Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Accu ontploft

07 jan 2007 23:23

Wist niet dat het kon.........................accu ontploft :shock: :shock:


Afgelopen donderdag even de P starten,stond alweer een maand ongebruikt. :oops: jammergenoeg vergeten de druppellader te plaatsen dus accu he-le-maal leeg.

Toen ik de grote lader op de polen zette begon het kofferlampje te branden dus dat ging goed,........................totdat... ik 2 dagen later in de garage kwam :(

Er lag een plas onder bij het voorwiel,kofferklep geopend..........ravage.


Afbeelding Afbeelding

meteen accu eruitgehaald,emmer met zeepwater gehaald,bekleding er uit(gaten :cry: ) en alles ruim met water gespoeld.


Alles goed droog gemaakt met handdoeken Afbeelding


Aan de lader kan het niet liggen,is een superding met een laag laadvermogen n.l. 6 AH. Afbeelding

Had ik mss de afdekkap vd accu losmoeten trekken met veel kracht,kon'um niet optillen :roll:

Wat raden de "specialisten" aan, gewoon een Bosch Silver of een "ouderwetse" met vuldoppen die men kan losdraaien :?:

p.s. waarom moeten de foto's zo klein worden heren Mod's??

07 jan 2007 23:29

Al aan de telefoon besproken. Echt balen!

Volgende keer indien aan acculader de accu er maar uithalen lijkt mij. Maar dat is altijd achteraf.

Hoop dat de ellende van het zuur een beetje meevalt...

Re: Accu ontploft

07 jan 2007 23:30

André 3.0 schreef:p.s. waarom moeten de foto's zo klein worden heren Mod's??


omdat anders het laden te lang duurt. en volgens mij moet de serverruimte veel groter zijn als iedereen 6Mb fotootjes in zijn/haar fotoalbum plaatst (correct me if I am wrong).

en dan moet er veeeeeel vaker op de Afbeelding geklikt worden. :wink:


On topic: valt me nog mee dat er niet meer schade is. :shock: Ik zou een Bosch Silver kopen, goede ervaringen mee!

07 jan 2007 23:34

Owh, dus zo ziet een accu er van binnen uit :shock:

De fout die je gemaakt hebt is het gebruiken van de Ferm acculader.
Die 6 Ah valt wel mee, alleen blijft deze 6 AH laden, ook al is de accu 'vol'.
En een 'volle' accu die doorgeladen wordt gaat 'knalgas' produceren.

Als je hem toch twee dagen aan de lading liet staan was je beter af geweest met de druppellader. Als, als, als.....

Wees blij dat het niet geknald is toen je met het gezicht boven de accu stond. Och, en nu ben je ook van die 'kwaliteits' accu af en kun je mooi een Bosch Silver monteren van 74 Ah. :lol:

07 jan 2007 23:39

Accu zuur gewoon opruimen met een mengsel van water + soda. Werkt perfect :) Goed schoonmaken want het is rotzooi.

08 jan 2007 1:22

Meneer aard schreef:Accu zuur gewoon opruimen met een mengsel van water + soda. Werkt perfect :) Goed schoonmaken want het is rotzooi.


het laat enorm veel sporen na....heb het ook al es voorgehad...goed reinigen met veel water...heeft de garagevloer er ook van? :?

08 jan 2007 8:59

zoals al eerder gezegd das echt balen maar wees blij dat je er niet bij stond,


robet

08 jan 2007 11:33

Dat is flink balen. Er kunnen 2 dingen mis zijn gegaan.
1) de accu had een deffecte cel waardoor er oververhitting plaats vindt in de accu en deze ontploft
2) Zoals Erwin al schrijft heeft er overlading plaats gevonden en is er extreem veel knalgas geproduceerd. (betekend waarschijnlijk wel dat de accuontluchting verstopt heeft gezeten.

(er is nog een derde optie maar dat lijkt me niet waarschijnlijk in dit geval, plus en min verkeerd om aansluiten geeft ook een prachtige knal)

Dat laatste is dan een geluk bij ongeluk. Als al dat knalgas zich in je auto ophoopt wil je niet weten wat er van je Porsche over blijft.
Geeft maar weer aan waarom je zoveel meer gemak hebt van een inteligente lader.

Zoals Meneer Aard al schrijft het zuur neutraliseren door heel grondig met sodawater te spoelen en daarna naspoelen met veel water.
Doe dit echt grondig want anders vallen de gaten binnen enkele maanden in de bekleding en metaal.

08 jan 2007 11:50

Dat is echt balen zeg :shock:
Ik wist wel dat zoiets kon gebeuren (heb er eens een uitzending over gezien) en vandaar dat ik maximaal mijn lader (al springt die zelf af als de battrij vol is) 12 uren aanhang.
En als het bij een oudere batterij is draai ik steeds de dopjes open zodat de druk weg kan (zie dat je dat met de jouwe niet kon).
Ik hoop voor je dat het zuur nergens zal doorvreten.
Zoals anderen al gezegd hebben , goed spoelen is nu de boodschap

08 jan 2007 12:51

Klote voor je.

Bevestigt mij toch weer eens in mijn overtuiging dat Porsches gebaat zijn bij frequent gebruik. Weet overigens ook wel dat dat niet voor iedereen haalbaar is.

Zuk6 met de schoonmaak!

08 jan 2007 22:48

maurice schreef:Er kunnen 2 dingen mis zijn gegaan. ....

Optie 4: bevroren accu :!:
(hoewel de temperaturen momenteel te hoog zijn daarvoor).

09 jan 2007 0:01

Paul van Engelen schreef:
maurice schreef:Er kunnen 2 dingen mis zijn gegaan. ....

Optie 4: bevroren accu :!:
(hoewel de temperaturen momenteel te hoog zijn daarvoor).


Dus blijft het bij drie mogelijkheden :mrgreen:

09 jan 2007 0:15

Heb even gebruiksaanwijzing er bij gezocht:

Op zoek naar een acculader die geschikt is voor de motor én de auto? Dan voldoet deze acculader helemaal aan uw wensen. De acculader is beveiligd tegen overladen en heeft een omgedraaide polariteitbeveiliging.


Maw, als de accu vol is,stopt de lader met het laden. Daarvoor zijn de 3 lampjes op de voorkant. Afbeelding

Incl de zekering voor overbelasting.




Volgens mij een productiefout in de accu.

09 jan 2007 0:25

Auch. Dit lijkt mij zwaar k.
Heeft het zuur nog schade aangericht aan het metaal ?
Hopelijk valt de ellende mee in de kofferbak.

Het blijft altijd een aggressief goedje. Spoelen, en neutraliseren die handel en weer spoelen.

2NaHCO3 (s) +H2SO4 (aq) → Na2SO4 (aq) + 2H2O (l) + 2CO2 (g)

Oftewel:
Baking Soda + Zwavelzuur geeft : Natrium Sulfaat (zoutoplossing) + water + CO2.
Dit zout (resultante van reactie) moet je dus veelvuldig wegspoelen.

09 jan 2007 21:54

Heren chemici en scheikundigen,vriendelijk dank voor de tips en adviezen. :lol: :cheers: :mrgreen: Wat een kennis hebben we hier.

Heb de ruimte dus ruim met sodawater gespoeld,bekleding megenomen en daarna met lauw water nagespoeld. Kon gelukkig geen sporen van lakschade of roest vinden.

Nu nog een accu scoren,wachten op droog weer en :drive: :jump: :mrgreen:





















ps.voor de producent van de accu,...........see you in court :twisted:

09 jan 2007 22:57

Wel even in de gaten houden of er later niet alsnog roest ontstaat. Dat heb ik namelijk wel meegemaakt.

09 jan 2007 23:05

André, dat is mooi balen!.. Zorg wel dat alles echt goed schoon is want dat accuzuur is gemeen spul.. :!: Die van mij zit achter een druppelaar en ik zal voortaan goed uitkijken bij het gebruik van de gewone acculader.
Succes met de verdere schoonmaak!
Plaats een reactie