Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
09 jul 2007 13:58
Heeren, oops en mogelijk ook dames,
Omdat ik al langer wat dingen wil nakijken wat achter mijn dash board zitten en dit misschien interresant is voor anderen, hou ik het hier bij.. tevens voor mij een manier om advies te vragen.. haha
Te behandelen onderdelen:
ventilator, luchtkleppen, aanstekerhuis, gordel lampje, 'lek'lucht, en alles wat ik onderweg tegenkom...
Ruimte om te sleutelen is voor geen probleem, ik heb mijn grote garage net opgeknapt. Echter, ik moet wel zodanig sleutelen dat ik de volgende ochtend weer kan rijden, aangezien de P ook mijn woon - werk wagen is...
Gisteravond begonnen aan een al langer irriterend iets aan mijn auto: de ventilator motor (voor, direct voor je dashboard) piept / huilt / irriteerd dus. Ik dacht 'ff' de boel uitelkaar te halen en te maken... maar tjonge, wat een werk.
Ten eerste om de boel eraf te halen is echt veel werk, voor je bij die ventilator bent... Dan probeer je die ventilator uit elkaar te halen maar dat lukt niet. Het veerringetje bovenop de as wel, maar dan krijg je het motortje er nog niet uit (logisch, zit onder ook met een lagertje vast) dus voorlopig maar gesmeerd met wd40 terwijl het inelkaar zit....
Eigenlijk wil ik gelijk ook bij mijn 'gordel handrem / remblok' verklikker komen om te kijken hoe dat aangesloten zit, maar ik om er niet bij. Iemand enig idee hoe je daar kot? Moet dat die grote plastic 'frisse lucht' opvangbak met waterafvoer eruit?
Ik hoop dat ik de boel weer fatsoenlijk in elkaar krijg: veel ringetjes / veertjes en kabeltjes.. en ik weet dat bij mij niet alles origineel is (dus ik moet maar veel foto's maken..)
Als iemand ervaring heeft met bovenstaande reperaties, hoor ik het graag..
Hans 3.2
Laatst bijgewerkt door
Hans 3.2 op 11 jul 2007 10:02, in totaal 1 keer bewerkt.
09 jul 2007 14:35
Heb je geen werkplaatshandboek, daar staat alles omschreven van afstelling, demontage en montage.
Ga er vanuit dat je de ventilator in de kofferruimte bedoeld.
Als het dat motortje is moet je i.d.d. een beetje voorzichtig te werk gaan, maar moet lukken.
09 jul 2007 14:48
Cabrio Wim,
Dank voor je reactie.. en antwoord op de vraag of ik een boek heb: ja, meerdere en nog meer info heb ik digitaal. Echter, bij mijn porsche is niet alles origineel... dus er zit nogal vaak iets anders gemonteerd dan volgens boekje.. en dat maakt het lastig...
Voorbeeld: de (originele) airco is niet meer, maar de buizen wel.. zoek dat maar eens in een expoided view...
Ach, dit maakt het sleutelen weer spannend.. toch? haha. Vanavond (gelukkig geen 'gouden kooi', maar in mijn paradijs (opgeknapte garage met super werkbank...) om mijn 911 rijdend te houden (zonder piepjes en kraakjes....
Hans
09 jul 2007 17:41
@Hans zie nu pas je antwoord, en nog om even terug te komen op de verklikker
als je het uurwerk verwijderd kun je deze eruit klikken.
09 jul 2007 19:49
@Hans, heb zo nog een motortje liggen zonder speling op de lagers, alleen zijn de koolborstel versleten, dus als jij je er man opziet om die over te zetten kun je het krijgen.
10 jul 2007 9:39
@ Cabrio Wim,
Dank voor je bericht en de tip... Gisteravond lopen rotzooien met dat motortje, maar ik krijg hem niet van de 'molen' af.. Bovenste ringetje wel, maar ik zie niet hoe ik hem onder eraf krijg. Nu heb ik de lagertjes gesmeerd, maarja, is dat voldoende...
Dus, dank voor je aanbod Wim, maar als ik het motortje er niet af krijg, krijg ik die van jou er niet op... (jammer, mijn koolborstels zijn meer dan lang genoeg.. en die overzetten is een eitje...)
Op dat molentje zitten trouwens drie metalen 'sprietjes' iemand enig idee waarvoor die dienen?
Vanavond weer verder... ( ik rij nu dus met veel meer ruimte in mijn kofferbak haha..)
Hans
10 jul 2007 9:48
cabrio wim schreef:@Hans zie nu pas je antwoord, en nog om even terug te komen op de verklikker
als je het uurwerk verwijderd kun je deze eruit klikken.
Klopt, dat was me eerder gelukt, echter ik wil graag zien welke kabels ernaar toe lopen (want die zijn bij mij niet aangsloten, en ik wil de rem / gordel / vloeistof verklikker wel aansluiten....)
Maar je brengt me wel op een idee: als ik die unit er nu uit haal, moet ik 'erdoorheen ' kunnen kijken... zie ikvanzelf wat er in de weg zit. Net tekeningen erbij gepakt en het werkboek.. maar geen details hierover.. Vaak wordt toch in dit soort boeken gezegd: vervang hele unit...
Eigenlijk zit ik erover te denken op dit mooie forum een technisch topic te starten met '' meer details / diepte dan het boek''. Voorbeeld van wat ik heb gedaan:
- repareren spoiler unit (in plaats van vervangen)
- repareren van tandwielkast spoiler (in plaats van vervangen)
- nu dan bezig met die ventilator
- repareren van schuifdak besturing
- diverse switches uitelkaar halen voor reparatie (vaak gewoon schoonmaken)
ben benieuwd of daar animo voor is...
10 jul 2007 10:28
Heb ik eens gedaan met het motortje links achter boven op de motor voor verwarming, heb daar zelf rollagers ingestoken i.p.v.asje met busje en rond bolletje. Draait nu veel sneller en geruislozer.
Maar denk dat dit meer een idee is voor de doe het zelvers, denk dat meeste hier gelijk om ander motortje gaan.
@ Hans, als je het niet voor elkaar krijgt, geef dan even een seintje, stuur ik motor met fan op. Kun je alsnog de koolborstels overzetten.
11 jul 2007 10:11
Gisteravond verder gegaan.. ventilator zit weer in het ventilator huis, stangetjes netjes gesmeerd en de boel in elkaar gezet.. lijkt goed.. ff snel getest op 12 volt, motortje van de ventilator 'huilt'niet meer.. tot zo ver ok..
De boel ligt nu toch uitelkaar, dus gelijk verder op reperatie zwerftocht..:
De gorte zwarte 'opvang bak' van kunstof er uit gesloopt... om te kunnen zien wat er achter zit. Tevens kan ik gelijk twee kleine scheurtjes van dit huis ff lijmen, kan het niet verder scheuren. Pop nageltje vervangen, schoonmaken..
Achter die bak dus onder je raam achter je dashboard is de ruimte erg krap. Ik wilde graag het aanstekerhuis eruit halen, maar zie niet hoe die vast zit.. ik dacht hem vanachter eruit te drukken, maar dat wil niet.. iemand een idee?
Gelijk alles van de ruitenwisser installatie kunnen smeren.. zag er nog netjes uit, maar wederom: je kan er slecht bij... Ik had de motor van de ruitenwisser eraf willen halen om de contactpuntjes schoon tem aken / stekker puntjes, maar kon niet zien hoe die vast zat, dat wordt een keer in het licht kijken. (Als het erg vochtig is, wil mijn interval het wel eens niet doen, en ook keert de ruitenwisser dan niet goed terug in rust stand uit zich zelf.. vermoed een slecht contact?)
Ik zal proberen foto's van dit alles te maken, al is het maar voor een ander, als ie wil weten waar wat zit....
Hans
11 jul 2007 23:06
Hans 3.2 schreef:wil mijn interval het wel eens niet doen, en ook keert de ruitenwisser dan niet goed terug in rust stand
Bij mij ook standaard....
16 jul 2007 9:05
Dit weekend weer eens tijd gemaakt om verder te gaan om mijn zoek en repareer zwerftocht..
Ondertussen gevonden hoe de aanstekerhuls uit het dashboard kan, deze bijgebogen en doet het weer prima (mooi voor de tomtom..) vanuit bagageruimte stekkers eraf, dan vanaf dashboard kant draaien...
Zitten zoeken waarom mijn gordel rem handremverklikker niet werkt... blijkt dat het relays hiervoor (warnung relais, achter de benzinemeter) compleet ontbreekt... Goed en niet goed: goed: oorzaak is duidelijk, niet goed: moet ik weer ergens een relais vandaan halen voor weing..
Tevens ontbreekt de bedrading vanf de gordel tot dit relais.. weet iemand toevallig hoe deze hoort te lopen? Ik heb op het bedradingsschema zitten kijken, maar kan daaruit niet afleiden, waar deze zou moeten lopen (ik bedoel dus in welke string...).
Stoel was er toch uit, dus gelijk bedrading aangebracht voor de electrische verstelling van mijn luxe recardo stoelen... en dat werkt ... mooi.
DME relais lag los.. dus die ook maar netjes vastgezet met een rubbervoering en een moertje.. toch netter...
Stoel weer terug geplaats (na rails te hebben ingevet) en verder met dashboard. Lampje in mijn asbak deed het niet, net als twee lampjes van de 'defrost' en 'op het raam'. Laatste twee waren de lampjes door, vervangen en klaar. Asbak lampje iets meer werk, bleek stekkertje lost te zijn op de lichtschakelaar. Echter, geen vrije stekker daar aanwwezig (blijkt dat er 'dubbele stekkers zijn, soort doorloo'p) Deze zelf maar gebogen van een stuk koper, en het werkt weer. Lekker belangrijk zo een lampje in mijn asbak, maarja, ik wil alles werkend hebben) Praktijk is die asbak mijn telefoonhouder, dus ik heb nu een verlichte telefoonhouder.. pimp up your porsche...!!!
De verwarmings knoppen zijn relatief simpel te verwijderen (één m10 aan de achterkant en je schuift de unit eruit). Mooi om ff in te vetten en schoon tem aken, willekeurige volgorde haha)
Ik had graag het contactslot eruit gehaalt om 'de buzzer' de controleren (wordt een apart topic), maar contactslot zit vastgeklonken?!.. helaas pindakaas, die ga ik er niet uitboren...
Ik zag dat mijn 'laad lampje' voor de accu ook door gebrand was, nieuwe erin, maar doet het nog niet.. ik dacht dat die moest branden in stand twee van je contact met motor uit ter controle? Iemand tip?
bijna 12 uur 's avonds, als een speer de heleboel incl stoel weer in elkaar gezet, maandag ochtend tenslotte weer ndig om de kleine weg te brengen en naar mijn werk te rijden.. (voordeel is wel dat ikn iet kan vergeten hoe het inelkaar zit, nadeel is dat je vaak iets dubbel doet.. haha. Slechts de ventilatie ligt nog op de werkbank....)
Hans
16 jul 2007 21:48
Leuke topic
Allemaal leuke kleine dingetjes !
18 apr 2010 11:38
weet iem. hoe ik de ronde knoppen in het dashboard, die boven de radio (voor mistlamp, achterruitverw,...) eruit kan halen?
18 apr 2010 11:43
Hans 3.2 schreef: Dan probeer je die ventilator uit elkaar te halen maar dat lukt niet. Het veerringetje bovenop de as wel, maar dan krijg je het motortje er nog niet uit (logisch, zit onder ook met een lagertje vast) dus voorlopig maar gesmeerd met wd40 terwijl het inelkaar zit....
Dit is ooit wel eens aangehaald in 'n topic, maar ik heb geen idee of het nog bestaat
Als je met z'n twee'en bent, kan 1 het schoepenrad vasthouden/ondersteunen en 'n ander op het asje tikken - eventueel met 'n
doorslag ..
Zonder die ventilator in het vooronder kan je best 'n stukje rijden ... dus mss eerst even in de week zetten
WD40 is overigens maar 'n tijdelijke oplossing .. gezien de eigenschappen van het spul (reinigen en smeren
) .. als je dat nog 'n keertje doet, wellicht 'n PTFE spray of soortgelijk toepassen
18 apr 2010 12:18
We zijn bijna drie jaar verder Olaf, dus zal wel al gemaakt zijn.
18 apr 2010 12:23
sebastian schreef:weet iem. hoe ik de ronde knoppen in het dashboard, die boven de radio (voor mistlamp, achterruitverw,...) eruit kan halen?
Gewoon (links) losdraaien toch?
gr Diablo
18 apr 2010 13:31
Idd linksom losdraaien
18 apr 2010 13:33
cabrio wim schreef:We zijn bijna drie jaar verder ..
Ik zie 't
19 apr 2010 12:44
oops verkeerd knopie inderdaad wim.. maar krijg hem niet verwijderd. slot erop?Olaf,
Ondanks dat het drie jaar geleden is blijft het actueel haha...
schakelaars linksomdraaien inderdaad en voorzichtig met de kracht omgaan: anders draai je de bedrading aan gort. (ja uit eigen ervaring!)
Hans
Laatst bijgewerkt door
Hans 3.2 op 19 apr 2010 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.
19 apr 2010 14:12
? verkeerd knopje gedrukt?
19 apr 2010 14:54
Zo ben ik!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.