Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
03 dec 2006 21:36
Ik heb onlangs eindelijk mijn 964 gekocht. Na een weekje rijden begon ik mij toch af te vragen waarom de meter van de olie voorraad ook bij een warme moter tijdens rijden in het rood bleef staan.
Na het lezen in de betriebshandleitung begreep ik hoe de metertjes werken. Een gebrek aan olie moest de oorzaak zijn. Overigens gek dat onze grote bekende Eric van Porsche Gelderland bij de AKK niet even opmerkte dat er te weinig olie in zat.
Op de dipstick kwam de olie tot net iets onder de eerste streep. Ik heb er toen anderhalve liter bijgedaan. Dit bleek wat teveel. De olie komt nu tot net boven het tweede streepje. Op zich niet erg dacht ik.
Nu zit het olievoorraad wijzertje meteen tot in het wit (1 uur) ook als de moter warm is en je geeft gas dan daalt het wijzertje heel weinig en blijft die in het witte staan.
Ik heb begrepen dat de wijzer bij een warme moter en stagionair lopen moet zakken naar het midden, hij blijft ddus staan. Dat lijkt me niet goed.
Wie weet raad????
03 dec 2006 21:42
Mbt 3.2 motoren is de afstand van 1e tot 2e streepje op de peilstok overeenkomend met 1,75 liter motorolie. bij een 3.2 zou je dus niet overvuld zijn. Heb je wel vlgs het boekje gepeild? Evt kun je een halve liter aftappen, teveel olie is niet goed, daar zijn wel posts over te vinden.
03 dec 2006 21:46
bij de 964 is het ook ongeveer 1,75 liter (volgens de boekjes). deze heb ik naukeurig gevolgd en geraadpleegd.
03 dec 2006 21:46
als de moter warm is en de auto draait stationair dan zal de wijzer aan geven hoeveel erin zit en niet zakken eerder stijgen.
Hij hoeft dus niet te zakken naar het midden.
In veel gevallen blijkt wel dat dat een goed olie niveau aangeeft op de peilstok.
Die van mij geeft ook een waarde rond 2 uur aan bij een warme moter.
ja kan voor de zekerheid een halve liter aftappen en ga uit van je pijlstok, niet van de meter.
De meter geeft ee aardig beeld (vrij precies zelfs
) maar dat hoeft niet, is nou eenmaal niet geeikt,
robert
03 dec 2006 21:50
ik denk dat je niet veel te veel erin hebt zitten. Als er veel te veel in zit, wordt dat er op allemaal plaatsen uitgeperst. Als je twijfelt, zou ik gewoon nog even langs Porsche Gelderland rijden. Ik ken Eric niet, maar afgaand op de verhalen die ik over Carreric in het verleden heb gehoord, lijkt het me sterk dat ze je niet even helpen, het voor je checken en even weg laten lopen als er teveel in zit. Zal vast niks kosten.
Wellicht was het oliepeil niet te laag, meten is niet helemaal standaard voor een 964 (warme motor, vlakke ondergrond, etc). Mischien heb je er olie bijgegooid, terwijl dat niet hoefde (voordat je Eric 'beschuldigd'...)
Succes!
03 dec 2006 21:57
Er is maar 1 manier om goed te peilen:
Motor op temperatuur, minuutje stationair laten draaien (auto goed horizontaal) en dan met stationair draaiende motor peilen met de peilstok; vooraf even de stropdas afdoen
Dat is de enige manier om vast te stellen of er te veel / goed / te weinig in zit; al het andere is "vaag indicatief"......
03 dec 2006 21:59
toen ik mijn 964 c2 kocht, dacht ik ook dat er te weining olie in zat, ik ben toen ook bij erik geweest, heeft mij toen uitgelegd hoe de meter werkt
de meter mag tijdens het rijden best onder in staan, meter is in beweging
als je stil staat, vlak, motor stationair loopt, na aantal minuten kun je de goede waarde aflezen (motor moet goed warm zijn)
zo is het mij bij porsche centrum gelderland door erik uitgelegd
03 dec 2006 22:04
en die meter is ook vaak 15 jaar oud, evenals de voeler. Ga dus niet prat op die meter. kan best afwijken. Lindemans beschrijft het duidelijk en volgens mij correct.
03 dec 2006 22:05
Ik heb alles keurig volgens het boekje gedaan omdat ik eerst nauwkeurig het boekje heb gelezen. In Duits nog wel!
De oliestand was zeker te laag, mijn beschuldiging aan Eric blijft. Het is niet heel erg maar wel slordig want die AKK koste 230 euro. Voor dat geld verwacht je dat niet.
03 dec 2006 22:07
Als je CASH heet moet je niet zeiken over geld.
Ik zou gewoon even contact opnemen met PCG en eea aan Eric uitleggen, voor je hem hier op een openbaar forum "beschuldigd", ook als het niet heel ingrijpend is. De man moet van zijn handel leven. Ik begrijp je gevoel, maar overleg het eerst morgen even en kijk hoe ze reageren.
03 dec 2006 22:17
Nieuwe Porsche? Lekker flink olie erin. Beter teveel dan te weinig. Hup nog een litertje.
Reeds meerdere malen voorbijgekomen hier. Mgl moet de verkoper toch wat duidelijker instrueren dienomtrent.
04 dec 2006 16:08
Stom Stom Stom eerst nadenken en lezen dan pas doen
04 dec 2006 16:27
Mijn Porsche komt van P.C.G. ik moet zeggen een prima bedrijf.
Alleen de ontvangst al. Kreeg voor ik weg reed nog de mededeling, is er iets of twijfel je over sommige dingen, neem dan even kontact op.
Dus Cash, bel even en vraag om raad.
Nog leuk van P.C.G. Kreeg zonder te vragen boek van Porsche 2007 opgestuurd.
04 dec 2006 19:58
Zoals eerder aangehaald dient de olie te worden gepeild bij een warme lopende motor op een vlakke ondergrond. Over het algemeen zal bij "normale" bedrijfstemperatuur (wijzer 7.00/8.00 uur) de oliestandwijzer staan op ca. 9.00/10.00 uur.
Bij voldoende olie staat over het algemeen bij temperatuur op 9.00/10.00 uur de voorraad op maximaal.
Als de meters goed werken komt dit overeen met maximaal op de peilstok (bij 9.00/10.00 uur temp.)
IK heb eerder bij een porschespecialist begrepen dat als je peilt feitelijk de temp. meter op 9.00 uur moet staan. In de winter wordt zelfs wel eens bij koude een doek over het rooster gelegd
om deze temp. bij peilen te bereiken.
In tegenstelling tot een eerdere opmerking kan je beter een halve liter te weinig als teveel hebben.
Zoals terrecht door Horn wordt opgemerkt kan je dit beter eerst bespreken met de betrokkene.
04 dec 2006 21:29
In tegenstelling tot een eerdere opmerking kan je beter een halve liter te weinig als teveel hebben.
Dit heeft mijn specialist me ook verteld.
De oliestandwijzer geeft naar mijn idee slechts een indicatie met de peilstok weet je de werkelijke stand, de synthetische olie maakt het peilen er niet makkelijker op vind ik de olie is zo helder dat hij lastig te zien is op de peilstok.
04 dec 2006 21:52
Als ik me niet vergis, zit er toch een overloop (slangetje) op de olietank. Had de tank er bij mn vorige P (C2) afgehaald, viel me toen op. Dacht ook, omdat het een "dry sump" systeem betreft je nooit teveel olie door je blok kan pompen. Dus volgens mij als er echt teveel inzit komt het er vanzelf bij de olietank weer uit. Wat weer volgens mij geen kwaad kan, alleen dan de vervuiling op straat
.
Heren/dames technici, klopt dit of zit ik weer te "Mauken" ?
04 dec 2006 22:03
Je zit te mauken.
04 dec 2006 22:14
Jaco schreef:Als ik me niet vergis, zit er toch een overloop (slangetje) op de olietank. Had de tank er bij mn vorige P (C2) afgehaald, viel me toen op. Dacht ook, omdat het een "dry sump" systeem betreft je nooit teveel olie door je blok kan pompen. Dus volgens mij als er echt teveel inzit komt het er vanzelf bij de olietank weer uit. Wat weer volgens mij geen kwaad kan, alleen dan de vervuiling op straat
.
Heren/dames technici, klopt dit of zit ik weer te "Mauken" ?
Ik weet niet of dit klopt, maar weet wel dat meerdere mensen negatieve ervaringen hebben met teveel olie en daaruit voortvloeiende
gevolgen
04 dec 2006 22:44
Ik heb mijn 996 gekocht bij en handelaar , die mij er op wees dat het oliepeil te laag was. Omdat ik hier topics had gelezen was ik zeer op mijn hoede. Heb de auto voor een A.K.K. naar (wel bekent ) Oss gebracht, en 1 van de aandachtspunten was het oliepeil. Heb wel specifiek gevraagt naar het probleem öliekeering" er was volgens hem (zoals ik hem gezien heb een gerespecteerd porsche monteur ) geen probleem.
Heb haar gekocht en ben de volgende dag naar een specialist bij mij in de buurt even wezen vragen hoe ik NU olie moest peilen . (Was mijn 3.2 gewent ) In Soest heeft hij mij uitgelegd hoe ik bij deze auto moest pijlen.
Is even wennen. Ik had bij mijn 3.2 een oliedrukmeter, heb bij mijn 996 OOK een oliedrukmeter. Maar geen oliestandmeter
04 dec 2006 22:48
jeroenoop schreef: heb bij mijn 996 OOK een oliedrukmeter. Maar geen oliestandmeter
is dat zo? vind ik nou juist zo handig
04 dec 2006 22:56
Er zit dus 13 liter in het systeem....maakt zich dan iedereen zo druk over een litertje meer of minder
Vergelijk andere ''sportauto''s''eens die het met hooguit 6 liter moeten doen........
04 dec 2006 23:23
Ome Piet, volgens mij lijkt me een ding verstandig
Blijf bij je trekker
05 dec 2006 10:44
wat ik nou niet begrijp is dat iedereen maar naar P specialisten gaat of belt om te vragen hoe ze olie moeten peilen - staat toch gewoon in de gebruikershandleiding ?
no big deal
05 dec 2006 10:51
Marco schreef:jeroenoop schreef: heb bij mijn 996 OOK een oliedrukmeter. Maar geen oliestandmeter
is dat zo? vind ik nou juist zo handig
In mijn 996 zit een digitale oliestand-meter. In de jouwe dus ook, Jeroen.
05 dec 2006 13:45
Jaco, over je Mauken gesproken
Denk dat er iets niet in orde is/was als je een open leiding op je oliereservoir aantrof. Het carter/oliereservoir wordt wel ontlucht/belucht, maar niet via een open slangetje. De dampen worden via een gesloten circuit door de motor afgezogen en daar komt dus ook eventueel het teveel terecht
De aangegeven meetmethoden kloppen allemaal keurig, en de peilstok heeft ook het laatste woord (t/m de 996
).
Maar als er te veel olie in zit dat zal de meter dus op het max. blijven staan en daardoor kun je dan niet zien of er net een heel klein beetje te veel in zit(wat geen probleem is) of veel te veel
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.