Auteur |
Bericht |
Frank09
911 2.2 T Coupe
|
Tiptronic 996 beter dan handbak?
Ik overweeg een 996 4S uit minimaal 2003. Heb nu een 911 3.0 SC, maar wil er vaker in rijden en voor dagelijks gebruik lijkt me een modernere versie simpelweg comfortabeler. Wat overigens niet betekent dat ik niet sportief rij...
Ik hoor slechte verhalen over de handbak van de 996: koppelingsplaten slijten snel, luchtmassa meter gaat snel stuk etc. Is dat alelen een probleem van de eerste 996-en uit '98, t/m '01? Heeft iemand tips?
En niet flauw doen dat ik beter een 993 of 997 kan gaan rijden; ik vind een 996 4S nu eenmaal wel mooi...
|
12 dec 2012 21:46 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Tiptronic 996 beter dan handbak?
Mooie wagen hoor, zo'n 996 4S. Weet niet wat beter is, hand of tippie. Denk dat als je er dagelijks mee gaat rijden je meer plezier zult beleven aan een tip. Succes met de zoektocht.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
12 dec 2012 22:00 |
|
|
redriver
Boxster 986 2.7 TiptronicMidden-Brabant
|
tip is top !
|
12 dec 2012 22:15 |
|
|
Michiel911
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 ReplicaLelystad
|
+1 tip
_________________________________________ Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!
|
12 dec 2012 22:16 |
|
|
A-Line
LEEUWARDEN
|
Een TIP neem TIP!
|
12 dec 2012 22:21 |
|
|
porscheboer
|
ga met een handgeschakelde en een tip rijden als dat mogelijk is , heb ik ook gedaan en uiteindelijk voor een handgeschakelde gekozen.
|
12 dec 2012 22:32 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
+1 Vind een handbak bij een sportwagen horen. Voor de kilometers heb ik een dd met automaat.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
12 dec 2012 22:39 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Klopt, vind een handbak ook bij een sportwagen horen maar als je er dagelijks in gaat rijden kan ik me voorstellen dat je dat geroer snel zat bent. Rij nu dagelijks in mijn Porsche maar vind het ook heerlijk als ik in de Benz zit en niet iedere keer hoef te schakelen. Volgende wordt een tippie.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
12 dec 2012 22:43 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Een luchtmassameter heeft toch niets van doen met of het een handbak of een tiptronic is? De tiptronic is toch gewoon een standaard automaat met flippers? Geen gerobotiseerde handbak, of een pdk, die kwam toch pas later in de 997? Ik heb gemerkt dat je brein (het mijne althans) op een bepaalde manier "bedraad" is. Ik werd bv aardig gek van een BMW met SMG bak. Ik zou ze dus gewoon beide uitproberen en bekijken of de tiptronic "passend" aanvoelt. Waar zitten de flippers, en hoe bedien je ze? Is dit nog de "verkeerd om versie" van Porsche? Waarbij vooruit bewegen opschekalen en achteruit bewegen terug is ipv andersom zoals het zou moeten? Zelf zou ik bij een auto van deze generatie voor de handbak gaan.
|
12 dec 2012 22:46 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
12 dec 2012 22:59 |
|
|
sunnyfunny
|
De tip's hebben inderdaad een goede reputatie. Er schijnen meer problemen bekend te zijn met de handbak, maar wellicht is dat ook de rijstijl die bij zo' n keuze hoort? Handbak repareren is overigens goed mogelijk, vroeger was je geloof ik meteen aan een nieuwe bak toe. Enfin ik ben blij met de handbak, maar er schijnt minder vraag naar te zijn. In ieder geval in combinatie met een cabrio. Iets om te overwegen bij de koop/ verkoop. De schakel logica +/- bij manueel schakelen van de tip is overigens niet ieder zijn voorkeur..... Rijd je veel file of hou je niet van schakelen, neem een tip. Suc6 en veel plezier met de beslissing
_________________________________________ Life's to short not to live it up a little!
|
13 dec 2012 0:45 |
|
|
erwin996
M140i
|
Ga met een handgeschakelde en een tip rijden als dat mogelijk is , heb ik ook gedaan en uiteindelijk voor een tip gekozen. Dat heb ik met een Porsche met PDK bak (en ook met VAG producten met DSG). Veel zenuwachtige schakelbewegingen en droge, technische klappen. Geef mij maar een automaat met koppelomvormer, dat rijdt veel soepeler, en schakelt als het moet net zo snel als een PDK (zie de Audi A8 )
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
13 dec 2012 0:45 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Bij een automaat zal de belasting van de (koude) motor lager zijn omdat deze zelf doorschakelt als dit nodig is en daarmee onnodig hoge toerentallen voorkomt. Kan vroegtijdige motorschade voorkomen.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
13 dec 2012 1:01 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
ik wil nooit anders meer als automaat wat een getrek allemaal gewoon in D en gaan
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
13 dec 2012 8:36 |
|
|
Frank09
911 2.2 T Coupe
|
Bedankt voor alle TIP's! Qua techniek maakt het dus weinig uit; het is puur de rij beleving en wat bij je eigen rijstijl hoort. Het dagelijks gebruik is bij mij overigens weinig; ik hoef geen snelweg op, dus nooit file. Wel veel leuk bochtenwerk....
|
13 dec 2012 9:52 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Succes met het maken van een keuze!
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 dec 2012 9:56 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Mijn 997 is ook mijn eerste Porsche met tip. Ik dacht dat ik dat nooit zou doen, maar in de praktijk past het beter bij mijn rijstijl dan de handbak. Ik denk dat ik een handbak zal missen op een of twee dagen per jaar, en dan kan ik de pijn verlichten door op de stuur te schakelen.
Mijn advies is koop de Porsche met je hart, maar kies de bak met je hoofd.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
13 dec 2012 10:58 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
voor zover ik weet is op dit forum meerdere malen voorbij gekomen dat een tip minder kans heeft op het ims/plof probleem. wellicht zoals hierboven gemeld iets te maken met lagere toerentallen bij rustig warmrijden...
either way zou ik kiezen wat je leuk vindt!
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
13 dec 2012 11:17 |
|
|
DennisvdB
|
Ik heb eens met een tiptronic gereden maar ik vond het verschrikkelijk. Horten en stoten. Lag natuurlijk ook aan de auto zelf, maar voor mij hoeft het niet.
Ik heb nu zelf een handbak, bevalt me super. Wat betreft de koppelingsplaten, die van mij gingen 160.000 kilometer mee. Ligt natuurlijk ook aan het feit hoe de auto altijd bereden is.
|
17 dec 2012 12:33 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Wat voor een auto was dit? waarschijnlijk geen Porsche @Topicstarter: Voordeel van een TIP is dat je altijd nog zelf kunt schakelen, mocht je dat willen of prettig vinden. succes met je zoektocht
|
17 dec 2012 14:22 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 dec 2012 14:34 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Hmmm. Hoe doet een tiptronic dat nu eigenlijk bij koude motor? Want ik begrijp dat bij een koude motor het veel belangrijker is om geleidelijk toeren op te bouwen dan perse voorkomen van hogere toerentallen (uiteraard niet te gek, maar tot 3500-4000rpm). En dat een koude motor juist eerder stuk gaat als je vanaf 1000 rpm het gas onderin trapt en dan overschakelt bij 2500 rpm. Was iets met koude olie en smeerfilm en voorkomen van druk opbouwen in de lagers, klonk me zo logisch in de oren dat ik mijn luchtkoeler zo warmrijdt.
|
17 dec 2012 15:00 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
Ik heb een 996C2 met tip gehad en een 996GT3 (handbak ) en zal niet snel meer voor een tip gaan. PDK (met flippers in plaats van drukknoppen ) is stukken beter en reageert op de alerte manier die bij een sportauto past.
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
17 dec 2012 16:40 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
dit is niet noodzakelijkerwijs een voordeel, mijn 7-serie (ok, geen 996 tiptronic) houdt de toeren bij rustig warmrijden (in stadsverkeer) zo laag dat hij niet boven de 2000tpm uitkomt, en dat is ook weer niet goed om de olie op temperatuur te krijgen, die houd ik dus wel eens in D3 om er voor te zorgen dat hij 3000tpm draait (maar ook weer niet harder) zodat er tenminste wat oliedruk is
|
17 dec 2012 20:59 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
je wil wat toeren en wat koppel bij warmrijden. ik lees hier wel eens over mensen die niet boven de 2000 rpm komen
_________________________________________ oud is beter
|
17 dec 2012 21:37 |
|
|