Auteur |
Bericht |
lowflyer
911 SC 3.2Arnhem
|
Viking banden
Beste jongens/meiden,
Allereerst wil ik me even voorstellen nu ik voor de eerste keer een onderwerp plaats op het forum waar ik al geruime tijd met veel plezier lees, ervaringen opdoe en mooie plaatjes tegenkom.
Mijn naam is Leon Verberkt, verkeer waarschijnlijk in het eerste stadium van een mid-life crisis en daarom ook op zoek naar mijn eerste Porsche. Voorlopig heb ik nog geen andere verschijnselen die met betreffend leeftijdsafhankelijke kwaal van doen hebben en kan er dus open over praten.
Bij mijn zoektocht trof ik laatst een Porsche welke banden van het merk Viking aan de velgen had zitten. Op het forum lees ik veel over Pirelli, Conti, Michelin en andere veelal bekende merken. Overall is de insteek negatief daar waar het de onbekendere of goedkopere merken betreft. Ik snap de strekking van de reacties 100% en kan me in de ervaringen van anderen dan ook goed verplaatsen. Toch wil ik mensen die positieve ervaringen met andere merken hebben vragen eens te reageren en eventuele verwijzingen naar officiele publikaties daarover, bijvoorbeeld in tests, aan me door te geven.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Leon
Laatst bijgewerkt door lowflyer op 21 maart 2006 15:36, in totaal 1 keer bewerkt.
|
21 maart 2006 11:36 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Oei...
Tik eens autoband-gerelateerde zoektermen in de zoekfunctie in en je krijgt een enorme hoeveelheid info; ook over 'merkloze' autobanden.
Ik voel de N-coderingdiscussie er weer aankomen!
Niet iedereen is onverdeeld positief over 'merkloze' banden, maar dat geldt ook voor de bekende 'merkbanden'. Over het algemeen is de tendens dat men over de merkbanden wel positiever is dan over de 'merkloze' banden, maar ook bij de merkbanden zijn er voorkeuren en die zijn voor iedereen weer anders...
De een wil alleen Conti's, de ander alleen Pirelli. Weer een ander moet noch aan de een, noch de ander onder z'n Porsche denken en gaat alleen voor Michelin, etcetera, etcetera...
Banden vormen het contact van je auto met de weg en bepalen dus voor een groot gedeelte de wegligging en het rijgedrag van je auto. Het profiel, de opbouw van de band, de gebruikte compound, etcetera bepalen mede die wegligging en het rijgedrag.
Op een band -ongeacht merk- staat de Load Index (LI) en de Speed Index (SI). Beide indexen moeten voldoen aan de eisen die voor je auto gelden. Als dat het geval is, mág/kan die band op je auto gemonteerd worden, ongeacht het merk.
Niettemin kunnen 2 verschillende (merken) banden met eenzelfde LI en SI tóch een heel ander weggedrag en een geheel andere wegligging hebben.
Bij de gerenommeerde(re) merken zit dat over het algemeen wel goed. Bij onbekendere merken (vaak ook goedkoper; maar niet noodzakelijkerwijs) is dat wat vaker een discussiepunt...
Uit ervaring kan ik zeggen dat ik een tijdlang heb gereden op Marshal Racer Pro's (die zaten onder de auto toen ik 'm kocht) en ik vond dat m'n auto best lekker reed en over de wegligging had ik ook niets te klagen. Toen deze banden echter versleten waren en ik aan nieuwe toe was, heb ik me eens op de autobandenmarkt georiënteerd en uiteindelijk is mijn keuze op Fulda's (Carat Excellero's) gevallen en ik moet zeggen dat het verschil in wegligging, weggedrag, etcetera echt drastisch is verbeterd! Het verschil was direct merkbaar!
Er zijn ook onbekendere merken die op zich helemaal niet slecht (hoeven te) zijn. Dat zijn merken als Viking, Hankook, etcetera...
Dat een auto op dit soort banden staat (mits correcte SI en LI) zou mij er in ieder geval niet van weerhouden om die auto te kopen. Die banden kun je immers snel en gemakkelijk vervangen...
Om vervolgens in de lastige situatie terecht te komen om te gaan bepalen welke banden je zélf onder je auto wilt...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
21 maart 2006 12:08 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
hallo
ik heb zelf Fulda Garat Extremo onder de wagen.
Deze zaten er onder toen ik de wagen kocht en heb er nu zoeen
22.000km mee gereden.
Deze bevallen heel goed maar geen N codering.
Ik vind die N codering dan ook een beetje onzin.
Alle banden worden goed getest voor de snelheden waar ze voor worden
gebruikt en die worden niet op de markt gebracht als ze bij 200 stuk gaan.
Ik denk wel dat ik de volgede keer andere neem omdat de fulda's nog al herrie maken.
ik heb net een mailtje van de bandenboet terug met de prijs voor twee nieuwe achter banden.
het word Bridstone s-02a komen als een van de beste uit de tests en ook
N codering N4.
anton964
|
21 maart 2006 12:37 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
N codering is een andere discussie (en al veel gevoerd)
maar ik zou niet met 2 verschillende typen laat staan merken banden gaan rijden voor en achter op een Porsche
_________________________________________ Got coffee?
|
21 maart 2006 12:44 |
|
|
willem.964.c2
911 964 c2munnekeburen
|
Hee,,,Maar van harte welkom
Eneh,,,Hebben jullie 't nog maar lekker even over banden.
Wilem.
conti n codering.
_________________________________________ it is the speed of sound ORE is it the sound of speed
|
21 maart 2006 12:48 |
|
|
lowflyer
911 SC 3.2Arnhem
|
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver. Het is absoluut niet mijn bedoeling een discussie te beginnen over welke banden wel of niet geschikt zijn. Daarover is inderdaad veel geschreven en die informatie heb ik reeds gelezen op dit forum.
Allereerst hoop ik op reacties van ervaringen van rijders met Viking en/of een verwijzing naar tests die daarop betrekking hebben.
Leon
|
21 maart 2006 15:12 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
_________________________________________ Got coffee?
|
21 maart 2006 15:23 |
|
|
lowflyer
911 SC 3.2Arnhem
|
Marco,
Now we are talking! Als laatste geeindigd in een ANWB-test, klinkt niet veel belovend.
Leon
|
21 maart 2006 15:33 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
De Firestonetjes eindigen erg hoog in deze test...
Zijn dat niet die knalbanden???
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
21 maart 2006 15:39 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
ja maar ik heb van de zomer ook iemand met nieuwe p-zero's langs de kant zien staan in duitsland.helemaal opgescheurt.
En pirelli was niet thuis!
anton964
|
21 maart 2006 15:58 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Toen ik de mijne kocht zaten er marshall banden onder. Ronduit levensgevaarlijk die goedkope knommels, ding zwabberde over de weg bij wat hogere snelheden. Heb deze toen gelijk laten vervangen door conti's. Wat een verschil was dat zeg.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
21 maart 2006 16:32 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Zoals ik al hierboven aanhaalde:
Uit ervaring kan ik zeggen dat ik een tijdlang heb gereden op Marshal Racer Pro's (die zaten onder de auto toen ik 'm kocht) en ik vond dat m'n auto best lekker reed en over de wegligging had ik ook niets te klagen. Toen deze banden echter versleten waren en ik aan nieuwe toe was, heb ik me eens op de autobandenmarkt georiënteerd en uiteindelijk is mijn keuze op Fulda's (Carat Excellero's) gevallen en ik moet zeggen dat het verschil in wegligging, weggedrag, etcetera echt drastisch is verbeterd! Het verschil was direct merkbaar!
Marshal's vallen dus sowieso af!
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
21 maart 2006 17:24 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Als de turbo erbij kwam voelde je echt de achterkant schuiven.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
21 maart 2006 17:34 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
leuke testverslagen,maar ik mis de Toyo banden die op mijn elfje liggen. zeertevredenoverToyo
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
21 maart 2006 19:16 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik rijdt op mijn BMW Baur met Toyo banden. De Proxes T1S
Ook ik ben zeer tevreden van deze banden zowel qua wegligging als ook bij regenweer.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
21 maart 2006 20:24 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
op www.autobandenmarkt.nl worden de meeste banden
wel voorzien van een beoordeling.
De echte budget / eigen merk banden echter meestal niet
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
21 maart 2006 21:39 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Viking??
Niks mis mee, ik monteer ze ook wel eens.
Maar nóóit op de vooras, ik wil natuurlijk wel de bocht door
_________________________________________ Rebel engineering
|
21 maart 2006 23:19 |
|
|
porscheaddict
|
heb vandaag voor de 964 achterbanden besteld, conti met n codering, werden mij geadviseerd door de bandenboer, rij nu op pirelli p zero!
ben daar wel ouderwets in, als het goedkoop is zal het wel niet goed zijn(is natuurlijk onzin), maar zou niet snel een goedkoop bandje monteren!
_________________________________________ 964 c2
|
22 maart 2006 0:19 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
En dus monteer je een band waarvoor je veel geld voor de naam betaalt....
Great logic...
Als duur beter is, dan is een Rolls Royce dus inderdaad beter dan een Porsche, is een fiets waar Porsche stickers op geplakt zijn en door Porsche wordt verkocht beter dan een Cannondale, en is een sleutelhanger met een Porsche-embleem erop vele malen beter dan eenzelfde sleutelhanger met een Fiat-embleempje...
Tja...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 maart 2006 1:15 |
|
|
Roy Han
944S & 924SRijsbergen
|
Ik ben het eens met Speedy,
Op mijn vorige set wielen lagen Pirelli banden (met N-codering), waarover ik niet ontevreden was. Wegligging en comfort waren OK.
Toen ik later mijn Cup 1 velgen kocht, lagen er rondom Federal banden op, die merkbaar minder comfortabel waren, en op de vooras minder grip hadden. Ineens veel minder last van overstuur, maar de bochten nam ik voor de zekerheid maar met iets lagere snelheid dan voorheen.
Toch, gezien de veel lagere prijs vond ik zelfs Federal banden helemaal niet verkeerd.
Zeer recent ben ik ook over gegaan naar Fulda Carat Excelero op de vooras en ik moet zeggen dat de wegligging en comfort op gelijk niveau is als met Pirelli's. Wel voor 2/3 van de prijs overigens.
_________________________________________ 944S - 1986 - nr.2 van de lijn
924S - 1987 - Pekeltje
|
22 maart 2006 15:04 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
hier kun je nog een keer lezen waarom viking niet.
en andere banden uitkiezen
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
22 maart 2006 19:02 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Hmmmm
Toch zouden 2 van de 3 'testers' de band wellicht wéér aanschaffen...
Zo'n gekke score is dat toch niet? Niet goed, akkoord... Maar ook niet hopeloos slecht...
De Conti's zijn ook 'getest' en hebben ook geen onverdeeld positieve respons:
http://www.autobandentest.com/pkw_somme ... index.html
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 maart 2006 19:06 |
|
|
tonyfan944
|
halloooo
wel ik heb nu de pirelli's en ik vind ze zeker niet slecht alleen dat ze zo zacht zijn op de baan, wat de wegligging ten goede komt, dat ze redelijk snel verslijten. Maar je, het is het één of het ander denk ik.
tony
|
16 okt 2008 12:11 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Onder mijn 924 zitten Vikings, door de vorige eigenaar gemonteerd. Ze staan hoog op de lijst van te vervangen items en als het regent rijd ik extreem rustig.
Waardeloze banden. Zachte wang, keihard loopvlak, slecht in het nat.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
16 okt 2008 16:46 |
|
|
Yabba951
Porsche 951, Porsche Boxster S, Porsche Cayman SLaakdal
|
@ speedy: heb je ook wel eens even gekeken welke bandenmaat deze kopers hebben gekocht ( en welke wagens?)
Nu wil ik niet de discussie openen of een Renault of een Alfa 145 of een Porsche de betere wagen is, maar ik denk wel dat er aan de banden van een Porsche iets andere eisen gesteld worden.
Voorts is er een wereld van verschil tussen een 195 reeks en bvb een 265 reeks van dezelfde band.
Banden zijn banden zijn banden. wil je goedkoop en lang meegaan, koop hardere banden, maar pas je rijstijl aan. Wil je gummen met je porsche, koop banden naargelang. Trouwens , ik weet niet of jullie al eens gerekend hebben, maar een setje a-merk banden , kosten echt bijna niks per km hoor, zelfs al gaan ze maar 20.000 km mee. het verschil tussen sportief en gewoon rijden kost aan brandstof veel meer per kilometer als het verschil tussen de goedkoopste en de duurste banden en ik betaal dat graag voor wat extra zekerheid. En ja, je betaalt misschien ook wel een deel marketing, maar zeker weten ook een heel deel research, als je een A-band koopt.
Ik rij nu Continental sportcontact , (vroeger Bridgestone maar die vielen tegen wegens cuppen) , en Pirelli Snowsport in de winter.
en ben van beide zeer tevreden.
Op de merc heb ik een b-merk liggen (Minerva) ( erfenis vorige eigenaar van de velgen, had er 4 nieuwe opgelegd als verrassing voor de koper) maar die gaan er volgend voorjaar af (teveel glijden en aquaplaning bij regen)
nu komen de winterschoenen er toch op en dat is ook weer Pirelli Snowsport. Banden zijn zelfs autotype-afhankelijk. Op de Boxster S en de merc zijn de Pirelli Snowsports prachtig, maar op de 944 turbo die ik heb, wil ik ze nooit meer...
DUS : proberen en zelf ervaren...
_________________________________________ This is the strangest life i've ever had...
|
16 okt 2008 17:02 |
|
|