Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
31 okt 2006 21:12
Ik ben ondertusssen al een hele poos op zoek naar een mooie (zwarte) 964 cabrio, en het zal hoogst waarschijnlijk ook nog wel even gaan duren want er is een kleintje op komst.
maar ik wil deze winter toch weer het internet af oeken naar een mooie 964. Ik zie heel veel tiptronic's staan maar ik weet eigenlijk niet of dat wat voor me is, ik ben een beetje bang dat de sensatie van het porsche rijden er een beetje af is, dus hoor ik heel graag jullie mening en ervaringen met het rijden met een tiptronic of juist een handgeschalkelde.
mischien kan ik er uit opmaken wat voor mij de juiste keuze is.
31 okt 2006 21:14
Tja...........
Gewoon lekker zelf allebei gaan proberen. Kijken wat je het beste gevoel geeft, en daar voor gaan. En dan vooral zelf besluiten.
31 okt 2006 21:50
Gewoon de zoekfunctie gebruiken op het forum (bovenaan onder de banner) en dan enkele dagen vrij te nemen om de hele polemieken die hier al over gevoerd zijn te lezen
31 okt 2006 21:59
Rob964Tip schreef:Tja...........
Gewoon lekker zelf allebei gaan proberen. Kijken wat je het beste gevoel geeft, en daar voor gaan. En dan vooral zelf besluiten.
Tja, Rob964xxx, gewoon prima vent maar zijn keus in Porsches, is niet die van ... IEDEREEN
Helemaal met hem eens hoor, zijn advies
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 31 okt 2006 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.
31 okt 2006 22:02
Er staat een mooie zwarte te koop, vraag ff na bij Olaf.
31 okt 2006 22:16
Wat voor fritske de juiste keus is,das moeilijk. Ik vind persoonlijk een tip minder spectaculair dan een hand.
Heb zelf nu een tip.Ik vind persoonlijk dat ik nu toch wat mis. Mischien omdat dit mijn eerste tip ,automaat is,maar wel relexed.
31 okt 2006 22:23
Een keer Tiptronic gereden (in de ex-Boxster), rijdt lekker comfortabel maar voor mij geen Tip meer. Ik roer liever zelf in de benzine.
01 nov 2006 10:28
tip schakelt goed, makkelijk maximaal accelereren (het schakelt vanzelf op het juiste moment), comfortabel (files, stad), maar.... bij normaal rijden heb ik altijd het gevoel dat hij schakelt op een moment dat ik het net niet zou doen
ik verkies de handbak
01 nov 2006 11:06
Bij het bepalen van welke 996 ik wil gaan kopen heb ik in eerste instantie ook gefocused op de tiptronics. Het rijdt echt geweldig comfortabel en reageert accuraat op de handbediening.
Toen ik echter kort daarna een handschakelbak mocht gebruiken gedurende enige tijd was de keus voor mij duidelijk.
Kortom je moet het zelf allebei gaan proberen. Niet voor 10 minuten maar echt een flink stuk rijden onder diverse omstandigheden. Alleen zo kom je er achter of je beter een hand of tiptronics versie wilt
01 nov 2006 13:57
Dat is een zeer persoonlijke keuze.
Ikzelf heb graag zelf het roe in handen , doch ik ken genoeg anderen die een tip hebben en dit het ultieme vinden.
Beide rijden en kijken wat het beste bij jou past.
Succes met de zoektocht
01 nov 2006 20:33
Uw vraag bevat het antwoord.
01 nov 2006 20:35
mhoeneveld schreef:Bij het bepalen van welke 996 ik wil gaan kopen heb ik in eerste instantie ook gefocused op de tiptronics. Het rijdt echt geweldig ....................en reageert accuraat op de handbediening.
Ik denk een bijna een volle seconde tussen de handeling aan het stuur en het eigenlijk schakelen, dat vind ik niet kunnen.
01 nov 2006 21:36
F@RGO schreef:[ Ik denk een bijna een volle seconde tussen de handeling aan het stuur en het eigenlijk schakelen, dat vind ik niet kunnen.
En dit vind ik toch vreemd
de mijne reageert onmiddelijk op de stuurbediening
01 nov 2006 22:46
Heb ook wel eens gereden met een 993 Tip en ben het niet met je eens ome Piet
01 nov 2006 23:20
Tiptronic is een beetje een klassieke automaat , tov, bv smg of dsg, of gerobotiseerde bak zoals de f1 ferrari of lambo.
Het autom. opschakelen gaat prima, alleen de tijd tussen het knopje indrukken (of stang naar voor drukken) en het effectief schakelen duurt wel ff, dat bedoel ik feitelijk.
De snelste bakken in F1 doen daar 0,04 sec over,
een std bak van een 360 f1 doet daar (denk ik ) 0,4 sec,
tiptronic doet daar bijna een seconde over....
Mocht dit anders zijn dan kocht ik mij een tiptronic.
01 nov 2006 23:35
F@RGO schreef:Tiptronic is een beetje een klassieke automaat , tov, bv smg of dsg, of gerobotiseerde bak zoals de f1 ferrari of lambo.
Het autom. opschakelen gaat prima, alleen de tijd tussen het knopje indrukken (of stang naar voor drukken) en het effectief schakelen duurt wel ff, dat bedoel ik feitelijk.
De snelste bakken in F1 doen daar 0,04 sec over,
een std bak van een 360 f1 doet daar (denk ik ) 0,4 sec,
tiptronic doet daar bijna een seconde over....
Mocht dit anders zijn dan kocht ik mij een tiptronic.
Logisch dat schakelen tijd kost. Hoe snel kun je met de hand schakelen. Koppeling in
schakelen
koppeling op.
Ik vind de tiptronic rap schakelen voor een automaat. Waar ik met name overigens op doelde dat je van het schakelmoment zelf weinig merkt. Het gaat vrij vloeiend over in de volgende versnelling zonder dat er grote gaten zonder koppel vallen.
02 nov 2006 8:54
U verliest idd soms wat tijd met schakelen, maar iemand met snelle handjes en voetjes haalt het altijd van een tiptronic.
Ik wil de automaat niet afkeuren, is leuk voor in het stad, handjes vrij,
maar bij manueel tippen....is het ff wachten op het schakelwerk, en dit vind ik niet leuk.
Maar als u daar geen problemen mee hebt, dan is dat prima zo.
02 nov 2006 9:07
Het maakt geheel niets uit, of die tips er een kleine sekonde over doen, alvorens het commando uit te voeren. Als je gewend raakt aan de tip, druk je knopje een kleine/halve sekonde eerder in. Kwestie van oefenen.
Het resultaat : schakelen gebeurd dan op precies het JUISTE moment, met
behoud van koppel.
Rijden met een tip moet je leren.
02 nov 2006 10:19
Paul van Engelen schreef:Heb ook wel eens gereden met een 993 Tip en ben het niet met je eens ome Piet
Je mag ten alle tijde komen testen....
02 nov 2006 11:16
mhoeneveld schreef:Ik vind de tiptronic rap schakelen voor een automaat.
Nooit met een smg (BMW) gereden zeker
Of met een DSG - aanname van me omdat ik er zelf nog niet mee gereden heb.
mhoeneveld schreef:Waar ik met name overigens op doelde dat je van het schakelmoment zelf weinig merkt. Het gaat vrij vloeiend over in de volgende versnelling zonder dat er grote gaten zonder koppel vallen.
Dat vloeiende is nu juist wat anderen weer helemaal
niet bevalt
02 nov 2006 13:17
LeOH schreef:Het maakt geheel niets uit, of die tips er een kleine sekonde over doen, alvorens het commando uit te voeren. Als je gewend raakt aan de tip, druk je knopje een kleine/halve sekonde eerder in. Kwestie van oefenen.
Het resultaat : schakelen gebeurd dan op precies het JUISTE moment, met
behoud van koppel.
Rijden met een tip moet je leren.
Met deze uitleg kan zou u mij nooit kunnen overtuigen tot aankoop.
Als de tiptronic u goed bevalt, dat is prima.
Rij eens met een dsg versnellingsbak. En voel het verschil.
Binnen 2 a 3 jaar zou porsche met een dsg bak voor de dag komen.
Die heel wat sportiever is hoor.
02 nov 2006 13:19
Gizmo schreef:Er staat een mooie zwarte te koop, vraag ff na bij Olaf.
.... is wel een schakelbak
02 nov 2006 20:49
Paul van Engelen schreef:Dat vloeiende is nu juist wat anderen weer helemaal
niet bevalt
Ik wil ook zeker geen tiptronic aan de man brengen hoor. Moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Alhoewel mijn BMW ook een automaat is wil ik in mijn 996 toch maar liever zelf roeren.
02 nov 2006 20:59
ik merk wel dat de meningen uiteen lopen als het gaat om tip of handschakelen, ben ook benieuwd of zo'n tiptronic veel onderhoud vereist of storing gevoelig is.
02 nov 2006 21:03
Nee. Heb je geen omkijken naar.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.