Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
14 apr 2007 18:41
Hallo allemaal,
Vandaag warme dag, en ja... de airco werkt niet. Ik heb de wagen 1,5 maand geleden opgehaald, en de desbetreffende garage had de wagen in orde gebracht, waaronder ook de airco gevuld. Ik heb al wel meer gelezen dat in een P van deze leeftijd de airco niet denderend is, maar warme lucht blazen
Welke stappen moet ik ondernemen om te zoeken achter het probleem?
Zekering heb ik nagekeken, knopje van airco licht op... op stationair toerental zie ik wel geen rpm terugval bij inschakeling, wat volgens mij duidt op het niet aanslaan van pomp (riem is ok).
Wat ik wel in het onderhoudsboekje heb gelezen is dat de compressor vervangen is geweest in 1997.
Maw, is het de moeite om de airco in deze wagen operationeel te krijgen en daar geld in te steken (voor die paar warme dagen), en wat is eigenlijk het algemeen probleem dat wanneer deze dan wel werkt toch aardig zwak bijkt te zijn?
Alvast bedankt voor de warme reacties.
Groeten
Skwajee
14 apr 2007 18:52
Gelukkig na reparatie nooit meer airco problemen gehad ik vind het zeer belangrijk dat alles werkt aan mijn auto door het niet te repareren is het achteruitgang van je auto want nu niet de airco repareren straks dat niet repareren .....
Vooral een airco in dit tropische land is niet onbelangrijk
14 apr 2007 18:55
waarschijnlijk is de airco ergens lek en doordat en nu te weinig koude middel is slaat de pomp niet aan (magneet koppeling)
robert
14 apr 2007 18:58
Zie je het hart van de airco pomp ook mee draaien als hij ingeschakelt is? Als je al geen terugval in toeren ziet, kan hij misschien toch lek zijn. Dan hoor/zie je de pomp niet aanspringen.
14 apr 2007 20:26
Niet alleen met warme dagen, maar ook met vochtige dagen is de airco in de 911 heel nuttig ..
Systeem af laten persen als blijkt dat alle draaiende delen functioneren - vervolgens laten vullen met het fluoriserende vulmiddel - mocht 'ie dan gaan lekken, kunnen ze dat zo opsporen
14 apr 2007 21:07
Onlangs ook gehad.
Eerste actie, motorkap open, starten en airco inschakelen. Dan meteen naar motor om te kijken of de magneetkoppeling inkomt.
Bij mij was dat niet het geval en bleek connector vlak bij de magneetkoppeling slecht contact te maken / los te zitten. Vast gezet en voila een werkende airco.
Suc6
15 apr 2007 10:39
Ok, lijkt dus wel aan de reacties dat ik dit moet laten nakijken. Doe ik dit beter bij P specialist of aircobedrijf? Iemand tip in buurt Turnhout-Geel in België?
Alvast bedankt
15 apr 2007 20:49
skwajee schreef:Ok, lijkt dus wel aan de reacties dat ik dit moet laten nakijken. Doe ik dit beter bij P specialist of aircobedrijf? Iemand tip in buurt Turnhout-Geel in België?
Alvast bedankt
Als de magneet poelie inkomt en draait dan zal de airco wel leeg zijn. kan duiden op een lek. rechts op pomp zie je een ventieldopje, losdraaien en met scherp puntje indrukken. weinig druk.... airco leeg.moet aardig wat druk opstaan. aircovloeistof kan na 2 jaar ook minder worden. even laten checken bij P specialist of airco specialist. laatste heeft VEEL verstand van airco's.
Hoor graag wat het probleem was hier op forum.
Henk
15 apr 2007 20:52
controleer eerst even of de servo motor van warm naar koude lucht werkt.
als deze vast staat op warme lucht zal je nooit geen koude krijgen.
gr anton964
16 apr 2007 18:11
porschehenk schreef:skwajee schreef:Ok, lijkt dus wel aan de reacties dat ik dit moet laten nakijken. Doe ik dit beter bij P specialist of aircobedrijf? Iemand tip in buurt Turnhout-Geel in België?
Alvast bedankt
Als de magneet poelie inkomt en draait dan zal de airco wel leeg zijn. kan duiden op een lek. rechts op pomp zie je een ventieldopje, losdraaien en met scherp puntje indrukken. weinig druk.... airco leeg.moet aardig wat druk opstaan. aircovloeistof kan na 2 jaar ook minder worden. even laten checken bij P specialist of airco specialist. laatste heeft VEEL verstand van airco's.
Hoor graag wat het probleem was hier op forum.
Henk
Ik heb net even naar de garage gebeld welke ik de wagen van gekocht heb. Zij hebben enkel vulling gedaan en de airco werkte toen, ze hebben niet gecontroleerd op lekkage.
Op de aircopomp heb ik 2 ventielen, ene met rode, andere met blauwe stop. Beide heb ik opengedraaid en ventielafsluiting ingedrukt, geen enkele tegendruk te bespeuren, nog uitkomende gas... enkel wat groenige vloeistof in rode dop, wat kan wijzen op lekkage??? De magneet zie ik niet bewegen, maar dat zou komen door het feit dat ik eigenlijk geen gas meer heb!
Ik vermoed dus dat mijn airco lekt, hopelijk aan het ventiel met rode dop!
Welke zijn de zwakke plekken in het gas-circuit bij de 964?
Bedankt voor de hulp
Groeten
Skwajee
16 apr 2007 20:21
Hoi,
Die groene vloeistof is een fluoriserende stof, hiermee kun je lekages opzoeken. Mbv een Uv lamp en een speiale bril. Lekage kan overal, slangen, aansluitingen condensor etc. Als de airco gevuld wordt doen ze olie, fluoriserende kleurstof en het koelmiddel erin.
Gebruik je airco niet meer, hij heeft nu geen druk en gaat dan rondpompen zonder vloeistof, kun je nog meer schade aankrijgen.
Ik zou naar een aircospecialist gaan en het probleem voorleggen. Heeft jouw systeem nog het R12 middel wat niet meer mag (in NL)?? Of is hij al omgebouwd? Even een Correctie hierop: ombouwen HOEFT tegenwoordig niet meer, er is nu een vervanger voor R12. Dit is R416A. Dit kan zonder ombouwen in het systeem gedaan worden. Vullen van een airco zal tussen de 120 en 130 euro zijn.
Succes.
Henk
16 apr 2007 20:36
Het gebeurt zelden dat een airco lekt bij de aansluitventielen. Die groenige vloeistof zal uv-vloeistof zijn die dus in het systeem aanwezig was. Gewoon eens een keertje bij een aircospecialist langs gaan (mocht je in de buurt van Middelburg komen wil ik wel voor je kijken, ik ben namelijk stek monteur) en het systeem laten controleren met een uv-lamp. Mocht je hiermee nog niets kunnen vinden bestaat er de kans dat het misschien zelfs in de verdamper onder het dashboard zit.
Even over het indrukken van het ventiel met een schroevendraaier: het enige wat je hiermee kunt vast stellen is of er zich wel of geen koudemiddel in het systeem bevindt. Hieruit zal je niet op kunnen maken of de druk nou 1 bar is of 4! Maar zoals in jou geval dat er totaal geen druk in zit wijst dit op een zeer grote lekkage. In een "normaal" lek systeem blijft altijd wat restdruk achter, als dit er zelfs niet meer is heb je een groot lek.
De werking van de magneetkoppeling is eenvoudig zelf te testen. Als je de stekker die zich op de compressor bevindt los haalt en met behulp van de accu en twee lange draden er even 12 volt op zet moet je deze horen klikken. Hiervoor hoeft de motor niet te draaien en het contact niet aan te staan. Voor de veiligheid is het slim om de plus draad wel te zekeren, zodat mocht je onverhoopt kortsluiting maken de zekering de ellende kan voorkomen.
16 apr 2007 20:39
porschehenk schreef:Gebruik je airco niet meer, hij heeft nu geen druk en gaat dan rondpompen zonder vloeistof, kun je nog meer schade aankrijgen.
Dat het systeem aanslaat zonder druk is niet mogelijk. er zit namelijk een pressostaat in die het systeem uitschakelt bij een bepaalde onder en bovendruk. De enige manier waarop dit wel zou kunnen is als de compressor doorgelust staat, wat mij erg sterk lijkt.
16 apr 2007 22:37
Ik heb hetzelfde probleem, bij het uitlezen kwam "storting 31 in verwarming moterklep links" tevoorschijn. Moet ik nog steeds laten maken echter nog geen tijd voor genomen. Kosten werden geschat op ong. 185,00 euro. (weet niet of dat icl. arbeidsloon was)
Nu is het net of mn auto gescheiden klimaatregeling heeft.
Wat bij mij helpt is de regeling welke onder en boven regelt volledig naar links te schuiven.
19 apr 2007 12:15
Hallo allemaal,
Ben net terug van de airco-specialist. Het ganse circuit is met een beetje R134a en stikstof onder druk gezet, en ja ik heb dus een grote lek. De lek zit aan de verdamper, want de gas komt gewoon door mijn middelste ventilatierooster naar binnen. Het zit niet aan de koppelingen, want in de kofferruimte voorraan is er geen lek gedecteerd.
Wat kost een nieuwe verdamper en wat houdt dit in aan werk(uren). Dashboard eruit, zelf te doen of laten uitvoeren?
Groeten
19 apr 2007 12:17
als ik het zou doen, zou het heel duur worden (nieuw dashboard en al het andere wat in de weg zat); maar als je het zelf kan... why not
19 apr 2007 13:20
skwajee schreef:Wat kost een nieuwe verdamper en wat houdt dit in aan werk(uren). Dashboard eruit, zelf te doen of laten uitvoeren?
Even een [url=http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=6089[/url]PB aan MyFirst964[/url] en
dit topic doorlezen
19 apr 2007 15:52
Dit kreeg ik als antwoord op prijsopgave voor het vervangen van de verdamper... slik
---------------------------------------------
een verdamper kost nieuw 555,77 euro
geschatte werk +/- 8 u+/- 10u werk.
uurloon 42 euro
prijzen ex btw
19 apr 2007 18:01
De verdamper is inderdaad het duurste onderdeel van je airco (ik heb het onderdeel vorig jaar laten vervangen; was inderdaad een dure grap
). Gewoon laten repareren en genieten van een ijskoude airco
19 apr 2007 22:42
BJ964 schreef:De verdamper is inderdaad het duurste onderdeel van je airco (ik heb het onderdeel vorig jaar laten vervangen; was inderdaad een dure grap
). Gewoon laten repareren en genieten van een ijskoude airco
Dus +/- 1200€is normale prijs....
20 apr 2007 17:16
Jup
20 apr 2007 23:17
Duur maar wel waardevol op een warme dag
21 apr 2007 0:11
Je kunt h'm ook gewoon laten zitten of deruit slopen...
23 apr 2007 21:58
Valentijn schreef:Duur maar wel waardevol op een warme dag
Morgenavond gaat ie binnen voor vervanging verdamper. Hopelijk tiptop tegen volgend weekend.
23 apr 2007 22:02
Marco schreef:als ik het zou doen, zou het heel duur worden (nieuw dashboard en al het andere wat in de weg zat); maar als je het zelf kan... why not
Ter info, het dashboard blijft zitten, wat wel uit de weg moet : benzinetank + verwarmingsunit en allerlei
grtz
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.