Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

993 4S tuning

07 feb 2007 15:42

Heeft het zin om een 993 4S te laten chiptunen?
En waar dan?
Of kun je beter een sport katalysator monteren?

07 feb 2007 15:53

volgens mij kan je beter een 993TT gaan zoeken dan.

de WLS (WerksLeistungsSteigerung) van Porsche - optie X51 - bood een 3.8l motor aan met 300pk...toch is zelfs deze niet significant sneller dan de gewone 3.6 van 285pk.

Sportuitlaat kan je steken en je zal een mooiere roffel krijgen, maar omecht vermogen te gaan zoeken is de 993TT zoveel beter....

sorry :wink:

07 feb 2007 16:06

Ik ben het volledig met MichM3 eens. Het tunen van NA motoren is vele malen moeilijker dan een Turbo. Ik zou het niet doen, en als performance echt belangrijk is op zoek gaan naar een 993TT.

Heb ik ook gedaan, en geen spijt van ;)

Sander

07 feb 2007 16:16

MH in Peize biedt chiptunen aan, zie hun website.

07 feb 2007 16:23

Forummer Joost Houben heeft een LK993 (993 Leistungskit) van Cartronic, google daar maar eens op.
Volgens mij is hij meer dan tevreden.
Zie ook http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=329&highlight=lk993

07 feb 2007 18:23

Ja.

07 feb 2007 19:38

heb het al eerder gezegd. Mits je nu al alles uit je 993 kunt halen en echt op het scherpst van de snede kunt rijden lijken me de kosten in verhouding met de vermogensopbrengst bij een 993 geen goede deal in vergelijking met het investeren in een goede race dan wel slip cursus of iets dergelijks.

maar ja wie ben ik om over jouw portemoinee dan wel rijkunsten te kunnen en mogen oordelen...

07 feb 2007 19:46

Gewoon in beide investeren. :lol:
Heb er iig. geen spijt van gehad.

Re: 993 4S tuning

07 feb 2007 19:53

luger911 schreef:Heeft het zin om een 993 4S te laten chiptunen?
En waar dan?
Of kun je beter een sport katalysator monteren?


Alleen chiptunen gaat (zeker bij de VarioRam) weinig brengen.

Tunen van de 3.6 luchtgekoeld is prima mogelijk. En NA is zeker de moeite waard. Maar het wordt niet goedkoop. Desondanks kun je de 3.6 voor straatgebruik naar 360 pk en 450 Nm laten opkrikken zonder toepassing van Turbo's of superchargers. Dan heb je dus een 3.6 met het vermogen van de Mk1 996 GT3 en een klap meer trekkracht. Erg verleidelijk. Maar duur.

07 feb 2007 19:58

Ik dacht dat een TT 408 pk had . Als je een auto met standaard 285 pk op wilt schroeven O.K. , maar opschroeven naar 408 pk :?: :?:
Al deze cijfertjes heb ik uit mijn hoofd , of het klopt :?: Ik vind het nogal een verschil.

07 feb 2007 20:12

jeroenoop schreef:Ik dacht dat een TT 408 pk had . Als je een auto met standaard 285 pk op wilt schroeven O.K. , maar opschroeven naar 408 pk :?: :?:
Al deze cijfertjes heb ik uit mijn hoofd , of het klopt :?: Ik vind het nogal een verschil.


waar lees jij dat een 4s de pk's van een turbo kan krijgen? :roll:

07 feb 2007 20:12

jeroenoop schreef:Ik dacht dat een TT 408 pk had .


Ik weet het zelfs zeker.

Als je een auto met standaard 285 pk op wilt schroeven O.K. , maar opschroeven naar 408 pk :?: :?:


Wie heeft het daarover? Dat gezegd hebbende, het kan, maar reken dan op ong. 45K ombouw. Maar dan heb je ook wel iets bijzonders.

07 feb 2007 20:34

Devils son schreef:Dat gezegd hebbende, het kan, maar reken dan op ong. 45K ombouw. Maar dan heb je ook wel iets bijzonders.

...waar je op tijd en stond nog wel wat kosten gaat aan hebben. Serieus tunen staat gelijk met meer slijtage. En daarvoor betaal je op termijn opnieuw een prijs...

07 feb 2007 20:38

horn schreef
waar lees jij dat een 4s de pk's van een turbo kan krijgen?

Nergens maar ik vond het verschil zo groot .
Devils son schreef
Wie heeft het daarover? Dat gezegd hebbende, het kan, maar reken dan op ong. 45K ombouw. Maar dan heb je ook wel iets bijzonders.

07 feb 2007 21:33

MichM3 schreef:volgens mij kan je beter een 993TT gaan zoeken dan.

de WLS (WerksLeistungsSteigerung) van Porsche - optie X51 - bood een 3.8l motor aan met 300pk...toch is zelfs deze niet significant sneller dan de gewone 3.6 van 285pk.

Sportuitlaat kan je steken en je zal een mooiere roffel krijgen, maar omecht vermogen te gaan zoeken is de 993TT zoveel beter....

sorry :wink:
Volgens mij had die 3.8 motor 285 pk een vriend van mij heeft nl die optie.De 3.8 RS had inderdaad 300pk.
En inderdaad de 3.8 285pk is geen sikkepit sneller in acceleratie dan de 272pk 3.6met een betere versnellingsbak verhouding 8) Of het in topsnelheid scheelt moeten we nog een keer uitproberen maar tot 250km/h kunnen we elkaar niet losrijden :wink:

07 feb 2007 22:14

Chris_lbr schreef:Serieus tunen staat gelijk met meer slijtage. En daarvoor betaal je op termijn opnieuw een prijs...


Dat is zeker in dit geval onjuist. Het toerental wordt nauwelijks aangepast. De cilinderkoppen zijn duurzamer dan de originele Porsche onderdelen. Bij deze optie krijg je ook de betere oliepomp van de GT3, een betere krukas, betere lagers, enz. Tuurlijk krijgt het blok wat meer te verduren, maar die kan wel wat hebben, immers hetzelfde blok als bij de Turbo.

07 feb 2007 23:33

2000 gtv schreef:
MichM3 schreef:de WLS (WerksLeistungsSteigerung) van Porsche - optie X51 - bood een 3.8l motor aan met 300pk...toch is zelfs deze niet significant sneller dan de gewone 3.6 van 285pk.
Volgens mij had die 3.8 motor 285 pk een vriend van mij heeft nl die optie.De 3.8 RS had inderdaad 300pk


Nee hoor...dan moet je vriend es goed kijken...ik heb hier nog ergens een test liggen van een 993 S met 3.8l motor en die heeft 300pk. Ook zonder medeweten van die test heb ik altijd begrepen dat de 3.8l optie op de 993 Varioram 300pk bood.

Of heeft je vriend een non-VarioRam versie? Ik dacht trouwens niet dat X51 te verkrijgen was op de non-VarioRam...het kan natuurlijk ook verkeerdelijk op z'n NL-papieren staan.

Je maakt me wel benieuwd...maar ben 99% zeker dat X51 op de VarioRams = 3.8l met 300pk zoals de RS dus inderdaad :wink:

08 feb 2007 8:54

MichM3 schreef:
2000 gtv schreef:
MichM3 schreef:de WLS (WerksLeistungsSteigerung) van Porsche - optie X51 - bood een 3.8l motor aan met 300pk...toch is zelfs deze niet significant sneller dan de gewone 3.6 van 285pk.
Volgens mij had die 3.8 motor 285 pk een vriend van mij heeft nl die optie.De 3.8 RS had inderdaad 300pk


Nee hoor...dan moet je vriend es goed kijken...ik heb hier nog ergens een test liggen van een 993 S met 3.8l motor en die heeft 300pk. Ook zonder medeweten van die test heb ik altijd begrepen dat de 3.8l optie op de 993 Varioram 300pk bood.

Of heeft je vriend een non-VarioRam versie? Ik dacht trouwens niet dat X51 te verkrijgen was op de non-VarioRam...het kan natuurlijk ook verkeerdelijk op z'n NL-papieren staan.

Je maakt me wel benieuwd...maar ben 99% zeker dat X51 op de VarioRams = 3.8l met 300pk zoals de RS dus inderdaad :wink:
Hij heeft geen varioram het is wel een 95er.Zal wel eens vragen welke optiecode ervoor staat.Ik geloof dat Harley wel iets wist van deze pre-varioram uitvoering.

08 feb 2007 9:27

In 1994 en 1995 heeft Porsche een 3.8 geleverd via het Exclusiv programma. 285 pk -net zoveel als de Varioram versie maar ietsje minder koppel. Echter, omdat hier de eerdere versnellingsbak met de kortere overbrengverhoudingen in zit (met de komst van de Varioram motoren is dat veranderd) is dit de beste NA versie 993 die je kunt kopen IMHO.
Hij zou sneller moeten zijn dan de latere Varioram versies. 8)

On-topic: Ik heb ook wel eens iets gelezen over Superchargers voor NA motoren, het vermogen gaat aan de krukas dan naar 400 pk.

08 feb 2007 11:17

...Harley,

de eerste VarioRam exemplaren eind 95 hebben ook nog de korte non-VarioRam wisselbak eronder zitten...dit zijn ook zeer snelle 993's!
Overigens stond er overlaatst een reportage in Flat-6 of RS Magazine van een Fransman die zo eentje had maar dan met X51 optie (dus 300pk)...ik ken geen exacte tijden meer maar de wagen was beduidend sneller dan een reguliere VarioRam :wink:

08 feb 2007 11:21

Harley schreef:
On-topic: Ik heb ook wel eens iets gelezen over Superchargers voor NA motoren, het vermogen gaat aan de krukas dan naar 400 pk.


Klopt, maar op het moment niet leverbaar. Eaton maakt de compressor niet meer en dus moet TPC een andere compressor gaan gebruiken en de kit erop aanpassen.

400 pk aan de krukas is wel behoorlijk optimistisch zonder de compressieverhouding te verlagen. Zonder intercooler (behouden van de lijn...) zit je op ong. 340-350 pk. Wel met heel veel kracht onderin. Als je alleen maar op de weg met de auto rijdt is het een set met veel vermogen voor relatief weinig geld (8500 euro). Voor het circuit is het de vraag of deze set goed werkt. Hitte is een probleem met de Eaton en je loopt dan de kans dat je last krijgt van pingelen.

Tuurlijk kun je een intercooler monteren, maar dat gaat weer ten koste van de lijn. En dan zou ik zelf ook eens kijken naar b.v. een Vortex, lagere compressieverhouding, enz. Dan zit 400 pk er zeker in.

08 feb 2007 11:40

Allemaal heel technisch maar waar kan je nu je wagen verantwoord en goed laten tunen :?:

08 feb 2007 11:48

Teun schreef:Allemaal heel technisch maar waar kan je nu je wagen verantwoord en goed laten tunen :?:


Ninemeister in het Verenigd Koninkrijk. Doen zowel superchargers, als turbo's, als NA. En in dat laatste zijn ze redelijk uniek vwb prestaties. Niet voor niets worden hun sets inmiddels ook naar de VS verscheept.
Plaats een reactie