Auteur |
Bericht |
Wawoum
993 C2 '94 - STI '06 - E36 T 320i 2.8 - E36 325iTiel
|
993: Ervaringen 18" turbovelgen
Mijn broer vind de 18" turbovelgen erg mooi; ik vind ze ook prima staan maar vind het niet zo belangrijk. (We hebben samen de auto).
Volgens mij moet de auto zowiezo dan verlaagd worden (op onze standaard 993 C2) wil dat er normaal uitzien. Werken dan Eibachs oid prima? Ook weet ik dat comfort en spoorvastheid achteruit kunnen gaan. En dat er originele, (extra lichte/sterke?) Porsche turbovelgen en namaak bestaan.
Ik zou graag eerstehands 993 ervaringen vernemen inzake comfort, zoekerigheid/rechtuitstabiliteit/nerveusiteit, aquaplaning, stuiterigheid, bochtgedrag, onder/overstuur en of er veel verschil bestaat tussen namaak en origineel. En met wat voor soort verlaging de ervaringen zijn.
Mijn broer is degene die relatief rustig rijdt, alleen hard rechtuit en nooit de limiet opzoekt; ik degene die alleen maar snelle bochten wil draaien . Ik vind het weggedrag met de standaard setup in principe prima, lekker speels. Ik zou het jammer vinden als met een andere setup de auto te hoekig wordt of minder progressief bochtgedrag vertoont.
Er is vast eerder over geschreven maar ik was weinig succesvol met de search functie.
Dank,
Han
_________________________________________ Real driving fun is found at limits, not in abilities
|
02 jun 2006 22:43 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Het rij gedrag wordt mijns inziens niet nadelig beïnvloed.
Ik had wel het idee dat hij iets minder graag recht uit wilde na het terug sturen na een bocht.
Ik had ze er onder in combinatie met het originele sport onderstel (M030 dacht ik).
Verder zou ik zeggen, gewoon doen, een super mooie combi!
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
02 jun 2006 22:49 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
als je de auto wil verlagen en naar 18 inch wil gaan dan denk ik dat je het volgende krijgt.
Stuggere veren en eventueel schokbrekers
- dit zal de auto minder comfort geven, maar strakker laten sturen.En ziet er goed uit.
Plattere banden
-Ook weer iets minder comfort maar wel weer een direkter gevoel met remmen en stuur gedrag.eventueel een hogere banden spanning die weer alles versterkt.Ziet er ook top uit.
Bredere banden
-Gevoeliger voor spoorvorming en aquaplaning.Een klein beetje meer grip.En weer het beeld is goed.
Je zal ook bij drempels enzo wat meer oplettend moeten zijn.
Ik merk duidelijk verschil tussen mijn 17 inch en 18 inch, met 18 inch iets gevoeliger voor spoorvorming maar na het uitwegen en uitlijnen bij erwin een heeeeel stuk minder dan daar voor.
Bij een sportief onderstel hoort nou eenmaal wat minder comfort, imo.
Ik vind het heerlijk als ik de kleinste veranderingen voel in een bocht of in het wegdek of het iets verliezen van de grip met de 17 inch is dat een stuk minder maar moet ik alleen wel zeggen dat het winterbanden zijn en geen 993 is wat ik rij.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
02 jun 2006 23:08 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
o ja en onderstuur of overstuur, ik denk dat dat aan de afstelling ligt en de technieker kan je geven wat je wil of wat hij denkt (weet) wat goed is.
_________________________________________ remmen is angst
|
02 jun 2006 23:11 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Niet doen,niet mooi
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
03 jun 2006 0:23 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
wel doen, wel mooi
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
03 jun 2006 11:39 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
De wegligging zal met 18" iets beter worden. Overigens zul je dit alleen merken als je nu weet waar de grens ligt.
De auto zal ook stuiteriger en zoekeriger worden. Dat merk je elke meter die je rijdt.
Hou je van op de grens rijden dan is dat eenvoudiger met 17".
Met 18" ligt het grensbereik verder, is kleiner en kondigt zich minder gemoedelijk aan.
Ik rij dus met 16 " en zonder N codering.
Geen wegligging, wel comfortabel en te zetten tot op de centimeter
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
03 jun 2006 11:46 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Denk dat het verhaal van Erwin niets aan duidelijkheid te wensen overlaat...
Hoe verder de grens wegligt, hoe smaller de rand.
Even voor de duidelijkheid...ik heb jaren een CX break erbij gehad, ahum... , en die had een heeeeele brede rand ; gaf vóór de bocht al aan liever rechtdoor te willen , dus verrastte je nooit...
|
03 jun 2006 12:17 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb recent 18" Turbo velgen gekocht - zoals bekend uit ander draadje - en dit zijn mijn ervaringen.
Het slaan op richels is stevig en ook het rammelen op een keienweg. Maar heb dezelfde weg ook gereden met een 993 4S (met zelfde onderstel qua ophanging) en die was duidelijk zachter, dus mogelijk ligt dit aan de banden.
Ook de zoekerigheid is veel sterker dan bij de 17" velgen, maar 'ik' ben achter aan elke kant 30 mm breder geworden(255 -> 285) en bij jullie zou dit maar 10 mm (255 -> 265) zijn dus dat scheelt nogal; voor beide van 205 naar 225 mm, dus ook een behoorlijke 20 mm.
Het verlagen is technisch gezien beslist niet noodzaakzakelijk. En omdat de gecombineerde effecten dan natuurlijk nog sterker - harder - zijn, lijkt het af te raden; verlagen kan altijd nog indien gewenst. Kijk eens in de albums van diverse PF'ers met een 993 en Turbo velgen of het optisch gewenst lijkt.
Belangrijk is de juiste velg dwz ET 52 VOOR en ET 65 ACHTER met 225/40 en 265/30 als je het Porsche advies wilt aanhouden(zie instructieboekje). Deze maten worden heel veel aangeboden, in origineel(8J en 10J, met P. onderdeelnummer aan achterkant) en niet origineel.
De lichte(re) Hohlspeich velgen zul je niet kunnen krijgen (denk ik) omdat deze alleen voor het Turbo model gemaakt zijn en de ET 40 voor de Turbo carrosserie niet geschikt is voor de smalle 993.
|
03 jun 2006 12:34 |
|
|
Mauk
Vergane glorie: 993 2S VesuvioZwijndrecht
|
Maar zouden deze dan wel onder de 2S en 4S passen? Dit is toch een "turbo-brede-carrosserie"? Of gaat deze vlieger niet op, en moet je je toch aan de eerder vermelde ET-waarden houden?
Mauk
|
03 jun 2006 12:50 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Oja, en als je besluit 18" te nemen, monteer dan wel een speciaal hiervoor bedoelt verstevigingsbalkje onder jouw auto.
Kost weinig ( Euro 42,20) en is eenvoudig te plaatsen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
03 jun 2006 13:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ja zeker wel Zie 'een' 993 S De vermelde 65 is voor de smalle en de ET 40 is voor de brede 993; verschil van 25 mm is vrijwel gelijk aan de 'verbreding' van 30 mm aan elke kant
Ook onder een S gewenst Erwin Vertel eens meer svp
|
03 jun 2006 13:08 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik geloof na 1996 niet meer nodig.Ding heet "querstrebe"of "steering rack bracked"
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
03 jun 2006 13:40 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Paniek paniek, ............................moet zo'n verstevigings-balk ook onder een 964 T ?? Moeten is natuurlijk een groot woord, maar wat zijn de voordelen?
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
03 jun 2006 14:03 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Je creeert met het verlagen natuurlijk wel een wat dikkere kont , "nadeel" kan zijn dat je 'm te hard gaat vinden...persoonlijke afweging.
[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=12624[img][/img]
|
03 jun 2006 14:51 |
|
|
Wawoum
993 C2 '94 - STI '06 - E36 T 320i 2.8 - E36 325iTiel
|
| | | | Renntech schreef: De wegligging zal met 18" iets beter worden. Overigens zul je dit alleen merken als je nu weet waar de grens ligt. De auto zal ook stuiteriger en zoekeriger worden. Dat merk je elke meter die je rijdt. Hou je van op de grens rijden dan is dat eenvoudiger met 17". Met 18" ligt het grensbereik verder, is kleiner en kondigt zich minder gemoedelijk aan. Ik rij dus met 16 " en zonder N codering. Geen wegligging, wel comfortabel en te zetten tot op de centimeter | | | | |
Heelemaal het antwoord waar ik naar zocht, en wat ik ook wel vermoedde, omdat dit feit niet Porsche-specifiek is. In principe weet ik genoeg, ik zal de druk van mijn broer voorlopig weerstaan en ervoor stemmen dat we 17" blijven. En ook wat nieuws geleerd, met die Querstrebe. Thanks! @Paul: Ook bedankt voor de input! Ik ben verder er zeker van op internet of ebay Duitsland wel eens originele Hohlspeich Porsche Turbovelgen gezien te hebben met juiste ET waardes voor de smalle 993. Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden. @Jurgen: Wat heb je toch een mooie kar op je oprit!
Mooie uitspraak, die houd ik in mijn rugzak.
Han
_________________________________________ Real driving fun is found at limits, not in abilities
|
03 jun 2006 15:41 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ben benieuwd
Ze zijn snelst te herkennen - weet ik nu uiteindelijk - aan de ventielen: staal ipv rubber en daarbij een ventielgat met een afgeplatte kant ipv een volledig rond gat Album
Daarnaast is de achterkant van de spaak glad - omdat hij aan de buitenkant massief is - en heeft de niet holle spaak inkepingen aan de achterzijde voor gewichtsbesparing.
|
03 jun 2006 18:06 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Ik had ze ook onder de "smalle"
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
03 jun 2006 18:30 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Henk, bedoel je echte Hohlspeich, of 18" Turbo(look) origineel Porsche...
|
03 jun 2006 18:58 |
|
|
Henk
PF # 136
|
In ieder geval origineel Porsche, het waren spaken die aan de achterzijde "uitgehold" zijn. (of heb ik nu niet goed genoeg alle berichten gelezen?)
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
03 jun 2006 19:05 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Wat wil je weten Henk? Ik heb ze allebei. Dus vraag maar raak .
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
03 jun 2006 19:13 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Precies wat ik bedoel: wel origineel Porsche, maar geen "holle spaak".
Je hebt het goed gelezen en ik wacht andere berichten af.....
|
03 jun 2006 19:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Mag ik ook raak vragen TUJBOO-boy?
Heb je het gewicht al eens vergeleken? Ik schat 2-2,5 kg per wiel!
Maar liefst..... ongeveerde massa MINDERRRR
|
03 jun 2006 19:28 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Geachte heer van Engelen, ook u mag me alles vragen . Helaas durf ik dat niet te zeggen, daar ik de voorvelgen (holspaak) van een turbo heb en de achtervelgen van een 4S (massief). Dus weet ik wel hoe de achterkant/binnenkant v/d velgen eruit zien, maar niet het verschil daar de velgbreedte verschilt tussen voor en achter. Oja, kan verbeelding zijn, maar vind wel dat ze lichter stuurt t.o.z van de cup1 velgen.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
03 jun 2006 21:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
.... volgens mij volstaat het als jij alleen die 42,20 betaald - die stang kan IMO achterwegen blijven
|
03 jun 2006 21:42 |
|
|