Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Accu overleden of te reanimeren?

09 apr 2007 12:58

Het verhaal:
Huidige accu (88Ah) is 3 jaar oud en is deze winter leeggelopen op het alarm. Geen druppellader. Vorige week de lader erop gezet en 12 uur laten laden. Auto starte, wel met iets moeite. Daarna 2 ritjes gemaakt van elk ongeveer 55km. Lijkt me genoeg om hem verder op te laden.

Na een week werkt de centrale vergrendeling niet meer, alarm wil startonderbreker niet vrijgeven en meting direct op de accupolen levert een spanning op van 3.8V. Hmm...

Nog iets aan te doen of betreft het een defecte accu?

In het laatste geval ga ik maar over op een Bosch Silver en aanschaf druppellader. Iemand goede ervaringen met die van Conrad of betere suggestie?

mvgr
Mike
Carrera 3.2

09 apr 2007 13:01

Gezien de leeftijd en de beschreven ervaring lijkt me vervanging noodzakelijk. Drie jaar is nog niet zo erg oud, maar kan al aan vervanging toe zijn. Bosch Silver is een prima keuze.

09 apr 2007 13:21

Heb ook een silverline van 3 jaar oud en die is nog in topconditie.

09 apr 2007 15:24

ja, maar als je hem een keer helemaal leeggetrokken hebt is dat slecht voor de accu toch? :roll: Laadt hij wel goed op? Dynamo misschien (deels) overleden? :?

Zijn niet zo duur, net eentje voor mijn dochter gekocht. En heel simpel zelf te monteren... :cheesy:

Afbeelding

09 apr 2007 16:40

Auto-accu's kunnen niet goed tegen diepe ontlading. Als dat wel gebeurt, is het vaak gebeurd met de accu en zul je een nieuwe moeten plaatsen.

09 apr 2007 16:53

Spanning bij stationair draaien iets van 13,7 - 14 V ?
Dan is inderdaad de accu aan vervanging toe.

09 apr 2007 19:59

Vorig jaar zelfde al gehad, dus ik verdenk ook de accu zelf. Te diep ontladen over een periode van 2 winters. Reden, kreeg alarm niet stil als ik de polen loshaalde - andere methode om hem lekker te laten overwinteren.
Dynamo is vorig jaar gereviseerd en is OK. Euvel toen was wel goede laadspannning maar bij stationair ging, als hij warm was, het laadlampje iedere seconde even aan. Mogelijk de regelaar maar direct maar helemaal laten reviseren. In een keer klaar zeg maar.

Dus maar op naar een nieuwe accu en komende winter zorgen voor een druppellader.

Bedankt voor de reacties.

Nog suggesties voor de druppellader: ik heb uit de zoekfunctie vernomen als opties: Brezan, Optimate, Porsche of Conrad.

Mike

09 apr 2007 20:15

heb de mijne toen bij renntech gekocht, meerdere laadlampjes. was er erg tevreden over, rechtstreeks op de accu en niet via de sigarettenaansteker.

09 apr 2007 21:49

Als je een spanning van ongeveer 4 volt meet weet je zeker dat de accu deffect is. En goed ook. Betekend dat 4 van de 6 cellen het hebben begeven.

Ook bij een diepteontlading is de klemspanning van de accu nog iets van 11 volt. Alleen stroom leveren doet ie dan niet meer. Op het moment dat je een spanning van 10V en lager meet dan weet je dat het gebeurd is.

10 apr 2007 9:01

Accu zal wellicht stuk zijn, maar je meet eerst toch aan de accu of de alternator nog wel bijlaadt? Anders heb je het risico een nieuwe te kopen en is het helemaal iets anders.

10 apr 2007 9:54

ben zelf erg tevreden over de optimate.. maar mijn porsch heeft deze niet nodig (gewoon veel gebruiken,, haha is goed voor je accu)

Ik gebruik de druppellader voor mijn motorfiets en een testaccu om mee te klooien buiten mijn posche. Optimate werk prima (en zit handig opbouwstekkertje bij om in jou geval je porsche snel en makkelijk steeds op te laden.

Succes

Hans
Plaats een reactie