Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Binnenwerk lampen oppoetsen ?

22 dec 2006 21:17

Het is me opgevallen dat mn koplampen niet meer zo kraakhelder zijn na bijna 20 jaar.
Het lijkt er ook op of niet alleen het glas maar ook de reflector wat vettige aanslag heeft waardoor deze minder goed reflecteert.

Nu weet ik van andere auto's dat de spiegellaag nogal erg kwetsbaar kan zijn; heeft iemand ervaring met het oppoetsen van de reflectoren met bv een zachte wollen doek; of is de enige oplossing vernieuwen !?

22 dec 2006 21:19

Een of ander poetsmiddel dat ook geschikt is voor chromen bumpers misschien? Geen idee wat, maar het moet er toch zijn.

22 dec 2006 21:24

NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!

Dit laagje crhoom is van zeer slechte kwaliteit.
Zodra er met poetsmiddel aankomt verdwijnt het, en houd je matte laag over.
De glazen kun je het beste met glassex schoonmaken.

22 dec 2006 21:28

Waarschijnlijk zijn je koplampen niet vocht dus vuilvrij (vocht BLIJFT een probleem bij porsche ) . Mischien een doekje met glassex. daar ik als man toch alleen maar aan sex denk.

22 dec 2006 21:31

jeroenoop schreef:daar ik als man toch alleen maar aan sex denk.

:scratch: Wat doe je dan op een autoforum??

:mrgreen: :wink:

22 dec 2006 21:45

SINDS waneer is DIT een autoforum :?: PORSCHE FORUM valt bij mij niet onder auto forum . (Daar vind ik ONZE porsche iets TE exclusief voor)
Maar uit de statastieken blijkt dat de meeste mannen (bijna)de hele dag aan sex denken. Ik denk aan sex EN porsche :!:

22 dec 2006 21:45

Denken aan Sex in een Porsche misschien?? :wink:

22 dec 2006 22:17

Of denken aan een PORSCHE tijdens sex :?: :?:

22 dec 2006 22:29

Of Porsche=sex :lol: :wink:

22 dec 2006 23:46

En daar gaat het niveau weer (als er tenminste nog iets van over was hier) :twisted: :wink:

-Koen die niet enkel aan Sex en Porsches denkt maar af en toe ook aan eten-

23 dec 2006 0:48

Tsja, moet ik ook maar niet over KOPLAMPEN beginnen zeker....

Koplampen mmmm

23 dec 2006 1:55

:idea: Koplampen ? Ik voel ze in m'n vingers !! Proef ze met m'n ...

Nah ik zal serieus blijven alhoewel dat nagenoeg onmogelijk is.
Kijk in m'n album om te zien hoe de xenon zit..

23 dec 2006 6:32

lindemans schreef:Tsja, moet ik ook maar niet over KOPLAMPEN beginnen zeker....

hahaha :D

Re: Binnenwerk lampen oppoetsen ?

23 dec 2006 11:17

lindemans schreef:Het is me opgevallen dat mn koplampen niet meer zo kraakhelder zijn na bijna 20 jaar.
Het lijkt er ook op of niet alleen het glas maar ook de reflector wat vettige aanslag heeft waardoor deze minder goed reflecteert.

Nu weet ik van andere auto's dat de spiegellaag nogal erg kwetsbaar kan zijn; heeft iemand ervaring met het oppoetsen van de reflectoren met bv een zachte wollen doek; of is de enige oplossing vernieuwen !?
ff on topic....Ik heb het bij mijn 993 met een zachte doek gedaan en verder geen middeltjes gebruikt en dat ging perfect.Wel een pielwerk om overal goed bij te komen maar ze zijn weer als nieuw.En dat geeft je auto toch weer een veel frissere aanblik

Re: Koplampen mmmm

23 dec 2006 12:45

Rene_B schreef:Kijk in m'n album om te zien hoe de xenon zit..

Ziet er goed uit
Wat voor setje heb je daarvoor gebruikt?
Waar te koop?
En niet onbelangrijk: lichtopbrengst ?

Re: Koplampen mmmm

23 dec 2006 12:51

Nine-eleven schreef:
Rene_B schreef:Kijk in m'n album om te zien hoe de xenon zit..

Ziet er goed uit
Wat voor setje heb je daarvoor gebruikt?
Waar te koop?
En niet onbelangrijk: lichtopbrengst ?

Zie onderwerp xenon ook een topic !!

Groeten René

24 dec 2006 1:28

Nou ik heb het gewoon geprobeerd.

Hele unit uit elkaar gehaald; zat flink zwartige aanslag op de achterkant van het glas. Reflector met glassex en zachte doek voorzichtig schoongemaakt.

De reflector zit in 3 rubbers vast; die kun je losmaken zonder de koplamp-verstelling te verstoren.

Robbers in de vaseline.

Je herkent ze niet terug.....

25 dec 2006 0:16

Hoi Lindemans,

Ik heb altijd begrepen dat de chroomlaag van de koplampreflector ZEER kwetsbaar is, en zou er met glassex en andere oplosmiddelen vanaf blijven. Aanraken schijnt ook zeer slecht te zijn voor de levensduur.

Spoelen met een (goedkope) contactlensvloeistof schijnt het beste te zijn...

Gr. Gijs

25 dec 2006 12:34

De reflector is inderdaad zeer gevoelig.
Maar het glas schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad.

Baat het niet dan schaad het niet.

Een ieder trouwens fijne kerstdagen!

CJ

26 dec 2006 1:54

CJ schreef:De reflector is inderdaad zeer gevoelig.
Maar het glas schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad.

Baat het niet dan schaad het niet.

Een ieder trouwens fijne kerstdagen!

CJ

Ik heb eerst geprobeerd aan de randen rond re reflector; deze hebben mbt het licht geen functie. Daar blijkt de chroomlaag behoorlijk robuust te zijn (ik heb weleens andere reflectoren gezien waarbij je in 1 veeg de spieggellaag er af haalde).
Deze hielden zich erg goed, staan te glimmen als een gek.

26 dec 2006 11:43

lindemans schreef:Ik heb eerst geprobeerd aan de randen rond re reflector; deze hebben mbt het licht geen functie. Daar blijkt de chroomlaag behoorlijk robuust te zijn (ik heb weleens andere reflectoren gezien waarbij je in 1 veeg de spieggellaag er af haalde).
Deze hielden zich erg goed, staan te glimmen als een gek.

Goed aangepakt.
Reflector kun je altijd met een zachte doek schoonpoetsen. En inderdaad eerst aan de rand met een beetje glasex proberen. Gaat dat goet dan de rest. Niet boenen maar zachtjes vegen.

26 dec 2006 21:22

@lindemans:
Dit klusje staat bij mij op de to do list, waarmee heb jij de reflector nu
uiteindelijk schoongemaakt?

CJ

27 dec 2006 0:13

Maar even het hele verhaal:
Koplamp unit voorzichtig demonteren, koplampverstelling niet aankomen.

Reflector zit in 3 rubbers vast; in 2 van die rubber grijpen pennen die vast zitten aan de stelschroeven van de koplamp. Klein beetje WD-40 of siliconenspray op die pennetjes doen en ze er voorzichtig uit trekken.
Derde rubbertje is feitelijk een draaipunt waar de reflector op kan draaien bij het verstellen. Ook beetje smeren en reflecter er uit trekken.
Als je er voor zorgt dat je die pennetjes niet verdraaid op het schroefdraad van de stelschroef kun je de koplampen weer goed (of bijna goed) uitgericht terugplaatsen later.

Ik heb vervolgens de aluminium kap die aan de reflector geklemd zit losgenomen, deze zit geklemd ter hoogte van het lamp-gat. Deze kap was bij mij geoxideerd waardoor er wit aluminium oxide vanaf kwam als wit poeder. Het aluminium heb ik met fijn staalwol en jif opgepoetst, totdat hij weer mooi glad was.

Reflector heb ik voorichtig met glassex en met een zachte doek schoongemaakt. Glas aan de binnenzijde ook. Kwam veel vuil van af.

In omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd; lampunits weer in voorschermen gezet na eerst het koplamprubber in de vaseline te hebben gezet.

Alles bij elkaar uurtje werk.
Plaats een reactie