Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

niet willen starten

12 dec 2006 0:51

laatst heb ik met een carrera 2 of 4 (max 2j)automatic met tiptronic mogen rijden.natuurlijk heb ik er even mee gespeeld,en 'tis vedomd snel.
nadien toen de eigenaar wou vertrekken startte hij niet meer .verschillende keren geprobeerd,en na de 5de keer toch het gaspedaal ingedrukt en... vroemmmm.nadien,met koud of warmstart hetzelfde probleem,zonder gas geven niet willen starten,en je mag het gaspedaal NIET gebruiken bij de start!!!
de eigenaar is naar de garage geweest,daar aan de PC gehangen,en ze zien 1 piekmoment in de red-zone! nu schijnt er iets van het luchtsysteem kapot te zijn,maar dit is ondertussen hersteld.de eigenaar was niet happy,en wil me niet zeggen hoeveel de kosten waren,voor de vergoeding.daarmee is het gedane leed niet weg zegt hij.
mijn vragen: 1-is er een blijvend gevolg van mijn "mishandeling"? 2-wat zouden de kosten kunnen zijn?antw graag naar fasthighsider@hotmail.com
grtz,thx and c u

12 dec 2006 2:54

sorry slechte opmerking geplaatst..duss gewijzigt.

maar dit moet ik wel even kwijt... wat ben jij een eikel zeg

ga je eigen spullen misbruiken l*l.

bdw een 996 heeft een toerenbegrenzer, neutraal krijg je hem niet hoger dan 3500 toeren en in d gaat een 996 tip niet in het rood.

maar jou verhaaltje zegt wel wat over jezelf... jij hebt geen enkele vorm van recpect voor andere mensen zijn spullen. :evil:

12 dec 2006 7:53

Mr Burns,

Met alle respect, maar hier worden weer snel conclusies getrokken
Als je een Porsche al stuk gaat bij even op te trappen :roll:
Een piekzone tegen het rood :roll: :roll: als ze daarvan stukgaan, moesten mijn wagens elke dag naar de garage.

Vind het eerder jippie van de eigenaar, om zijn wagen uit te lenen, en dan te gaan mopperen dat er nadien iets blijkt stuk te zijn, dat waarschijnlijk anders ook had stuk gegaan.

Vind het verhaal nogal kort om zomaar te oordelen, als ik goed lees, heeft fasthighsider, netjes aangeboden om de kosten te vergoeden.

Als je zo een blijvend leed oploopt als er iets mis gaat met je wagen. Ben je een ontzettende eikel om je wagen uit te lenen, dan moet je dit gewoon niet doen :bang: Eigenlijk ben je beter dat je dan geen wagen koopt, of het moet zijn om in een glazen kast te zetten.

En wat heb je er aan, als je eens met een Porsche mag rijden, en je mag het vermogen niet gebruiken, kan je evengoed de Skoda TDI van de buurman eens onder je kont krijgen.

Niet dat ik mijn wagens aan iedereen uitleen, ben ook niet gek, maar als ik dat doe, heb ik er geen problemen mee dat ze de motor tot aan de rode zone trekken, en is hij dan stuk, pech gehad, dan had hij waarschijnlijk ook stuk gegaan als ik ermee gereden had.

Dronken of overmoedig rijgedrag, is een andere zaak, maar dat kan ik hier voorlopig nergens lezen.

"Mishandeling" staat trouwens tussen " " -, ik heb een vermoeden dat hier meer accent word gelegd op de uitspraak van de eigenaar, dan op het rijgedrag van fasthighsider, maar ook dat is gissen voor mij.

antwoord

12 dec 2006 8:34

ik kan de reaktie van MR Burns begrijpen,maar mijn woordspeling is van belang.
ook ik mishandel (naar eigen mening)een wagen niet,maar wat is mishandelen? zelf rij ik met een japanse V6,toen nieuw gekocht,ondertussen 12 jaar oud,maar nog nooit één enkel motorprobleem mee gehad.de power wordt wel eens gebruikt,maar niet altijd en overal.
daarom ben ik met verstomming geslagen toen me dit werd verteld van de piek in de red-zone,en de gevolgen ervan. zulke krachtbronnen zijn toch begrensd dacht ik,wat niet wil zeggen dat je onbezonnen mag/kan doorduwen,en aan de komputer kunnen ze alle data eruithalen,een reden te meer om "braaf" gebruik te maken van de power.
ergens heb ik een fout gemaakt,maar waar?bij automaat rijden kan bijna niet. met "handgeschakeld" in 't stuur zoals in de F1?kan je dan over de "red-zone"?
de tijd is onmogelijk terug te zetten,en dit is mentaal een ernstig en zeer spijtig voorval.
fasthighsider

12 dec 2006 8:44

d'r zit toch een toerenbegrenzer op zo'n kreng? Alsof je van een keer hard doortrappen de boel sloopt. Zou hij in mijn ogen tegen moeten kunnen.

Ik kan me ook voorstellen dat de eigenaar je niks laat betalen maar wel baalt. HIJ heeft hem uitgeleend, dus zijn risico. Maar niet zelf gemaakte schade is altijd een zonde kostenpost. Mag je best eventjes van balen, maar niet zo lang dat jij er een schuldgevoel van krijgt.

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met die garage en uitleggen dat je er een schuldgevoel van hebt en of ze je kunnen uitleggen wat er nou precies aan de hand is geweest. :idea:

12 dec 2006 8:56

ik ben geen electronica expert maar sinds wanneer gaat er iets in het luchtmeetingsysteem kapot als je de motor hoog in de toeren jaagt....

en idd, tiptronic in de manuele stand (iig bij een 993) schakelt zelf door als je te hoog in het toerengebied komt..

12 dec 2006 17:32

ook bij een tip van een 964 :!:
beetje raar verhaal maar wat eerder een suggestie was:
de garage bellen, verhaal doen en luisteren wat zij te melden hebben, daarop kun je je eigen cocnclusie trekken en evt actie ondernemen :!:
succes ermee.

12 dec 2006 17:57

Bij een mis-shift terugschakelen, bijv 5-->2, kun je bij een 3.2 wel behoorlijk wat schade aanrichten, echter niet in het luchtinlaatsysteem.

in de garage geweest

12 dec 2006 18:31

neen, 'k bedoel niet mijn garage,maar naar de dealer. daar heb ik mijn verhaal gedaan,en hij heeft mij uitgelegd wat er gebeurt is.
hij vond het al goed,dat ik zelf zei dat ik schuldig zou kunnen zijn,omdat hij er al gehad heeft die blijven ontkennen,alhoewel er een data-afdruk is.
de motor was nog nooit gebruikt,en heeft onlangs 1 piek in de red-zone gehad,---->daar ben ik verantwoordelijk voor. deze piek kan de motor hebben,maar moet geen gewoonte worden,er is geen schade.
wat is er mis? de lucht(druk)debietmeter is stuk,dit is een normale slijtage rond de 100.000km,maar de teller wijst 80.000km aan. ze kunnen niet zeggen dat het van dat piekmoment komt,maar wel dat dit in het "kort" zou gebeuren,en niet als gevolg van mijn doen.
dit is goed nieuws voor mij,maar er blijft toch een flinke deuk over,en vermits er geen zekerheden(schuldigen) zijn blijft iedere betrokkene toch twijfelen
eind goed,bijna al goed
grtz,and c u later

12 dec 2006 20:53

Motor nog nooit gebruikt, en 80.000km op de teller, hebben we hiet hier dan over een andere motor in de wagen :?:

12 dec 2006 23:50

volgens de data gegevens "80.000 zondagse kilometers",
en"nog nooit gebruikt" in de zin van hem op de staart te trappen.

13 dec 2006 0:05

O de LuchtMassaMeter (LMM) defect.... das heel normaal...-ben ik blij dat de 964 standaard een Luchthoeveelheidsmeter heeft- dingen staan er bekend om. M.n. in combinatie met sportfilters (K&N etc.) die te veel geolied zijn of bij het "overvullen" van motorolie. Vervuiling van het film-element, vervolgens een foutieve meting en er klopt geen hout meer van de lucht/brandstofverhouding.

mvgr.
Roi

terug schakelen

13 dec 2006 0:35

Een vraagje ben je manueel gaan schakelen?? Zo ja dan zal wel te vroeg terug geschakeld hebben wat al eerder is aan gegeven bijv. van 6 naar 2 en ja dan kan er wel een toerenbegrenzer inzitten. Maar die gaat dan niet meer veel helpen.

Re: terug schakelen

13 dec 2006 0:46

Gizmo schreef:Zo ja dan zal wel te vroeg terug geschakeld hebben wat al eerder is aan gegeven bijv. van 6 naar 2 en ja dan kan er wel een toerenbegrenzer inzitten. Maar die gaat dan niet meer veel helpen.


is dat niet "fool-proof" ontworpen door Porsche ?

Valt me tegen.

Re: in de garage geweest

13 dec 2006 1:28

fasthighsider schreef:de lucht(druk)debietmeter is stuk, dit is een normale slijtage rond de 100.000km,maar de teller wijst 80.000km aan.

Luchtmassameter schijnt bij de meeste 996 rond de 80.000 km inderdaad kapot te gaan.
Kosten rond de 350,- a 400,- euro!

Re: terug schakelen

13 dec 2006 9:15

outletvalve schreef:
Gizmo schreef:Zo ja dan zal wel te vroeg terug geschakeld hebben wat al eerder is aan gegeven bijv. van 6 naar 2 en ja dan kan er wel een toerenbegrenzer inzitten. Maar die gaat dan niet meer veel helpen.


is dat niet "fool-proof" ontworpen door Porsche ?

Valt me tegen.


v.w.b. tiptr.: Je kunt wel van bv. 3 naar 2 willen schakelen, maar zolang dat een TE hoog toerental brengt, lukt dat NIET. De tip zal pas reageren zodra dat ( ingeprogrammmeerd ) schadevrij KAN. Is dus "Fool-proof".

Re: terug schakelen

13 dec 2006 9:33

Gizmo schreef:Een vraagje ben je manueel gaan schakelen?? Zo ja dan zal wel te vroeg terug geschakeld hebben wat al eerder is aan gegeven bijv. van 6 naar 2 en ja dan kan er wel een toerenbegrenzer inzitten. Maar die gaat dan niet meer veel helpen.


Nee dat gaat niet, is gelijk ook het meest ergerlijke aan een tip naar mijn mening.
Niet jij, maar de wagen bepaalt uiteindelijk wanneer er geschakeld wordt.

geleerd

13 dec 2006 9:39

Weer wat geleerd, ik ging er altijd vanuit dat jij als persoon beslist welke versnelling. Maar ja dan kan er weinig fout gaan, alleen de toerenbegrenzer opzoeken is dan de mogelijkheid. en daar kan die van mij ook tegen. Deze ben ik 1x tegen gekomen en er was niets aan het handje. En nee dat was niet op zolder.

13 dec 2006 9:43

Met opschakelen, weet ik het niet, maar met afschakelen, gaat hij zeker de rode zone niet opzoeken :wink:
Plaats een reactie