Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Cinterplaat koppeling... wat is daar het voordeel van?

29 maart 2007 17:14

Ik ga als het goed is een porsche aanschaffen met een cinterplaat (schrijf je dat zo?) koppeling. De Porsche is voor racedoeleinden.

De man/verkoper vertelt mij dat dit sterker is dan een normale koppeling, maar hij vertelt ook dat je de koppeling direct moet op laten komen, anders verbrandt hij. Volgens mij is dat een tegenstelling - waarom zou je zo'n koppeling dan willen? De motor heeft alleen maar chiptuning, dus het kan naar mijn mening niet gedaan zijn omdat de normale koppeling het vermogen niet kan overbrengen.

Daarnaast schokt die koppeling (happen) als de ziekte, dus het is niet echt comfortabel.

Wie kan mij hier meer over vertellen en of dat schokken normaal is?

29 maart 2007 17:29

Een Sinterkoppeling is inderdaad een heel stuk sterker dan de normale koppeling en wordt veel in circuit autos gebruikt. Er komen namenlijk enorme koppels vrij in een Porsche en een normale koppeling kun je vrij makkelijk in rook op laten gaan.
Nadeel van de sinterkoppeling is is het feit dat ie binair is. Dat wil zeggen hij is of aan of uit. Er is dus geen middenweg waarbij je met slippende koppeling kan optrekken.
Dat verklaart dus waarom jij dat als zeer schokkerig ervaart. Als je er goed mee kan omgaan bied het wel enorm veel extra in acceleratie.

29 maart 2007 17:31

...de feitelijke naam is sintermetaalkoppeling, een koppeling waarbij op de drukplaat stukjes sintermetaal zijn aangebracht die een zeer hogen wrijvingscoƫfficient hebben (vele malen hoger dan bij een gewone koppeling).

Zulke koppelingen bijten veel aggressiever bij het laten opkomen van het koppelingspedaal...daar waar de gewone heel veel "speling" en gevoel in de voet toelaat gaat deze over van "slip" naar "grip" in een paar cm pedaalslag (moet je even aan wennen).
Het wordt veelal gebruikt voor wagens met vrij zwaar getunede motor omdat anders het motorkoppel te groot zou zijn voor de gewone koppeling. Misschien in jouw geval vond de eigenaar het leuk om met zulke koppeling rond te rijden om het "sport" gevoel wat te beleven??? Vind het wel raar dat je heirvoor kiest want je boet oneindig veel comfort in...
=> met comfort bedoel ik "schokken" zoals je zelf al aangaf...de sintermetaalkopeling bevat immers geen tangentiale veren...deze veren op een gewone koppeling vangen de schokken op bij snelheidsverschillen tussen de eigenlijke drukplaat en de as waarop deze drukplaat draait...met andere woorden, deze snelheidsverschillen komen telkens voor wanneer je koppelt en ontkoppelt (plaat grijpt aan op vliegwiel of omgekeerd) en de tangentiale veren vangen deze schokken op...

Het is dus doodnormaal dat je schokt bij wegrijden of gaslossen met zulke koppelingen...als het hier een wagen betreft om mee op de gewone weg te rijden, zou ik er een gewone laten onder steken...voor circuit komt het eventueel van pas :wink:

31 maart 2007 13:03

Bedankt voor jullie reactie! Ik begrijp het... maar is het ook zo dat je gewoon die koppeling kan "misbruiken"? Maw, vol gas wegtrekken en zorgen dat je zo snel mogelijk van de plaats komt? Die man had het erover dat je de koppeling zo kon verbranden...

31 maart 2007 18:37

volgens mij zal niet enkel de koppeling maar ook het vliegwiel er nadeel van ondervinden...het frictie materiaal heeft een veel hogere wrijvingscoefficient dan een gewone koppeling en het vliegwiel zal het ook hard te verduren krijgen...door brand op beide onderdelen zal de aangrijpkracht afnemen en slip optreden.

=> dus aggressieve staande starts vermijden :wink:

31 maart 2007 18:39

kent ons aller Erwin dit niet, die kan er vast meer over vertellen
of anders Jeroen wel

31 maart 2007 22:39

Ook de krachten die op lagers en andere bewegende delen worden uitgeoefend zijn zeer agressief. Door het binaire gedrag is er geen vloeiende krachteopbouw en worden er dus flinke 'klappen' uitgedeeld in motor en versnellingsbak.

01 apr 2007 12:25

Mmm, dan begin ik mij steeds meer af te vragen of er ook voordelen aan zitten als de motor niet meer koppel heeft dan normaal...

Ik wordt niet echt enthousiast over zo'n koppeling :cry:

01 apr 2007 12:39

Zoals MichM3 eerder al zei, zou ik het alleen doen als je de auto op het circuit gaat gebruiken. Voor louter straatgebruik zou ik het niet doen. Je zou aan de verkopende partij kunnen vragen of dat ze er een standaardkoppeling bij aflevering inbouwen :idea:

Re: Cinterplaat koppeling... wat is daar het voordeel van?

01 apr 2007 12:57

bijtvuur schreef:De Porsche is voor racedoeleinden.

prima dan toch, als ik het zo lees
wat voor Porsche heb je op het oog?

01 apr 2007 13:14

ik race met een 44 waar een sinterplaat in zit, comfortabel is anders maar het blijft wel heel, met name bij terug schakelen kan een gewone plaat nog wel eens de 'geest' geven. van het verbranden van een sinterplaat heb ik nooit gehoord, dat gebeurd volgens mij juist bij een gewone plaat.

01 apr 2007 19:17

Ik heb een 968 op 944 basis op het oog... ik ben alleen een beetje aan het twijfelen of deze auto wel bij mij past. Het is iets te veel racer (met de bijbehorende gebruikssporen) en te weinig normale auto.

Ik denk dat ik toch ga zoeken naar een normale 911 met een rolkooi, aangepaste remmen e.d., dan heb ik er op de gewone weg ook nog wat aan :D
Plaats een reactie