Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Knallende uitlaat 911T 1972

21 aug 2006 20:11

M'n uitlaat lijkt af en toe wel Bengaals vuurwerk. Alsof er rotjes in worden afgestoken :lol:

Nou hoor ik van mijn monteur (en dat is een goeie) dat het normaal is dat de ouwe T-tjes "niezen".

Ik heb ook wel eens gehoord dat het spruitstuk vuil kan zijn. Het ligt toch aan onverbrande benzine die in de uitlaat ontploft?

Heeft iemand enig idee? De motor is verder prima. Loopt goed met een mooie druk en temperatuur. Net op vakantie geweest naar Frankrijk en m'n oude 911 heeft probleemloos 2.500 km gereden.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

21 aug 2006 20:14

Deze vraag hoort denk ik beter thuis in de sector techniek :wink:

21 aug 2006 20:26

Heb je die van mij nog niet gehoord :wink: , en die is van 86 :lol: .

21 aug 2006 20:56

Dat doet de mijne ook

Echter veel meer dan voorheen. Ik ga dan ook binnekort naar 'onze' forumtechniker om te kijken of we (hij) de oorzaak kunnen vinden.

21 aug 2006 22:55

Classic912, je hebt helemaal gelijk. Weet niet hoe ik hier terecht ben gekomen..... :oops:
Hoe kan ik dit bericht verplaatsen?

22 aug 2006 2:16

knallen uit de uitlaat is over het algemeen een teken dat het mengsel te rijk is afgesteld

heeft je T-tje carburateurs of injectie?

en onder wat voor omstandigheden knalt 'ie?
stationair draaien, bij gas los laten of tijdens gewoon rijden?

22 aug 2006 2:17

Wessemius schreef:Hoe kan ik dit bericht verplaatsen?

dat kan je zelf niet, dat moet een moderator voor je doen ;)

22 aug 2006 11:24

M'n T-tje heeft carburateurs en zijn vorig jaar nog helemaal gereviseerd incl de jets en pakkingen. Hij is onlangs ook weer afgesteld.

Het geknal is het hards wanneer ik inderdaad het gas los laat, maar ook bij gelijke snelheid. Bij optrekken hoor ik minder geknal.

Kan het ook iets anders zijn dan de afstelling?

22 aug 2006 12:25

bij gas loslaten of stationair draaien is redelijk normaal

bij rijden op gelijke snelheid niet en zeker niet tijdens het accelereren

'k zou de carbs even na laten stellen

22 aug 2006 12:38

Kan het eigenlijk ook aan de benzine verdeling of spruitstuk liggen?
Ben zelf een leek, maar heb deze opmerking eerder gehoord.

22 aug 2006 12:42

de benz.verdeling, zoals jij het noemt wordt door de carbs geregeld

als je inlaatspruitstuk lekt, dan wordt er "valse" lucht aan gezogen (lucht die de carburateur niet "meet") en wordt het mengsel te arm
als dat het geval is, dan krijg je knallen uit de carburateur

22 aug 2006 14:25

Aha, dank.

Ik zal nog eens een keer aan m'n monteur vragen naar de carburateurs te kijken. Kan het zijn dat je het uberhaupt nooit helemaal weg krijgt?

Volgens hem is het normaal voor de T-tjes, maar kan me niet voorstellen dat ze dit ook deden toen ze nieuw waren.... :roll:

22 aug 2006 15:11

helemaal weg krijgen doe je het over het algemeen niet (stationair of gas los)
maar tijdens normaal rijden en accelereren hoort 't niet

22 aug 2006 15:17

Jeroen914 schreef:maar tijdens normaal rijden en accelereren hoort 't niet

Misschien een uitlaatklepprobleem?

22 aug 2006 15:28

Jeroen914 schreef:
Wessemius schreef:Hoe kan ik dit bericht verplaatsen?

dat kan je zelf niet, dat moet een moderator voor je doen ;)


:salut:

22 aug 2006 16:17

hoi,

ik ken het probleem ! :shock:

Mijn T kon je een kilometer ver horen knallen :roll: zo hard waren die knallen als ik gas los liet ( bij afremmen op de motor).
Nadat ik jaren hele dorpen had wakker gemaakt, en mede clubleden de stuipen op het lijf had gejaagd :D was ik het zelf ook zat.
Nieuwe RVS uitlaat laten monteren met warmte wisselaars. kost wat, (maar gaat jaren mee en ziet het ook tip top uit.)en probleem is nu verholpen !!
Je hoort nog wel wat "gerommel" in de uitlaat bij gas los, bergaf, maar het vuurwerk blijft gelukkig achterwege !

Afbeelding

22 aug 2006 17:30

Horn, dank je voor het verplaatsen!!

Outletvalve: Heb vorig jaar ook m'n uitlaat vernieuwd (RVS) en 1 warmtewisselaar (de andere kon nog gered worden....)

Ik dacht zelf dat het probleem eerder bij de verbranding zou moeten zitten dan later in het proces; de uitlaat. Het komt toch door onverbrande benzine die in de hete uitlaat komt of niet?

Maar als dit de oplossing is ga ik daar even naar kijken.

22 aug 2006 17:32

Wessemius schreef:Horn, dank je voor het verplaatsen!!

Outletvalve: Heb vorig jaar ook m'n uitlaat vernieuwd (RVS) en 1 warmtewisselaar (de andere kon nog gered worden....)

Ik dacht zelf dat het probleem eerder bij de verbranding zou moeten zitten dan later in het proces; de uitlaat. Het komt toch door onverbrande benzine die in de hete uitlaat komt of niet?

Maar als dit de oplossing is ga ik daar even naar kijken.

Idd, lees daarom mijn bericht over een uitlaatklepprobleem, misschien dat jouw kleppen eens gesteld moeten worden? (als het bij deze modellen moet)

22 aug 2006 19:35

Onze 911 (carburateur), die ploft soms wel eens, maar harde knallen zijn er nog nooit uitgekomen. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit toen de auto's nieuw werden verkocht ook hoorde. :?

02 sep 2006 1:06

Wat voor benzine tank je?

Ik heb geen idee of dit nu echt een oorzaak kan zijn, maar tijdens Classic Le mans dit jaar plofte de mijne ook de hele tijd en pas na tanken van BP Ultimate (98) op de weg terug liep ie weer zonder bijgeluiden....

Na die tijd heeft ie het ook niet meer gedaan; met andere benzine in Frankrijk dus continue rond de 2500 toeren en bij gas los.

04 sep 2006 10:41

Normaal bij Shell Euro98 of soms Euro95. Heb tijdens onze vakantie in Frankrijk bij Total Euro98 getankt. Zou het daar aan liggen? Is 98 een beetje te hoog gegrepen?

Gebruik overigens geen loodvervanger. Meningen zijn er over verdeeld (zie andere onderwerpen op dit forum). Misschien moet ik dit eens proberen?

Ik zal ook eens naar de kleppen stelling laten kijken. Zit wel wat in. Het is uiteindelijk toch onverbrande benzine wat in de uitlaat komt en dat geplof veroorzaakt?

10 sep 2006 21:13

mijn 356 had hetzelfde probleem, kwam door aanzuiging van valse lucht door lichte lekage van de uitlaat, die lekage was verder niet horen behalve als je gas los liet, dan was de hele buurt wakker

11 sep 2006 18:50

het is bijna altijd een lek in het uitlaatsysteem als je knallen hebt.

11 sep 2006 19:44

Knallen in de uitlaat is vaak een uitlaatklep probleem.

Daarnaast kan ook een uitlaatprobleem met te lage tegendruk knallen opleveren of een te rijk mengsel dat onvoldoende verbrand wordt in de cilinders

19 sep 2006 11:25

Is dit makkelijk te bekijken door de uitlaat te demonteren? If is dat iets te kort door de bocht... :oops:
Wil graag weten waar ik aan toe ben voordat ik 'm naar m'n garage breng.
Plaats een reactie