Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
08 maart 2007 12:49
Ik zag vanmorgen bij het tanken dat het tankklepje op het scherpe randje aan de buitenkant tekenen van roest begint te vertonen. Binnenkant is nog helemaal gaaf.
Hoe kan ik dit het beste bijwerken, gewoon een beetje kaalmaken en dan met een lakstift? Het gaat dus alleen om het randje en een plekje van nog geen mm. breed
08 maart 2007 12:56
Als je het kaal maakt eerst wat primer (wit of lichtgrijs) erop doen, goed laten drogen 2e laagje, en dan 2 laagjes kleur, nadien met 1500 of 2000 wegschuren voor randjes en op poetsen.
Lakstift niet op kaal metaal zetten, heeft geen effect.
08 maart 2007 16:51
Ik gebruik als ondergrond altijd roestomvormer (fout woord, ik weet het). Iemand vertelde me laatst echter dat ik dat beter niet kan doen. Iemand ervaring mee?
08 maart 2007 18:46
WdePundert schreef:Ik gebruik als ondergrond altijd roestomvormer
zat ik ook al aan te denken
08 maart 2007 19:11
Marco schreef: zat ik ook al aan te denken
Gewone roest is een chemische verbinding tussen ijzer (Ferro met de scheikundige aanduiding Fe) en zuurstof (Oxide, O). De 'ordinaire' vorm daarvan heeft de aanduiding Fe2O3. Dit vormt de bekende schilferige rood-bruine roest. Er bestaat echter ook een andere vorm van ijzeroxide, namelijk Fe3O4, ook wel magnetiet genoemd. In principe is dit hetzelfde spul als ijzererts. Deze oxide is zwart van kleur en heeft niet de nare eigenschap dat het poreus is en bladdert. Met behulp van een 'roestomvormer' kunnen we Fe2O3 omzetten in Fe3O4.
Er bestaan verschillende roestomvormers. Het zijn echter altijd vloeistoffen, dik of dun, al dan niet met extra toevoegingen. Het wordt eenvoudig op het metaal gekwast. Kleinere delen kun je er zelfs geheel in onderdompelen. De dunvloeibare producten moet je afwassen met water. De roestomvormer werkt snel en je ziet vrijwel direct zwarte plekjes verschijnen. Elk zwart plekje betekent dus dat er nog 'gewone' roest aanwezig was! De dikkere producten zijn een mengsel van roestomvormer en primer en zijn na droging direct overschilderbaar.
Een van de dingen waar je op moet letten bij het gebruik van een roestomvormer is de 'penetratie' (niet lachen!). Sommige fabrikanten leggen er nogal de nadruk op dat je hun product zonder meer op een roestig oppervlak kunt aanbrengen. Zelfs al is het een prima product, je loopt dan toch het risico dat alleen de buitenste oxide-laag wordt omgezet. De roestomvormer dringt dan niet diep genoeg door en op den duur zal de roest toch weer de kop op steken.
08 maart 2007 20:49
cabrio wim schreef:Als je het kaal maakt eerst wat primer (wit of lichtgrijs) erop doen, goed laten drogen 2e laagje, en dan 2 laagjes kleur, nadien met 1500 of 2000 wegschuren voor randjes en op poetsen.
Lakstift niet op kaal metaal zetten, heeft geen effect.
primer wel nog even licht opschuren met 600
08 maart 2007 23:53
Ik gebruik als ondergrond altijd roestomvormer
Met dit spul heb ik bij mijn bus alle plekjes geschuurd, ontroest, roestomvormer, en daarna overgespoten.
Resultaat: 4 maanden later alle plekken weer bruin van de roest.
Daarom beveel ik het niet aan; 2 dagen voor niets gewerkt.
Misschien is er verschil in kwaliteit, maar ik beveel het niet aan.
09 maart 2007 2:37
Vroegah....
Gebruikte ik altijd die roodkleurige loodmenie.
Supers spul. Menig plekje op mijn studentenkarretjes er mee gedaan maar geen bruine uitslag meer. Zat goed voor jaren.
Ik zoek het al tijden maar volgens mij mag het niet meer gemaakt worden vanwege de loodtoevoegingen destijds...
09 maart 2007 4:38
912 schreef:Vroegah....
Ik zoek het al tijden maar volgens mij mag het niet meer gemaakt worden vanwege de loodtoevoegingen destijds...
Correct !!
Maar ik zou me er niet over verbazen dat het nog wel elders dan buiten Nederland nog verkrijgbaar is... Maar dus ook niet in Malaysia.
09 maart 2007 9:22
BELGIÉ
09 maart 2007 9:52
als ik dit allemaal zo lees....
kan ik er beter zelf maar vanaf blijven
09 maart 2007 9:53
Waarom laat je het klepje niet opnieuw spuiten? (als je kleurcode van je P nog hebt) Is goedkoper dan uren liggen te friemelen.
09 maart 2007 9:56
denk ook dat dat het gaat worden inderdaad
kortgeleden mijn voor- en achterbumper laten spuiten (steenslag), was me toen jammer genoeg nog niet opgevallen
09 maart 2007 10:34
yohanv schreef:... Maar dus ook niet in Malaysia.
Nou, nog niet nodig gehad hier...
De targa hoeft (nog) niets te hebben en de Landrover is van aluminium (erg handig....)
Maar ik ga wel eens op zoek, goed idee.
09 maart 2007 16:35
Thx, Olaf. Interessant verhaal.
09 maart 2007 23:25
Kijk ook maar een onder je auto. De randen van de toegang naar de tank aan de binnenschermen, slotplaten en de onderste hoekjes van je kokerbalken, vooral bij de olieleidingen zijn erg roest gevoelig.
Zelfs als ze moi lijken door de zwarte bodycoat willen zand en water daar hun ellendige roestwerk volbrengen.
10 maart 2007 1:01
912 schreef: en de Landrover is van aluminium (erg handig....)
Ook die kunnen erg lekker rotten!