| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
993: Bandenspanning ? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=8967 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Paul II [ 23 mei 2006 23:39 ] |
Berichttitel: | 993: Bandenspanning ? |
Porsche noemt de volgende bandenspanning voor de 993: voor: 2,5 bar voor alle maten wielen achter: 2,5 voor 17" en 3 bar voor 16" en 18". Mijn ervaring is dat de 17" banden ACHTER duidelijk sneller aan de buitenkant(en) slijten en dus lijkt de 2,5 te laag. Ervaring, goede adviezen i.v.m. optimale slijtage/wegligging? Graag wel vermelden over welke velgmaat het gaat! |
Auteur: | 911-lover [ 23 mei 2006 23:42 ] |
Berichttitel: | |
Ik rijd al jaren op 17-ers met de bandenspanning voor 2,5 en achter 3 Ik ben steeds tevreden van de wegligging en de banden slijten mooi gelijk af. |
Auteur: | 2000 gtv [ 23 mei 2006 23:43 ] |
Berichttitel: | |
Ik doe met 18" 2.5 bar, voor en achter |
Auteur: | Rob Herfst [ 23 mei 2006 23:44 ] |
Berichttitel: | |
Bij mijn 964 C4 op 17": achter: 3,0 bar voor: 2,5 bar Maar dat wist je al! |
Auteur: | Paul II [ 24 mei 2006 0:04 ] |
Berichttitel: | |
N.a.v. Koen's reactie: alleen de ervaring met 911 modellen is voor mij in dit verband interessant. En dat heeft uitsluitend een technische achtergrond en niets te maken met andere actuele discussie's |
Auteur: | Olaf [ 24 mei 2006 5:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Bandenspanning 993? | |||||||||
De krijtjes-truuk van Jeroen914 |
Auteur: | horn [ 24 mei 2006 6:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Bandenspanning 993? | |||||||||
Is inmiddels verwijderd op de prikpagina en hier wordt er nog een beetje over nageborreld. Wellicht dat Jeroen het nog eens wil opschrijven. Maar wat ik eruit opmaak is dat je op al je banden aan de linker en rechterzijde van het loopvlak een krijt streep zet en dan even de wielen laten spinnen. Als allebei de krijtstrepen weg zijn is de camber en de spanning oke? (of zoiets). |
Auteur: | Maxfli [ 24 mei 2006 8:06 ] |
Berichttitel: | |
Mijn 993 rijdt op 18 inch, met 2,5 voor en 3 achter. |
Auteur: | rob964.c4 [ 24 mei 2006 8:16 ] |
Berichttitel: | |
964.c4 met 18" voor 2,6 en achter 3,0 (zou het nog aan de wiel stand kunnen liggen? ) robert |
Auteur: | Jurgen [ 24 mei 2006 8:22 ] |
Berichttitel: | |
2.4 voor en 2.8 achter om 18" . |
Auteur: | Paul II [ 24 mei 2006 8:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Bandenspanning 993? | |||||||||
Heb dat begrip wel eens genoemd gezien, maar weet niet waar het precies over gaat. Zou inderdaad natuurlijk aan de wielstand kunnen liggen. Maar anderzijds: beide buitenkanten van beide wielen? Als het relevant kan zijn: misschien wil Jeroen zo vriendelijk zijn... |
Auteur: | 911-lover [ 24 mei 2006 10:49 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
4,5 jaar met 911 gereden en idem bandendruk. Vandaar ook mijn bijdrage |
Auteur: | anton964 [ 24 mei 2006 12:00 ] |
Berichttitel: | |
je banden spaning staat onder de motorkap. en in je boekje hou dit gewoon aan dat doe ik ook en ben zeer tevreden. ik doe altijd 2.5 voor 3.0 achter zoals voorgeschreven. een telage banden spaning is levens gevaarlijk. bij hogere snelheden worden de banden dan veel tewarm waardoor ze helemaal aan flaren gaan. gr anton964 |
Auteur: | Devils son [ 24 mei 2006 12:48 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Quick reminder: je hebt 17"... |
Auteur: | Devils son [ 24 mei 2006 12:49 ] |
Berichttitel: | |
17": 2,5 voor en 2,8 achter |
Auteur: | Paul II [ 24 mei 2006 13:17 ] |
Berichttitel: | |
@Koen: dank voor je bijdrage dan(twijfelde achteraf ook al over welke auto je sprak ) @Anton: weet wat er in het boekje staat ; spreek je over 17" (zoals de Devil schrijft) en dan 3 bar achter, dan is dat toch niet standaard, maar harder precies zoals ik denk? Dat beeld ontstaat nu toch al: afgezien van 1/10 meer of minder wat er IMHO weinig toe doet, achter een 1/2 bar meer... |
Auteur: | anton964 [ 24 mei 2006 13:29 ] |
Berichttitel: | |
hallo ik heb 17 achter en ja ze schrijven voor mijn auto 3bar voor als je dat bedoelt. anton964 |
Auteur: | Devils son [ 24 mei 2006 13:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Met 16"... Niet met 17", dan is het 2,5 rondom. |
Auteur: | 2.2VTEC [ 24 mei 2006 22:16 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 993: Bandenspanning ? | |||||||||
Kan iemand dit technisch enigszins duiden voor de A-banden : waarom een hogere bandenspanning voor resp. de 'kleinere' (16") en de 'grotere' (18") wielen ? |
Auteur: | 911-lover [ 24 mei 2006 22:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Geen probleem ps :Off Topic Met de 68 rijd ik op dezelfde druk op de 17ers |
Auteur: | Paul II [ 25 mei 2006 0:41 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 993: Bandenspanning ? | |||||||||
Duiden kan ik het niet, maar het lijkt er wel op alsof de 'afwijkende' 17" ook beter met de hogere spanning kan worden gereden |
Auteur: | Jeroen914 [ 25 mei 2006 5:01 ] |
Berichttitel: | |
ok, op veler verzoek de "krijtjes test" nog een keer dan het doel van de juiste bandenspanning is om het loopvlak van de band zo goed mogelijk op het asfalt te krijgen (dat levert tenslotte het meeste grip) als de banden spanning te laag is, zal de band (in de breedte) over de velg bewegen en ipv alleen over het loopvlak, rij je dan ook over de wang van de band is de banden spanning te hoog, dan staan je banden te bol, en dan rij je alleen op het middelste deel van het loopvlak om dit op de "huis-tuin-en-keuken" manier te controleren, kan je met een krijtje (of een lakstift oid) een paar streepjes op je band trekken zet de streepjes zo dat ze op de overgang van het loopvlak naar de wang van de band staan, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de band ga nu een stukje rijden... niet trutten, want dan heeft het geen zin je moet 'm effe flink door een paar bochten knallen zodat je banden echt aan het werk gezet worden en ook op temperatuur komen rij niet alleen linkse of rechtse bochten, maar van allebei ongeveer evenveel (en even hard) 't gaat niet om snelheid, dus je kan ook gewoon effe een stukkie slalommen op een parkeerterreintje meet nu eerst je banden spanning en kijk dan hoe de krijtstreepjes zijn afgesleten zie je het streepje nog op het loopvlak staan, dan is de spanning te hoog is het streepje van de wang afgesleten, dan is de spanning te laag pas de bandenspanning aan, zet nieuwe krijtstreepjes, ga weer een stukje rijden en controleer 't opnieuw herhaal dit totdat je het slijtpatroon van de krijtstreepjes zo optimaal mogelijk hebt dan staan je banden op de goeie spanning denk er wel aan dat als je de spanning nu meet (dus bij een warme band) de spanning hoger is als bij een koude band je zal de spanning dus ook nog een keer moeten meten als je band is afgekoeld deze afgekoelde meting moet je aanhouden als je later je banden weer gaat oppompen bedenk wel dat je met het aanpassen van de bandenspanning alleen niet alle problemen kan oplossen zo kan het bv. zijn dat de krijtstreepjes aan de binnenkant van de band netjes tot op het loopvlak afslijten (je dus niet op de wang van de band rijdt) maar aan de buitenkant wel (of andersom) in dat geval is de uitlijning niet goed/optimaal en zal je die dus moeten (laten) aanpassen rijdt je aan de buitenkant van de band over de wang, en aan de binnenkant niet, dan heb je meer negatief camber nodig (en andersom minder) met een goeie spanning en uitlijnen benut je het loopvlak van de band optimaal en levert 'ie de meeste grip als je het allemaal goed voor elkaar hebt, slijten je banden dan ook mooi gelijkmatig af zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode... wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer daarmee kan je de temperatuur over de breedte van het loopvlak meten (binnenkant, midden, buitenkant) aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc. als je 'm een dagje wilt lenen, dan hoor ik het wel... |
Auteur: | Olaf [ 25 mei 2006 5:26 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik RUIK (weer) een P-Forum uitje in Zuid Holland Dagje (krijt)strepen rijden en Pyro-meten |
Auteur: | John [ 25 mei 2006 11:57 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Kom is naar de NPC slalom (as zondag), altijd iedereen bezig met het spanningsgedoe..................je moet iets de schuld geven als je een slechte tijd rijd. Ik..................ken er toch niks van, ik kom voor de lol..spanning genoeg in het echte leven |
Auteur: | Jurgen [ 25 mei 2006 12:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dat zeggen ook alle gastrijders van TG...maar op het moment supreme... |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |