Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
22 jan 2007 20:06
Al twee keer is het voorgekomen dat de P er volkomen dood bijstond,
de eerste keer de accu laten testen en volkomen in orde, weer opgeladen, paar keer mee gereden en niets aan de hand, weggezet met druppellader erop, na een paar dagen weer helemaal dood en druppellader laadde ook niet meer, druppellader er weer af en normale acculader er weer opgezet,accu had weer stroom, later de normale acculader er weer van af gehaald en druppellader er weer op en laadt weer.
Door welk mankement of defect onderdeel kan de accu zo snel ontladen ?
Wie weet raad? :?:
22 jan 2007 23:38
He Harry D,
Waarschijnlijk ergens een lekstroom. Bijvoorbeeld motorkap, kofferdeksel, deksel handschoenenkastje dat niet goed afsluit
lampies die blijven branden. Zelf ook een keer gehad met de verlichting in de motorruimte 1 tot 2 dagen accu "dood". Maar het kan bijv. ook zijn dat de portierswitchen continu met de massa in verbinding staan. Bij de cabrio zijn er mogelijk nog wel meer zaken maar die zijn mij niet bekend.
Bij een 964 en 993 wordt een stroom van > 30 mA in statische toestand als te groot gezien (geldend voor auto's met een standaard radio en alarmsysteem). Voor aftermarketsystemen geldt dat een stroom >90 mA als teveel wordt gezien. Let wel, het zijn richtwaarden uit literatuur.
Simpel te controleren door in rust de minpool van de accu te lossen en de verbinding opnieuw te maken met een multimeter er tussen. De gemeten stroom geeft het statische verlies.
Succes & mvgr.
Roi
23 jan 2007 11:27
Nog een aanvulling op het vorige.Bij mijn p, werd het veroorzaakt door de hellingmeter van het klasse 3 alarm. Er inderdaad een multimeter met voldoende meetbereik tussen gehangen en 1 voor 1 de zekeringen eruit gehaald.Dan zie je vanzelf bij welke groep het stroomverbruik aanzienlijk omlaag gaat.
Succes.
23 jan 2007 11:39
de mijne stond ook elke keer plat.ik zag van de week dat het lampje in de koffer ruimte zwak blijft branden als de wagen afgesloten is.mischien bij jou ook zoiets.als iemand een idee heeft hoe ik dit kan verhelpen hoor ik het graag.
gr anton964
23 jan 2007 11:43
1. lampje verlopig eruit halen. (geen lege accu meer)
2. drukschakelaar, voeding en massa controleren.
23 jan 2007 12:34
Taatjen schreef:Nog een aanvulling op het vorige.Bij mijn p, werd het veroorzaakt door de hellingmeter van het klasse 3 alarm. Er inderdaad een multimeter met voldoende meetbereik tussen gehangen en 1 voor 1 de zekeringen eruit gehaald.Dan zie je vanzelf bij welke groep het stroomverbruik aanzienlijk omlaag gaat.
Succes.
Wel grappig die helling meter zit erbij mij wel in, maar is -bewust- niet aangesloten door vorige eigenaar
. Zou zo maar hetzelfde kunnen zijn, of te vaak vals alarm gegenereerd hebben.
Roi
23 jan 2007 17:53
Ik denk dat ik achter het geheim ben:
Vanmorgen gebeld met Gerard de Jong van Blokland Auto in Arkel en die vertelde me dat als je de P wegzet zonder dat je het alarm er op zet (om stroom te sparen) dat dan in koffer/motorruimte het licht blijft branden en zo de accu leegtrekt, in mijn geval klopte dat wel want ik deed dat ook zo
Nu uitproberen en verder kijken, bedankt voor de reakties
23 jan 2007 17:56
Dat is vreemd! Hebben ze de reden daarvan verteld of heeft dat met bepaalde schakelingen te maken?
23 jan 2007 17:56
Dat is vreemd! Hebben ze de reden daarvan verteld of heeft dat met bepaalde schakelingen te maken?
23 jan 2007 18:00
Ik weet het niet , ga het eerst maar even uitproberen
23 jan 2007 20:07
Net even uitgeprobeerd: als het kofferdeksel van het slot af is, brandt daar binnenverlichting evenals in de motorruimte, dus 1 schakelaar voor twee ruimten, en of het alrm er wel of niet opstaat maakt niet uit.
Zaterdag ga ik met de multimeter aan de gang, want ik wil het nu zeker weten.
23 jan 2007 20:27
Kijk even of 't LCD licht uitgaat op je toerenteller als je je motor uitzet. Zo niet, dan is dat het probleem
23 jan 2007 20:33
Ik vond het al zo'n rarara verhaal van de kofferruimte in comb. met het alarm.
Wat ik eerder schreef, ga je nu doen.
Succes
en ik hoop dat je het vind.
23 jan 2007 23:26
Roi schreef:Simpel te controleren door in rust de minpool van de accu te lossen en de verbinding opnieuw te maken met een multimeter er tussen. De gemeten stroom geeft het statische verlies.
Pardon, dat likt me niet correct, alhoewel elctronica nooit mijn sterkste vak op school was desalnietemin,
- we gooien een pool los en dan meten we de stroom. Stroom van waar naar waar??? De fysieke verklaring van stroom eeft te maken met de fysieke verplaatsing van geladen deeltjes van de ene plaats naar de andere en dat lijkt me toch moeilijk als een van de polen niet verbonden zijn, of springen ze over van de accupool naar de accukabel.
Een beetje meer wetenschappelijk:
De wet van Ohm, eerste natuurkundeles op de middelbare school: U=IxR, oftewel: I= U/R, I=stroom, U=spanning (is altijd een verschil tov aarde), R=weerstand. Dus kabel losgekoppeld, weerstand is oneindig groot...
dat beteknet dus: I=U/oneindig groot, dus I=0, dus geen stroom. Er loopt geen stroom wanneer je de kable loskoppelt, het lijkt wel een wonder!!!
Verder kun je ook geen sroom meten met een multi meter, alleen weerstand en Spanning. Een Multin meter zet je parallel over twee punten en meet het spanningsverschil. Een sgroom meter (die ook veel duurder zijn), zet je om de kabel heen en meet de stroom in Ampere.
Dus de gesugereerde plossing door loshalen van kabel om de stroom te meten werkt niet. Je kan wel de kabel laten zitten en met een Amperemeter de stroom meten. Meet je stroom, dan heb je inderdaad mogelijk een lekstroom, ervan uitgaande dat er geen andere verbruikers aan staan
23 jan 2007 23:47
Marcel,
Ik zie dat je het niet begrepen hebt zoals ik het schreef. Precies in je quote schrijf ik het "en de verbinding opnieuw maken met de multimeter er tussen". Blijkbaar niet voor iedereen duidelijk. Geef toe een tekening/schetsje erbij maakt het allemaal nog duidelijker, voor de "leek".
Ik heb overigens het idee dat de andere lezers het wel begrepen hebben....
mvgr. Roi
Laatst bijgewerkt door
Roi op 23 jan 2007 23:51, in totaal 1 keer bewerkt.
23 jan 2007 23:50
Ok, nog eens multimeter meet geen stroom, alleen spanning en weerstand, Ampere meter hangt om de draad heen en meet op het principe van inductie.....
23 jan 2007 23:52
En een multimeter meet fysiek idd geen stroom, maar kan door de weerstand, voltage en de wet van Ohm uit die gegevens perfect de stroom berekenen. En om stroom te meten moet je hem in serie schakelen en laat nu juist tussen massaklem en massapool in serie zijn.
23 jan 2007 23:52
Tsja,
Moet je maar eens multimeter kopen zie je dat er wel degelijk stroom gemeten kan worden.
aanvulling: dacht dat alle multimeters dat tegenwoordig wel kunnen, zie op de site van Fluke dat dat niet waar is sommige hebben die mogelijkheid niet dus even een geschikte multimeter regelen in dat geval.
mvgr. Roi
Laatst bijgewerkt door
Roi op 24 jan 2007 0:13, in totaal 2 keer bewerkt.
23 jan 2007 23:55
daarin heb je precies gelijk, wilde mijn bericht nog verwijderen/aanpassen maar je was me te snel (trage verbindingen vanuit Moscow)....
24 jan 2007 0:08
Harry D schreef:Net even uitgeprobeerd: als het kofferdeksel van het slot af is, brandt daar binnenverlichting evenals in de motorruimte,
Hoe weet je dat? Parallel met lichtje van de koelkast; om te checken of dit uitgaat moet je in de koelkast zitten?
24 jan 2007 0:51
De mijne laat me ook wel eens staan. Ik denk dat het door mijn stinger komt die ik wel eens vergeet uit te zetten.
grt
w
24 jan 2007 1:26
walter964,
Voorkomt de stinger toch weer dat je te hard rijdt.....
24 jan 2007 1:31
Walter964 schreef:De mijne laat me ook wel eens staan. Ik denk dat het door mijn stinger komt die ik wel eens vergeet uit te zetten.
grt
w
Blijft die stinger bij jou dan continu aanstaan??
Ik heb hem ook in de auto, en contact uit
stinger uit
24 jan 2007 7:11
M. schreef:Harry D schreef:Net even uitgeprobeerd: als het kofferdeksel van het slot af is, brandt daar binnenverlichting evenals in de motorruimte,
Hoe weet je dat? Parallel met lichtje van de koelkast; om te checken of dit uitgaat moet je in de koelkast zitten?
Inderdaad, dat kan ik niet zien, maar ik ga daar van uit omdat motorruimteverlichting ook uitging toen ik de klep sloot.
24 jan 2007 9:38
Join the club zou ik zeggen.
Die van mij heeft ook al zo vaak plat gestaan, soms na 2 weken, soms 1 week, maar laatst ook al eens na 4 dagen.
Alles al 2x laten controleren (Lammertink en Renntech), maar geen abnormale lekstroom gemeten. Accu al eens vernieuwd, nog eens laten checken: ook in orde.
Dus zeg het maar.....
Ik zet hem nu gewoon altijd aan de lader in de garage, is blijkbaar de enige oplossing.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.