Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Velgen opknappen revisited + afwijking snelheidsmeter

17 aug 2007 22:14

Ik ga morgenvroeg voor een jaarbeurt en APK naar een Porschespecialist. M'n velgen mogen wel eens opgeknapt worden, ze zien er hier en daar lelijk uit. De specialist dat zij dit ook kunnen (laten) doen. Kost 100 euro (in of ex BTW?) per velg.

Maar ik raak helemaal de kluts kwijt als ik al die termen lees hier op het forum. Stralen, poedercoaten, polijsten, verchromen, wel of niet naafdoppen meenemen, anodiseren, moffelen.... :roll: :?: Ja, ik heb (m-)eerdere draadjes doorgelezen maar het wordt me niet echt duidelijk (ik ben al zo technisch...NOT!).

Kan iemand me uitleggen hoe dit nu precies zit, wat is wat en wat is aan te raden en waar moet ik op letten? Bij voorbaat dank!
Laatst bijgewerkt door MS964 op 18 aug 2007 13:03, in totaal 1 keer bewerkt.

17 aug 2007 22:39

FF met Paul van Engelen PB-en, die heeft laatst zijn 17" Cup en 18" Turbo velgen laten doen! :idea:

18 aug 2007 0:09

banden demonteren , stralen , poedercoaten , banden terug opleggen en balanceren.

30€ voor 15 duims
35€ voor 16 duims
40€ voor 17 duims
45€ voor 18 duims

Dat zijn de prijzen die ze er hier voor aanrekenen
Prijs per velg natuurlijk zonder dekseltjes. Deze kosten extra 5€ per stuk

18 aug 2007 0:28

Ik begin ook de kluts kwijt te raken....

Zover ik wist werd er voor 4 fuchs velgen in de buurd van €800 gerekend om deze weer op te knappen.

Zijn de prijzen voor Cup's dan zo aanzienlijk goedkoper om op te knappen????

18 aug 2007 6:57

laat zelf as we speak 4 17"cup 1 velgen poedercoaten/epoxeren en de rand polijsten. velgen worden eerst gerepareerd (parkeerschade verwijderd). Je moet ze wel kaal (zonder banden, lood en ventielen) aanleveren. Centers erbij - 85 euro in de btw per velg. Heb het reservewiel ook maar weer eens een mooi nieuw rood laagje gegeven :wink:

Hier.Schijnen erg goed te zijn. Zitten in Mijdrecht (in de buurt, Mischa...)

Voor de brabanders ziet [url=http://www.wheelcare.nl/index.htm]deze site[/ur] er ook niet slecht uit. :idea:

18 aug 2007 7:58

Of zelf een stukje huisvlijt doen, hebben deze met afbijt behandeld, daarna de buitenrand gepolijst tot alle stoeprand beschadigingen weg waren, daarna 2 grondlagen, 2 laklagen en twee vernis. Tussen elke behandeling met 1500 waterproof geschuurd met dit als resultaat. Kosten totaal 60,= euro.

Afbeelding

18 aug 2007 8:00

ziet er mooi uit wim. maar ik ga ervan uit dat jij thuis niet kan epoxeren. en dat wilde ik liever dan spuiten ivm krasvastheid.

18 aug 2007 8:16

Klopt, maar wel bakken in de sauna :mrgreen:

18 aug 2007 8:18

mag de oven niet gebruiken van totmbo :cheesy:

18 aug 2007 9:34

Bedankt voor de info guys, maar wat zijn de behandelwijzen precies? Wat betekenen die termen, en wat is dan wijsheid om te laten doen?

Die 100 euro per velg is voor mij niet het probleem als dat voor de hele bliksemse bende is inclusief de- en montage, richten, balanceren etc etc.

18 aug 2007 9:41

Stralen: gewoon met een straal spul (zand, maar kan ook wat anders zijn), de verflaag verwijderen.
Poedercoaten: mbv een laagje poeder wat je moet bakken wordt er een extra laagje aangebracht. Dit kan in allerlei kleuren.
Verchromen: Tsja, chroom opbrengen, mbv een electrolytische reactie. Chroom aan 1 pool en het te chromen voorwerp aan de andere pool en maar stroom erdoor jassen. Uiteraard met de nodige voorbereiding (namelijk eerst een beetje verkoperen volgens mij, geeft betere resultaten)
Polijsten: tsja, da's een soort schuren, maar dan niet helemaal. Laat wel een donders mooi reflecterende laag achter als je lang genoeg doorgaat.
Anodiseren: Ook mbv een electrolytische reactie, maar dit keer breng je bewust een ROESTlaagje aan. Maar deze laag is zo dicht en hard dat het eigenlijk bescherming biedt. (Aluminium vormt van nature zo'n bikkelharde roestlaag, en ijzeren putdeksels en afvoerputten hebben ook zo'n roestlaag maar dat is dus door mensen gemaakt).

18 aug 2007 9:43

Cheerz! En wat zijn de voor- en nadelen van het een tov het ander?

18 aug 2007 9:51

Van m'n beamer is uit de buiterand van de Alu. velg een stukje geslagen door het onbedoeld pakken van een stoepje. Zou dat ook te repareren zijn ?? Of gewoon vervangen ?

18 aug 2007 10:19

Heb zoals Rob meldde recent alle 18" Turbo velgen weer 'nieuw' laten maken en eerder al eens 2 stuks 17" Cup2 met lichte schade.
Uitsluitend velgen hier, met kwaliteit en service: aanbevolen!

Er van uitgaande dat je de Cup velgen er weer strak en origineel uit wilt laten zien: spuiten van de zichtzijde van de velg.
De banden moeten er af, ventielen er uit. Na afloop dus ook balanceren.
Kunnen zij voor je (laten) doen.
Ze controleren standaard de rondheid van de velg en adviseren over eventueel richten.
Spuiten 90 Euro, dem./mon./balanceren 30, richten indien nodig 90 Euro.

Bel ze of ga er langs met de P. voor overleg.

Naafdoppen is een apart verhaal. Heb ze gekocht bij Karrera met goed advies van Brian Verbeek.

Andere begrippen:
Poedercoaten gaat altijd over 'spuiten' van de hele velg. Effect is niet zo mooi strak als origineel. Prijs voor hele velg ook Euro 90 (kwaliteit moet betaald! :wink:)
Omdat van de 18" de binnenkant eens wit gekwast was en ik ze echt als nieuw wilde hebben zijn deze eerst (helemaal dus) gepoedercoat en vervolgens de buitenkant weer geschuurd en gespoten.

Polijsten = blingbling maken.
Anodiseren alleen iets voor de metaalkleurige 'ringen' van 3.2 Fuchsen.

Prijzen per velg incl. BTW.

18 aug 2007 10:31

RicardoP schreef:Van m'n beamer is uit de buiterand van de Alu. velg een stukje geslagen door het onbedoeld pakken van een stoepje. Zou dat ook te repareren zijn ?? Of gewoon vervangen ?

Ga hier eens langs en vraag het :!:

18 aug 2007 10:34

Heb even zitten kijken op de site van Paul, toch knap wat ze kunnen. Je krijgt letterlijk een hele andere velg terug :lol: :lol: :lol: :lol:

Voor de behandeling:
Afbeelding

Na de behandeling:
Afbeelding

:shock: :shock: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:

18 aug 2007 10:43

Leren lezen henk :idea:

De "na behandeling" van jouw eerste foto is:

Afbeelding

alle foto's daaronder zijn, zoals aangegeven, "na behandeling". :salut:

18 aug 2007 10:58

Horn,

Weet ik, maar wat somber weer zaterdag humor kan er toch wel in :?:

grt

18 aug 2007 11:01

Dit is i.i.g. NA:

Afbeelding Afbeelding

8)

18 aug 2007 11:06

porschehenk schreef:Weet ik, maar wat somber weer zaterdag humor kan er toch wel in :?:

Had het niet herkend. waarschijnlijk omdat hier de zon schijnt... 8)

18 aug 2007 11:09

horn schreef:
porschehenk schreef:Weet ik, maar wat somber weer zaterdag humor kan er toch wel in :?:

Had het niet herkend. waarschijnlijk omdat hier de zon schijnt... 8)


Tja.... altijd baas boven baas. maar....... nog een paar uurtjes en dan op naar daar waar de zon heerlijk warm schijnt :lol: :lol: :lol: :lol:

18 aug 2007 12:58

Bedankt voor de antwoorden! Daar heb ik zeker wat aan.

Ok, ben bij de specialist geweest, en aangezien de banden binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden adviseerde hij dit dan met de velgen mee te nemen. De banden moet er dan toch vanaf, en nog belangrijker: dan kan alles mooi op elkaar afgestemd worden (richten/balanceren etc etc). Dus dat doen we maar, de velgen zien er ook niet vreselijk slecht uit, en dat scheelt me nu weer wat centen.

@ Har*ld: mooie bak! 8)

Nog ter info: mijn snelheidsteller wijkt best wel veel af. Dit heb ik gemerkt met ritten waar gebruikt gemaakt wordt van km-aanduidingen (he stephan? :wink: ) en ook als ik het vergelijk met de snelheidsaanduiding via satelliet vd Tom Tom. Het scheelt vrij veel, voor mijn gevoel zo'n 8 a 9 %. Bijkomend (groot) nadeel is dat de kilometerstand daarmee ook 'te snel' omhoog gaat. Er staat nu 130k op de klok, maar dit zou dus eigenlijk zo'n 120k moeten zijn. Zonde. :cry: Ze gaan de teller eruit halen, en opsturen naar een gespecialiseerd bedrijf, die hem kan doormeten en (eventueel) gaat maken. Ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn.

PS: ik weet dat tellers vaak wel wat afwijken. Maar 8% a 9% (en misschien nog wel iets meer) is toch echt teveel lijkt me.

18 aug 2007 13:03

MS964 schreef:Bedankt voor de antwoorden! Daar heb ik zeker wat aan.


Nog ter info: mijn snelheidsteller wijkt best wel veel af. Dit heb ik gemerkt met ritten waar gebruikt gemaakt wordt van km-aanduidingen (he stephan? :wink: ) en ook als ik het vergelijk met de snelheidsaanduiding via satelliet vd Tom Tom. Het scheelt vrij veel, voor mijn gevoel zo'n 8 a 9 %. Bijkomend (groot) nadeel is dat de kilometerstand daarmee ook 'te snel' omhoog gaat. Er staat nu 130k op de klok, maar dit zou dus eigenlijk zo'n 120k moeten zijn. Zonde. :cry: Ze gaan de teller eruit halen, en opsturen naar een gespecialiseerd bedrijf, die hem kan doormeten en (eventueel) gaat maken. Ik ben benieuwd wat hun bevindingen zijn.

PS: ik weet dat tellers vaak wel wat afwijken. Maar 8% a 9% (en misschien nog wel iets meer) is toch echt teveel lijkt me.


Horen graag wat die bevindingen zijn!

18 aug 2007 14:10

Laat je de teller ook effe terugdraaien Meester Mischa? :mrgreen:

18 aug 2007 14:24

weet je zeker dat het niet door je 17"komt?Oja, ik krijg er ook nieuwe banden op.
Plaats een reactie