Auteur |
Bericht |
ROSE
993 - 1994Amersfoort
|
Airco controle 993
Hoe controleer ik de status van de airco (jaja aanzetten ken ik al..)?
Is er een manier om het vloeistof niveau to controleren
Kan ik het zelf bijvullen
OF DIEN ik voor al deze zaken naar een specialist te gaan??
Hartelijk dank!
_________________________________________ Alweer een P-dag?
JA!
En het zit ook zo knus achterin..
|
26 aug 2005 20:41 |
|
|
speedy
993 4sgent
|
Hallo,
Je kan zelf wel een kleine controle doen door achteraan aan de dikste leiding van de twee te voelen of het koel aanvoelt als de compressor aanslaat ,maar dat betekend nog niet dat alles o.k is.
Het best laat je het nazien bij een erkende installateur die zal het koelgas recuperen en normaal gezien moet er + minus 860 gr in het systeem aanwezig zijn.
Volgens porsche is 100gr verlies per jaar toegestaan.
Het verlies is meestal toe te schrijven rond de as van de compressor.
Als er echt sprake is van een lek,dan is het best van de verdamper na te zien het gebeurt vaker dat die lekken.
Als de wagen van 94' of 95 ' is ,dan zijn de leidingen onder het linker soubassement zeker ook eens na te zien.
Met beleefde groeten patrick
|
26 aug 2005 21:45 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Wat is dit in het nederlands???
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
26 aug 2005 23:35 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Tip : Blijf er vanaf en laat dit controleren bij een STEK erkend bedrijf.
|
26 aug 2005 23:57 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Prachtig die spelling van onze Zuiderburen.
Dit is echt een aanwinst, dank U
(waar komt dat vele "U" zeggen vandaan )
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 aug 2005 8:51 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
van iets wat we in Nederland al lange tijd voor de medemens verloren hebben
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
27 aug 2005 9:09 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
hallo
Ik was van de week bij mijn porsche garage en die heeft een
Comp op de auto uit telezen.
Hij kon daar op zien zonder dat de auto draaide dat de aitco
7 graden was bij de compressor en das goed zij hij.
Is wel makkelijk toch hoef je niet meteen naar een airco boer
tenzij het natuulijk niet goed is.
Volgens mij moet de temp die binnen komt in de auto rond de tiengraden zijn als je hem helemaal op koud zet.
groeten anton964
|
27 aug 2005 9:42 |
|
|
ROSE
993 - 1994Amersfoort
|
Heren,
hartelijk dank voor alle (beleefde) en zeer gewaardeerde antwoorden.
Dacht al dat ik langs moet gaan bij de dealer of specialist. Ik woon bij Pon om de hoek dus neem aan dat zij dat wel kunnen doen.
Reden om de vraag te stellen is vanwege het feit dat ik gewoon ff wil weten of t 'ie 't volgens spec doet. Wanneer ik vergelijk met de lease bak (2.5T V70) lijkt de Porsche airco niet zo goed te werken maar dat kan natuurlijk ook met het leeftijdsverschil te maken hebben.
Anyway, thanks a lot!!
_________________________________________ Alweer een P-dag?
JA!
En het zit ook zo knus achterin..
|
27 aug 2005 10:39 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Goede werking test je bv. door het temperatuurverschil te meten dat de installatie kan leveren (ingaande buitenlucht versus uitgaande koele lucht).
Maar dit is geen echte controle van je airco systeem; ook een installatie die al 10-20% van het koelmiddel kwijt is zal op zich nog prima werken.
Mijn advies (na praktijk ervaring daarmee in andere auto's):
Ook al werkt eea goed, toch iedere 2 jaar door specialist de droger/filter laten vernieuwen en geheel opnieuw laten afvullen met de juiste hoeveelheid (nieuwe smering voor je compressor)
Zinvol bijvullen is erg lastig, je weet nl. pas hoeveel er bij moet als je weet hoeveel er nog in zit, en dat weet je pas als het systeem leegtrekt....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
27 aug 2005 10:41 |
|
|
ROSE
993 - 1994Amersfoort
|
wederom bedankt. Ik zal es ff langsrijden bij de heren van Pon.
_________________________________________ Alweer een P-dag?
JA!
En het zit ook zo knus achterin..
|
27 aug 2005 10:56 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Rose,
Bezit een 993 2 S met airco, en deze werkt super , enorm zoveel condens er onder de auto vandaan komt.
Hij koelt enorm goed, en denk geen verschil met de BMW zijn airco.
Enorm belangrijk is natuurlijk de gasvulling, bij de 964 heb ik dat vorig jaar laten bijvullen en deed het direct weer goed.
Succes
PS
Marcel, zeer goede stelling
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 aug 2005 12:33 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Wat een vele malen enorm hé
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
27 aug 2005 12:35 |
|
|
ROSE
993 - 1994Amersfoort
|
denk inderdaad dat het niveau te laag is. Helaas zoewl Pon als Car care in Soest werkplaats dicht. ff geduld dus.
_________________________________________ Alweer een P-dag?
JA!
En het zit ook zo knus achterin..
|
27 aug 2005 13:38 |
|
|
speedy
993 4sgent
|
Kan mij aansluiten met de heer lindemans(beleefd he' die buren)maar vervangt alleen de droogfilter bij ieder lekkage geval.
Zoals rose het opmerkt ,de koeling van een 964 of 993 vindt ik toch niet echt optimaal ten opzichte van andere wagens zoals b.v bmw,een opmerking die ik regelmatig terug hoor.
En nu één woord nederlands dat iedereen het kan verstaan
doei.
|
28 aug 2005 8:42 |
|
|