Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

kans op brand bij oudere Porsches??

27 okt 2006 11:32

Hoi,

In een gesprekje laatst met iemand hier van het forum werd mij verteld dat er verband is tussen motorbranden bij oudere Porsches en het hebben van een plastic luchtfilter.

De oudere Porsches tot 1972 (volgens mijn bronnen) hadden een metalen luchtfilter op de carburateurs, terwijl de modellen van 72 en 73 (en later??) een kunststof behuizing hadden.

Volgens degene waarmee ik sprak was er in bijna alle bekende gevallen van motorbrand sprake van een auto die een plastic luchtfilter had, die zou zijn gaan smelten op het moment dat de carbs begonnen te lekken.

Aangezien ik m'n auto binnenkort toch voor wat zaken naar de specialist breng, vroeg ik me af of dit verhaal een kern van waarheid bevat en of het dus zinvol is om deze investering (zie op 'Mittelmotor' dat zo'n filter +/- 500 euro kost :shock: ) te doen.

Iemand die hier meer van weet?
Laatst bijgewerkt door patrick911 op 27 okt 2006 19:55, in totaal 2 keer bewerkt.

27 okt 2006 12:06

nooit eerder gehoord/gelezen
vraag het eens aan je specialist, die zien genoeg Porsches voorbij komen

27 okt 2006 12:21

Marco schreef:vraag het eens aan je specialist, die zien genoeg Porsches voorbij komen


Wat denk je dat die zegt? :wink:
Als er ook maar de minste kans bestaat dat dit klopt, dan kan ie niks anders dan zeggen dat dit inderdaad een goede investering is, toch?

27 okt 2006 12:46

patrick911 schreef:Als er ook maar de minste kans bestaat dat dit klopt, dan kan ie niks anders dan zeggen dat dit inderdaad een goede investering is, toch?



.....dus weet je het antwoord al :wink:


Voor mij is dit nieuws, maar ik ben dan ook geen 'brand-schade' specialist :twisted:


Vraag je zelf af of je zo'n bedrag er voor over hebt om dat risico te beperken :idea: .... of vraag een second opinion bij een andere specialist

27 okt 2006 14:04

't probleem is niet het luchtfilterhuis
die ontbranden niet spontaan :roll:

lekkende carburateurs daar in tegen....

27 okt 2006 15:07

Wij hebben ook een metalen luchtfilter kap (zie album)

En hij is nog steeds niet in de fik gevlogen, dus dat zit wel goed :wink: :lol:

27 okt 2006 15:23

Jeroen914 schreef:'t probleem is niet het luchtfilterhuis
die ontbranden niet spontaan :roll:

lekkende carburateurs daar in tegen....


Dat lijkt mij ook, en ik denk dat plastic of metaal niet zo veel uitmaakt als dat eenmaal gebeurd.

27 okt 2006 17:04

Heb ooit een 356 in de brand gehad, door een geblokeerde vlotter, met overloop tot gevolg.

De luchtfilters waren in metaal, brand tegenhouden doen ze dus niet.

Beter goede carburators met plastiek luchtfilterbehuizing, dan slechte carburators met metalen behuizing. IMHO

27 okt 2006 22:22

ppp 356 schreef:Heb ooit een 356 in de brand gehad, door een geblokeerde vlotter, met overloop tot gevolg.

De luchtfilters waren in metaal, brand tegenhouden doen ze dus niet.

Beter goede carburators met plastiek luchtfilterbehuizing, dan slechte carburators met metalen behuizing. IMHO


Helemaal mee eens. Het kunstof dat voor het luchtfilter wordt gebruikt smelt ten eerste niet zo snel en het moet wel ontzettend heet worden wil het echt spontaan gaan branden. Plastic zelf brandt ook niet. Het zijn de gasverbindingen die vrij komen tijdens het smelten die branden en dan moet je het wel heel erg heet opstoken hoor. Ooit een stuk plastic in de brand proberen te steken.
Benzine(damp) daar in tegen ontvlamt een stuk makkelijker. Houd daar maar eens een vonkje bij.
Plaats een reactie