Auteur |
Bericht |
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
 Lastig verroest schroeffie
Ik werd laatst geattendeert op het feit dat mijn linker stadslicht niet werkte. Afgelopen weekend dacht ik deze even te vervangen, één schroef wil alleen niet meewerken
Ik heb geprobeerd er een torx bit in te slaan en later ook nog een platte bit ipv een kruiskop. Helaas zonder enig resultaat. Helaas geeft de achterliggende constructie te veel mee om de schroef te vervormen, dan helpt zelfs het gebruik van een moker niet. Ik kan nu niets anders bedenken dan proberen om de schroef te bereiken met de dremel en deze zo te bewerken dat een schroevendraaier weer grip krijgt. Mocht dat niet lukken dan moet ik geduldig de gehele kop wegslijpen
Of zijn er hier mensen die nog goede suggesties hebben om het makkelijker te doen 
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
06 mei 2008 8:25 |
|
 |
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
boormachine er op kop af boren na dat het glaasje weg is goed inspuiten en een klein griptangetje op zetten
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
06 mei 2008 8:39 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
wacht even met boren.volgens min kan je de lamp langs de achterkant vervangen en zijn die schroefjes met roest om de hoogte mee testellen.
maar ik weet het niet zeker.
gr anton964
|
06 mei 2008 9:52 |
|
 |
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
slag schoevedraaier geprobeerd? of is hat plastic te broos voor dat geweld?
verder, heb ik een paar keer gedaan (luchtvaart onderhoud): gaatje in boren, tap in draaien, dan schroef erin met loctide.. ik weet het omslachtig, maar vaak zonder enige beschadiging.
succes
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
06 mei 2008 9:56 |
|
 |
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
volgens mij niet, daarvoor is het andere schroefje op de foto
Boren was nog niet bij mij opgekomen maar zal in ieder geval makkelijker zijn dan met de dremel slijpen
Nog niet geprobeerd met een slag schroevendraaier, maar ik ben bang dat ik dan weer hetzelfde probleem heb met de achterconstructie. Die geeft te veel mee, dus krijgt de schroef niet de klap die het nodig heeft.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
06 mei 2008 10:10 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Er bestaan vierkante bitjes, misschien moet je daar eens naar op zoek!
|
06 mei 2008 10:45 |
|
 |
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
gaatje boren en dan een tap er in is ook een goed idee, het makkelijkste is dan als je tegengestelde draad kan tappen, tegensgesteld boutje er in en draaien maar
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
06 mei 2008 11:05 |
|
 |
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
klopt.... echter linkse taps hebben veel mensen niet in huis.. haha vandaar mijn optie met loctide.. was het maar een rvs boutje he..
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
06 mei 2008 11:08 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Draad tappen in zo'n schroefje is niet echt makkelijk. Het is maar net 3 mm dik dus heb je alleen de kop waar je fatsoenlijk draad in kan tappen. En anders moet je een 2mm boutje erin draaien waar je weer weinig kracht op kunt zetten.
Beste optie is inderdaad een boor op de kop zetten en deze er af boren. Is zo gepiept met zo'n schroef en daarna kun je met de griptang het restje er zo uit draaien.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 mei 2008 12:30 |
|
 |
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Nou het zit er op
voorzichtig de kop er af geboord, helaas niet voorzichtig genoeg en toch de plastic rand kapot gemaakt toen de boor wegschoot. Op zich geen ramp omdat de unit nu nog op 3 punten bevestigd zit.
Vervolgens 15min aan een H3 lampje zitten pielen om die uit de 'fitting te krijgen', werkplaatshandboek erbij hoe het zou moeten zitten en uiteindelijk gegoogled hoe een H3 eruit moet zien. Is de H3 een unit met de kabel
Even spulletjes gehaald, meteen ook voor de andere zijde nu we toch bezig zijn. Rechterzijde is echter nog erger dan de links. Bij 1 schroef was de kop er al van af gebroken, 2 dol gedraaide en één gewoon functionerende.  Deze maar weer snel vast gezet en die zijde gelaten voor wat het is.  Ik kan nu alleen maar meer kapot maken en dat kunnen we niet hebben voor komende zaterdag.
Bedankt voor de tip van het boren, hoe voor de hand liggend die achteraf ook is. 
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
06 mei 2008 15:33 |
|
 |
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Hee super dat het gelukt is, ging het schroefje er daarna nog gemakkelijk uit?
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
06 mei 2008 16:17 |
|
 |
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Het 'stiftje' heb ik voorlopig nog laten zitten, ik heb nog geen vervangers en dus lekker even laten zitten. Eens bedenken hoe we dit gaan aanpakken, links zit nu met 3 van de 4 schroeven vast. Dus dat gaat wel goed, maar rechts wordt het wat anders en met 300 euro per stuk als vervanging loont het zich om ea eens rustig uit te denken en met beleid aan te pakken.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
06 mei 2008 16:40 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Wie wat bewaart, die heeft wat...
Ik heb nog een unit liggen waarvan alle lipjes en gaatjes in goede staat zijn, niets afgebroken is, de schroefjes zelfs niet 'aangeroest' zijn, waarvan de reflectors als nieuw zijn, maar waarvan helaas het glas aan de voorzijde gebroken is. Het is alleen de voorzijde met de reflectors dus niet dat tupperware bakje aan de achterkant...
Dat glas zit echter 'slechts' vastgeklikt met 4 lipjes, dus je kunt jouw glas gemakkelijk ervoor in de plaats zetten.
Het is het rechter exemplaar.
Voor € 15,00 wil ik het wel naar je opsturen (dat is dus ínclusief verzendkosten).
Als je interesse hebt, stuur me maar een pb'tje.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
06 mei 2008 19:34 |
|
|