Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

achterklep 924 sluit slecht

12 aug 2007 20:36

beste 924/944 fanaten,

ik heb te kampen met een bekend 924/944 kwaaltje: de achterklep van mijn 924 sluit slecht. echter;

-rubber is als nieuw (of deze origineel is weet ik echter niet)
-sloten zijn in orde

maar nog steeds gaapt er een spleet van zo'n 2mm tussen rubber en klep! mijn vermoedens over de oorzaak zijn;

-afmeting rubber niet goed
-de rand waar de rubber op zit is verbogen

wat betreft dit laatste.. zouden jullie eens naar de foto's kunnen kijken? zit deze rand bij jullie ook zo? het is dus zo dat de rand aan de zijkanten van de klep bijna loodrecht omhoog staat (zeg 80 graden), aan de achterkant (waar de sloten zitten) zit deze rand echter veel vlakker (statting 30 graden). op de foto's is deze overgang ook te zien, tussen de stippelijntjes.

zou misschien iemand van jullie zijn rubber kunnen opmeten zodat ik kan kijken of de rubber op mijn porsche wel de goede maten heeft? voor het gemak heb ik een plaatje van de rubber toegevoegd, de maten A, B en C zijn de belangrijkste om vast te stellen of ik de goede rubber heb..

groet en alvast bedankt voor de medewerking,
Chris

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

12 aug 2007 20:47

Het zou zo mijn 924 kunnen zijn...

Toen ik 'm kocht lekkage in de kofferbak. Niet vreemd, met een totaal vergaan rubber. Rubber vervangen, klep sluit beroerd en springt soms uit vergrendeling. Slotpinnen uitgedraaid, blijven wel dichtzitten maar een beste kier tussen klep en rubber.

Die slotpinnen waren ook niet zo fris meer en niet duur, dus ook maar vervangen. Volgende probleem: bevestigingsbussen op de klep zijn aan de slotpinnen geroest en draaien mee. Wat kracht gezet, afgebroken.
Ik ga dus nu voor nieuwe bevestigingsbussen en hoop dat de boel dan wel goed sluit, want de contramoer die ik voorlopig erop heb zitten zorgt ervoor dat de pen te ver de klep inzit en nét niet goed meer pakt.

Het regent hier vreselijk, dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik even niet met de rolmaat naar buiten loop... :)

Overigens: mijn rubber kwam van de Porschedealer en dat bestond uit één stuk. Scheelt weer wat potentiële lekkages.

12 aug 2007 20:58

hee Tom,

gelukkig heb ik geen lekkage, probleem is bij mij dat er nogal wat uitlaatgas naar binnen waait zodra ik een raampie openzet;)

het probleem van de vastgeroeste slotpennen heb ik natuurlijk ook gehad;-)

ik heb dit als volgt opgelost;

1. oude moer(en) van de pen afhalen zonder de pen zelf te slopen (met moerensplijter of voorzichtig de moer doormidden zagen en dan bijteleltje ertussen).

2. toen heb ik een plaatje gemaakt, rechthoekig, met drie gaten erin; twee gaten, de buitenste, daar vallen de bouten door waarmee ook de sluitrubber is bevestigd. over het binnenste gat heb ik een moer heengelast.

dit plaatje met moer vervangt nu de tweede moer die er eerst zat waar het bevestigingsrubbertje omheen zat. deze moer is dus gefixeerd door het plaatje waar de bouten van de bevestiging van de afsluitrubbers doorheen vallen..

ik hoop dat je het een beetje snapt.. ik wil nog wel eens een foto maken anders. in ieder geval zijn mijn sluitpennen weer gangbaar en zullen dat wel weer even blijven, en van deze kleine modificatie is niets te zien.



maargoed, on topic; ik zou het mooi vinden als je eens een keer bij droog weer wilt kijken naar de afmetingen van je rubber en de vorm van de rand waar deze op zit:)

12 aug 2007 22:50

Als ik morgen wat tijd heb, zal ik foto's maken.

Die lekkage komt vermoedelijk bij mijn achterlichten vandaan, de kit daarachter is het enige wat nog niet vervangen is. Maar goed, je moet ergens beginnen met zoeken en dat rubber was in ieder geval aan flarden.

Dat probleem met de uitlaatgassen is bekend. Stond zelfs in tests van de 924. Mijn remedie: aanjager ook aan.

14 aug 2007 12:56

ik heb nieuwe rubbers en die spleet zit er bij mij ook. denk dat dit normaal is, heb trouwens geen last van water in de koffer.

Dat afsluitprobleem is een moeilijke, ook al omdat bij wisselende temperatuur de pinnen krimpen en uitzetten. Ik heb zowel de pinnen & moeren als het rubber dat aan de binnenkant zit vervangen. Ik zie niet in waarom al dat las- & doe het zelf werk nodig is: deze onderdelen zijn zo origineel verkrijgbaar bij de Porsche dealer en kosten haast niets. Je moet ze wel afstellen van lengte en dit kan wel een tijdje duren omdat de aanpassingen minuscuul zijn en je dan moet gaan rijden om te testen of hij niet meer rammelt. Bij mij is het probleem op deze manier opgelost geraaakt.

14 aug 2007 19:23

hmmja.. ik heb ook nog wat zitten lezen op een duits forum (pff-online.de) en ook hier klaagt men na vervanging van rubbers/sluitpennen over blijvende stankoverlast.

mijn koffer lekt dus ook niet, alleen zodra ik het raam op een spleet zet kom ik om in de uitlaatgassen. heb jij hier ook last van?

groet Chris

14 aug 2007 19:26

Wat Tom aangeeft, kan het zijn dat door onderdruk wat uitlaatgassen via de achterlicht units naar binnen komen. Demonteer eens je achterlichten en maak deze schoon + nieuwe kit rondom.

Zelf heb ik hier bij mijn 924 geen last van.

14 aug 2007 20:52

Dat er uitlaatgas binnenkomt als je het raam op een kier zet is dus een standaard 924-probleem...

18 aug 2007 21:05

Ligt de achterklep wel recht in de sponning? Bij mijn 944 heb ik ooit hetzelfde probleem gehad, en na het vervangen van het rubber en de slotpennen uiteindelijk de scharnieren eens los gezet. Hierdoor kon ik de klep keurig op zijn plaats krijgen waarna ik ze weer vast heb gezet en nog jaren lang met een prima sluitende klep heb rondgereden. De afstelling van de slotpennen is wel een poos zoeken geweest, waardoor soms de klep tijdens het rijden aan een kant los kwam. Bleek achteraf gedeeltelijk te komen doordat de rubber bussen in de slotvangers verteerd waren en de pen niet ver genoeg in het slot lieten vallen. Maar het is mogelijk! :wink: :lol:

19 aug 2007 18:01

Helemaal GEEN problemen met slecht sluiten, en geen lekkage. (tot nu toe, klop op hout!!)

Daarvoor heb ik weer andere problemen die moeilijk op te lossen zijn :wink:

19 aug 2007 19:11

Afbeelding

Volgens mij is het rubber ongeveer 20 mm hoog en evenzo diep. Is een origineel van de dealer, kostte iets van 60 euro.

20 aug 2007 1:22

ik heb er ook maar weinig verstand van maar volgens mij is die spleet niet normaal, mijn achterklep van de 944 en van mijn ex 924 zijn en waren helemaal dicht.

de achterklep is zelfs op meerdere plaatsten af te stellen, om hem perfect passend en sluitend te maken. :shock:

namelijk op de:

- slotpennen
- de sloten zelf zijn af te stellen
- de schanieren zijn ook nog af te stellen

en met al deze punten is de ruit met heeel veel gedult perfect af te stellen, mits de ruit goed in frame zit en door de ouderdom nog niet heeft losgelaten. :?

groeten joost :D

22 aug 2007 23:56

Ik heb vandaag mogen ondervinden waarom de houders voor de slotpinnen van de achterklep lassen wel een goed idee is: die dingen kosten ruwweg 60 euro per stuk. :?

Maar goed, ik heb twee nieuwe.

23 aug 2007 21:52

Tom80 schreef:Ik heb vandaag mogen ondervinden waarom de houders voor de slotpinnen van de achterklep lassen wel een goed idee is: die dingen kosten ruwweg 60 euro per stuk. :?

Maar goed, ik heb twee nieuwe.



....En hoevaak zullen die dingen al vernieuwd zijn de laatste 27 jaar??? :wink:

24 aug 2007 15:19

Zo te zien hoef ik dit nooit meer te doen, maar het is niet geheel in verhouding met de andere delen die ik tot nu toe heb gekocht... de slotpinnen kosten bijvoorbeeld 6 euro.

25 aug 2007 17:48

om te beginnen bedankt voor de veelvuldige reacties..

waar ik wel oren naar heb is naar het afstellen van de scharnieren van de achterklep! als de klep iets naar voren zou liggen zou deze namelijk perfect sluiten..

echter; hoe stel ik deze af? Ik kan zo 1,2,3 niet zien hoe dit in z'n werk moet gaan. Volgens de Haynes moet bij de scharnieren (in de heme) een afdekklepje zitten met daarachter de bevestiging van de sloten, dit ontbreekt bij mij echter??

groet Chris

25 aug 2007 19:02

Links en rechts hoort er inderdaad in de hemel een afdekkapje te zitten. Als dat er niet in zit zou het misschien kunnen dat de hemel ooit eens is vervangen en dat men er toen geen gaten in heeft gemaakt. Geen idee of dit kan, want ik zou denken dat er bij een nieuwe hemel ook al gaten in zouden zitten. Dus in dat geval zou je kunnen proberen de hemel een klein stukje los te halen.

26 aug 2007 0:55

nou dat wordt nog leuk dan! ik voel het bevestiginsmechanisme wel door de hemel heen inderdaad.

volgende week het hemeltje maar eens voorzichtig verwijderen dan..

groet Chris

26 aug 2007 9:39

Wat misschien nog makkelijker is:
Koop 2 nieuwe of gebruikte kapjes en maak de gaten in de hemel open :idea:
Plaats een reactie