Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

airco vraagje

25 apr 2007 16:44

het betreft een 911/964 uit 9/91 !


ik wil de airco van de P 911 / 964 opnieuw laten vullen omdat de airco niet meer goed werkt, nu staat er een sticker op van een R12 systeem, maar er zit een vulnippel op van een R134A systeem en en oude nippel van een R12 systeem.

De airco dealer durft m nu niet af te vullen omdat hij niet kan zien welk systeem het nu werkelijk is en volgens hem het systeem kapot gaat als hij de verkeerde vloeistop erin gooit.

heeft iemand enig idee of een tip hoe je kan zien welk systeem het is of welke vloeistop erin zit ?

Ik heb uiteraard al alle moeite gedaan om erachter te komen, oude eigenaren, vorige dealers etc maar niemand weet het meer.

25 apr 2007 17:05

het ennige wat volgens mijn stuk kan gaan zijn de o-ringen.
maar als hij nog niet is omgebouwd moeten er toch nieuwe in.
oja doe er gelijk een nieuw droogfilter in dat scheelt een hoop.
zorg wel dat er bij het vullen olie mee gaat dan kan er volgens mij niets kapot gaan.

gr anton964

25 apr 2007 17:14

Hi Anton,


weet je dat zeker want volgens de airco man zou de compressor stuk gaan ! en wat zou dan jouw advies zijn er R134 indoen of de vervanger van R12 ?

Gr

Jack

25 apr 2007 18:12

Gewoon o ringen vervangen en nieuwe vloeistof erin, werkt perfect.
Zoek anders mijn draadje van de airco maar eens op.

Heb het even opgezocht.

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=11366&highlight=airco+pomp+cabrio+wim

25 apr 2007 20:07

Op mijn vorige werk haden we een gasmeter die kon meten welk soort koudemiddel er in een systeem zit. Dergelijke meters zijn zeer dun bezaaid, aangezien het apparaten zijn van €1500,-! De meeste airco-specialisten zullen een dergelijke meter dus ook niet hebben. Maar als het systeem geheel leeg is zou ik het met nieuwe o-ringen en een nieuw droogfilter zeker aandurven er een R134a station op aan te sluiten. Mocht je zelf de o-ringen en het droogfilter vervangen, let er dan wel op det een droogfilter zo kort mogelijk met de buitenlucht in aanraking mag komen nadat je de beschermkapjes hebt verwijderd; binnen een paar uur haalt hij namelijk zoveel vocht uit de buitenlucht dat zijn werking weer verleden tijd is.

:idea: Aangezien er 1 aansluiting op zit voor R134a kun je er vrijwel zeker van zijn dat dit het koudemiddel is wat er in het systeem aanwezig is. Je kunt namelijk verloopnippels bestellen van R12 naar R134a zodat je een R12 systeem kunt vullen met R134a. En dat dit maar op 1 aansluiting zit zegt niets; je moet een systeem toch altijd langs de hoge drukzijde vullen. Veel Volvo's hebben zelfs maar 1 vulnippel.

25 apr 2007 22:50

de compressor word bij ombouw niet vervangen.als de vul nippel voor het nieuwe koude middel is zou ik zeggen droogfilter vervangen en vullen.

gr anton964

25 apr 2007 23:21

Ter info,

Porschehenk schreef in een ander topic al dat er een vervanger van R12 beschikbaar is nl. r416a.

mvgr. Roi

26 apr 2007 10:28

Klopt :D :D :D :D :D :D

26 apr 2007 10:59

porschehenk schreef:
Roi schreef:Porschehenk schreef in een ander topic al dat er een vervanger van R12 beschikbaar is nl. r416a.

Klopt :D :D :D :D :D :D

.... eerder R413a (en nog eerder, maar inmiddels verdwenen) :salut:

;)

26 apr 2007 14:16

EriC4C schreef:
porschehenk schreef:
Roi schreef:Porschehenk schreef in een ander topic al dat er een vervanger van R12 beschikbaar is nl. r416a.

Klopt :D :D :D :D :D :D

.... eerder R413a (en nog eerder, maar inmiddels verdwenen) :salut:

;)


ach, tik Voutje :o :o

26 apr 2007 21:30

Als er een vulnippel voor R134A op zit zou je vermoeden dat het systeem is omgebouwd.
Belangrijk is het vervangen van het droogfilter en o-ringen bij de ombouw en tevens worden de vulnippels vervangen.
Zoals gemeld moet het systeem vacuum worden gepompt en met de juiste hoeveelheid R134A en bijbehorende olie gevuld worden.

Een systeem dat op R12 draait heeft namelijk een minerale olie. Een systeem dat op R134a draait heeft een synthetische olie. Eerst goed schoon maken dus. (Dat kan gewoon door met luchtdruk het systeem flink door te spuiten)

Het feit dat de compressor het zou kunnen opgeven klopt. R134 transporteert de olie namenlijk veel slechter dan R12 hetgeen schade voor de compressor kan opleveren.

De R413A en R416A zijn overigens blends (mengsels). Dat betekent dat er wat R134 in het koelmiddel zit. Alleen de preciese samenstelling van deze blends is verschillend per leverancier. Als je deze blends als vervanging voor R12 gebruikt is het aan te bevelen altijd bij dezelfde leverancier bij te laten vullen. Bijvullen is overigens niet aan te bevelen bij het gebruik van blends.
Plaats een reactie