Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

km teller 3.2 electrisch ?

27 dec 2006 2:05

Wat ik me afvroeg: volgens mij zit er in mijn 89-er 3.2 een electronische snelheidsmeter.
Maar de km teller (km-stand dus, niet snelheid) is toch mechanisch ?
Werkt dat op het snelheidssignaal of gaat er ook nog een mechanische kabel naar de teller ?

27 dec 2006 9:52

Haal je klokje maar eens uit het dashboard, dan zie je het zelf.
Kunnen altijd wel het antwoord geven, maar zo leer je niks. :wink:

27 dec 2006 10:21

leren, leren? wie wil er nou leren? Komop met dat antwoord! :cheesy:

27 dec 2006 10:47

Elektrisch.
De pulsjes worden omgezet naar een mechanisch raderwerkje waardoor het een ouderwetse teller lijkt.
Ik was ook verast toen ik het voor het eerst zag.

27 dec 2006 10:50

Eerste les.........neem km teller uit dasboard, en kantel het een kwartslag naar je toe.
En wat zie ik!!!!

27 dec 2006 10:51

cabrio wim schreef:Eerste les.........neem km teller uit dasboard, en kantel het een kwartslag naar je toe.
En wat zie ik!!!!


Dan moet je wel weten dat je hem zo uit de rubbers naar voren kan trekken!

27 dec 2006 10:54

Rene914 schreef:Dan moet je wel weten dat je hem zo uit de rubbers naar voren kan trekken!


Sorry!!!!!!!!!

27 dec 2006 18:29

Thanks voor de educatie mannen, dan weet ik precies wat ik moet weten....dan moet een navi makkelijk aan te sluiten zijn zonder verloop-ding van mechanisch naar electrisch !

27 dec 2006 18:32

lindemans schreef:....dan moet een navi makkelijk aan te sluiten zijn zonder verloop-ding van mechanisch naar electrisch !


... even de kleurcode van je tacho-signaal opzoeken ... kan je 'm mss op 'n makkelijkere plaats aftakken - dan achter de klokken-winkel :idea:

Ik weet dat dat bij 'n 964 'n wit-rood draadje is ..... maar bij 'n SC :roll:

Als je het weet - dan wil ik het ook graag weten :idea:

27 dec 2006 20:40

Olaf schreef:Ik weet dat dat bij 'n 964 'n wit-rood draadje is ..... maar bij 'n SC :roll:



Uit 1989 :roll: :twisted:

27 dec 2006 21:18

Double G schreef:
Olaf schreef:Ik weet dat dat bij 'n 964 'n wit-rood draadje is ..... maar bij 'n SC :roll:



Uit 1989 :roll: :twisted:


Ze zijn nog kerstmelig joh :wink:

27 dec 2006 21:47

Double G schreef:Uit 1989 :roll: :twisted:



Je schijnt ookal 74'ers te hebben :twisted: :wink:


.... neem overigens aan dat er tussen de kabelboom van 'n SC en 3.2 niet zo veel verschil zal zitten :idea:

27 dec 2006 22:44

Kleurenschema is volgens mij hetzelfde gebleven.

en anders even zoeken op "workshop manual"

27 dec 2006 23:02

Rood/Wit is de draad die naar de pulsgever voor de gereden afstand gaat.
Bruin/Rood is de draad die snelheidsensor is verbonden.

Dus volgens mij moet je zoals Olaf zegt de Rood/Witte draad hebben

29 dec 2006 19:47

Je kunt de draadjes volgens mij (bij een SC) terug vinden onder het dekseltje bij de achterbankjes, daar kommen ze binnen vanuit de vesnellings bak. (waar je versnellings pook-koppeling zit)
Het juiste draadje kun je vast wel met een multimeter ( met freq.teller)
vinden en natuurlijk even kijken of het aan de specs van de autoradio voldoet!

29 dec 2006 21:01

TJJ911 schreef:Je kunt de draadjes volgens mij (bij een SC) terug vinden onder het dekseltje bij de achterbankjes, daar kommen ze binnen vanuit de vesnellings bak. (waar je versnellings pook-koppeling zit)
Het juiste draadje kun je vast wel met een multimeter ( met freq.teller)
vinden en natuurlijk even kijken of het aan de specs van de autoradio voldoet!


Thanks da's een goeie, dan kan ik mn klokjes laten zitten.
Ik moet alleen even puzzelen wat voor signaal er vanaf komt.
Volgens mij zijn het pulsen van imbusbouten op de aandrijfas die langs een hall-sensor draaien. Andere berichten op pelicanparts beweren dat het een zgn reed-contact is, hierbij zou dan steeds een contact naar massa geschakeld worden. Maar volgens mij kan zo'n magneetschakelaar nooit zo snel schakelen (8x per wiel-omwenteling).

Iemand die het zeker weet ? Zijn het mooie pulsen ? Hoeveel Volt ?

29 dec 2006 23:16

lindemans schreef:
TJJ911 schreef:Je kunt de draadjes volgens mij (bij een SC) terug vinden onder het dekseltje bij de achterbankjes, daar kommen ze binnen vanuit de vesnellings bak. (waar je versnellings pook-koppeling zit)
Het juiste draadje kun je vast wel met een multimeter ( met freq.teller)
vinden en natuurlijk even kijken of het aan de specs van de autoradio voldoet!


Thanks da's een goeie, dan kan ik mn klokjes laten zitten.
Ik moet alleen even puzzelen wat voor signaal er vanaf komt.
Volgens mij zijn het pulsen van imbusbouten op de aandrijfas die langs een hall-sensor draaien. Andere berichten op pelicanparts beweren dat het een zgn reed-contact is, hierbij zou dan steeds een contact naar massa geschakeld worden. Maar volgens mij kan zo'n magneetschakelaar nooit zo snel schakelen (8x per wiel-omwenteling).

Iemand die het zeker weet ? Zijn het mooie pulsen ? Hoeveel Volt ?


Je conclusie is juist. Het is een Hall sensor. Ik heb geen idee wat de pulspiek is maar waarschijnlijk 5 of 12 volt.
Bij het aftappen moet je tevens rekening houden dat je de sensor niet te zwaar gaat belasten of door slechte bekabeling een extra stoorpulsen genereerd.
Met een scoop kun je het zo nameten. Als je meer info of hulp wilt hebben moet je maar even een pb'je sturen.
Plaats een reactie