Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Porsche 993 dashboard (teller)verlichting vervangen.

29 apr 2007 12:05

Het zal zeker wel eens voorbij gekomen zijn en ik heb gezocht maar niets gevonden.

Ik ben voornemens om de verlichting van de tellers van mijn p993 te vervangen.

Er is een enkele stuk en ik heb ze graag allemaal werkend.

Een goede handleiding, dan wel beschrijving over dit topic kan ik echter niet zo snel ergens vinden. Is er iemand hier die dit ale eens heeft gedaan? Wellicht iemand een handleiding hierover gezien?

Het lijkt me nl nog best een klus, zeker zonder manual.

Vast bedankt voor de input en sorry als ik naar de bekende weg vraag.

Re: Porsche 993 dashboard (teller)verlichting vervangen.

29 apr 2007 12:30

Tetsuo schreef:Het zal zeker wel eens voorbij gekomen zijn en ik heb gezocht maar niets gevonden.

Het lijkt me nl nog best een klus, zeker zonder manual.

"... zo simpel is dat een kleuter met twee linkerhanden het nog kan ..." ;) :lol:

29 apr 2007 12:34

Op papier een eenvoudig klusje, tellers eruit halen, lamphoudertje losdraaien, lampjes eruit, nieuwe lampjes erin, tellers erin, klaar.

Het verwijderen van de tellers kan al zeer lastig gaan. Je moet ze in theorie gewoon uit het dashboard kunnen trekken, ze zitten echter vaak zeer vast. Probeer dan met een grote platte botte schroevendraaier met een doek erom heen de rand van de teller (tussen rubber en teller) op te lichten. Als er beweging in zit kan je voorzichtig de teller eruit trekken. Als er één uit is kan je via het gat de andere er ook uit drukken. Begin bijvoorbeeld met het klokje. De toerenteller is weer een verhaal apart. In een aantal gevallen moet je het stuur verwijderen om de teller er uit te halen, de ruimte is in ieder geval niet veel. Toerentellers met een boordcomputer zijn dieper dan tellers zonder, daar moet je volgens mij in ieder geval het stuur verwijderen.

29 apr 2007 16:03

@ Peter 993. Thx.
Ik vermoedde al dat ik het stuur eruit zou moeten halen.
Zoals gezegd, dat wordt nog best een klus.
Enfin, ik heb zowel gewone lampjes als leds (felblauw en xenonwit). Ben benieuwd of dat er goed uit gaat zien (en natuurlijk laat ik de mooiste zitten)
:)

29 apr 2007 16:25

Let wel even op:

Airbag unit :idea: Vraagt extra zorg, maar is door een verstandige monteur wel te doen. Contact niet aan wanneer Airbag niet aangesloten: lampje gaat aan en de P. moet aan de computer om het uit te krijgen.

Eenheid rond de stuuras voor de electrische aansluitingen van airbag etc. heeft 2 kwestbare uitstekende 'pennen' van kunststof :!:

29 apr 2007 16:28

Ah? Bedankt. Is er niet ergens een online overzicht?

29 apr 2007 16:37

JAWEL

29 apr 2007 18:53

Ja die heb ik ook. Daar zag ik echter niet 1,2,3 een beschrijving in staan voor demontage tellers etc. (Wel van het stuur)

29 apr 2007 20:34

Demontage tellers is zoals al beschreven.

Dus: brede schroevendraaier voorzichtig onder de zwarte rand steken - tussen rand en rubber - en de teller 'oplichten'. Dit gaat langzaam, moeizaam eerst.
Kalm aan, geen overdreven druk, maar regelmatig doorzetten.
De klokken zitten uitsluitend in een brede rubber ring. Dus er valt niets los te schroeven of zo. Je ziet het vanzelf.

29 apr 2007 23:29

Ok, bedankt vast. Ik ga ermee aan de slag (en zal eerst de accu loshalen).

30 apr 2007 11:20

Nog een toevoeging: ik heb een sierring om de toerenteller. Deze past in elk geval niet rechtdoor onder het dashboard. Uiteindelijk kon ik 'm eruit halen door 'm schuin links eruit te halen.

30 apr 2007 17:40

@ M. : heb jij een toerentellen mét boordcomputer? En heb je het stuur ook moeten verwijderen?

30 apr 2007 21:05

@ M.: heb jij geen problemen met dat rondrijden zonder geldige kentekenplaat achter :?:

:o :D :lol: :wink:
Plaats een reactie