ik de norm dat met lege tank de bovenkant van de deur altijd waterpas moet staan. Als dit waterpas is dan helt de auto niet voor of achterover maar staat mooi recht. Als je een 911 te laag maakt dan krijg je problemen met de wielvlucht die niet meer positief genoeg te krijgen is ( de boven kant van het wiel neigt teveel naar binnen) en het bumpsteer effect wordt groot. Daarnaast , en vooral merkbaar met standaard of mindere schokdempers , wordt de veerweg erg kort. Als je een zeer sportieve rijder bent en veel op het circuit rijdt dan is een superlage 911 mits goed verlaagd en goede combinatie veren/ schokdempers een heerlijke auto om in te rijden. Geef mij maar een goed verlaagde en vooral goed afgestelde 2.7 . Met een dikke motor erin heb je een gooi en smijt bak eerste klas. Het gevoel van "ik ben deze auto de baas" is hiermee goed haalbaar in tegen stelling tot de latere modellen. Hoe krijg je zo'n 911? Verlaag eerst de auto achter tot de bovenkant (bij een 16 inch wiel) gelijk is met de rand van het spatbord. (of iets lager of hoger) Het liefst met 26 mm dikke 930 achterveren , het nadeel als je dit niet doet is dat de vering achter te licht is. De auto kan bij hard afremmen uit hoge snelheid aan de achterzijde heel erg onstabiel worden. Met Turbo veren achter, rijdt de auto op straat nog relatief comfortabel, met weltmeisters (afhankelijk van de dikte) wordt de wegligging wel beter maar comfort is er dan bijna niet meer. En waar rijdt je het meest? Denk er ook aan : hoe beter de wegligging hoe kleiner het grens bereik, dwz. de grens tussen grip en glijden wordt moeilijker herkenbaar en vooral moeilijker corrigeerbaar ook omdat de bochtsnelheid hoger kan liggen met een beter onderstel. Hoe je moet verlagen aan de achterzijde is een lang verhaal. In het kort: De 2.7 en oudere modellen kun je alleen verlagen door de torsie veren in hun bevestiging te verdraaien. Dit kan een tijdrovende klus zijn die echt wel ervaring vereist. Of doorzettings vermogen. Doordat de torsie veer aan de ene kant 44 tanden en aan de andere kant 40 tanden heeft kun je de veer minimaal 50 minuten verdraaien. ( 360/44=8.10 graden en 360/40=9 graden. 9 graden min 8.10 graden is 50 minuten.) Omdat dit een erg grove afstelling is heeft Porsche bij de SC een fijn afstelling toegepast , dit systeem is naderhand bij de oudere modellen in te bouwen en zekers aan te raden voor als de wieldrukken goed moeten worden afgesteld. Deze fijn afstelling is ingebouwd in de veerplaat en moet gedemonteerd worden bij het verlagen van de achteras. Heel soms kun je bij de SC volstaan met verlagen door alleen de fijn afstelling iets te verdraaien. Ook dit is sneller gezegd dan gedaan. Als de achterzijde goed op hoogte is en natuurlijk l.en r. even hoog staat (niet te onderschatten belangrijk!!) moet de wielophanging voor op hoogte worden afgesteld. Dit is eenvoudig te doen door de aanslagbouten te verdraaien aan het eind van de in lengte liggende torsieveer. Het moeilijke is dat ook de wieldrukken gecontroleerd moeten worden. Echt belangrijk. Toen ik zelf nog geen weegschalen had kreeg ik de auto's ook goed. Echter moet je dan goed systematisch te werk gaan en veel geduld hebben. Als de auto voor en achter afgesteld is en naar tevredenheid staat ben je er nog niet. De schokdempers zou je eigenlijk moeten vervangen omdat de vering niet stugger is geworden, hierdoor veert de auto wel op de oude manier in en zal snel op zijn aanslagen komen. (voorzijde) Een verlaagde 911 met standaard schokdempers wordt springerig en oncomfortabel. Een set goede schokdempers kost ongeveer € 700.- Als een 911 verlaagd is krijgt het stuurhuis het zwaar te verduren doordat de hoek van de spoorstangen gewijzigd is. Dit kan gedeeltelijk verholpen worden door busjes tussen de bevestiging van het stuurhuis te leggen. Hierdoor komt het stuurhuis iets hoger en zal de hoek van de spoorstangen kleiner worden. Een must bij verlaagde 911's. Het bumpsteer effect zal ik niet uitleggen, voor de meesten niet interesant. Na het verlagen klopt er niks meer van de uitlijning. Vooral zal de sporing voor te veel op uit staan en de wielvlucht te negatief voor straatgebruik. Voor de sporteive rijder is negatieve wielvlucht niet erg. Voor mag dit best wel en voor circuit werk kan het niet negatief genoeg aan de voorkant. Voor clubsport zijn dikkere stabilisatoren een goede investering. Eventueel gebruiken van een jongere 911. Probeer ook eens te rijden met hogere bandenspanning. Zelf reed ik met mijn SC altijd met 2.6 voor en 3.0 achter. Dit stuurde lichter (even wennen) maar vooral zekerder en scherper. Kom maar op met vragen, Erwin. |
Auteur: | Lou [ 29 feb 2004 2:48 ] |
Berichttitel: | |
Jawadde, Blijkbaar is het dan toch een veel moeilijker verhaal dan ik gedacht had. Maar dan heb ik toch nog een ander vraagje. Als ze destijds (1985) de 911 afleverden, stonden ze dan werkelijk zo hoog op hun pootjes? Zie: http://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=2374 Ik vind hem redelijk hoog staan. Het geeft wel voordeel bij toerritten op boswegeltjes waar ik gemakkelijk kan doorvlammen, maar ik was dan ook weer niet van plan om er Paris-Dakar mee te rijden. BTW: er staan 15" op en vooraan 195/65 en achteraan 215/60 (lekker goedkoop woooooooooooooaaaaaaaaaaaaaa) PS: neen, ik vind de telephone dial wheels ook niet het einde |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 feb 2004 6:01 ] |
Berichttitel: | |
Weinig toe te voegen aan het uitvoerige antwoord van Erwin Als je geluk hebt, kun je achter verlagen d.m.v. de fijn afstelling op de veerplaat Als je daar niet genoeg stelbereik hebt, zal je de torsies moeten versteken en da's een lastig klusje Reken er maar op dat je het hele spul een paar keer uit elkaar kan halen voordat je het goed hebt (tenzij je altijd de loterij wint) Snuffel effe rond op de tech-info op www.pelicanparts.com Daar staat een artikel over hoe e.e.a. in z'n werk gaat Als je dat toch gaat doen, vervang dan meteen de rubber bussen Kans is zeer groot dat die behoorlijk uitgesleten of verdroogd zijn Nieuwe bussen leveren een wereld van verschil in het stuurgedrag van je auto! Zoals gezegd... aan te raden om bij verlagen ook de dempers te vervangen. Doe je dat niet, dan is de kans dat je ze op korte termijn alsnog zal moeten vervangen omdat je ze vrijwel zeker kapot rijdt. Stuggere dempers werken over het algemeen weer het beste met wat zwaardere veren (klinkt misschien onlogisch, maar stugge dempers met stugge veren rijdt comfortabeler dan stugge dempers met standaard veren) Het bump-steer kan erg irritant worden. De spacers om het stuurhuis omhoog te brengen zijn niet echt een elegante manier om het probleem aan te pakken, maar het werkt goed en kost practisch niks (en zijn ook snel/eenvoudig te monteren) Naar mijn mening heb je van (goede) aanpassingen aan de wielophaning veel meer plezier dan aan het toevoegen van PK's gr. Jeroen |
Auteur: | horn [ 29 feb 2004 11:01 ] |
Berichttitel: | |
OK, on topic maar dan 964. Jeroen, laatst maakte ergens een opmerking dat Eric4Gb zijn 964 eens moest verlagen. Nu is mijn 964 wat dat betreft helemaal standaard. 16" velgen en standaard veren/dempers. Niet dat ik met mijn rijgedrag dat vervelend vind ofzo, maar optisch vind ik de 964's die lager zijn een stuk strakker eruit zien. versus (even geleend van Olaf) Waar moet ik aan denken qua kosten en aanpassingen qua verlaging? Laatst zij iemand me dat ik met de 16" een stuk comfortabeler zou rijden dan met 17" (die ik er tzt nog eens onder wil zetten - evt. de ex-RS-R velgen). Mijn vorige 964 had wel 17" Cups en hoewel ik die maar 3 maanden heb gereden, heb ik nou niet het gevoel dat die zo'n stuk oncomfortabeler reed. Input? Bij voorbaat dank. |
Auteur: | Erwin [ 29 feb 2004 12:23 ] |
Berichttitel: | |
Het verlagen van een 964 met nieuwe aangepaste veren kost € 675.- Dit is incl. monteren, uitwegen en goed uitlijnen. Er wordt dan uitgegaan van een auto waarbij alles goed gangbaar is. In het ergste geval moeten aanslagrubbers, stofkappen, veerschotels, veerpootbouten en moeren voorzijde, veerpootverstelmoeren en 2 remleidingen vernieuwd worden. Inclusief twee uur extra arbeid komt de meerprijs op €350.- ( of een gedeelte hiervan) Bij een 964 is het niet nodig om de schokdempers te vervangen door zwaardere, mits ze natuurlijk goed zijn. Een 964 is van huis uit al beter gedempt dan een oudere 911. Een verlaagde 964 met originele 16" is niet erg fraai. Je zult dus eerst een 17" wielset moeten aanschaffen. ( incl. goede banden met codering ongeveer € 1575.- losse wielset €775.- ) Genoeg prijzen Erwin |
Auteur: | Erwin [ 29 feb 2004 13:33 ] |
Berichttitel: | |
Lou vroeg: Als ze destijds (1985) de 911 afleverden, stonden ze dan werkelijk zo hoog op hun pootjes? Ja, als je een Porsche afsteld naar fabrieks gegevens staat hij enorm hoog en een beetje achterover. Ik heb een auto wel eens zo afgesteld maar dit rijdt niet echt fijn , wel comfortabel. De reden dat dit niet fijn rijdt is dat wij het niet meer gewend zijn om in een origineel hoge auto te rijden. Een iets lagere 911 rijdt veel zekerder. Groeten Erwin. |
Auteur: | Lou [ 29 feb 2004 14:23 ] |
Berichttitel: | |
Thx voor de info Erwin |
Auteur: | EriC4C [ 29 feb 2004 15:40 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Als we dan toch iets van Olaf lenen met betrekking tot verlagen:
|
Auteur: | Olaf [ 29 feb 2004 16:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Komt dan nog bij een FPB of FPS van Renntech |
Auteur: | horn [ 29 feb 2004 19:05 ] |
Berichttitel: | |
Dank Erwin, geeft een goed beeld! Nog een vraag, maar daar zal ik een apart draadje ("Origineel of Cup") voor starten, heb toch al de off-topic naam - |
Auteur: | Erwin [ 29 feb 2004 19:56 ] |
Berichttitel: | |
Olaf, de Front Protection Bar is in de maak. Ik heb als mal een bandenbak en twee onderplaten besteld. ( 1 ervan is van jou! ) De reden dat ik dit nieuw ingekocht heb is dat ik geen één 964 in onderhoud heb met een gave schade vrije bandenbak waar ik de maat van kan overnemen. Overigens is het niet eenvoudig om iets te ontwerpen omdat de bandenbak op twee manieren rond is. Nú snap ik dat FVD zo'n jippie stangetje levert ipv. een goede FPB. Erwin. |
Auteur: | Denniz C2 [ 13 mei 2004 18:05 ] |
Berichttitel: | |
Dit onderwerp wil ik graag nogmaals een keer aan de aandacht te brengen. Ik ben namelijk ook van plan mijn 964 iets te verlagen,maar heb mij eens laten vertellen dat andere veren niet noodzakelijk zijn? hoe zit dat nou? en is er misschien ergens een site waar deze job omschreven wordt? Gr. Dennis |
Auteur: | Jeroen914 [ 13 mei 2004 18:15 ] |
Berichttitel: | |
Bij een 964 of later type 911 heb je WEL andere veren nodig gr. Jeroen |
Auteur: | dirkie [ 14 mei 2004 7:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Tja ... je kan ze ook inkorten natuurlek ... gebeurt wel vaker ... maar dit raad ik je erger af dan n***en in Zaire zonder con***m (voldoende censuur hoop ik ) Heb keertje met Golfje meegereden met zulkse "verlagingsset" ... pfieuwww ... dangerous stuff man Een setje veren is overigens niet zo duur hoor ... Dirk |
Auteur: | Denniz C2 [ 14 mei 2004 14:20 ] |
Berichttitel: | |
bedankt, zal van de week eens ff langs mijn onderdelenboer gaan om te vragen wat deze verlagings? veren kosten. |
Auteur: | michael [ 14 mei 2004 14:38 ] |
Berichttitel: | |
Zie een klein stukje naarboven. Bij renntech 675 euro incl. montage uitlijnen en uitbalanceren. |
Auteur: | ErikE [ 15 mei 2004 0:48 ] |
Berichttitel: | verlagings-draadje |
Erwin Renntech, Jeroen 914, all, Klopt het dat een (Europese) 964 C4 vóór wat hoger op z'n poten staat dan achter? Ik heb zo de indruk bij m'n P. Dát zou ik wel graag eens "meer in balans" zien, dus de voorkant wat laten zakken. Helemaal als dit de ligging ten goede komt en iets minder comfort (Who Cares!?!) geeft. Thenx, ErikE |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |