Auteur |
Bericht |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Er zijn legio berichten waarin de spanningsregelaar voorkomt. Toch zag ik niet 1-2-3 een antwoord op mijn vraag. Ik hoorde toen ik de koffer open deed dat de benzinepomp te veel toeren maakte. Spanning gemeten op accu bij motor uit: 12,5V. Spanning gemeten op accu bij lopende motor: soms 17V en soms 14V. Is dan per definitie de spanningsregelaar kaduuk of kan het nog iets anders zijn (bv diodes kapot)?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
26 jun 2010 20:08 |
|
|
MR.GUZZI.
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !Friesland
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Volgens mij moet ie bij lopende motor ongeveer 14/14.5 volt laden , 17 volt is echt te hoog ,de spanningsregelaar zit bovenop de dynamo gemonteerd(m koolborstels en diodes) , het kan je een accu kosten ,en voor de overige apparatuur is het ook niet echt gezond (halogeenlampjes etc)
_________________________________________ live, is what you made of it ! ! !
|
26 jun 2010 20:22 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Ik weet dat 17V te hoog is en ik weet ook waar de regelaar zit want ik heb de koolborstels al eens vervangen. Maar mijn vraag luidt kan er ook iets anders kapot zijn behalve de regelaar? --EDIT-- rijden doe ik niet meer voor het in orde is Die dingen met allemaal die moertjes zijn toch de diodes dacht ik?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
Laatst bijgewerkt door NordRack2 op 26 jun 2010 20:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 jun 2010 20:31 |
|
|
MR.GUZZI.
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !Friesland
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Het is het meest voor de hand ligend, de spanningsregelaar zorgt ervoor dat de spanning niet te ver oploopt, ik zou zeggen voor 95 % zeker dat het de span . reg. is, maar ik ben geen elektronicus
_________________________________________ live, is what you made of it ! ! !
|
26 jun 2010 20:55 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Ik heb een nieuwe spanningsregelaar: Aan de nieuwe zit echter maar één draadje, klopt dat wel? --EDIT-- ik heb hem hier besteld maar het lijkt me duidelijk dat deze verkeerd is dus die stuur ik terug.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 aug 2010 20:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
De diodes richten de wisselspanning van de generator gelijk zodat er gelijkspanning ontstaat. Als er daar 1 kapot van is dan is de spanning (dus) altijd lager. De hoogte van de spanning regelt de spanningsregelaar.
De vervanger lijkt niet helemaal op het origineel. De ene aansluiting komt op ander punt naar buiten en is niet voorzien van hittebestendige bruine kous. Zou overigens kunnen werken met slechts 1 kabel; ligt de andere misschien aan massa?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 aug 2010 9:10 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Duidelijke uitleg; bedankt. Onze 911 generator is meen ik een 3-fasen generator? De gele kabelschoen ligt idd aan massa, de blauwe ligt aan een stelletje diodes. Zou ik die regelaar dan toch kunnen gebruiken? Ik krijg op dit moment niemand telefonisch te pakken bij dat bedrijf. Ga nu eerst een schema van een spanningsregelaar opsnorren.--EDIT-- net contact gehad; ze sturen me een andere op.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
06 aug 2010 14:45 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
OK deze keer een sp-regelaar met twee draadjes gekregen en deze ingebouwd. BTW dit was een vrij eenvoudige klus, de dynamo hoeft alleen los zodat je hem een beetje naar je toe kunt kantelen. Je hoeft dus niet alle draadjes los te maken en je hoeft hem ook niet uit te bouwen. Als je de windgeleider los hebt kun je zó de spanningsregelaar losschroeven. Hij geeft nu netjes 13,95 V. Bedankt voor de hulp.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
17 aug 2010 23:21 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Re: Spanningsregelaar 3,2 kapot?
Ik ben nu ook aan de beurt voor een nieuwe spanningsregelaar. Zaterdagnacht reed ik naar huis toen ineens mijn radio uit viel. Bij een rotonde sprong hij weer aan, na optrekken na de rotonde weer uit. Op het moment dat het toerental boven de 1400t/min kwam had ik dus geen radio meer. Gisteren thuis maar eens even gaan meten, en ik had bijna 18V laadspanning. Nu maar hopen dat er verder geen schade is. Ik heb er tenslotte nog zo'n 25 km mee naar huis gereden....
_________________________________________ NPC 0577
|
16 jan 2012 11:35 |
|
|