Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 12:59



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
901-koeling.... Waar moeten de ringen/shims? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 901-koeling.... Waar moeten de ringen/shims?
Ik heb een Riechert motorblok (o.b.v. type 4 motor) met een 901-koeling voor mijn 356 Speedster project.

Aangezien ik bezig ben met een (deel)revisie van het blok, had/heb ik besloten om ook de dynamo in de koeling te laten reviseren.

Ik heb de moertjes losgedraaid aan de achterzijde en vervolgens getracht om de ventilator, de ring en de dynamo van elkaar te scheiden, maar dat wilde niet lukken. Zelfs niet met voorzichtig (en ook wat harder) slaan met een hamer gaf geen enkele sjoege...

Nu heeft iemand met een trekker de boel voorzichtig uit elkaar getrokken, en hij heeft me al de losse onderdelen gegeven. Toen ik hem vroeg waar die drie ringen zaten die je op het onderstaande plaatje met blauw ziet aangeduid, wist hij dat niet meer... :oops:

Afbeelding

Ze passen zowel onder de ventilater, precies om dat 'asje' van de dynamo (oranje) of óp de ventilator (onder dat wiel waar de riem omheen gaat; de helft van dat wiel is dat zwarte ding bovenin de foto) die met groen is aangegeven.

Weet iemand waar die ringen moeten?

Om de as van de dynamo past er eigenlijk maar 1tje precies. De andere twee zouden er dan maar los opliggen (en vrij kunnen verschuiven). Op de ventilator lijkt mij ook niet logisch, want dan kan de riem er wellicht niet goed meer tussen (te ruim?), of dienen die ringen daar nou juist voor: om de riem wat meer ruimte te geven?

Ik heb vervolgens (zelf!) de ring en de ventilator gestraald, terwijl de dynamo naar het revisiebedrijf ging.

Ik heb zitten twijfelen over die ventilator en ring: laten poedercoaten in een leuke kleur, polijsten, laten zoals 'ie was, of stralen.

Een buurman heeft een eigen straalkastje en fijn grit (hij is een Jaguar aan het restaureren en daar zit ook nogal wat alu aan) en toen hij aangaf dat ik dat kastje wel mocht gebruiken, heb ik besloten om de ventilator en ring zélf te stralen.

Dit is het resultaat:

Afbeelding


Afbeelding

Ik vind 't wel strak...
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


08 aug 2008 22:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Blauw op groen monteren en niet op oranje

Staat de v-snaar te strak dan moeten er meer ringen gekocht worden om op groen te doen.
Staat de V-snaar te slap, dan moet er één of meerdere ringen van groen naar onder de sluitring achter de moer verhuisd worden.

Zorg er vooral voor dat er in totaal net genoeg vulringen gemonteerd zijn om de poelie helft goed te laten klemmen tussen de ventilator en sluitring.



.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


08 aug 2008 22:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
thank you si fu :thumleft:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


08 aug 2008 22:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Ywp... Thanks! :wink:

Even een vraag van een nitwit: wat is de 'poelie helft'?
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


08 aug 2008 22:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
De poelie is dat gedeelte waar de snaar over/door-heen loopt :idea:

Bij b.v. 'n 911 bestaat deze uit twee delen - omdat je de afstand tussen de krukaspoelie en de dynamopoelie niet kunt verstellen :arrow: ... door de ringen te wisselen - varieer je de dikte van de poelie --- poelie smaller = snaar strakker .... vice versa :wink:

Die trekker waar je het over had - heet dan ook poelie-trekker 8)


Laatst bijgewerkt door Olaf op 08 aug 2008 22:42, in totaal 2 keer bewerkt.



08 aug 2008 22:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Speedy356 schreef:
....... nitwit: wat is de 'poelie helft'?


Welzwart.......en met 9 gaten= poeliehelft










.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


08 aug 2008 22:40
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Renntech schreef:
Welzwart.......en met 9 gaten= poeliehelft


Aha ... jij kijkt plaatjes :lol:


08 aug 2008 22:41
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.