| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
993: Onrust in de kont van de 993; normaal of niet? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=9087 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Wawoum [ 01 jun 2006 23:13 ] |
Berichttitel: | 993: Onrust in de kont van de 993; normaal of niet? |
Natuurlijk kan ik me met bovenstaande vraag het beste aanmelden bij 1 of andere specialist, maar dat zit er qua tijd voor me op korte termijn niet in. Ook heb ik andere discussies al nageslagen, maar ik weet nog steeds niet wat nu normaal is voor de 993. Ik zou dus graag een indicatie hebben of de door mij ervaren onrust in onze 993 met standaard onderstel 'fabrieks-af' is of niet. De 993 vind ik perfect liggen op normalere snelheden en zeker in snelle bochten. Fantastisch plaatsbaar en tactiel, je weet echt wat er onder je gebeurt en heerlijk voorspelbaar. Wel verbaas ik me tegelijkertijd over die continue 'wiebeligheid' van de achterzijde, met oneffenheden op de weg lijkt het steeds of de kont 1-2 cm zijwaarts nawiebelt, een seconde of zo. Juist op lage snelheden goed waarneembaar. Net of de ophangrubbers teveel speling hebben oid. De schokbrekers heb ik laten testen en deze lijken helemaal goed. Wat mijn inziens dus overigens helemaal geen impact heeft op het overall zeer goede weg- en bochtgedrag. Maar ik vind het wel jammer door het gevoel dat er geen serene rust in de achterkant zit. Oh ja de auto heeft ruim 225.000 km op de teller, en is technisch verder 100%. Alvast bedankt voor jullie input. Han |
Auteur: | Harley [ 01 jun 2006 23:23 ] |
Berichttitel: | |
Als je schokbrekers ok zijn zou ik het verder niet weten (heb je niks aan ) Het is natuurlijk wel zo dat bij de 911 de motor eigenlijk op een idiote plek hangt en er nogal wat laterale krachten worden opgewekt door de boxermotor. Heel anders dan bij een 6-cilinder-in-lijn-BMW-met-motor-voorin... Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat mijn 993 bij koude motor,stationair toerental, ook wat ´shaked´ (bijv. voor een stoplicht) maar verder eigenlijk niet. Misschien kan Erwin wat nuttigs toevoegen. |
Auteur: | 2000 gtv [ 01 jun 2006 23:40 ] |
Berichttitel: | |
Deze Erwin kent dit niet. Wel de voorkant die wat nerveus is.Nadeinen van de achterkant?Ik ken wel dat de achterkant wat wegspringt of oneffenheden maar dat komt dan omdat de auto niet goed is uitgelijnd(heeft te maken met de reaktiearm die zorgt voor het meestuur effect van de achteras en dan dus niet goed afgesteld staat).Na het uitwegen en uitlijnen was dat probleem bij mij weg. Misschien heeft de techniker Erwin nog wijze woorden |
Auteur: | rob964.c4 [ 01 jun 2006 23:43 ] |
Berichttitel: | |
toch nog even vragen hoe lang zitten deze schokbrekers er onder, van af het begin dan zijn nieuwe geen overbodige luxe denk ik. Verder denk ik dat zoals erwin zegt dat uitwegen en opnieuw uitlijnen met de controle van de banden spanning een heel hoop zou kunnen doen. robert |
Auteur: | Maxfli [ 02 jun 2006 7:44 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb een 4 uit 95, met wel wat minder km's op de teller: ik herken dit niet. Wel speel ik af en toe met de luchtbruk in de banden, om te zien hoe de P met hogere of lagere spanning in de banden omgaat. Als de druk niet gelijk staat op de achteras (hoeft niet eens zoveel te schelen: 0,2 bar is al genoeg) merk ik een onrustig rijgedrag op achter. Dus: staat de druk op de banden goed, en is er geen verschil tussen beide achterbanden? De druk op mijn achterbanden 18'' is momenteel 3 bar. Geen wiebel de wiebel bij mij.... |
Auteur: | EriC4C [ 02 jun 2006 9:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Onrust in de kont van de 993; normaal of niet? | |||||||||
Kijk eens hier en voor meer uitleg hier |
Auteur: | Paul II [ 02 jun 2006 11:43 ] |
Berichttitel: | |
Begrijp ik uit de tekst onder je avatar dat dit je eerste Porsche is en dat je vertrouwd bent met Subaru en BMW Je opmerking doet me wel erg denken aan wat ik ruim 10 jaar geleden dacht. Had de eerste kilometers gemaakt met de 3.2 en een ervaring met een Merc. 190 over meer dan 200.000 km achter me. Deze Merc. had een formidabel rustig, betrouwbaar weggedrag juist ook in lange flauwe bochten(voor dat type auto uiteraard). Samengevat: de Porsche viel in dat opzicht voor mij best wel tegen Vergelijkbare ervaringen lees ik hier van (ex-)BMW-rijders. Het hoort waarschijnlijk voor een groot deel bij die gekke gewichtsverdeling van de 911 - zoals al genoemd - en mogelijk voor een kleiner deel bij techn. problemen. Zelf is me bij de 993 in dit opzicht niets meer opgevallen, maar ik was toen ook al bijna 100 tkm gewend aan dat aparte 911 gedrag Toch nog iets bedacht: welke banden heb je? Had eerst Conti's op de 993 maar die wiebelen volgens mij |
Auteur: | Marco [ 02 jun 2006 11:54 ] |
Berichttitel: | |
ik zou Erwin van Renntech even bellen kijken of je per telefoon over kan brengen wat je bedoelt, denk dat hij heel goed in kan schatten of hij dit voor je kan veranderen en of het de moeite waard is om bezoek te brengen (uitwegen, uitlijnen ofzo) ikzelf ben van plan dit ook deze zomer nog te laten doen (icm een paar nieuwe achterbanden); heb veel positieve verhalen gehoord en gelezen hier over uitwegen en uitlijnen |
Auteur: | Paul II [ 02 jun 2006 12:32 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
YES maar denk dat DAT hier niet van toepassing is |
Auteur: | F@RGO [ 02 jun 2006 12:37 ] |
Berichttitel: | |
laat eens een vriend rijden met uw 993 die ook eentje heeft. Misschien is het wel normaal, soms wiebelt het hier bij mij ook als je nerveus gas open zet op bij uitkomen van draai , |
Auteur: | Wawoum [ 02 jun 2006 15:59 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Onrust in de kont van de 993; normaal of niet? | ||||||||||||||||||
Ja, die had ik inderdaad gelezen. Ik kreeg alleen de algemene indruk dat een bepaalde onrust normaal is. Aangezien ik er altijd bewust van ben tijdens het rijden zocht ik meer naar de mate van 'normaalheid' (omdat ik dus denk dat de wegligging iha subliem is en niet gehinderd wordt door de onrust die ik voel. In ieder geval bedankt voor alle reacties! Ik zal binnenkort met Renntech bellen om te peilen wat wijsheid is. De tip van F@RGO is natuurlijk ook een wijze, en natuurlijk voor de hand liggend. Ik probeer het iets te lui vanuit mijn stoel op te lossen Paul: Ja ik ga nog andere banden kopen (nadat mijn broer kl... Hankooks had gekocht. Daarvoor lagen er inderdaad Conti's op! en die hadden het ook. Dus deze keer doe ik het goed en neem Pilot Sports zoals voor ook liggen. Misschien is het dan weg... BTW over die auto's klopt, zie mijn intro van een paar dagen geleden. Han |
Auteur: | Renntech [ 02 jun 2006 18:43 ] |
Berichttitel: | |
Deze week was weer een echte uitlijn week voor ons. Afgelopen maandag de 993 van Bas uitgelijnd, deze had exact hetzelfde. Misschien dat Bas nog laat weten hoe de auto nu rijdt |
Auteur: | Bas993 [ 02 jun 2006 20:46 ] |
Berichttitel: | |
Ok dan maar...... Ik had precies hetzelfde probleem. Nadat Erwin hem heeft uitgelijnd is het helemaal opgelost. Hij kan je ook precies uitleggen waardoor juist bij de 993 dit probleem kan onstaan. Ik heb dus ook maar 1 tip. Zo snel mogelijk naar Erwin!! |
Auteur: | Wawoum [ 02 jun 2006 21:55 ] |
Berichttitel: | |
Volgens mij snap ik het. Dank! Han |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |